
Maantiellä sattuu??
Viisas kuljettajahan siirtää tieliikennelain määräysten mukaisesti ajoneuvoaan sivusuunnassa vilkun näytettyään ohituksen helpottamiseksi: ruotsalaiset on viisaampia kuin me suomalaiset:) No, kyllä ne ovat siellä muutenkin meitä hieman edellä...wesku kirjoitti:Ehkä jonkin verran, mutta siellä onkin yleensä oleellinen ero, vilkkua näytetään yleensä koska samalla väistetään leveälle pientareelle.pocky kirjoitti:Olen kuullut huhua, että tämä on länsinaapurissa yleistä myös.wesku kirjoitti: Ohitusmerkki yleensäkin, on kovin suomalainen kohtelaisuus, ei sellaista kummallisuutta juuri missään muualla havaitse.
Tiedä siitä sitten, kun en siellä ole autolla kulkenut.
"Ohitusmerkillä" tarkoitin suomalaista tapaa vilkauttaa kerran tai kaksi oikealle ilman auton siirtämistä oikeammalle. Väistäminen pientareelle on toki asia erikseen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
- Paikkakunta: Porvoo
Halusin vain sanoa että aika moni ihminen ajattelee itsekkäästi ja puhuvat etuajooikeuksesta. Sellaista ei ole, on ainoastaan väistövelvollisuus. Ja vaikka ei olisi väistövelvollinen niin kannattaa aina olla valmis västämään koska turhia kolareita tapahtuu liian paljon.
On nähty vähän sitä ja tätä liikenteessä. Kolmasosa motoristeistä ei pitäsi olla liikenteessä koska ei osaa tai ei välitä käyttäytyä sääntöjen mukaan tai ei vain uskalla ajaa. Turhan harva liikenteessä on riittävän joustava jotta liikenne etenee sujuvasti ja turvallisesti, ainakin omasta mielestä.
Nykyään näkee paljon virolaisia autoja tien päällä mutta aika harva se kerta kun virolaisen auton kuljettaja ajaa kunnolla. Ehkä suuri syy siihen on se että suuri osa niistä ovat bemareita? Tänäänkin oli mielenkiintoinen tapaus. Tälläkertaa ei ajanut liian lujaa ja rohkesti vaan liian hitaasti ja liian varovasti joka vaaransi muun liikenteen. Yritti 40 km/h tulla kehä 3:lle missä muut ajaa n. 90 km/h.
Eniten häritsee kuitenkin mopoilijat jotka ei todellakaan tiedä liikenteen säännöistä mitään. Ajavat ihan miten sattuu. Vantaan Hakunilassa oli aika pirun hölmö tapaus. Siinä kulkee leveä tie missä 2 autoa mahtuu hyvin vierekkäin kun joku kääntyy vasemmalle. Tulin itse sivukadulta ulos ja vastakkaiselta sivukadulta oli toinen tulossa. Päätietä pitkin tuli (omasta näkökulmasta vasemmalta) mopoilija joka halusi kääntyä vasemmalle. Hän jäi odottamaan keskellä ajokaistaa. Takaa tuli kuormaauto joka ei päässyt ohi kun mopo oli keskellä kaistaa. Vastakkaisesta suunnasta meni viimeinen auto ja mopon olisi pitänyt kääntyä vasemmalle mutta odotti että minä menen ensin vasemmalle vaikka itsellä oli kolmio. Siinä meni sitten joku sekunti kun liikenne oli pysähtynyt kokonaan ja mopon taakse oli jono pidentynyt. Sitten oli vaan pakko lähteä ja kirosin itsekseni sitä mopoilijaa jolla oli vielä toinen matkustaja mukana.
Turhan paljon kävelijöitä tekevät uhkarohkeita liikkeitä. Tänään jäi melkein kaksi nuorta tyttöä auton alle. Ajoin pakettiauton takana (oli kyllä turvaväli) ja tytöt oli menossa tien yli kun suojatie oli n. 20 metriä molempiin suuntiin. ne katsoivat oikealle ettei kukaan tule ja sitten kun pakettiauto oli ajanut ohi lähti kävelee tien yli. En huomannut niitä pakettiauton takana eikä ne saapiani ja olivat ehkä puoli metriä autostani kun vauhtia oli n. 50 km/h. Siinä olisi henki voinut lähteä vain siksi ettei jaksanut kävellä 20 metriä suojatielle. Oli kuitenkin sen verran liikennettä ettei järkevä ihminen olisi tommosta yrittänyt.
Kahteen kysymykseen haluaisin vastauksen...Miksei ihmiset voi pysäköidä autonsa suoraan ja keskelle ruutua? Miksei ihmiset voi ajaa tasaista vauhtia? Noihin kun saisi vastaukset...
tästä tuli nyt pitempi kun halusin mutta minkäs sille voi
Kukaan ei ole täydellinen mutta aina voi yrittää parantaa tapojaan ja ajatella vaihteeksi muita eikä ainoastaan omaa egoa. Ja lopuksi vielä Scooterin laulusta: "It's nice to be important, but it's more important to be nice." Sitä mukaan kun kaikki eläisi niin olisi joka päivä aurinkoinen
On nähty vähän sitä ja tätä liikenteessä. Kolmasosa motoristeistä ei pitäsi olla liikenteessä koska ei osaa tai ei välitä käyttäytyä sääntöjen mukaan tai ei vain uskalla ajaa. Turhan harva liikenteessä on riittävän joustava jotta liikenne etenee sujuvasti ja turvallisesti, ainakin omasta mielestä.
Nykyään näkee paljon virolaisia autoja tien päällä mutta aika harva se kerta kun virolaisen auton kuljettaja ajaa kunnolla. Ehkä suuri syy siihen on se että suuri osa niistä ovat bemareita? Tänäänkin oli mielenkiintoinen tapaus. Tälläkertaa ei ajanut liian lujaa ja rohkesti vaan liian hitaasti ja liian varovasti joka vaaransi muun liikenteen. Yritti 40 km/h tulla kehä 3:lle missä muut ajaa n. 90 km/h.
Eniten häritsee kuitenkin mopoilijat jotka ei todellakaan tiedä liikenteen säännöistä mitään. Ajavat ihan miten sattuu. Vantaan Hakunilassa oli aika pirun hölmö tapaus. Siinä kulkee leveä tie missä 2 autoa mahtuu hyvin vierekkäin kun joku kääntyy vasemmalle. Tulin itse sivukadulta ulos ja vastakkaiselta sivukadulta oli toinen tulossa. Päätietä pitkin tuli (omasta näkökulmasta vasemmalta) mopoilija joka halusi kääntyä vasemmalle. Hän jäi odottamaan keskellä ajokaistaa. Takaa tuli kuormaauto joka ei päässyt ohi kun mopo oli keskellä kaistaa. Vastakkaisesta suunnasta meni viimeinen auto ja mopon olisi pitänyt kääntyä vasemmalle mutta odotti että minä menen ensin vasemmalle vaikka itsellä oli kolmio. Siinä meni sitten joku sekunti kun liikenne oli pysähtynyt kokonaan ja mopon taakse oli jono pidentynyt. Sitten oli vaan pakko lähteä ja kirosin itsekseni sitä mopoilijaa jolla oli vielä toinen matkustaja mukana.
Turhan paljon kävelijöitä tekevät uhkarohkeita liikkeitä. Tänään jäi melkein kaksi nuorta tyttöä auton alle. Ajoin pakettiauton takana (oli kyllä turvaväli) ja tytöt oli menossa tien yli kun suojatie oli n. 20 metriä molempiin suuntiin. ne katsoivat oikealle ettei kukaan tule ja sitten kun pakettiauto oli ajanut ohi lähti kävelee tien yli. En huomannut niitä pakettiauton takana eikä ne saapiani ja olivat ehkä puoli metriä autostani kun vauhtia oli n. 50 km/h. Siinä olisi henki voinut lähteä vain siksi ettei jaksanut kävellä 20 metriä suojatielle. Oli kuitenkin sen verran liikennettä ettei järkevä ihminen olisi tommosta yrittänyt.
Kahteen kysymykseen haluaisin vastauksen...Miksei ihmiset voi pysäköidä autonsa suoraan ja keskelle ruutua? Miksei ihmiset voi ajaa tasaista vauhtia? Noihin kun saisi vastaukset...
tästä tuli nyt pitempi kun halusin mutta minkäs sille voi

Kukaan ei ole täydellinen mutta aina voi yrittää parantaa tapojaan ja ajatella vaihteeksi muita eikä ainoastaan omaa egoa. Ja lopuksi vielä Scooterin laulusta: "It's nice to be important, but it's more important to be nice." Sitä mukaan kun kaikki eläisi niin olisi joka päivä aurinkoinen

Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Maapallo valitettavasti ei ole tasainen edes teiden kohdallachristian80 kirjoitti:Miksei ihmiset voi ajaa tasaista vauhtia?

Cruise ei myöskään ole vakiovaruste kaikissa autoissa

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Nuo mopoilijat on kyllä aika erikoinen tienkäyttäjäryhmä. Poukkoillaan siksakkia jalkakäytävä/pyörätie/ajorata välillä ja ehkä 1/3 niistä kulkee 70-90km/h. Nämä meidän pyörätiet ei kertakaikkiaan ole tehty sellaisille nopeuksille. Oikeasti pelottaa rullaluistella tuolla kun näitä ohjuksia tulee joka suunnasta. Siihen loppuu liikuntaharrastukset kun ensimäinen läsähtää päin näköä.
Kyllähän sitä viritettiin mopoja ennenkin mutta ainakin eillä päin ajeltiin enimmäkseen ajoradalla.
Kyllähän sitä viritettiin mopoja ennenkin mutta ainakin eillä päin ajeltiin enimmäkseen ajoradalla.
9000CS 2,3
Noista vilkkuhommista, on kyllä jännää ainakin pimeässä kelissä, jos satut ajamaan linja-auton takana. Yhtäkkiä alkaa vilkku tikata vasemmalle jaha, mitähän tuo tekee, onkohan siellä joku rattori tai muu hidas kulkine edessä, kun meinaa bussikainen ohittaa, eikun siinä tuleekin firman Kutteri vastaan, vilautetaampa sille terveiset vilkulla, kun ei varmaan räpylä näy ohjaamosta pimeässä. Voi helvetti, antasvat vaikka olla moisen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Ainoa oikea ja huolestuttava asia tuona perjantai-iltana:Raimo Miettinen kirjoitti:Cruisingeissa kaahailtu
"
Lainaus toiselta foorumilta: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 385#963385
"Jäähallilla oli vissiin yks rattijuoppo kumia käryttelemässä, joten paikan tyhjennyksessä oli vankka peruste. Omalta kohdalta koin kohtuuttomaksi, että kun jätän auton parkkiin, palloilen selvin päin yleisön joukossa aiheuttamatta MITÄÄN ongelmia, poimii slurkit maijaan ja antaa sakot niskoittelusta. Asemalla sitten ihmetellään että olinkin bilikalla, vieläpä selvin päin eikä edes hakuja päällä - annetaan nyt sakot kumminkin."
Poliisilla on näköjään Suomessa tullut tavaksi poimia kyytiin kenet lystäävät ja sitten sakottaa. Tästä oli viitteitä jo Smash Asemin yhteydessä. Huolestuttavaa on, että nyt sakotusta ja kiinniottoa varten tarvitaan yksi häirikkö jossain massatapahtumassa.
Oikeusvaltion periaatteet ja kunnioitus järjestyksenpitoa kohtaan murenevat nopeasti tällä menolla. Poliisiylijohdon tulisi puuttua tähän menoon nopeasti.
"
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tuoltahan Poliisiylijohdosta tämä nykytaktiikka ja ohjeistus on peräisinkin, tosin jäljet johtavat tässäkin lopulta poliitikkojen pesään. Rahojen ja virkojen puutteessa korvataan oikeata Poliisityötä pelottelutaktiikalla ja "ennaltaehkäisevillä" voimannäytöksillä."Oikeusvaltion periaatteet ja kunnioitus järjestyksenpitoa kohtaan murenevat nopeasti tällä menolla. Poliisiylijohdon tulisi puuttua tähän menoon nopeasti.
"
Yhdeksänkymmentäluvun alussa oli tyttökaveri töissä Helsingin keskustassa citykäytävän Carrollsissa. Nykyisin lienee Hesburger. Tuli siellä palloiltua jonkun verran tyttökaveria töistä odotellessa.Minuteman kirjoitti:Tuoltahan Poliisiylijohdosta tämä nykytaktiikka ja ohjeistus on peräisinkin, tosin jäljet johtavat tässäkin lopulta poliitikkojen pesään. Rahojen ja virkojen puutteessa korvataan oikeata Poliisityötä pelottelutaktiikalla ja "ennaltaehkäisevillä" voimannäytöksillä."Oikeusvaltion periaatteet ja kunnioitus järjestyksenpitoa kohtaan murenevat nopeasti tällä menolla. Poliisiylijohdon tulisi puuttua tähän menoon nopeasti.
"
Kerran vei poliisi rautatieaseman putkaan odottelemaan valokuvausta - halusivat kuvata alueella liikkuvat mahdollisia tulevaisuideen rikoksia selvittääkseen. Ihan mielenkiintoinen keikka. Minustakin otettiin kunnon perinteinen pärstäkuva "mug shot" kuin rikollisesta konsanaan.
Toisella kerralla en päässyt niin helpolla: Citykäytävässä sattui pienimuotoinen mellakka, jonka alkaessa keskustelin vartijan kanssa. Poliisit paikalle, meikäläinen pampun saattelemana maijan perään ja pikku-Roban poliisiasemalle. Muistoksi sain sakkolapun väkivaltaisesta käyttäytymisestä vartijaa kohtaa. Näin saman vartijan myöhemmin ja hän sanoi, että ei muista kuka hänen päällensä kävi. Saimpahan sakon ihan varmuuden vuoksi...
..muita sakkoja ei sitten ole tullutkaan, jos ei 106@80km/h lasketa. *kopkop*
Ihan vaan, että on sitä ennenkin ASEMeitakin osattu...
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tästä tuli mieleen hauska tapaus mikä itselleni sattui joskus 90 luvun alussa. Oltiin ajelemassa pohjoiseen päin 5-tietä sen aikaisen tyttöystävän kanssa ja oli erittäin kuuma hellepäivä.peinu kirjoitti: Kerran vei poliisi rautatieaseman putkaan odottelemaan valokuvausta - halusivat kuvata alueella liikkuvat mahdollisia tulevaisuideen rikoksia selvittääkseen. Ihan mielenkiintoinen keikka. Minustakin otettiin kunnon perinteinen pärstäkuva "mug shot" kuin rikollisesta konsanaan.
Toisella kerralla en päässyt niin helpolla: Citykäytävässä sattui pienimuotoinen mellakka, jonka alkaessa keskustelin vartijan kanssa. Poliisit paikalle, meikäläinen pampun saattelemana maijan perään ja pikku-Roban poliisiasemalle. Muistoksi sain sakkolapun väkivaltaisesta käyttäytymisestä vartijaa kohtaa. Näin saman vartijan myöhemmin ja hän sanoi, että ei muista kuka hänen päällensä kävi. Saimpahan sakon ihan varmuuden vuoksi...
...
Tuli siinä ajellessa sitten hätä, ei vessahätä vaan alkoi ihan pirusti p***ttamaan. Aikamme mietittyämme siinä että mikä ratkaisuksi ongelmaan niin käänsin Saabin keulan satunnaisesta hiekkatien risteyksestä oikealle kun olin nähnyt siellä puiden välissä järven pilkottavan. Aikeena siis päästä hoitamaan hommat järven rannalle tavalla tai toisella - kukapa siinä tilassa mitään järkeväää osaa ajatella.
Ajoimme pikkutietä eteenpäin ja etsiskelimme katseellamme sopivaa pysähtymispaikkaa. Tie osoittautui kuitenkin huonoksi valinnaksi ja jouduimme aikamme kuikuiltuamme palaamaan päätiella ja jatkamaan matkaa.
Ehkä pari viikkoa tämän jälkeen soi puhelin. Soittajana oli ko. hiekkatie paikkakunnan poliisi. Joku lähiseudun asukas oli soitellut että tällainen saabi täällä ajelee ja katsastelee paikkoja

Ei se minua mistään syyttänyt sen kummemmin, sanoi vaan että tarkastettiinpa asia kun oltiin ilmoitus saatu.
En viitsinyt sanoa että p***paikkaa siellä haeskeltiin muijan kanssa vaikka mieli teki. Kerroin että uimarantaa etsittiin kun oli niin kuuma päivä.

9000CS 2,3
Mediassa on hyvä tilannekuva voimankäytöstäMinuteman kirjoitti:Tuoltahan Poliisiylijohdosta tämä nykytaktiikka ja ohjeistus on peräisinkin, tosin jäljet johtavat tässäkin lopulta poliitikkojen pesään. Rahojen ja virkojen puutteessa korvataan oikeata Poliisityötä pelottelutaktiikalla ja "ennaltaehkäisevillä" voimannäytöksillä."Oikeusvaltion periaatteet ja kunnioitus järjestyksenpitoa kohtaan murenevat nopeasti tällä menolla. Poliisiylijohdon tulisi puuttua tähän menoon nopeasti.
"



http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Pol ... 5230213152
#3431
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Hyvin toimittu. Tuossa olisi kyllä pysäyttäminen pitänyt tehdä jo aseella heti kun huomattiin että tyyppi aikoo paeta. Liian pitkän matkaa sai kaahata ja vaarantaa muiden turvallisuutta. Toisaalta aseen käytössäkin on omat riskinsä.pocky kirjoitti: Mediassa on hyvä tilannekuva voimankäytöstä![]()
![]()
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Pol ... 5230213152
9000CS 2,3
No niin. Ajelen kakskaistaisella tiellä, edessä rekkoja 100km rajoitus. Käännän vasemmalle kaistalle jossa micra menee noin 95km rekkojen ohi. Ajan takana hyvällä välillä ja kun tulee pitempi rekkojen väli noin puoli kilometriä odotan micran siirtyvän oikealle. Micra jatkaa kuitenkin vasemmalla samaa 95km nopeutta joten käännän itse oikealle kaistalle kiihdytän vähän, käännän vasemmalle kun micra riittävän kaukana ja ohitan kaksi rekkaa, takaisin oikealle kaistalle ja tyhjä tie edessä. Kapenee yksikaistaiseksi ja huomaankin micran kaahaavan puskuriin kiinni. Torvi soi ja nyrkkiä puistellaan, auto ihan kontissa kiinni. Näen keski-ikäisen miehen ja nuoren tytön micrassa. Tyttö puhuu isälleen ja puristaa kaksin käsin kojelautaa jännittäen koska auto noin metrin mun takapuskurista. Isä painaa torvea ja suu käy. En uskalla jarrutella tytön takia, viaton tähän hässäkkään. Tätä kontissa kiinni ajoa jatkuu torvi soiden ja nyrkki heiluen puolitoista kilometriä kunnes kääntyvät viimeisestä taajaman liittymästä. Vielä micra vetää melkein rinnalle ja meinaa jarrutus mennä pitkäksi ja jakaja lähellä, torvi soi koko ajan ja nyrkki heiluu. Ajelen eteenpäin ja mietin mitä ukko ajatteli, ei ainakaan tyttären turvallisuutta. Jos tyttöä ei olisi ollut olisin vetänyt kunnon jarrutuksen , micra konttiin ja jeparit paikalle. Oli sen verran lähellä ettei keulaa ja rekisterinumeroa nähnyt, muuten olisin soittanut saman tien jo ajossa. Eteen tuli yksikaistaisen alussa liittymästä pari autoa joten en käynyt hölmöjä ohituksia tekemään moisen ukon takia. En kiilannut, ohitin todella reilulla marginaalilla joten en tiedä miksi proput paloivat.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Ylläolevasta ilmeisesti ilmenee tämä paljon puhuttu "alinopeus".
Olen tullut siihen tulokseen eri ihmisten kertomuksista että "alinopeutta" on hitaammat nopeudet mitä ajajalla itsellään.
Eli tässä tapauksessa, Micra-kuskin nopeus olisi ollut se oikea™, 95km/h 2-kaistaisella osuudella ja oletettavasti 115km/h 1-kaistaisella. Muut ajavat silloin alinopeutta jos eteen jäävät kökkimään, ja tottahan siinä tilanteessa kunnon mestarikuski™ hiiltyy.
Muistakaa hyvät ihmiset ettei tieliikenteessä tunneta termiä alinopeus, sen sijaan ylinopeus tunnetaan ja siitä hyvin usein virkavallan edustaja sakottaa.
Olen tullut siihen tulokseen eri ihmisten kertomuksista että "alinopeutta" on hitaammat nopeudet mitä ajajalla itsellään.
Eli tässä tapauksessa, Micra-kuskin nopeus olisi ollut se oikea™, 95km/h 2-kaistaisella osuudella ja oletettavasti 115km/h 1-kaistaisella. Muut ajavat silloin alinopeutta jos eteen jäävät kökkimään, ja tottahan siinä tilanteessa kunnon mestarikuski™ hiiltyy.
Muistakaa hyvät ihmiset ettei tieliikenteessä tunneta termiä alinopeus, sen sijaan ylinopeus tunnetaan ja siitä hyvin usein virkavallan edustaja sakottaa.