aakoo kirjoitti:Vaikka kuinka moni on pysynyt poissa ongelmista kitkoilla ajaessaan, se ei tee niistä millään laskuopilla kokonaisuudessaan nastarengasta parempia. Tässäkin ketjussa henkeen ja vereen kitkoja puolustavat ovat kritisoineet peilijään ottamista veratailuolosuhteeksi, kun se on nimenomaan oikea tapa. Joissakin "helpommissa" talviolosuhteissa nykyiset nimenomaan pohjoiseen suunnitellut kitkat ovatkin nastarenkaita parempia, mutta kun niitä pääkallokelejä on muutama talveen missä päin Suomea tahansa.
Miten sen nyt laskee sen kokonaisuuden, minä lasken näin:
- Nastarenkaat aiheuttavat tien urautumista, vaaratekijä varsinkin sadekelillä ympäri vuoden. Toki, teitä voi korjata, mutta kun sitä ei tässä maassa kuitenkaan tehdä riittävästi voi vähentää tiestön kulumista rengasvalinnoillaan.
- Ilmanlaatu keskikaupungilla heikkenee entisestään kiitos nastojen.
- Kitkarenkaat laitetaan käytännössä aikaisemmin alle, eli ensiliukkaille ei päädytä kesärenkailla. Toki nastarenkaatkin voi laittaa aikaisemmin alle, mutta harva niin käytännössä tekee.
- Nastarenkaat ovat toki uutena huomattavasti kitkoja paremmat sileällä kostealla jäällä, mutta miten käy kun ensin puoli talvea kurvaillaan sulalla asfaltilla ja sitten osuu kohdalle se pääkallokeli?
- Nastarenkaat tasaavat pidonvaihteluja kitkarenkaita paremmin, mutta samalla ne tekevät ajosta tunnottomamman, eli kuski ei havaitse pidonvaihteluja ajoissa ja päätyy tilanteisiin liian suurella tilannenopeudella. Samaten tuppaa kiihdytyspito olemaan nastarenkailla parempi suhteessa jarrutuspitoon kun verrokkina on kitkarenkaat, eli vauhtiin päästään tiedostamatta liukkautta joka havaitaan vasta jarrutettaessa, eli liian myöhään.
- Kaikilla renkailla on tietty käyttöikä, keskivertokilometrein tuppaavat talvirenkaat vanhenemaan talliin, mutta ajamalla kitkoilla "pitkää talvikautta" saa rahoilleen paremmin vastinetta. Lisäksi nastarenkaiden silmämääräinen kunnon arviointi on vaikeampaa kuin kitkan - vaikka urasyvyys osattaisiinkin mitata arvioidaan nastojen kunto monesti pieleen.
- Kostean kiillottuneen peilijään ottaminen vertailukohteeksi ei ole se oikea tapa, koska sitä esiintyy niin harvoin, että tuskin juuri silloin sattuu alla olemaan uudet nastarenkaat - eli varuillaan on oltava joka tapauksessa. Jos jää on vähänkin rosoista, tai kuivaa sileää pakkasjäätä, pistävät kitkat hyvin kampoihin nastoille. Vielä epätodennäköisempää on, että liukkaimmissa olosuhteissa tehdään ratkaiseva arvointivirhe joka johtaa kriittiseen tilanteeseen jossa rengastyyppien pidon erolla on ratkaiseva merkitys, koska keliolosuhteet tiedostaneina ollaan skarpimpia. (Taisi olla amerikkalainen tutkimus muutaman vuoden takaa, joka totesi laajojen tilastojen pohjalta, että liukkailla keleillä sattuu huomattavasti vähemmän vakavia onnettomuuksia kuin hyvissä olosuhteissa.)
- Lisäksi kitkarenkaat ovat hiljaisempia, ja onhan mukavuustekijäkin huomioitava jossain vaiheessa renkaita vertailtaessa.
Renkaan paremmuutta arvioitaessa on huomioitava käytännön käyttöolosuhteet, ja eri ääriolosuhteiden todennäköisyydet. Eli nastarenkaat ovat parempia sen yhden päivän, kitkarenkaat loput 364 päivää. Odottelen edelleen menneen talven kitkarenkaille hankalia pääkallokelejä joita ei koskaan vastaan tullut, sitä edeltävänä talvena taisi olla yksi hankala päivä... Kumma juttu, että nastarengaskuskit puolustelevat valintaansa sillä erittäin harvinaisella worst case scenariolla arkipäivän ominaisuuksista lähes piittaamatta, mutta sama ajattelumalli ei näytä pätevän muussa käyttäytymisessä (harvemmin näkee nastarengaskiihkoilijoilla muita tuikitarpeellisia suojavarusteita kuten kypärää ja tulenkestävää haalaria).
Worst case peilijään ottaminen ratkaisevaksi vertailukohteeksi on vähän kuin vertailisi autoja ainoastaan 0-100km/t suorituskyvyn perusteella... monestiko sitä ominaisuutta oikeasti tarvitaan? Jääkö jotain muuta olennaista huomaamatta jos tuijotetaan ainoastaan tuota lukua? Toki silläkin on merkitystä, mutta siihen voidaan palata kun muut olennaisemmat tekijät on käyty läpi eikä merkittäviä eroavaisuuksia kilpailijoista ole löytynyt.