Tappajanastarenkaat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jep, hyvähän se on kuivalla pakkaslumella kirskutella eteenpäin vaikka kesärenkailla. Meren rannalla on vuorokauden sisällä kaikki 4 vuodenaikaa.
9000CS 2,3
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

9-5T kirjoitti: Jollet tosiaan tiedä nasta ja kitkarenkaiden välistä pito eroa et ole ajanut molemmilla. Pito märällä asfaltilla ei ole mikään todellinen ongelma normaali ajossa mutta kitkojen pito jäällä on eikä siihen voi ratin ja penkin välissä vaikuttaa kuin jättämällä auton kotiin pahimpina keleinä joilla nastoilla kuitenkin pärjää hyvin.
Kulutan molempia rengastyyppejä kierroksen vuodessa. Rannikon jäiset tiet lienee pahimpia kitkojen kannalta.
Jokainen ajakoon millä haluaa mutta toivottavasti kitkakuskit tiedostaan pitokyvyn rajallisuuden oikeasti liukkaalla, siinä ei hiljaisuudesta tulleet pisteet auta.
Olen ajanut molemmilla, mutta enimmäkseen kitkoilla viimeiset 13 talvikautta keskimäärin noin 30tkm vuodessa. Joten tiedän kyllä eron: Kitkat joihin olen tottunut toimivat tilanteessa kuin tilanteessa johdonmukaisesti ja aiheuttavat harvoin epämiellyttäviä yllätyksiä. Nastarenkaat aiheuttavat puolestaan useammin epämiellyttäviä yllätyksiä koska niillä tuntuu kiihdytyksissä löytyvän suhteessa paremmin pitoa kuin jarrutuksissa tai kaarteissa verrattuna kitkoihin, eivätkä ne myöskään varoittele pidon muutoksista samalla tavalla kuin kitkat. Nastoilla päädyn jostakin syystä useammin liian korkeisiin tilannenopeuksiin vaikka en päädykään paikasta A paikkaan B yhtään sen nopeammin.

Kitkojen kannalta pahimmat olosuhteet vallitsevat puutteellisesti suolatuilla maanteillä, suolaamaton on parempi koska pidonvaihtelut eivät ole yhtä arvaamattomia sääolosuhteisiin nähden. Lisäksi riittäväkin suolaus tuottaa ajoittain (suolausajankohdasta johtuen) tasaisen liukkaan märän sileän jääpinnan joka näyttää märältä asfaltilta lämpötiloissa joissa tie luonnostaan olisi kuiva ja pitoa löytyisi ellei ajourista niin niiden vierestä. (Tiedän tämän, koska olen vuosia ajellut päivittäin samaa kahden tiepiirin eri ideologialla ylläpitämää maantietä.)

Saaristossakaan ei sellaisia olosuhteita ole vastaan tullut että olisi auto pitänyt jättää kotiin. On toki päiviä, jolloin on oltava tarkkana, mutta niin on nastarenkaillakin ajellessa. Ne kitkarenkaille hankalat päivät eivät vaan välttämättä ole nastarenkaille hankalia, mutta sama pätee myös käänteisesti; on päiviä jolloin nastarengaskuskit (ja nastoilla ajavat kitkarengaskuskit) kärsivät pidonpuutteesta mutta kitkarengaskuskit ajelevat ajonsa ongelmitta koska pitoa löytyy.

Perinteisesti on nastarengaskuskit olleet hätää kärsimässä kun nasta ei pidäkään, mutta onneksi kitkarengasteknologia on löytänyt tiensä myös nastarenkaisiin eroja tasoittamaan. Ennen saattoi myös sanoa, että nastarengaskuskit ovat pääkallokelillä hätää kärsimässä, mutta kitkarengaskuskit eivät, koska kitkarengaskuskeille liukastelut olivat arkipäivää eikä yllätyksiä. Nyt tilanne on tasoittunut niin, ettei kuski välttämättä ajossa tietäisi mikä rengastus autossa on ellei nastaropina paljastaisi.


Toki absoluuttinen pito on kitkoillakin märällä asfaltilla parempi kuin jäällä.
Nykykitkan jääpito yllättää positiivisesti (pitää paremmin kuin voisi olettaa).
Nykykitkan märkäpito asfaltilla yllättää kuitenkin negatiivisesti (liukkaus yllättää koska sitä ei osaa odottaa). Renkaalta kuin renkaalta voi odottaa huonoa pitoa jäällä, mutta kesäkaudella on tottunut että märälläkin asfaltilla pitoa riittää. Absoluuttinen pito ei läheskään aina ole ratkaiseva.

Jokainen ajakoon millä haluaa, mutta toivottavasti nastakuskit tiedostavat nykynastan pidon rajallisuuden eivätkä luota kuluneisiin nastoihinsa liikaa. Oikeastihan niitä nastoja ei tarvita, koska turvallinen eteneminen on kiitos nykyaikaisen talvirengasteknologian asenteesta kiinni eikä niistä nastoista.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vaikka ihan hyvin perustelitkin niin mulla tulee olemaan nastat alla niin kauan kuin laki sen sallii.Se on semmonen periaate kysymys. :!:
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

93t sport kirjoitti:TM 2005/07
Jaa, kun nyt mentiin vanhoihin testituloksiin, niin heitetäänpä nyt tuollaisetkin TL:n testitulokset näytille:

Lokakuu 2004, uudet renkaat:

Jarrutuspito jäällä:

Nastat:
Conti 20,4 metriä (paras nastarenkaista)
Gislaved 20,7
Goodyear 20,9
Nokian 21,3
Bridgestone 22,6
Michelin 26,0

Kitkat:
Nokian 20,2 metriä (paras kitkarenkaista)
Gislaved 20,6
Uniroyal 23,9

Jääympyrä:

Nastat:
Nokian 47,8 sekuntia (paras nastarenkaista)
Goodyear 48,9
Continental 49,1
Gislaved 49,2
Bridgestone 49,7
Michelin 52,1

Kitkat:
Nokian 44,1 sekuntia (paras kitkarenkaista)
Gislaved 44,8
Uniroyal 50,0
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Tulipa tuosta mieleen että tuli viime talvena ajettua bridgestone blizzak kitkarenkailla joissa oli pintaa suurinpiirtein puoltoista milliä. Ei koskaan tullut sellaista tilannetta vastaan ettei auto olisi ollut hallinnassa. Tiedä sitten mistä johtuu. Ehkä olen keskivertoa parempi kuski? :wink: Tai te muut nastarenkailla ajavat... :lol: :oops: No joo, vitsi vitsi
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Jokavuotinen juupas-eipäs....

Muutama vuosi sitten kitkarengas oli saanut nastat pidossa lähes kokonaan kiinni. Kitkarenkaissa oli opittu käyttämään uusia kumiseoksia ja lamellointitekniikoita. Nastarenkaisiin tätä ei vielä osattu soveltaa.

Olisko Nokian Q ja Nokian 1 sopiva vertailupari samalta ajankohdalta?

Nyttemmin on opittu tekemään nastarenkaitakin "kitkarenkaitten kumitekniikalla", eli on saatu hyvin pitkälle kitkarenkaan edut yhdistettyä nastallisiin renkaisiin. Nastarenkaat ovat siis saaneet taas etumatkaa pidossa kitkoihin verrattuna.

Itse olen ajanut seuraavilla talvirenkailla viimeisen 8 vuoden aikana:
Bridgestone Blizzak MZ-1 (hyvät mutta ei uudet)
Michelin Maxi-Ice (uudesta alkaen loppuun)
Goodyear UG500 (uudet)
Nokian Q (kuluneet)
Nokian HKPL2 (useamman vuoden vanhat)
Nokian HKPL4 (uudet)

Kaikilla noilla pärjää, taitaa olla aikalailla totta, että moni tämän hetken huippukitka pärjäisi pidossa 5 vuotta sitten voittaneelle nastalle. Löytyykö mistään tällaista testiä?

Mitä nyt on odottamassa talven tuloa? Nuo Goodyearit ykkösessä ja HKPL2 kakkosautossa, ne alkaa olla aika liukkaat mutta menee kaupunkiajossa ihan hyvin kun muistaa mitä on alla.

Turvallisuus alkaa ratin ja penkin välissä. (mutta ne sitä ennen tehdyt valinnat monesti auttavat jos ratin ja penkin välissä tehdään virhe...)
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kitkanastat alla ;) (ei vielä tälle talvea tosin)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja meverkko »

9-5T kirjoitti:
meverkko kirjoitti:
Muutama vuosi sitten kitkarengas oli saanut nastat pidossa lähes kokonaan kiinni.
Oletko ihan tosissasi tai pysynyt liukkaina päivinä kotona?
Haluatko takertua vain ja ainoastaan kiillotetun peilijään pitoon kun puhutaan pidosta yleensä? Jos haluat, niin ihan vapaasti.

Kokonaisuudesta kun puhutaan, niin olen oikeasti sitä mieltä. Huomaa, että sanoin lähes. En ole väittänyt että kitkarengas olisi ollut parempi pidossa.

Ja vastaus toiseen kysymykseesi: Ei, en ole yhtenäkään päivänä jäänyt kotiin koska on ollut liian liukasta tai liian kova lumisade.

Millä tavoin vertaan renkaita? Pääsin talvella 2000-2001 vertaamaan peräkkäin samalla tieosuudella ja samana päivänä sekä isäni että omalla ässällä renkaita. Toisessa oli alla uudet Nokian HKPL2:t ja toisessa uudet Michelin MaxiIcet. Joissain ominaisuuksissa mielestäni Misukka oli jopa parempi.

Varsinkin jos verrataan hieman kulunutta rengasta eikä ihan uutta. Kuluneita renkaitahan on tosin aika vaikea verrata kovin tarkkaan, koska renkaitten "kulumishistoria" ei ole samanlainen, toista on ajettu asfaltilla ja toista lumipinnalla jne. Toissa talvena kuitenkin ajoin sekä kuluneella Q:lla (pintaa noin 5-6mm) ja kuluneella Hakkapeliitta2:lla )pintaa noin 7-8mm. Huolimatta HKPL2:n suuremmasta kulutuspinnasta ja nastoista (jotka kaikki olivat tallella ja hyvin kiinni) oli mielestäni Q:n ajettavuus parempi. Q:n kumi oli pehmeää ja piti, 2:n kumi oli jo kovettunut ja pito oli hyvin suurelta osin kiinni nastoista.

Koita Tomi muistaa, että me kaikki muut ei ajeta 5 sarjaa renkaita joka vuosi loppuun, eli moni muu joutuu ajamaan samoilla renkailla 3-4 talvea peräkkäin jos ei halua tolkuttomia investoida vähiin ajoihin. Silloin on jo merkitystä silläkin, miten se rengas pitää toisena tai kolmantena talvena.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

9-5T kirjoitti:Nokian nastarenkaat kestää 60000km täydellä nastoituksella ja pintaa reilusti, kitkat on käyttökelvottimia viimeistään 30000km kohdalla.
Ympärivuotisessa ajossa Nokian 215/55/16 RSi:llä on ajettu reilut 70000 jonka jälkeen takarenkaat siirrettiin eteen ja taakse laitettiin uudet. Nyt eturenkaista ei enää ole talvirenkaiksi, mutta mittarissa onkin lähes 100000. (Kyseessä on vm. -05 SS 1.8i:n ensimmäinen rengaskerta.)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ensimmäiset kitkat eläessäni tulee tälle talvelle. Pohjoisesta kun alkujani olen katselin viime talvena etteihän täällä juurikaan pääteillä ole tavaraa. vanhassa autossani oli lähes nastattomat ja kuluneet ässä-merkkiset gummit. (auto ei ollut maasturi ja oli siinäkin jopa 148hp, merkki jääköö sanomatta.) Jos niillä renkailla pysyi normaalisti ajaen tiellä niin ei pelota uudet kitkat juurikaan. Vaatii tietysti järjen käyttöä ja mistä sitä ikinä tietää mistään.

Muutamat kokemukset mitä on ollut kitkoista niin on olleet positiiviset. Mustangissa olin kyydissä ja oli pakko mennä katsomaan mikä pyörii, että juuriko tosiaan kitkat. Meno oli hallittua, toki pientä liirtoa auton luonteesta johtuen. Nyt on sellainen odotus, että pääsisi jo vaihtamaan ja kokeilemaan. Jos nyt elämä tuntuu ihan mahdottamalta niin saahan kaupasta uudet nastat. Mikään pakko ole ajaa. Eniten nyt jänskättää etelän(onko Helsinki nyt sitä rannikkoa?) alkutalvi ja jää. Kun ei ole kokemusta ja kykyä nähdä. Lisäksi täällä on uskomattoman agressiivinen ajotapa ihmisillä, varmasti liikenteen määrästä johtuen. Joulun tienoo taitaa olla pahin ja sitten pakkaset luulisi pitävän.
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

9-5T kirjoitti:RSi:sta ei kokemusta mutta hyvin vaikuttaa kestaneen. millaisella km maaralla pintaa oli n.5mm jota pidan talvella ehdottoma minimina.
Eipä tullut niin tarkkaan seurattua, koska alkusyksystä meni 4mm:n raja 70tkm:n paikkeilla ja renkaat vähitellen vaihtoon ennen talvea. (Kesärenkaina olisi vähän vielä voinut ajella, mutta mitä niitä lähes loppuunajettuja enää säästämään.) Nyt en tarkalleen tiedä mitä noissa lähes 100tkm ajetuissa on pintaa, mutta taitaa 3mm tehdä tiukkaa.

Sellaiset kilometrilukemat, että piti oikein tarkistaa näkeekö unta, kun toisessa SS:ssä ei sarja kesärenkaita (17") kestänyt kuin n.40tkm. (Ajo-olosuhteissa ja ajotyylissä tosin eroja moottoritehon ja rengaskoon sekä -valmistajan lisäksi.)
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja TA »

Alkaa olla niin viihteellinen keskustelu, etten malta olla työntämättä lusikkaani tähän hyvin porisevaan hernesoppaan! :lol:

Olen itse ajanut vuosittain 30 - 40 tkm ja olen vielä toistaiseksi pysynyt nastoissa. Isäukko ja muutama kaveri on nastattomia kehuneet jo useampia vuosia, mutta itse en ole vielä kertaakaan uskaltanut niihin siirtyä omassa autossa. Olen koeajanut lukemattomia kertoja eri keleillä eri autoilla eri kitkoja ja viime talvena olin jopa yllättynyt siitä kuinka hyvin nykykitka pitää yleisesti ottaen verrattuna uuteen HKPL4:een. Luulin jo päätyneeni kitkaan, kunnes huoltoaseman pihasta lähtiessäni varsin hiljaisessa vaudissa elin kauhun hetkiä, kun tajusin ettei huoltoaseman pihaliittymän kiillottuneella jäällä olekaan pitoa kitkalla pätkääkään. Onneksi toiset väisti ja sykkeen tasaannuttua jatkoin testailua. Tulin siihen tulokseen, ettei nastallisen voittanutta ole kiillottuneella jäällä, jota esim. risteysaluilta löytää varsin usein. Ero ei kuitenkaan nastan ja kitkan välillä ollut kovinkaan suuri. Pienempi kuin ajattelin.

Onhan varsin turhan tuntuista ropistella suurin osa talvesta kuivalla tiellä nastoilla, mutta sitten kun se musta- tai kiillottunut jää yllättää, niin kyllä se nasta pitää piirun verran paremmin. Se pieni ero yllättävässä tilanteessa (esim. hirvi tai risteysalueella jokin hässäkkä) voi olla ratkaiseva, vaikka kuinka ajelisi yleisesti ottaen varovasti ja koittaisi huomioida kelin ja renkaat.

Äskeisistä perusteluistani huolimatta, en edelleenkään ole lopullisesti päättänyt onko seuraavat renkaani nastat vai kitkat. On se vaan niin vaikeaa valita. Mutta saadaanhan tästä ainakin keskustelua aikaiseksi!
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Miten mulla on semmooinen käsitys, että kitka on iskussa vain sen yhden vuoden ja kovettuu nopeammin?
Voi tietysti olla, että tuntuu vain. Pitäis joskus saada vertailtua kahdella samanlaisella autolla ja eri renkailla...
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Miten siinä uusimmassa TM:n rengasvertailussa kävi? Voiko jutun lukea jostakin, lehti ei ole enää myynnissä.

Tie oli muuten jäässä täällä Helsingissäkin, kun juuri kävin ulkona :!:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

Mimmi kirjoitti:Miksiköhän tästä(kin) keskustelusta tuli agressiivisten kitkojen puolustelevien hyökkäys?
Mistäköhän sait tuon käsityksen? Kitkathan ovat luonnollinen ratkaisu tuohon avausviestin esille tuomaan ongelmaan.

Minä puolestaan ihmettelen sitä, että miten monella nastarengaskuskilla on niin jyrkät asenteet ja tiukat mielipiteet kitkoista, mutta varsin vähän kokemusta. On tullut meinaan tässä(kin) keskustelussa ilmi.

Onko se niin vaikea ymmärtää ja myöntää, että myös ilman nastoja voi liikkua käytännössä koko maassa Hangosta Nuorgamiin vuoden jokaisena päivänä olematta sen enempää tientukkona tai vaaraksi muille kuin nastarenkaillakaan? Talvirengastyypin valinta on lähinnä tottumus- ja mieltymyskysymys.

Ei minulla ole ollut rengasvalintani takia kertaakaan asiaa peltikorjaamolle. Kitkarengas ei pidä nastarenkaan lailla kiillotetulla sileällä ja mahdollisesti märällä jäällä, se pitää vaan tiedostaa. Toisilla osa-alueilla kitkarengas on usein nastarenkaan veroinen tai jopa parempi, joten keskimäärin kitkarengas on erittäin hyvä ja turvallinen vaihtoehto nastarenkaille.

[flamebait]Teille, jotka perustelette nastarengasvalintaanne turvallisuuden maksimoinnilla aikatauluista tinkimättä niissä poikkeuksellisen hankalissa keliolosuhteissa jotka vallitsevat ehkä kerran talvessa, esitän seuraavan kysymyksen: Minkälaista kypärää käytätte jalankulkijoina? (Tokihan teillä aina on ainakin kypärä, ranne-, kyynär- ja polvisuojat päällä aina kun lähdette kävellen ovesta ulos, turvallisuuden maksimoinnin nimissä.)[/flamebait]

Ei siinä mitään, ajakaa vaan nastoilla jos haluatte, mutta minä en näe nastojen tuovan pitkällä aikavälillä mitään lisäarvoa ja siksi en niitä käytäkään. Toki, jos voisin valita rengastuksen aina tilanteiden mukaan ja varikkokäynnit hoituisivat kuten formuloissa, niin olisihan kierrossa myös sarja nastarenkaita kitka- ja kesärenkaiden lisäksi. Käytännössä joudun kuitenkin tekemään kompromissin. Jokainen tehkööt valintansa itse.
Vastaa Viestiin