AJONEUVOVEROON KOROTUS

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

valtteri kirjoitti:Katselin hetken aikaa... mutta rupes ihan hirvittämään se että moni noista studioon tulleista ihmisistä todella päättää maamme liikennepoliittisista asoista.
...ja monesta muustakin asiasta. :evil:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ilmastonmuutosohjelmassa tuli muutama aika "mielenkiintoinen" kommentti ministeri Pekkariselta:

Euroopan unionin pitäisi USA:n kanssa löytää sellaiset standardit, joilla autoteollisuus PAKOTETAAN tuottamaan sellaisia vempaimia, jotka kuluttavat määrällisesti vähemmän ja pystyvät käyttämään ilmaston kannalta kestäviä polttoaineita.

Pekkarinen jatkoi, että kaupungeissa joissa on julkista liikennettä sitä pitäisi suosia entistä enemmän. "Uuden teknologian avulla voidaan ilmastoa katsoa missä ajat vuoden mittaan, ja jos ajat sellaisella alueella, missä ei ole julkista liikennettä, pitää voida verotuksellisesti..."

Sitten alkoi Härmälä puhumaan päälle ja huomautti, että tulee isoveli valvoo -järjestelmä...

Alkaa jo ihan oikeasti huolestuttamaan, kun ministeri höpisee tuollaisesta satelliittivalvontajärjestelmästä :roll:

Eski
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eski kirjoitti:"Uuden teknologian avulla voidaan ilmasta katsoa missä ajat vuoden mittaan, ja jos ajat sellaisella alueella, missä ei ole julkista liikennettä, pitää voida verotuksellisesti..."

Sitten alkoi Härmälä puhumaan päälle ja huomautti, että tulee isoveli valvoo -järjestelmä...

Alkaa jo ihan oikeasti huolestuttamaan, kun ministeri höpisee tuollaisesta satelliittivalvontajärjestelmästä :roll:

Eski
Pekkarinen möläytti koko asian vahingossa, eli tietää jotakin sellaista mitä kansa vielä ei..

Enemmän minua huolestuttaa se, että koko järjestelmän kehittäminen on huolella salattu, ja nostetaan kissa pöydälle sitten kun systeemi on valmis, ja maksanut satoja miljoonia. Sehän nyt olisi tyhmää olla käyttämättä sitä...

Huolestuttaa myöskin se että kun tästä on yrittänyt puhua ihmisille, niin leimataan foliohatuksi ja salaliittoteoreetikoksi, ilmeisesti on turvallisempaa ummistaa silmät tulevalta.

Juuri näillä rikostentorjunta, ja "pelastetaan maapallo"- argumenteilla tuota järjestelmää tullaan ihmisten mielissä hyväksyttäväksi muokkaamaan.

Tästä isoveliasiasta voi halutessaan äänestää ja sanoa mielipiteensä tuolla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44682
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eski kirjoitti:"Uuden teknologian avulla voidaan ilmastoa katsoa missä ajat vuoden mittaan, ja jos ajat sellaisella alueella, missä ei ole julkista liikennettä, pitää voida verotuksellisesti..."

Eski
Pyh, tarvitaanko tuohon tietoon ajatko kaupungissa/suur-helsingin alueella vai maaseudulla jotakin "uutta teknologiaa"?

Tosiasiahan on se että Lahden pohjoispuolella ei toimivaa julkista liikennettä ole kuin muutamassa suuremmassa kaupungissa, muualta se on tapettu jo ajat sitten :?
Ihan turha mussuttaa julkisen liikenteen käyttämisestä/käyttämättä jättämisestä, jos sellaista ei ole olemassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Unohdin tuon Pekkarisen lipsahduksen. Asia jäi "ilmaan", kun juttua jatkettiin toisaalle.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Harrasteautojen puolesta

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Olen tehnyt adressin harrasteajoneuvojen puolesta, kannattaa ainakin käydä katsomassa: http://www.adressit.com/harrasteajoneuvot

M. Kettunen
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Harrasteautojen puolesta

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Jos autot ovat tulevaisuudessa liikenteessä vain n. 8 vuotta nykyisen 20 sijaan, täytyy valmistaa enemmän autoja. Ei sekään ole ekologista. Tässä eurooppalaisessa autoverokeskustelussa puhuu autonvalmistajien lompakko enemmän kuin ekologia. Kyllä se edelleen on ekologisinta pitää vanhaa autoa, jos ajaa vähän. Mitäs se vanha rotisko siinä pihalla seisoessaan saastuttaa.
masamatalapaine
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja masamatalapaine »

Pyh, tarvitaanko tuohon tietoon ajatko kaupungissa/suur-helsingin alueella vai maaseudulla jotakin "uutta teknologiaa"?

Tosiasiahan on se että Lahden pohjoispuolella ei toimivaa julkista liikennettä ole kuin muutamassa suuremmassa kaupungissa, muualta se on tapettu jo ajat sitten
Ihan turha mussuttaa julkisen liikenteen käyttämisestä/käyttämättä jättämisestä, jos sellaista ei ole olemassa.


Aivan... On hyva puhua julkisen liikenteen puolesta pääkaupunkiseudella missä se oikeasti toimii... Tulkoon päättäjät tänne maaseudulle kokeilemaan miten hyvä on täällä liikkua julkisilla... P*****e että nuo vihreet pistää melkein vihaks... :evil: :evil: :evil: :evil: Sama homma kun siellä eduskunnassa puhutaan joitain suden tai karhun metsästysrajoituksista. Kyllä ois kiva kun pääsis päättämään asioista ilman minkäänlaista ammattitaitoo tai vastuuta... Helvetti sentään... :evil: :evil:
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
masamatalapaine
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja masamatalapaine »

Ohhoh... Meni näköjään voimajuomaa nauttiessa tuo lainaus perseelleen tuosta kirjotuksesta. Pyydän anteeksi... :oops:
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Nyt oli uutisissa vähän lisää, että uudistus tulisi vuoden vaihteessa ja osittain 2010. vai mitenkäs se nyt menikään. Olisi mukava nähdä tietoa mitä se käytännössä on. Bensaverotus nousisi, mahdollisesti dieselinkin. Uusista putoaisi verotusta vähemmäksi, mutta sitten on porrastetusti vähäpäästöisiä suosiva autovero. Mitenköhän tämä kaikki nyt sitten käytännössä tuntuu. Onko uudet saabit vähän saastuttavia vai paljon saastuttavia? tietysti isojahan ne on, mutta taas saastelaitteet uudistuneet viimeaikoina. Kuinkahan hirveästi vuositasolla kulut kasvaa nykyiseen verraten. polttoaineen verot tietysti suoraan määrän mukaan, mutta nuo muut sitten. Kyllä korpea tällainen ja vielä ympäristön suojeluun vedoten. Keppiä tulee, muttei porkkanaa näy missään.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Poikarukka kirjoitti:. Olisi mukava nähdä tietoa mitä se käytännössä on. Bensaverotus nousisi, mahdollisesti dieselinkin. Uusista putoaisi verotusta vähemmäksi, mutta sitten on porrastetusti vähäpäästöisiä suosiva autovero. Mitenköhän tämä kaikki nyt sitten käytännössä tuntuu. Onko uudet saabit vähän saastuttavia vai paljon saastuttavia? tietysti isojahan ne on, mutta taas saastelaitteet uudistuneet viimeaikoina. Kuinkahan hirveästi vuositasolla kulut kasvaa nykyiseen verraten. polttoaineen verot tietysti suoraan määrän mukaan, mutta nuo muut sitten. Kyllä korpea tällainen ja vielä ympäristön suojeluun vedoten. Keppiä tulee, muttei porkkanaa näy missään.
"Päästöt" on verouudistuksen mukaan sama kuin polttoaineenkulutus (CO2- eli hiilidioksidipäästöt) jonkin normin mukaan. Käytön mukaista verotusta eli polttoaineveroa kiristetään, diesel-veroa enemmän kuin bensaveroa (korotukset oli jotain 3c/litra bensa ja 6c/l diesel). Auton hankinnan verotusta ei muuteta. Jos autosta ei ole normin mukaisia päästötietoja (eli siis vanhemmat käytetyt autot), niin itse olen ymmärtänyt, että autoa verotetaan kokonaismassan mukaan.
Eli uusien autojen hinnat edelleen Euroopan korkeimpia ja vanhasta autosta "rankaistaan".

Täysin nimellistä kikkailua "vihreyden" nimissä tosiaankin. Se joka kirkkain silmin väittää, että joku muutaman kympin ero vuosittaisessa käyttöverossa kannustaa ostamaan vähäpäästöisiä autoja, on kyllä haistellut jotain liian tujuja aineita vähän liian pitkään. Varmaan tosi moni n. 1000€:n autolla ajeleva (joita muuten on Suomessa vähän perkeleen monta) ryntää saman pulittamaan autokauppiaan taskuun 20000€ siitä vuoden ekoauto tojota jariksesta, että säästää pari-kolmekymppiä vuosittaisessa käyttömaksussa...Johan tuo hinta kuoleentuu käyttökuluissa muutaman kymmenen sukupolven aikana :roll: :lol:

Kaikista koomisinta on minusta se, että uudistusta ei voida "muka" ottaa käyttöön ennen 2010, koska kestää niin kauan saada AKE:n järjestelmä koodattua uudistuksen vaatimalle tasolle...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Poikarukka kirjoitti:. Olisi mukava nähdä tietoa mitä se käytännössä on. Bensaverotus nousisi, mahdollisesti dieselinkin. Uusista putoaisi verotusta vähemmäksi, mutta sitten on porrastetusti vähäpäästöisiä suosiva autovero. Mitenköhän tämä kaikki nyt sitten käytännössä tuntuu. Onko uudet saabit vähän saastuttavia vai paljon saastuttavia? tietysti isojahan ne on, mutta taas saastelaitteet uudistuneet viimeaikoina. Kuinkahan hirveästi vuositasolla kulut kasvaa nykyiseen verraten. polttoaineen verot tietysti suoraan määrän mukaan, mutta nuo muut sitten. Kyllä korpea tällainen ja vielä ympäristön suojeluun vedoten. Keppiä tulee, muttei porkkanaa näy missään.
"Päästöt" on verouudistuksen mukaan sama kuin polttoaineenkulutus (CO2- eli hiilidioksidipäästöt) jonkin normin mukaan. Käytön mukaista verotusta eli polttoaineveroa kiristetään, diesel-veroa enemmän kuin bensaveroa (korotukset oli jotain 3c/litra bensa ja 6c/l diesel). Auton hankinnan verotusta ei muuteta. Jos autosta ei ole normin mukaisia päästötietoja (eli siis vanhemmat käytetyt autot), niin itse olen ymmärtänyt, että autoa verotetaan kokonaismassan mukaan.
Eli uusien autojen hinnat edelleen Euroopan korkeimpia ja vanhasta autosta "rankaistaan".

Täysin nimellistä kikkailua "vihreyden" nimissä tosiaankin. Se joka kirkkain silmin väittää, että joku muutaman kympin ero vuosittaisessa käyttöverossa kannustaa ostamaan vähäpäästöisiä autoja, on kyllä haistellut jotain liian tujuja aineita vähän liian pitkään. Varmaan tosi moni n. 1000€:n autolla ajeleva (joita muuten on Suomessa vähän perkeleen monta) ryntää saman pulittamaan autokauppiaan taskuun 20000€ siitä vuoden ekoauto tojota jariksesta, että säästää pari-kolmekymppiä vuosittaisessa käyttömaksussa...Johan tuo hinta kuoleentuu käyttökuluissa muutaman kymmenen sukupolven aikana :roll: :lol:

Kaikista koomisinta on minusta se, että uudistusta ei voida "muka" ottaa käyttöön ennen 2010, koska kestää niin kauan saada AKE:n järjestelmä koodattua uudistuksen vaatimalle tasolle...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Touko 11, 2011 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Isäntä tuli just Saksan keikalta... sanos jotta siellä puski katkeamaton jono autoja kaheksaa kaistaa pitkin molempiin suuntiin. Suomen yksityisautojen päästöt on maailmanlaajuisessa mittakaavassa kuin pieru Saharassa... tosiaan vihreyden nimissähän näitä veroja korotetaan. Sehän on tutkittu jo joskus 80-luvulla, jotta vanhalla autolla saa ajaa jotain 2,5miljoonaa kilometriä, ennen kuin sen käyttö on saastuttanut saman verran kuin mitä uuden auton valmistusprosessi.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Ahtopaine kirjoitti:Sehän on tutkittu jo joskus 80-luvulla, jotta vanhalla autolla saa ajaa jotain 2,5miljoonaa kilometriä, ennen kuin sen käyttö on saastuttanut saman verran kuin mitä uuden auton valmistusprosessi.
Just...että oikein 80-luvulla tutkittu :roll: On mahtanut jonkun verran tuo autonvalmistuskin kehittyä 20 vuodessa.

Se on kyllä ihan totta, että täällä on turha autoilun päästöistä ruikuttaa. Tietenkin pitää tähdätä aina parempaan, mutta kyllä ensisijaisesti pitäisi huolehtia todella suurten teollisuusmaiden päästöistä kuten USAn, Kiinan, Intian ja Venäjän.

Kyllä kun joskus on televisiossa näytetty jotain Pekingiä tai Shanghaita pahimpaan ruuhka-aikaan niin täytyy ihmetellä, että siellä yleensä vielä on joku hengissä.
Vastaa Viestiin