Maantiellä sattuu??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Minuteman kirjoitti: ruuhkassa yleensäkin, se on veteen piirretty viiva missä kohtaa joku kiilaa, vai yritetäänkö siinä vilpittömästi kuuluisaa "vetoketjuperiaatetta".
Vetoketjuperiaate toimii lähinnä silloin jos on kyse jonon jakamisesta parijonoksi ja lyhentäminen sillä tavalla. Toimii esim. päättyvän kaistan tilanteessa, ja valoissa läpimenon tuplaamiseksi. Valitettavasti Suomessa homma ei kyllä toimi asiallisesti juuri missään.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tulipa taasn todistettua jotakin järjen jättiläistä. Valoristeyksessä on yksi kaista kuhunkin suuntaan, vasemmalle on oma nuolivalonsa ja suoraan sekä oikealle kääntyville sitten sama valo. Suoraan menevällä kaistalla on ensimmäisenä täydessä lastissa oleva täysperävaunuyhdistelmä (60ton) ja tämän perässä siten jokunen henkilöauto. Oikealle kääntyvällä kaistalla on sitten muutama henkilöauto. Itse olin siinä kohdilla jossa tuo kääntyvien kaista erkanee. Noin viiden auton päästä takaa hyökkää yllättäen yksi auto pientareen kautta tuolle kääntyvien kaistalle ja odotteli siinä valojen vaihtumista. Ei tässä vielä mitään, mutta kun valot vaihtuivat vihreiksi ja jonot lähtivät liikkeelle tuli nähtyä tuolta kaistaa vaihtaneelta kuskilta tyylipuhdas suoritus. Jatkoi matkaansa sitten suoraan risteyksen yli, tai niin pitkälle kuin pääsi ja odotteli siinä koko suoraan menevän jonon lipumista ohitse. Tarkoituksena tuntui olevan päästä kiilaamaan koko jonon keulille, sillä sen verran nopeasti mentiin siihen kaiteen viereen.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

tulipa tänään todistettua mopopoikien röyhkeyttä. ajelin asuinalueella rajatusten mukaan (40km/h) kun yhtäkkiä vasemman puoleiselta kadulta hyökkää mopo suoraan eteen, saabilla renkaat ulvien nurmikon läpi pyörätien kautta takas tielle. onneks mopopoika kerkes ittekki jarruttaan sen verta että jäi törmäys kokematta. siinä sitte hiljaa ajellen sydän lyöden miljoonaa ajelin eteenpäin, kattelin samalla taustapeiliin ettei käyny mitään mopoilijalle. hyvin näytti matka mopolta jatkuvan tosin suunta vaihtu saabiin perään. siinä sitte noin pari sataa metriä jatkoin suoraan ja käännyin risteävälle tielle mopoilija edelleen peräs. rajoitus vaihtu 60km/h ja hetken päästä mopo paino miljoonaa ohi kuski keskisormea heiluttaen :?
mahtokohan mopoilijalla olla ihan kaikki kotona (kolmion takaa eteen) ja mopo "vakio" (vauhti ohitukses n. 70km/h), niin sitä pitää :roll:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mertmi kirjoitti:Se pahkeinen ei sitten ajanutkaan kovempaa kuin minä! Se jäi siihen eteen laahaamaan alle rajoituksen olevaa nopeutta.
Oon tainnut aiemminkin kertoa mutta tuossa jokunen vuosi sitten ajelin Porista kasitietä kohti Noormarkkua, sitä normaalia rajoitus+10kmh mittarissa kun takapuskuriin liimautui harmaa Mercedes. Kuljettajana toimi joku vanhempi täti-ihminen. Mä siinä aikani katselin että mitäs se tekee mutta tuntui mun auton takapuskuri olevan kovin kiinnostava. Kiihdytin ensin ja otin hieman väliä, no täti kiihdytti myös ja ajeli persiissä. Mä kyllästyin ja hidastin vauhtia selkeästi alle rajoituksen niin eihän tää mene ohi. Lopulta mä hidastin ihan mateluvauhtiin ja pysähdyin sinne tien reunaan niin tää järjen jättiläinen pysähtyy mun taakseni! Varmaan puolisen minuuttia meni ennen kuin se tajusi lähteä liikkeelle ja ohi... :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mawerick kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Se pahkeinen ei sitten ajanutkaan kovempaa kuin minä! Se jäi siihen eteen laahaamaan alle rajoituksen olevaa nopeutta.
Oon tainnut aiemminkin kertoa mutta tuossa jokunen vuosi sitten ajelin Porista kasitietä kohti Noormarkkua, sitä normaalia rajoitus+10kmh mittarissa kun takapuskuriin liimautui harmaa Mercedes. Kuljettajana toimi joku vanhempi täti-ihminen. Mä siinä aikani katselin että mitäs se tekee mutta tuntui mun auton takapuskuri olevan kovin kiinnostava. Kiihdytin ensin ja otin hieman väliä, no täti kiihdytti myös ja ajeli persiissä. Mä kyllästyin ja hidastin vauhtia selkeästi alle rajoituksen niin eihän tää mene ohi. Lopulta mä hidastin ihan mateluvauhtiin ja pysähdyin sinne tien reunaan niin tää järjen jättiläinen pysähtyy mun taakseni! Varmaan puolisen minuuttia meni ennen kuin se tajusi lähteä liikkeelle ja ohi... :lol:
Jos se täti nuokkui ratin takana ja ajatteli että on turvallista seurata saabia kun ne ei yleensä töpeksi. Toisaalta saattoihan rva olla niin tyhmä, ettei osaisi edes tyhjentää vettä kumisaappaasta vaikka olisi käyttöohje tavuviivoilla ja kantapäässä hana. Kuinka tuollainen osaisi sitten ajaa autoa?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Touko 11, 2011 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Oikea maanteiden ritari...

Provoisoumisesta juu... :oops:

Itse ajelin paikallista pikkutietä, jossa tulee mutka osuus ja siinä on silta, johon mahtuu vain 1 auto kerrallaan, minullaon etuajo-oikeus.

Näkyvyys on hyvä ennen ja jälkeen sillan, tien on 60km/h ja sillankohta on 40kmh.

Lähestyn siltaa ja n. 150m metrin päästä sillasta nään kun uudehko mersu tulee lujaa vastaan, mersu on kylläkin kauempana, mutta ajelee lujempaa. Itse jatkan samaa vauhtia.. jtn 50kmh, olin kaverinkaa vain cruisailemassa turbolla.

Homma päättyy siten että olen melkein sillan kohdalla, rupean hidastamaan kun huomaan et meisseli perkele vana tulee ja tulee eikä edes aio ryhmittyä odotuspysäkille... Sillan kupeessa molemmat autot jarruttaa, mersu vaan änkee sillalle, ja sit se iski... Saatanam rikas mersupelle... n. mtrin ennen mersun keulaa nostan kevyesti jarrua ja.... mersusta puskuri halki, umpio paskana... Saabissa ei edes kumihuuli rutussa. Mersumies nousee autosta punasena, ja rupee huutaa.

Ite yritän hillitä ittteeni... kiehuu niin perkeleesti sisällä... Nousen ulos sytytän röökin, ja pyydän ystävällisesti "herru mersumiestä" tarkastaam liikennerkin joka kertoo hänen väistämisvelvollisuudestaan.

Äijä huutaa että olen hänelle velkaa, ja "saatana sähä maksat" "perkele paalaan rumuautos". yms hävyttömyyksii.

Tässä vaiheessa kaverini haistaa tilanteen ja nousee ulos autosta.

Huikkasin mersumiehelle et soitan poliisille, tätä ei näköjän saada sovittua, ja haluun et mun auton tarkastatetaan mahd vauroitten takia hänen vakuutuksensa piikkiin.

Meni kaveri hiljaseks, nous mersuunsa, peruutti pois, ja lähti kumit vinkuen puskuri laahaten maahan pois.

Oli aika WTF-tunnelma ...


Olisin kerennyt pysähtyä ennen mersua, mutta provosoiduin, vähän liikaakiin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

^ tuo jo menee ehkä liian julmaksi (ehkä jopa typeräksi?)...

Kyllä on itselläkin mieli tehnyt mällätä joskus vastaavanlaisissa tilanteissa, onneksi olen saanut (toistaiseksi) hillittyä.
Viimeksi viime perjantaina joku sankari tuli kolmion takaa eteen neljänkympin alueella, ei katsonutkaan suuntaan josta tulin. Jos olisin ollut tuolla toisella ruotsinraudalla (244) liikenteessä niin tod.näk olisi osunut, nyt oli isi-leasing alla niin ei kehdannut. Onneksi oli vastaantulevien kaistalla tilaa väistää koska jarruttamalla ei olisi pysähtynyt. Olisi ollut hieno tilaisuus töötätä Focuksen takanurkkaan. Vielä n.20m myöhemmin tämä sankari veti stop-merkin ohi pysähtymättä, käännyin perään siinä toivossa että olisi pysähtynyt huoltoasemalle mutta jatkoi matkaa... :evil:

Taholta jos toiseltakin olen saanut palautetta autoilustani (monesti kuulen näistä muutaman välikäden kautta, jutut paisuu matkalla eikä loppujen lopuksi yleensä edes koske minua) joten ajoittain tekee hyvää päästä avautumaan takaisin jollekin.
Onpahan useamminkin kuin kerran minua syytetty renkaanpoltosta "kylillä", julmaa sinänsä kun paikkakunnalta löytyy lähes samanvärinen ja pahaääninen kossu-riesa... Itsellänihän ei mielenkiinto riitä vedellä kilometritolkulla mustaa viivaa, poliisienkin kanssa oli joskus juttua ja he sanoivat myös ettei ole paljoa valittajillakaan järkeä jos laitetaan etuvetoauton piikkiin...
Alkaa porukoitakin naurattaa kun moni valittaa niille "sankariteoistani", ei yhteen jää kerrat jolloin olen kaahaillut saapillani kylillä sillä aikaa kun se on ollut purettuna pihalla tai kun olen ollut töissä... :roll:

Onneksi näitä valittajia ja poliisille soittajia ei ole paljoa, enemmän löytyykin sitten näitä, useimmiten jo ikänsä ehtoopuolella olevia henkilöitä, joiden mielestä 80-alueella 70km/h-ajavan auton ohittaminen on kaahaamista... Parhaimmillaan vielä ohitusta seuraavana päivänä nähdessä puidaan nyrkkiä ja tööttäillään, tuohan ei sitten ole häiriökäyttäytymistä (joskus seisottu stop-merkin takana vierekkäin ja töötti huutaa, välttämättä ne muut 10 autoa tuossa joukossa ei tiedä mistä on kyse), sitten ei suostuta edes keskustelemaan asiasta. Myös "ripeät lähdöt" on poikkeuksetta kaahaamista, tosin tästä on eräs kaveri saanut sakotkin (tarpeettoman ripeä kiihdytys tms.?). Kaikki on suhteellista, virkavallan kanssa ei itselläni ole ongelmia ollut. Jokusen kerran ollaan kyllä tarinoitu näistä asioista, lähinnä perättömiä valituksia koskien.

Kiltti en ole koskaan ollut, ymmärtäväinenkin vain ajoittain. Kyllähän tuota tulee monesti "sääntöjen rajamailla" liikuttua, muut saavat mielestäni rikkoa lakia niin paljon kun sielu sietää, kunhan ei aiheuta teoillaan minulle konkreettista haittaa (Itsekästä? No aivan varmasti mutta eipä kukaan muukaan minun parastani ajattele joten jonkunhan sekin puoli on hoidettava!). Senkin siedän että asiasta huomautetaan tai vaikka valitetaankin, mutta kun syytetään ilman että tekijästä on edes varmaa tietoa tai syytökset on täysin vääriä, alkaa meikäläisellä keittää. Ärsytettynä saatan minäkin olla odotettua vaarallisempi...! (Paskat mie mikään vaarallinen ole, vittumainen ja ärsyttävä ehkä, kyllä silläkin jonkinnäköistä vaikutusta saa aikaiseksi?) :twisted:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Saappi Kuski kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Yksi piirre mikä näissä autofoorumien liikennekulttuurikeskusteluissa on kummallista, että kanssa-autoilijan käytös ja tekemiset peilautuvat juuri ajettavan automerkin mukaan: Hiton volvokuskit aina... ja bemaristi ylimielisenä... ja mersumies ilman vilkkua, prkl. Eihän se käytös merkkisidonnaista ole. Tällä yleistämisellä myös annetaan itselle mahdollisuus ylinopeuteen tai muuten törkeään käytökseen. Ja olenhan itsekin tähän syyllistynyt, sitä en kiellä.
Yleistäminen on typerää minustakin, yleensä. Mutta kyllä minä ainakin omien havaintoejn perusteella olen valmis sanomaan että tietyn merkin kuljettajat silmiinpistävän usein käyttäytyvät samalla tavalla liikenteessä. On tästä jo yli 20 vuoden havainnot niin kehtaa jopa yleistää.
BMW on tietysti klassikko. Sillä on sporttinen imago joten sellaisen ostaa usein spottisena, eteenpäin pysrkivänä itseään pitävä ihminen ja ajotyyli kuvastaa usein luonnetta.
Niin se vaan menee että autot ostetaan usein mielikuvien perusteella.
Ei auto varmasti muuta ihmistä mutta ehkä tietynlaiset ihmiset ostaa tietynlaisia autoja.
Kyllä se vain näin valitettavasti taitaa olla. Toisaalta pitää laittaa puolustukseksi sekin, että itse olen kohdannut ne todelliset teiden herrasmiehet myöskin juuri nimenomaan MB:n tai BMW:n ratin takaa. Harvempi Corolla kuski hölmöilee erityisen paljon mutta eipä noilta myöskään pahemmin kiitosta tule kun annat tietä tai merkin vilkulla. Viime viikolla vetäisin lähes yhtäsoittoa 1500km MB Sprinter 316 ja kuomukärryllä. Ohitusmerkkiä tuli annettua reippaasti mutta kiittäjät olivat jostain kummansyystä premium-luokan autoja.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saabikas kirjoitti: Ohitusmerkkiä tuli annettua reippaasti mutta kiittäjät olivat jostain kummansyystä premium-luokan autoja.
Osaava kuljettaja ei ohitusmerkkejä tarvitse ja tuskin niistä kiittääkään. Mielenkiintoista havaintoa premium-luokan kuljettajista ;)
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

wesku kirjoitti:
Saabikas kirjoitti: Ohitusmerkkiä tuli annettua reippaasti mutta kiittäjät olivat jostain kummansyystä premium-luokan autoja.
Osaava kuljettaja ei ohitusmerkkejä tarvitse ja tuskin niistä kiittääkään. Mielenkiintoista havaintoa premium-luokan kuljettajista ;)
No, se on hyvä että sinä osaat ajaa. Me muut emme välttämättä ole yhtä hyviä kuljettajia. Kyllä minä kaikesta osaamisesta ja osaamattomuudestani huolimatta kiitän jos merkkiä annetaan, oli se sitten tarpeellista tai ei. Mielestäni esim. rekan antama ohitusmerkki, kiittäminen siitä ja pitkien väläytys oleppa hyvä merkiksi on vain osoitus, että kumpikin on ajantasalla yhteisistä pelisäännöistä ja hereillä liikenteessä:) Ei kai kyse liene sen tarpeellisuudesta vaan toisten huomioon ottamisesta.

Onhan sitä todettu myös, että huono kuljettaja ajaa kolarin, osaava selviää tilanteesta ja viisas ei edes ikinä joudu siihen.

Osaava ei ehkä kiitä mutta fiksu ja toiset huomioon ottava kiittää vaikka ei merkkiä olisi tarvinnutkaan.

Ei sitä aamuisin tarvitse työpaikallakaan huomenta sanoa mutta kohteliasta se kuitenkin on. Ja vielä kohteliaampaa vastata siihen.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

...Ja viisas ei koskaan mene töihin.

Oli pakko.. ei vaan kohteliaisuus on kaunis asia ja järjen käyttö kannattaa aina.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saabikas kirjoitti: Ei sitä aamuisin tarvitse työpaikallakaan huomenta sanoa mutta kohteliasta se kuitenkin on. Ja vielä kohteliaampaa vastata siihen.
Kyllähän siellä liikenteessäkin morjestellaan, esim. motoristit ja jenkkiautoilijat keskenään. Tosin onhan tuossakin pieni riski että joku tulkitsee suuntamerkiksi ja lähtee tunkemaan oikealta ohi. Melko epätodennäköistä tapauksissa joissa ajoneuvoissa on ihan oikeatkin vilkut. Yleensä kyllä moikkailenkin moottoripyöräillessä päällä enkä käsillä.

Määräysten vastainen vilkkujen vilkutteleminen ohitusmerkiksi tai siitä kiitokseksi sensijaan on liikenteen vaarantamista tarpeettomalla toiminnalla joka saattaa hämätä muita. Entä sitten kun sivutiellä joku tulkitseekin asian niin että päätietä ajava on kääntymässä oikealle ? Entä sitten kun hitaamman ajoneuvon kuljettaja koskeekin vilkkuun vahingossa nostaessaan kätensä polvelta nenää kaivamaan ?

Osaavalla kuljettajalla tarkoitin lähinnä sitä että jos kiittäminen johtuu siitä että merkistä on ollut jotain hyötyä ohituksessa eli merkkiin on siis luotettu jollain tavalla, on kiittäjä syyllistynyt vaaralliseen ohitukseen. Oikeaoppisessa ohituksessa ei luoteta mihinkään muihin kuin omiin havaintoihin. Kohteliaisuuttaan vilkuttelevat ovat toki asia erikseen mutta ei sekään sitä turhaa vilkuttelua hyväksyttäväksi muuta.

Ohitusmerkki yleensäkin, on kovin suomalainen kohtelaisuus, ei sellaista kummallisuutta juuri missään muualla havaitse.
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pocky »

wesku kirjoitti: Ohitusmerkki yleensäkin, on kovin suomalainen kohtelaisuus, ei sellaista kummallisuutta juuri missään muualla havaitse.
Olen kuullut huhua, että tämä on länsinaapurissa yleistä myös.
Tiedä siitä sitten, kun en siellä ole autolla kulkenut.
#3431
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

pocky kirjoitti:
wesku kirjoitti: Ohitusmerkki yleensäkin, on kovin suomalainen kohtelaisuus, ei sellaista kummallisuutta juuri missään muualla havaitse.
Olen kuullut huhua, että tämä on länsinaapurissa yleistä myös.
Tiedä siitä sitten, kun en siellä ole autolla kulkenut.
Ehkä jonkin verran, mutta siellä onkin yleensä oleellinen ero, vilkkua näytetään yleensä koska samalla väistetään leveälle pientareelle.

"Ohitusmerkillä" tarkoitin suomalaista tapaa vilkauttaa kerran tai kaksi oikealle ilman auton siirtämistä oikeammalle. Väistäminen pientareelle on toki asia erikseen.
Vastaa Viestiin