Kiusaaminen on hauskaa ja helppoa, monillehan riittää että esim ajaa 80 rajoituksella 80. Pienemmistä rajoituksista puhumattakaan.Rafu kirjoitti:Ihmeellistä se on miten paljon ihmiset sortuu täysin lapselliseen kiusantekoon liikenteessä.
Ajokielto terveydellisillä syillä (oli vihainen)
Kummasti sinne työpaikelle löytää päivittäin melkoinen määrä jengiä, vaikkei omaa ajoneuvo käytettäisikään.9-5T kirjoitti:Ehkäpä jäisikin mielummin kotiin kuin menisi töihin mutta testaa miten käy jos jättää menemättä töihin.ihottuma kirjoitti: Jos hermo ei kestä liikenettä, niin kannattaisi jäädä kotiin.
Aina se ei ole mahdollista, mutta jos asenne liikenteeseen on nykyisen tasoa niin kortti pois ja kävelemään.
On se sellainen juttu, että asiakaspalvelu ammateissa pitäisi pystyä aina pysymään tyynenä eteenkin, kun alla on toista kymmentä tonnia painava kone. Se ei tietenkään ole aina helppoa, koska Suomalaiset ovat mitä ovat, valitetaan vaikkei ole mitään valitettavaa ja bussi kuskitkin saavatkin varmasti kuulla päivittäin ties mitä p&%#&a.
Kun asun varmasti Suomen huonoiten liikenteessä käyttäytyvien ihmisten kaupungissa eli Tampereella, on helppo sanoa, että suomalainen liikenne käyttäytyminen on muutenkin täysin retuperällä. Ajetaan humalassa, ei käytetä vilkkua, kiilaillaan, ei huomioida kevytliikennettä ja aiheutetaan vaaratilanteita agressiivisella käyttäytymisellä liikenteessä. Kyllä sitä itsekin tulee välillä ajettua aika itsekkäästi (eteenkin 70 rajoituksen alueella pysäkille pysähtyneitä busseja kohtaan
). Tästä syystä pitäisi mielestäni eteenkin ammattikuskien pystyä pysymään rauhallisina liikenteessä, mutta välillä tuntuu että nämä ammatti kuskit ovat kaikkein pahimpia.
Tälläkin foorumilla keskustelleista varmasti moni on käynyt Saksan teillä huristelemassa. Itse kävin heinäkuussa ensimmäistä kertaa Saksassa. Ajoimme 5 päivän aikana yhteensä 2500km ja täytyy kyllä sanoa, että olisi loistavaa jos kaikki Suomalaiset ottaisivat mallia Saksalaisesta liikennekäyttäytymisestä. Suojatien eteen pysähdytään jos yli on menossa jalankulia, tilaa tulee aina jos on esim. liittymässä rampista ruuhkaiseen liikenteeseen, tilaa tulee niinkin hyvin, että autoilijat jopa ennakoivat muiden tienkäyttäjien kaistan vaihdoksia. Lisäksi jos joku ajaa vasenta kaistaa ja takaa tulee auto kovempaa, vaihtaa hitaampi auto hyvissä ajoin oikealle kaistalle. Eikä se että ajaa aivan puskurissa kiinni ei tarkoita sitä, että "painu ny v*****n siitä" vaan ennemminkin "nyt olisi aika kiire, voisitko väistää?" Saksasse puskurissa kiinni ajaminen on ennemminkin merkki kiireydestä kuin v***uilemisesta.
Kun asun varmasti Suomen huonoiten liikenteessä käyttäytyvien ihmisten kaupungissa eli Tampereella, on helppo sanoa, että suomalainen liikenne käyttäytyminen on muutenkin täysin retuperällä. Ajetaan humalassa, ei käytetä vilkkua, kiilaillaan, ei huomioida kevytliikennettä ja aiheutetaan vaaratilanteita agressiivisella käyttäytymisellä liikenteessä. Kyllä sitä itsekin tulee välillä ajettua aika itsekkäästi (eteenkin 70 rajoituksen alueella pysäkille pysähtyneitä busseja kohtaan
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tälläkin foorumilla keskustelleista varmasti moni on käynyt Saksan teillä huristelemassa. Itse kävin heinäkuussa ensimmäistä kertaa Saksassa. Ajoimme 5 päivän aikana yhteensä 2500km ja täytyy kyllä sanoa, että olisi loistavaa jos kaikki Suomalaiset ottaisivat mallia Saksalaisesta liikennekäyttäytymisestä. Suojatien eteen pysähdytään jos yli on menossa jalankulia, tilaa tulee aina jos on esim. liittymässä rampista ruuhkaiseen liikenteeseen, tilaa tulee niinkin hyvin, että autoilijat jopa ennakoivat muiden tienkäyttäjien kaistan vaihdoksia. Lisäksi jos joku ajaa vasenta kaistaa ja takaa tulee auto kovempaa, vaihtaa hitaampi auto hyvissä ajoin oikealle kaistalle. Eikä se että ajaa aivan puskurissa kiinni ei tarkoita sitä, että "painu ny v*****n siitä" vaan ennemminkin "nyt olisi aika kiire, voisitko väistää?" Saksasse puskurissa kiinni ajaminen on ennemminkin merkki kiireydestä kuin v***uilemisesta.
Re: Ajokielto terveydellisillä syillä (oli vihainen)
Tänään taas oli kyllä murheellista katseltavaa kehä-1:llä, Kontulan risteyksen kohdalla.
Mitä mahtanut bussikuskin päässä liikkua, kun ilmeisen selvästi oli työntynyt suoraan kaistalle eteen 70-alueella. Henkilöauto nokka kasassa pöyrähtäneenä ojaan, bussi puoliksi kaistalla perä lytyssä.
Mahdollista tietenkin on, että henkilöauto on tullut ylinopeutta, mutta tässä itse pätkää päivittäin ajelevana en voi kun ihmetellä bussikuskien piittaamattomuuta liikennesääntöjä kohtaan. Kaikilta pysäkeiltä tullaan suoraan liikenteen sekaan, vilkku pistetään päälle sen jälkeen kun on lähdetty liikkeelle, eikä välejä paljon katsella, luotetaan vaan siihen että kyllä autoilijat antaa tilaa.
Tänään nyt sitten kävi näin onnettomasti. Olisko mahdollisesti käynyt niin että ensimmäinen auto kerennyt väistämään tilanteen, mutta perässä tullut pamauttanut suoraan bussin perään, mene ja tiedä.
Joka tapauksessa tällaiset tapaukset ikävä kyllä vahvistavat vain käsitystä bussikuskien välinpitämättömyydestä ja soveltuvuudesta alalle.
Mitä mahtanut bussikuskin päässä liikkua, kun ilmeisen selvästi oli työntynyt suoraan kaistalle eteen 70-alueella. Henkilöauto nokka kasassa pöyrähtäneenä ojaan, bussi puoliksi kaistalla perä lytyssä.
Mahdollista tietenkin on, että henkilöauto on tullut ylinopeutta, mutta tässä itse pätkää päivittäin ajelevana en voi kun ihmetellä bussikuskien piittaamattomuuta liikennesääntöjä kohtaan. Kaikilta pysäkeiltä tullaan suoraan liikenteen sekaan, vilkku pistetään päälle sen jälkeen kun on lähdetty liikkeelle, eikä välejä paljon katsella, luotetaan vaan siihen että kyllä autoilijat antaa tilaa.
Tänään nyt sitten kävi näin onnettomasti. Olisko mahdollisesti käynyt niin että ensimmäinen auto kerennyt väistämään tilanteen, mutta perässä tullut pamauttanut suoraan bussin perään, mene ja tiedä.
Joka tapauksessa tällaiset tapaukset ikävä kyllä vahvistavat vain käsitystä bussikuskien välinpitämättömyydestä ja soveltuvuudesta alalle.
Re:
Huh,huh.Tollaselta kortti pois.Eikö sulla tosiaankaan ole muuta tekemistä kuin kiusata bussikuskeja?Toivottavasti et tule mun eteen pelleilemääm kun olen rekan ratissa.wesku kirjoitti:Jonkin aikaa sitten Espoossa, pysähdyin suojatien eteen päästämään porukkaa yli. Perässä tungeksinut bussi aloitti valoshown. Jäin siihen sitten huvikseni paikalleni noin 10-20 sek sen jälkeen kun jalankulkijat oli menneet. Valoshow oli melkoinen ja torveakin jonkin verran. Odottelin siihen asti että kuski avasi bussin etuoven ja tuli ulos ja lähdin siinä vaiheessa matkoihini. Jotain huitomista näkyi mutta ainakaan mikään ei osunut.
Toinen tilanne Turussa joskus ajat sitten, pysähdyin bussipysäkille päästämään kaverin kyydistä. Pysäkki oli tosi pitkä, 2 bussia mahtuu. Samalla kun kaveri poistui, Pysäkille tuli bussi. Olin aivan pysäkin etuosassa, mutta silti bussi puolen metrin päässä takapuskurista kiinni. Kun bussi lähdössä, multimediashowta ehkä 10-20 sek. En tehnyt elettäkään, sitten bussi peruutti ja lähti liikkeelle takakulmaa viistäen. Lähdin siitä sitten samantien perään ajelemaan.
alankulkijana konflikJtitilanteita bussien kanssa onkin siten lukemattomia.
Tuskin tuossa ekassa tapauksessa bussi ihan normaalissa tilanteessa sulle rupeaa valoja vilkuttelemaan,mitä liet soheltanut.
Ja hei,ei ne bussikuskitkaan tule sun työpaikellesi estämään työtäsi "huvikseen".
Re: Re:
Kyllä se vaan valitettavasti niinpäin menee, että bussikuskit tuolla liikenteessä sitä kiusaa tekevät, puhumattakaan liikennesääntöjen noudattamisesta. Risteyksissä joissa on tietynlainen ajo-oikeus, niin bussit pysähtyy päästämään toisia busseja väliin, aiheuttaen hillittömät ruuhkat / vaaratilanteet kaistalle. Bussiasemalta tullaan surutta liikenteen sekaan, tietenkin kolmion takaa. Esimerkiksi Tikkurilassa bussi ajaa kertaakaan kaasua nostamatta asemalta kadulle, vaikka välissä on joka suuntaan suojatiet ja kolmio väistämään muuta liikennettä.tomaatti kirjoitti:Huh,huh.Tollaselta kortti pois.Eikö sulla tosiaankaan ole muuta tekemistä kuin kiusata bussikuskeja?Toivottavasti et tule mun eteen pelleilemääm kun olen rekan ratissa.wesku kirjoitti:Jonkin aikaa sitten Espoossa, pysähdyin suojatien eteen päästämään porukkaa yli. Perässä tungeksinut bussi aloitti valoshown. Jäin siihen sitten huvikseni paikalleni noin 10-20 sek sen jälkeen kun jalankulkijat oli menneet. Valoshow oli melkoinen ja torveakin jonkin verran. Odottelin siihen asti että kuski avasi bussin etuoven ja tuli ulos ja lähdin siinä vaiheessa matkoihini. Jotain huitomista näkyi mutta ainakaan mikään ei osunut.
Toinen tilanne Turussa joskus ajat sitten, pysähdyin bussipysäkille päästämään kaverin kyydistä. Pysäkki oli tosi pitkä, 2 bussia mahtuu. Samalla kun kaveri poistui, Pysäkille tuli bussi. Olin aivan pysäkin etuosassa, mutta silti bussi puolen metrin päässä takapuskurista kiinni. Kun bussi lähdössä, multimediashowta ehkä 10-20 sek. En tehnyt elettäkään, sitten bussi peruutti ja lähti liikkeelle takakulmaa viistäen. Lähdin siitä sitten samantien perään ajelemaan.
alankulkijana konflikJtitilanteita bussien kanssa onkin siten lukemattomia.
Tuskin tuossa ekassa tapauksessa bussi ihan normaalissa tilanteessa sulle rupeaa valoja vilkuttelemaan,mitä liet soheltanut.
Ja hei,ei ne bussikuskitkaan tule sun työpaikellesi estämään työtäsi "huvikseen".
Pysäkiltä tullaan suoraan eteen, ilman vilkkuja ja peileihin katsomista. Tiedän että muilla autoilijoilla on väistämisvelvollisuus pysäkiltä tulevia busseja kohtaan, kun rajoitus on alle 60km/h, mutta tämä ei ole todellakaan sama asia, kuin että bussilla olisi jotenkin etuajo-oikeus tulla pysäkiltä eteen. Kohdalla / liikkeessä oleva auto ei mitenkään voi tietää bussikuskin ajatuksia, kun vilkkua käytetään miten sattuu, ja peilit näissä vehkeissä on täysin turhaan.
Itse ainakin tätä katsellessa ei kyllä paljon sympatiaa löydy bussikuskeja kohtaan. Esimerkiksi muutaman kerran olen pistänyt bussin peruuttamaan takaisin asemalla kun änkenyt juuri tuossa Tikkurilassa eteen; tarpeeksi lähelle kun oman auton ajaa niin bussi ei mahdu kääntymään kaistalle. Tiedän ja tiedostan että tämä on silkkaa kiusantekoa, mutta jos kerran yleinen ajattelemattomuus on näin yleistä bussikuskien keskuudessa, niin kyllä sitä kiusaa osataan täältä yksityisauton puoleltakin tehdä.
Re: Ajokielto terveydellisillä syillä (oli vihainen)
En kielläkään että bussikuskeissa ei olisi vikaa.Mutta kyllä tommonen käytös mitä wesku tuntuu harrastavan niin aivan varmasti ärsyttää ketä vain.
Re: Re:
Käytännössä se vilkku pistetään päälle samalla hetkellä, kun lähdetään liikkeelle. Ja liikkeelle lähdetään vaikka henkilöauto olisi bussin etupyörän kohdalla.9-5T kirjoitti:Kyllähän bussilla on etuajooikeus kun vilkkua käytetään, enkä ole vielä muutaman miljoonan kilometrin aikana nähnyt bussin tulevan pysäkiltä eteen ilman vilkkua. Aja päivä bussilla niin tiedät ettei peilit ole turhia.ihottuma kirjoitti:Tiedän että muilla autoilijoilla on väistämisvelvollisuus pysäkiltä tulevia busseja kohtaan, kun rajoitus on alle 60km/h, mutta tämä ei ole todellakaan sama asia, kuin että bussilla olisi jotenkin etuajo-oikeus tulla pysäkiltä eteen. Kohdalla / liikkeessä oleva auto ei mitenkään voi tietää bussikuskin ajatuksia, kun vilkkua käytetään miten sattuu, ja peilit näissä vehkeissä on täysin turhaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Ajokielto terveydellisillä syillä (oli vihainen)
-90 luvun alkupuolella Manskulla siinä Tilkan luona oli bussin kuljettaja mielestään oikeassa ja lähti pysäkiltä 60 tonnin ajoneuvonosturin eteen, tietenkin vilkkua käyttäen:) Auto lyheni muutaman metrin. Selitti tuolloin, että eihän se vielä ollut edes rinnalla. Käräjöinnin jälkeen tuomio rapsahti linja-auton kuljettajalle. Huomioitavaa vaan on se, että hieman nopeusrajoituksesta riippuen tulee takaa tulevalle autolle jättää aikaa ja mahdollisuus hidastaa. Näistä etäisyyksistä on sitten omat käsityksensä niin linja-auton kuljettajilla kuin virkavallan edustajilla.
Re: Re:
Itseasiassa bussilla ei ole mitään etuajo-oikeutta pysäkiltä, vaan nimenomaan takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus. Tämä tarkoittaa siis sitä, että takaatulevan pitää kyllä väistää, mutta jos näin ei tapahdu, niin bussille ei ole edelleenkään mitään oikeutta tulla ajoradalle aiheuttaen vaaratilannetta / kolaria.9-5T kirjoitti:Kyllähän bussilla on etuajooikeus kun vilkkua käytetään, enkä ole vielä muutaman miljoonan kilometrin aikana nähnyt bussin tulevan pysäkiltä eteen ilman vilkkua. Aja päivä bussilla niin tiedät ettei peilit ole turhia.ihottuma kirjoitti:Tiedän että muilla autoilijoilla on väistämisvelvollisuus pysäkiltä tulevia busseja kohtaan, kun rajoitus on alle 60km/h, mutta tämä ei ole todellakaan sama asia, kuin että bussilla olisi jotenkin etuajo-oikeus tulla pysäkiltä eteen. Kohdalla / liikkeessä oleva auto ei mitenkään voi tietää bussikuskin ajatuksia, kun vilkkua käytetään miten sattuu, ja peilit näissä vehkeissä on täysin turhaan.
Tässä vielä ohje tieliikennelaista :
22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.
Re: Re:
Edelleen, eihän siinä mitään vääntämistä ole, koska sillä bussilla ei edelleenkään ole minkään valtakunnan oikeutta tulla kenenkään eteen sieltä pysäkiltä, vaan se velvollisuus väistää on takaatulevalla ajoneuvolla.9-5T kirjoitti:Voihan noista vääntää mutta sama lopputulos.ihottuma kirjoitti:Itseasiassa bussilla ei ole mitään etuajo-oikeutta pysäkiltä, vaan nimenomaan takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus.Väistämisvelvollisuus
Väistämisvelvollisuus-käsite mainitaan liikennesäännöissä vain kerran – pykälän 14 otsikkona. Sen sijaan monessa kohdassa käytetään väistämisvelvollisuutta tarkoittavia muita sanontoja, esimerkiksi seuraavia:
”on väistettävä”
”on annettava esteetön kulku”
”on mahdollisuuksien mukaan annettava tietä”
”(sen voi tehdä) aiheuttamatta estettä muulle liikenteelle”
”on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä”
”on osoitettava, että aikoo noudattaa velvollisuuttaan”
”on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä”
”on annettava turvallinen tila”
Näitä sanontoja käytetään tieliikennelain pykälissä 6, 7, 13, 14, 15, 19, 22, 30, 31, 32, 33 ja 48.
Paperilla voi tuntua pieneltä asialta, mutta kun ajattelee tarkemmin tuota sanahelinää, niin voi oikeasti tajuta sen ajatuksen, että toisen väistämistvelvollisuus ei tee toiselle välttämättä etuajo-oikeutta.
Tällä hetkellä bussikuskit kuitenkin ajavat juurikin niin, kuin heillä olisi jonkinlainen etuajo-oikeus, eikä pelkästään pysäkiltä lähdettäessä.
Re: Ajokielto terveydellisillä syillä (oli vihainen)
Kerran oli itsellä kolari lähellä bussin kanssa, kun edessä ajava bussi meni taajamassa pysäkille, muttei pysähtynytkään, vaan vaihtoikin vilkun takaisin vasemmalle ja siirtyi samalla vauhdilla takaisin ajokaistalle. Itse olin luonnollisesti siinä vaiheessa bussin vieressä, mutta onneksi oli tyhjä kaista vieressä, johon pystyi väistämään...
Eski
Eski
Re: Ajokielto terveydellisillä syillä (oli vihainen)
Taitaapi mennä oikeudessa niin että jos henkilöauto on ajanut linjaauton kylkeen niin linjaauton vika.Koska ei ole noudattanut erityistä varovaisuutta.Jos taas henkilöautolla rysäytät perään/takakulmaan niin henkilöautoilijan vika.Siinä kuitenkin menee sen verran paljon aikaa ennenkuin linjaautossa on perä tiellä pysäkiltä lähtiessä.Joten voidaan olettaa henkilöautoilijan reagoivan ajoissa.
Edittiä:En siis tiedä varmaksi sanoa mutta minusta ainakin tuntuisi oikeudenmukaiselta.
Ja täytyyhän linjaautolla kuitenkin olla oikeus tulla jonon väliin koska eipähän ne muuten ruuhkaaikana pääsisi minnekään.Meinaan ne MATKUSTAJAT.
Edittiä:En siis tiedä varmaksi sanoa mutta minusta ainakin tuntuisi oikeudenmukaiselta.
Ja täytyyhän linjaautolla kuitenkin olla oikeus tulla jonon väliin koska eipähän ne muuten ruuhkaaikana pääsisi minnekään.Meinaan ne MATKUSTAJAT.
Re: Ajokielto terveydellisillä syillä (oli vihainen)
Mielenkiintoinen paikka pk-seudulla on kehä 1 ja pukinmäen liittymä, länteen päin. Puksusta tai Malmilta tulevat bussit kääntyvät kehälle mennäkseen länteen ja koukkaavat junaradan alla omalle erikseen ajoradoista erotetulle pysäkkialueelle. Tuolta poistuessaan tulevat kolmion takaa kehän oikean puolimaiselle kaistalle. Samaa kaistaa käyttävät rampista kiihdyttävät tai sitten jo varhaisessa vaiheessa Oulunkylän ramppiin pyrkivät. Tässä on huippuesimerkki kuinka meillä kaikilla ei ole samat säännöt. Tuolta tullaan tielle kuin pysäkiltä vaikka liikennettä ohjaavana merkkinä onkin kolmio.
Re: Re:
Niin. Mutta jos takaatuleva ei päästä bussia eteensä, niin bussilla ei ole siltikään mitään laillista oikeutta lähteä puskemaan sieltä pysäkiltä kaistalle. Jos osuma tämän seurauksena syntyy, on vika bussikuskissa, ei takanatulevassa.9-5T kirjoitti:On ihan sama onko takana tulevalla väistämisvelvollisuus tai eteen tulijalla etuajo oikeus sillä lopputulos on sama ja takana tulijan kuuluu päästää bussi pysäkiltä eteen väänsit sitä paperilla miten päin vain. Bussi saa tulla eteen mutta ei kylkeen.ihottuma kirjoitti:Edelleen, eihän siinä mitään vääntämistä ole, koska sillä bussilla ei edelleenkään ole minkään valtakunnan oikeutta tulla kenenkään eteen sieltä pysäkiltä, vaan se velvollisuus väistää on takaatulevalla ajoneuvolla.
Paperilla voi tuntua pieneltä asialta, mutta kun ajattelee tarkemmin tuota sanahelinää, niin voi oikeasti tajuta sen ajatuksen, että toisen väistämistvelvollisuus ei tee toiselle välttämättä etuajo-oikeutta.
Toisen liikennesäännön käyttämättä jättäminen ei anna oikeutta toiselle, kun kyseessä on väistämäis velvollisuus. Jos bussilla olisi etuajo-oikeus, olisi koko homma toisinpäin.