Poikarukka kirjoitti:. Olisi mukava nähdä tietoa mitä se käytännössä on. Bensaverotus nousisi, mahdollisesti dieselinkin. Uusista putoaisi verotusta vähemmäksi, mutta sitten on porrastetusti vähäpäästöisiä suosiva autovero. Mitenköhän tämä kaikki nyt sitten käytännössä tuntuu. Onko uudet saabit vähän saastuttavia vai paljon saastuttavia? tietysti isojahan ne on, mutta taas saastelaitteet uudistuneet viimeaikoina. Kuinkahan hirveästi vuositasolla kulut kasvaa nykyiseen verraten. polttoaineen verot tietysti suoraan määrän mukaan, mutta nuo muut sitten. Kyllä korpea tällainen ja vielä ympäristön suojeluun vedoten. Keppiä tulee, muttei porkkanaa näy missään.
"Päästöt" on verouudistuksen mukaan sama kuin polttoaineenkulutus (CO2- eli hiilidioksidipäästöt) jonkin normin mukaan. Käytön mukaista verotusta eli polttoaineveroa kiristetään, diesel-veroa enemmän kuin bensaveroa (korotukset oli jotain 3c/litra bensa ja 6c/l diesel). Auton hankinnan verotusta ei muuteta. Jos autosta ei ole normin mukaisia päästötietoja (eli siis vanhemmat käytetyt autot), niin itse olen ymmärtänyt, että autoa verotetaan kokonaismassan mukaan.
Eli uusien autojen hinnat edelleen Euroopan korkeimpia ja vanhasta autosta "rankaistaan".
Täysin nimellistä kikkailua "vihreyden" nimissä tosiaankin. Se joka kirkkain silmin väittää, että joku muutaman kympin ero vuosittaisessa käyttöverossa kannustaa ostamaan vähäpäästöisiä autoja, on kyllä haistellut jotain liian tujuja aineita vähän liian pitkään. Varmaan tosi moni n. 1000€:n autolla ajeleva (joita muuten on Suomessa vähän perkeleen monta) ryntää saman pulittamaan autokauppiaan taskuun 20000€ siitä vuoden ekoauto tojota jariksesta, että säästää pari-kolmekymppiä vuosittaisessa käyttömaksussa...Johan tuo hinta kuoleentuu käyttökuluissa muutaman kymmenen sukupolven aikana
Kaikista koomisinta on minusta se, että uudistusta ei voida "muka" ottaa käyttöön ennen 2010, koska kestää niin kauan saada AKE:n järjestelmä koodattua uudistuksen vaatimalle tasolle...