Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tietä käytetään siihen, että mennään paikasta A paikkaan B. Enhän itseäni ehdottanutkaan päättämään asioita. Puhutaan yleisellä tasolla asiasta. Saa toki ajaa miten haluaa. En kai todellakin usko jotain ratkaisua saavani täällä? Yleisesti tympii vaaratilanteet joita ei voin ennakoida kuin kotia jäämällä. Miksi minun pitäisi olla se joka aina joustaa ja varoo kaikki itsensä toteuttajat? Mielipiteitä ainoastaan. Itsekin totesin, että kunnioitan muita ja kaikilla oikeus siihen, mutta kun kaikki mielipiteet eroavat jollakin lailla niin miten tässä toimitaan. Jonkun on joustettava, mutta miksi sääntöjen (ne mitkä on jo päätetty) mukaan menevän pitäisi olla se? Täytyyhän säännössä olla myös se toinen raja, eikö? En aseta tai esitä itseäni mitenkään tässä asiassa muiden ylle tai esitä / pyydä ratkaisu asiaan. Tasapainoilua aina nämä asiat, mutta silti ei tarvitse olla tyytyväinen.

Jotku kriteerit on joskus annettu autoille ja kuskeilla. Liikenne politiikka, verotus kaikki on meidän omia tuotoksia ja niitä voidaan muuttaa. Jos muutosta haluaisin voisin siinä missä sinäkin ajaa asiaa vaikka eduskunnassa jos siltä tuntuu. Näitä sääntöjä voidaan muuttaa yhteisesti. MINUSTA voisi parantaa asioita hieman rukkaamalla tai muuttaa muuten asetelman lähtökohtia. Enempi kaistoja bensaveroilla niin saa ihailla maisemia, rekoille oma kaista (esim. saksassa näin) ohituskaistat. Mutta tottakai tajuan realiteetit. Vai voiko kaikki sanoa yhteen ääneen ettei paremmin voi olla? Kyllä huonommaksi päästään moninverroin.. en sillä. On silkka mahdottumuus saada kaikki kulkemaan yhteen.

Asia paisuu kuin pullataikina. itseppä kerjäsin keskustelua. viestien perusteella tulee helposti kuva että olen joustamaton. Näin ei ole, kunnioita ja ennakoin muita ja joustan, mutta rajansa kaikessa. Alkup. avautumine tuli siitä kun sain melkein alle nopeusrajoitusta ajavan kylkeeni, kun hän päätti haluta vaihtaa kaistaa. Väistin, en päällekään halua ajaa. Kenen tässä tilanteessa olisi pitänyt väistää ja joustaa. Lain mukaan etuajo-oikeutettuko? Lisäksi, että kaveri olisi odottanut 2s. olisin ehtinyt jo ajaa rekan ohi. Tässä valitetaan sitä että muut eivät jousta. Haluan siis joustavuutta järjen kanssa, ja vielä lainmukaisesti. Siihen luulisi kaikkien yhtyvän. Ehkä turhaan kaukaa asiat haettu ja kärkkäästi esitetty. Tiedän kyllä ettei jonon ohi ohiteta, hidastan jonon perälle. Tässä tapauksessa sitä ei ollut. Kaverilla oli aikaa ajaa rekka ohi ties kuinka kauan. Käytin vilkkua aikoja sitten. miksi juuri kohdalla ampua kylkeen? Tästä yleistin vastaavat tapaukset "alinopeutta" ajaviksi. Mikäs siinä jos näin ajaa, mutta silloin on joustettava.
Viimeksi muokannut Poikarukka, Su Elo 19, 2007 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Mawerick kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Ihmetyttää ne jotka aina valittaa siitä kun joku ajaa samaa tietä samaan suuntaan mutta hitaammin, menee ohi eikä valita...
Sitten kun oot työksesi tien päällä ja työpäivän pituus vaihtelee sen mukaan miten monta maisemia ihailevaa mummelia sattuu edessä kulloinkin matelemaan niin voisi sunkin mielipiteesi muuttua. Etenkin kun sillä työautolla ei vaan tahdo päästä ohi mitenkään järkevästi...
Sama vika täällä. 1600kg painoa ja 70hp tehoa, niin lähes joka ohitus on vaarallinen. Ohituskaistoillakaan ei meinaa päästä ohi, kun ne ovat yleensä ylämäissä ja kaikki kiihdyttävät niissä sen 10-20km/h.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Työautoni kojelaudassa lukeekin teksti
Turha On Yrittää Ohittaa Tällä Autolla (= TOYOTA)
Kutostiellä on aika harvassa paikat, jossa hiacella pääsee edes traktorin ohi.
Arvatkaa noudatanko oma kirjoittamaani tekstiä.
Mikä on kun ei voima riitä. 90heppaa ja parituhatta kiloo.
Ainut paikka jossa ohi pääsee on leveäkaistatiet.
Ovat muuten parhaita tieosuuksia suomessa. Monetkaan kun ei uskalla ohittaa omalla kaistalla pysyen. Rekkajonot ja pitkätkin jonot pystyy ohittamaan lähes ensimmäisenä. Perään on sitten kyllä tunkua ja kun vastaantulioita ei ole, mielenosoittajia piisaa.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mawerick kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Ihmetyttää ne jotka aina valittaa siitä kun joku ajaa samaa tietä samaan suuntaan mutta hitaammin, menee ohi eikä valita...
Sitten kun oot työksesi tien päällä ja työpäivän pituus vaihtelee sen mukaan miten monta maisemia ihailevaa mummelia sattuu edessä kulloinkin matelemaan niin voisi sunkin mielipiteesi muuttua. Etenkin kun sillä työautolla ei vaan tahdo päästä ohi mitenkään järkevästi...
Laissa on kielletty häiritsevä muuta liikennettä hitaammin ajaminen. Käytännössä se tarkoittaa että jos niin joutuu tekemään, on velvollisuus välillä ajaa syrjään ja antaa muiden mennä ohi.
Ammattikuljettajaa ottaa päähän kun oma työpaikka, eli tie, on täynnä törttöilijöitä ja työ vaikeutuu sen takia. Se on kuitenkin osa sen työn kuvaa ja "ammatinvalintakysymys". Helpottaa omaa elämää ja työtä jos sen oppii hyväksymään. Omat riesansa ne on jokaisessa työssä, ei niistä varmaan muuten palkkaa maksettaisikaan. Itse olin liki 10v yhteensä rekkojen ja bussien ratissa ja kyllä sitä kirosi alimpaan helvettiin karavaanarit ja muut vastaavat. Ei voi käsittää miksi k*selle haisevia lasikuitukoppeja pitää raahata ympäri Suomea auton perässä, aina 20km/h muita hitaammin, paitsi alamäissä jolloin rekallakin pääsisi ohi niin karavaanaripa painaa tietysti kaasua. Mutta ei niitä sieltä poiskaan saa vaikka kuinka itkisi. Pakko niiden kanssa vaan on oppia elämään.
Kun kilometrejä ja vuosia tulee tarpeeksi niin oppii että kun asennoituu siihen että kaikkia ei ehdi kuitenkaan ohittaa työpäivänsä tai -yönsä aikana. Ajelee kiltisti jonossa niin on paljon vähemmän väsynyt työvuoron jälkeen. Näin minä ainakin aloin lopulta ajattelemaan.
9000CS 2,3
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Mimmi kirjoitti:Edelleen: Käsitettä ALINOPEUS ei tunneta Suomessa.
Pelkästään hitaasti ajamalla ei täyty mikään sakotusperuste, vaan se AINA vaatii jotain muuta seurakseen. Ainoastaan moottori- ja moottorilikennetiellä on kielletty ajamasta tietyillä ajoneuvoilla.
Tuossa Mimmi kiteytti oleellisen. Pelkästään hitaasti ajamalla ei sakkoa saakkaan. Mutta pointtini olikin se, että mikäli tuo hitaasti ajaminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa muulle liikenteelle, huomioiden toki olosuhteet ja kalusto, niin sakotuskynnys ylittyy. Esim. Hyvinkään Kihlakunnan alueella näistä on aina silloin tällöin sakkoja annettu.

Esim. jos traktorilla ajaa 80km/h rajoitusalueella ja kerää monta kymmentä autoa peräänsä, eikä väistä vaikka mahdollisuuksia olisi niin kynnys puuttumiseen on ylittynyt. Ja kyseessä siis nimenomaan tuo väistämättömyys. Tästä eräs komisario totesi paikallislehdessä, että taatusti puututaan jos näitä tavataan. Se, että tuleeko sakkoa on toinen asia. Sama koskee kaikkia tiellä liikkujia. Jokainen ajaa tavallaan ja tyylillään mutta jos se nopeus on huomattavasti alle muun liikenteen, niin ei muuta kuin kättä pystyyn ja sivuun hetkeksi. Antaa kaikkien kukkien kukkia:)
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Perimmäinen kysymys ei ole siitä, että ajaako joku 70:ä 80-alueella vaan siitä miksi tämä tientukko ei voi väistää pientareelle tai jos on kerännyt oikein kunnon jonon taaksensa niin esim. bussipysäkille. Harvoin näitä fiksuja väistäjiä meillä näkee, mutta esim. Ruotsissa homma yleensä toimii.

Joko autossa on taustapeili rikki tai itsetunto ei anna periksi. Joka tapauksessa on suurta itsekkyyttä tai tyhmyyttä jos huomatessaan keräävänsä jonoa ei tajua antaa tietä. Ja kun järki ei väistämiseen riitä niin sitten tämä ao. henkilö aiheuttaa vaarallisia ohituksia ja huomattavaa verenpaineen nousua ohittajilta.

Oma sakkinsa ovat sitten nämä henkilöt, jotka alkavat kiihdyttämään kun heitä ohitetaan. Onneksi heitä on vähän.

Eli pointtina on muiden tienkäyttäjien huomioiminen.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

tuli saatua viikonloppuna kiitosta kanssa autoilijoilta, sahasin joensuu - uimaharju väliä (50km suunta) 3 edestakaisin matkaa. suurinosa 100 aluetta. Ajoin suurinta sallittua nopeutta (80km/h) ja aina kun huomasin että joku alkaa lähestyä niin siirryin ajoradan oikeaan reunaan, ja tämäkin siitä syystä jottei liikenne jonoutuisi turhaan taakseni. (tuossa joku kaveri kertoi ajaneensa kolin portille, niin tietää miten leveä on tie joensuusta pohjoiseen mentäessä.)

Pysähdyin kahville huoltoasemalle, kas sattui olemaan 2 autokuntaa jotka meni hieman aiemmin minusta ohi. Isäntä kävelee pöydästä luokseni (arvelen et nyt tulee tunti turpaan ja sillälailla), mutta isäntä haluaakin kätellä ja tuumaa et porukka tarjoaa kökökahvit?!?

MIKSI? koska eivät ole hirveän monesti tavanneet peräkärrin kanssa ajavaa joka laskee hieman nopeuttaan, siirtyy ajoväylältä hieman sivuun ja näyttää vielä "baana on vapaa-merkkiä"

Ite olen pistänyt huomiolle et yleensä kärrin kanssa ajavat eivät mielellään anna edes ohittaa, viimeksi tänä aamuna läksin ohittamaan (töistä kotio ajaessani) kys. yhdistelmää niin kaveri rupesin tarjoamaan tassua autolleen, kysymys siis kuuluu miksi helvetissä pitää tehdä tollasta?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Nykyisessä tieliikennelaissa tieto siitä missä, milloin ja miten paljon saa/pitää/on pakko väistää reunaan tai pientareelle, pitää kaivaa n. kolmesta pykälästä ja päätellä oikea tointatapa niiden avulla itse tilannekohtaisesti. :roll:
Selvää on että monet keräävät liian pitkiä jonoja taakseen ja saavat aikaan hermojen kiristystä ja vaarallisia ohituksia.

Asialla on myös toinen puoli. Ainakin minä olen käynyt maissa joissa hitaat ajoneuvot ajavat pientareella enemmän tai vähemmän koko ajan. Koska tällainen reunassa ajaminen houkuttelee takana tulevat heti ohittamaan, tapahtuu jatkuvasti sellaista että 2 kaistaisella tiellä on kolme tai silloin kun molemmista suunnista tehdään samaa yhtä aikaa, jopa neljä autoa rinnakkain yhtä aikaa.
Samaan aikaan tietysti pientareet ovat hengenvaarallisia liikkua niille joille pientareet on tarkoitettu, koska eihän sieltä voi siirtyä keskemmälle ennen kuin takaa tuleva on ohituksensa tehnyt.
Eli se "totuus" löytynee jostain näiden välimaastosta sitten.
Autoilijahan kyllä mielellään ottaisi "vahvemman oikeudella" käyttöönsä pientareetkin. Sama homma kuin kaupungeissa, ajaa vaan päättäväisesti sinne suojatielle niin kyllä ne jalankulkijat väistää..
9000CS 2,3
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Saappi Kuski kirjoitti:Itse olin liki 10v yhteensä rekkojen ja bussien ratissa ja kyllä sitä kirosi alimpaan helvettiin karavaanarit ja muut vastaavat. Ei voi käsittää miksi k*selle haisevia lasikuitukoppeja pitää raahata ympäri Suomea auton perässä, aina 20km/h muita hitaammin, paitsi alamäissä jolloin rekallakin pääsisi ohi niin karavaanaripa painaa tietysti kaasua.
Ei tässäkään nyt näin kovasti kannattaisi yleistää, itse ainakin pidän vaunun kanssa sen 86-88 lasissa, ylämäessäkin. Jos jonoa tulee niin muistan joskus jopa pysähtyneenikin levikkeelle. Itseäni harmittavat eniten ne rekkakuskit joille tuo vauhti ei riitä ja puskevat hanuriin kiinni sekä henkilöautot jotka eivät lähde edelle vaikka vilkulla näyttää vaan roikkuvat perässä. Näille rekoille en sitten ole tietä ihan heti antanut, niille kylläkin jotka ovat osanneet pitää sen turvavälin mutta ovat minut selvästi saavuttaneet. Kiihdyttämään en kuitenkaan ole ruvennut, sen verran on tolkkua kuitenkin jäljellä. Itse kun vaunun kanssa on jonkun hitaamman karavaanarin lähtenyt ohittamaan niin pakko myöntää että tänäkin kesänä tuli sellainen tunari eteen joka rupesi kiihdyttämään juuri kun olin rinnalla joten tuota alamäessä kiihdyttämistä en epäile.

Jätetään toiseen keskusteluun sitten se miten ja miksi joku ajaa rekalla sen 20km/h nopeammin kuin ilmeisesti suurin osa karavaanareista joita on eteen tullut, sen kuvan ainakin itse tuosta sain. Bussit nyt saavat ajaa sen 100km/h.
Joku sanoi että se jono karavaanarin (kuten muidenkin leveiden hitaampien taakse) on sen ensimmäisen perässä roikkuvan syytä. Ei uskalla mennä ohi mutta roikkuu niin likellä että takaa on jo melko hankalaa lähteä ohi.
Toisaalta tuo oma gps:llä pidetty vauhti aikaansaa senkin että aika monen auton lasissa on vajaa satanen eikä senkään vuoksi uskalleta lähteä ohi ja jonoa syntyy jälleen, voipi olla tottakin.

Ja jotta oikein viilattaisiin niin yhtään k*sen hajuista vaunua en ole päässyt tutkimaan, enkä myöskään lasikuidusta tehtyä :)
Omat perusteluni miksi vaunu on perässä voin kertoa myöhemmin jos ne oikeasti kiinnostavat.
****
VAG
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

puu kirjoitti: Sama vika täällä. 1600kg painoa ja 70hp tehoa, niin lähes joka ohitus on vaarallinen. Ohituskaistoillakaan ei meinaa päästä ohi, kun ne ovat yleensä ylämäissä ja kaikki kiihdyttävät niissä sen 10-20km/h.
Ja hyvä niin ettei kaikkien sitten tarvitse jarrutella ohituskaistan päässä kun ohittelijat tunkevat väkisin väliin.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

rmeller kirjoitti: Ei tässäkään nyt näin kovasti kannattaisi yleistää, itse ainakin pidän vaunun kanssa sen 86-88 lasissa, ylämäessäkin. Jos jonoa tulee niin muistan joskus jopa pysähtyneenikin levikkeelle. Itseäni harmittavat eniten ne rekkakuskit joille tuo vauhti ei riitä ja puskevat hanuriin kiinni sekä henkilöautot jotka eivät lähde edelle vaikka vilkulla näyttää vaan roikkuvat perässä. Näille rekoille en sitten ole tietä ihan heti antanut, niille kylläkin jotka ovat osanneet pitää sen turvavälin mutta ovat minut selvästi saavuttaneet. Kiihdyttämään en kuitenkaan ole ruvennut, sen verran on tolkkua kuitenkin jäljellä. Itse kun vaunun kanssa on jonkun hitaamman karavaanarin lähtenyt ohittamaan niin pakko myöntää että tänäkin kesänä tuli sellainen tunari eteen joka rupesi kiihdyttämään juuri kun olin rinnalla joten tuota alamäessä kiihdyttämistä en epäile.

Jätetään toiseen keskusteluun sitten se miten ja miksi joku ajaa rekalla sen 20km/h nopeammin kuin ilmeisesti suurin osa karavaanareista joita on eteen tullut, sen kuvan ainakin itse tuosta sain. Bussit nyt saavat ajaa sen 100km/h.
Joku sanoi että se jono karavaanarin (kuten muidenkin leveiden hitaampien taakse) on sen ensimmäisen perässä roikkuvan syytä. Ei uskalla mennä ohi mutta roikkuu niin likellä että takaa on jo melko hankalaa lähteä ohi.
Toisaalta tuo oma gps:llä pidetty vauhti aikaansaa senkin että aika monen auton lasissa on vajaa satanen eikä senkään vuoksi uskalleta lähteä ohi ja jonoa syntyy jälleen, voipi olla tottakin.

Ja jotta oikein viilattaisiin niin yhtään k*sen hajuista vaunua en ole päässyt tutkimaan, enkä myöskään lasikuidusta tehtyä :)
Omat perusteluni miksi vaunu on perässä voin kertoa myöhemmin jos ne oikeasti kiinnostavat.
Vitsi k*senhajusta tuli mieleen eräästä Sleepy Sleepersien esiintymisestä jossa vitsailtiin karavaanareista tuohon tyyliin. :wink:
Yleistäminen on tyhmää yleensä, mutta minulle ainakin vaununvetäjät jäivät poikkeuksellisen selvästi mieleen yhtenä sellaisena tienkäyttäjäryhmänä jossa on aivan liikaa autoilijoita jotka eivät ole sisäistäneet ajavansa yhdistelmää joka on kesäisin harmittavana tientukkona maanteillä - lähinnä oman ajotapansa vuoksi. Tilannetta ei monestikaan paranna "minä olen lomalla" -asenne joka ilmeisesti oikeuttaa olemaan ottamatta ollenkaan stressiä muista liikkujista ja niiden kiireistä. Eipä noista sen enempää, joukossa on paljon erittäin huomaavaisiakin karavaanareita.

Mitä rekkakuskien käyttäytymiseen tulee niin onhan siinäkin ammattikunnassa monenlaista vipeltäjää. Monenlaista asennevikaistakin löytyy ja alalle ollaan hankkiuduttu isojen liksojen (järjettömän pitkien työpäivien) vuoksi. Ammatin ominaisuuksiin kuuluu tietysti sekin että kun ollaan isoja, pelottavia ja koko ajan maantiellä niin käytös näkyy kauas. Tuo mainittu tyyli kun rekka ohittaa toista rekkaa 2km/h nopeuserolla m-tiellä näyttä tosi urpolta touhulta ja sitä se onkin. Luin tuossa kesällä sattumalta Rahtarit lehteä ja sielläkin jopa vedottiin ammattikuljettajiin että lopettakaa se touhu, se näyttää muiden autoilijoiden silmissä todella typerältä.
En tiedä kuvittelenko mutta minusta rekkojen häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt. Ajetaan enemmän ihan edellä ajavan perässä jne. Sillä alallahan on aina tehty järjettömän pitkiä työvuoroja, jossain vaiheessa keksittiin työaikalaki ja sitä ollaan valvovinaan, oikeasti se valvonta on lähinnä silmänlumetta tiedotusvälineitä varten. Suomessa ajatetaan edelleenkin monessa paikassa jopa vuorokauden mittaisia työpäiviä ilman lain edellyttämiä taukoja (ihan vaan vinkkinä piirturin kiekkoja "tutkiville" poliiseille, että teille voi näyttää esim. vain joka toisen kiekon kunhan niitä vain vaihtelee piirturiin riittävän usein). Rekkojen hyteissä notkuu umpiväsyneitä ukkoja jotka pysyy hereillä kahvin ja tupakin avulla.
Olen aina sanonut että autokouluun pitäisi kuulua jokaiselle oppilaalle päästä yhdelle keikalle istumaan kantavuuskuormaan lastatun rekan kyytiin. Monikaan ei ymmärrä sitä miten 60t painava ajoneuvo käyttäytyy ja että sillä massalla ei kertakaikkiaan voi nopeasti reagoida mihinkään liikennetilanteiden muutoksiin. Yksinkertaistettuna voisi sanoa että jos painoa on se 60 tonnia ja vauhtia on 80km/h, niin on aivan sama painaako jarrua vai kaasua, ensimmäisten 3-4 sekunnin aikana ei tapahdu yhtään mitään muuta kuin joko jarrujen tai moottorin ääni muuttuu. Massa vaan jatkaa liikettään. Siinä on käytännössä mahdotonta ajaa "muun liikenteen mukaan" jos edessä olevan jonon vauhti "pumppaa". Ainoa keino on ajaa riittävän kaukana edellä ajavasta ja eihän sekään aina ole helppoa kun ohittajia vilisee silmissä jatkuvasti.

Älkääkä herranjestas luottako sokeasti siihen kun rekka antaa vilkulla ns. ohitusmerkin. Siitähän se kuljettaja ei todellakaan oikeasti vastaa että ohittaminen on silloin turvallista. Muutaman sydänkohtauksen olen itsekin meinannut saada kun tuli joskus annettua niitä merkkejä vahingossa "vähän löysin perustein". :oops:
9000CS 2,3
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Saappi Kuski kirjoitti: 1. Vitsi k*senhajusta tuli mieleen eräästä Sleepy Sleepersien esiintymisestä jossa vitsailtiin karavaanareista tuohon tyyliin. :wink:
2. "minä olen lomalla" -asenne joka ilmeisesti oikeuttaa olemaan ottamatta ollenkaan stressiä muista liikkujista ja niiden kiireistä. Eipä noista sen enempää, joukossa on paljon erittäin huomaavaisiakin karavaanareita.
3. En tiedä kuvittelenko mutta minusta rekkojen häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt. Ajetaan enemmän ihan edellä ajavan perässä jne.
4. Monikaan ei ymmärrä sitä miten 60t painava ajoneuvo käyttäytyy ja että sillä massalla ei kertakaikkiaan voi nopeasti reagoida mihinkään liikennetilanteiden muutoksiin.
5. Älkääkä herranjestas luottako sokeasti siihen kun rekka antaa vilkulla ns. ohitusmerkin.
Olipas hyvä ettet ottanut herneitä, piti katsoa välillä että minkäköhänlaista kommenttia tulee. Numeroin nuo pari kohtaa kun ajattelin että helpompi kommentoida/jatkaa niistä kun tuli ajatuksia kun luin tuota vastaustasi.
Eli,
kohta 1: Pääsin vuosi sitten kuuntelemaan ekan Sleeppari konserttini Torniossa, hieno kokemus ja hauskaa oli. Tornion kaupungin nettisivulla oli äänestys kumman haluavat esiintyvän, Cowboysien vai sleeppareiden ja ainakin itse olin tyytyväinen lopputulokseen.
2. totesin vaimolle kesälomareissun jälkeen että eipä ole ollut näin rauhallinen olo vielä koskaan automatkan aikana, vaunu perässä ei tullut juurikaan niitä ohitettavia eteen :) mutta totta puhuen ei juuri sitä jonoakaan, ehkä reittivalinta ja ajankohta oli onnistunut, liikennettä oli vähän.
3. olen samaa mieltä, aika paljon tulee ajettua 80km/h alueilla ja monesti myös kärry perässä ja tuo gps:n 86 tuntuu hitaalta kun taustapeilistä ei näe kuin sen Volvon logon (tuli ekana mieleen, onhan niitä muitakin rekkoja)
4. ei tarvi kuin vähän/paljon ylipainoisen puukuorman talvella jarruttomaan peräkärryyn tai ison vaunun perään (kesä riittää tähän) niin tulee näitä ajatuksia että jospa hiljentäisin vähän aikaisemmin tuohon risteykseen.
5. tulee melkein jännäkakat pöksyyn kun näytät ensin vilkulla että mene edelle ja sitten jostain putkahtaakin auto vastaan samalla kun näet peileistä että nyt se takanaroikkuja on melkein vaunun oven kohdalla...kerran kävi tänä kesänä ja riitti, meni pari sataa kilometriä ettei vilkkua juuri tullut näytettyä. Hidasta on muuten yleensä takanatulevien reagointi vilkun käyttöön, hyvä kai se on mutta osa reagoi kyllä todella nopeastikin, yleensä ovat varmaan seuranneet jo vähän taempaa tilannetta ja tulevat jo pikkuvaihteella valmiiksi (tai ahdot kohdillaan).

Rami
****
VAG
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

rmeller kirjoitti: 5. tulee melkein jännäkakat pöksyyn kun näytät ensin vilkulla että mene edelle ja sitten jostain putkahtaakin.....
Saappi Kuski kirjoitti: Älkääkä herranjestas luottako sokeasti siihen kun rekka antaa vilkulla ns. ohitusmerkin. Siitähän se kuljettaja ei todellakaan oikeasti vastaa että ohittaminen on silloin turvallista. Muutaman sydänkohtauksen olen itsekin meinannut saada kun tuli joskus annettua niitä merkkejä vahingossa "vähän löysin perustein". Embarassed
Ohitusmerkkien antamisesta harvemmin on mitään hyötyä, päinvastoin. Erityisiesti ohituskyvyttömien kilometritolkulla perään tunkevien painostaminen ohittamaan antamalla ohitusmerkkejä on todella vaarallista. Sakkojakin niistä voisi jakaa, kyseessähän on aiheeton suuntamerkin antaminen jos ei ole samalla väistämässä pientereelle tai muuten sivummalle tmv.. Eihän koko ohitusmerkkiä ole edes laissa määriteltykään.

Finlex TLL

35 §
Suuntamerkki

Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

wesku kirjoitti: Ohitusmerkkien antamisesta harvemmin on mitään hyötyä, päinvastoin.
Tästä olen vahvasti eri mieltä, useasti on helpottanut omaa ohitusta edellä kulkevan rekan antama merkki.

Rami
****
VAG
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

rmeller kirjoitti:
wesku kirjoitti: Ohitusmerkkien antamisesta harvemmin on mitään hyötyä, päinvastoin.
Tästä olen vahvasti eri mieltä, useasti on helpottanut omaa ohitusta edellä kulkevan rekan antama merkki.

Rami
Jos ohitusmerkki on helpottanut ohitusta ohittaja on syyllistynyt vaaralliseen ohitukseen koska on jollain lailla luottanut ohitusmerkkiin ja antanut jonkun muun kuin oman havainnon kannustaa lähtemään ohitukseen.
Vastaa Viestiin