Tappajanastarenkaat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

Bob kirjoitti: ELÄMÄ on valintoja - kitkarenkaat ovat kuin valkoisen auton harjaton pesu eli jotakin vähän siihen suuntaan - minun valintani ovat nastarenkaat ja perustelen sen turvallisuudella kun auton on oltava lähtövalmiina aina, oli keli mikä hyvänsä.
Niin, ja nastarenkaat ovat kuin mustan auton harjallinen pesu eli perkeleesti näkyviä naarmuja ja likainen auto. (Edellinen autoni oli valkoinen, olin harjattomaan pesuun tyytyväinen, nykyinen on musta eikä sitä voi pestä harjallisessa ollenkaan.) Myös minä perustelen valintani turvallisuudella kun auton on oltava lähtövalmiina aina, oli keli mikä hyvänsä (vuodenajasta riippumatta).

Elämä on kompromisseja - ja niistä kannattaa valita parhaat.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Bob »

m&m kirjoitti:
Bob kirjoitti: ELÄMÄ on valintoja - kitkarenkaat ovat kuin valkoisen auton harjaton pesu eli jotakin vähän siihen suuntaan - minun valintani ovat nastarenkaat ja perustelen sen turvallisuudella kun auton on oltava lähtövalmiina aina, oli keli mikä hyvänsä.
Niin, ja nastarenkaat ovat kuin mustan auton harjallinen pesu eli perkeleesti näkyviä naarmuja ja likainen auto. (Edellinen autoni oli valkoinen, olin harjattomaan pesuun tyytyväinen, nykyinen on musta eikä sitä voi pestä harjallisessa ollenkaan.) Myös minä perustelen valintani turvallisuudella kun auton on oltava lähtövalmiina aina, oli keli mikä hyvänsä (vuodenajasta riippumatta).

Elämä on kompromisseja - ja niistä kannattaa valita parhaat.
Tai sitten ei tee lainkaan kompromisseja - kesällä kunnon kesärenkaat ja talvella kunnon nastarenkaat.

PS. Itselläni ennen tätä nykyistä oli peräkkäin kolme erimallista valkoista autoa, joista jokaista kokeilin käyttää myös harjattomassa pesussa ja tämän ns. pesun jälkeen jokaisen pintaan pystyi sormella kirjoittamaan LIKAINEN.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Nastarenkaat - Käsinpesu :mrgreen:
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

Bob kirjoitti:Tai sitten ei tee lainkaan kompromisseja - kesällä kunnon kesärenkaat ja talvella kunnon nastarenkaat.
Kompromissihan tuokin on.
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja pac »

Totanoin... Täällä ilmoittautuu yksi joka on autokoulunsa kitkoilla ajanut. Ja sitten kesärenkailla käynyt 2-vaiheen liukasradalla.

Sain tosin vasta viikko sitten tietää ajaneeni autokoulun kitkoilla :mrgreen: Ajoin autokoulun siis tammi-helmikuussa 2005. Muuten se ja seuraava talvi meni nastoilla, nyt olis Saappaaseen kitkat odottelemassa laittoa alle. Tampesterissa on jo hiukan jäätä/kuuraa syrjäisemmillä teillä, mutta hyvin noilla NRY:llä on tähän asti pärjännyt kun muistaa mitä on alla ja mikä on keli sekä sen että hirviöitä on liikenteessä.

Olen pahoillani, tällainen nuori, kokematon, idiootti nainen ratissa ja uskallan jopa sanoa jotain. Itse olen sitä mieltä etten Tampereella ja ympäristökunnissa ajellessani mitään nastoja tarvi (paitsi ihan ydinkeskustassa peilikiillotetuissa risteyksissä EHKÄ), sitten vasta jos lähdetään rannikolle. Siellä kun saa oikeasti odottaa ihan minkälaista keliä hyvänsä. Ja tuota... Olen ehkä ylivarovainen, mutta edes noilla kesägummeilla liukkaalta ylämäkeen lähtiessäni en eilen saanut niitä luistamaan. Onko vika minussa, renkaissa vai autossa? :lol: :lol:
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Hmm.. Parempi kun ei sotke autoaan niin ei tarvi pestä.. Onko tietoa milloin talvinopeusrajoitukset tulevat voimaan milläkin tiepiirillä / alueella? Eikös ne tämän kuun aikana yleensä ole tulleet. Ensimmäinen talvi edessä kitkoilla katsotaan tuleeko ensi talveksi niitä. Pistän tänne kommenttia.

Etelä rannikolla mennään ja rantamotaria töihin. (Vai mihin asti sitä mantereen suuntaan rannikoksi lasketaan 100m vai 100km?). Pieni epäily on tullut näitä pelotteluja kuunnellessa. Nastamiehille tuntuu olevan aika terävä kanta. Moniko heistä on edes kitkoja omassaan pitänyt? Paljon MuTua liikkeellä asiasta. Tuntuu tuo etelä asenne olevan vähän kaksijakoinen nastat siksi kun jäätää ja taas ei nastoja kun ei jäädä ja asfaltilla mennään. Toisaalta jakoa saa aikaa myös eri ikäiset autot. En kitkoja ilman ABS:iä harkitsisikaan.

Pohjoisessa ei epäilyttäisi yhtään kitkaa käyttää siellä on tullut niillä vähän ajettuakin, mutta taas siellä ei ole muuten etua kitkoista kun nastat ei nyt niin paljoa ääntä pidä tai kulu ja vuodenajat selvät. Ehkä sporttisessa ajossa ei tarvi nappuloita säästellä ja erikoisemmat koot tarjolla (tosin ei enää nykyään siinäkään eroa)
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja pac »

Mimmi, sanotaanko nyt näin että kertaakaan tämän kohta kolmen vuoden aikana ei ole mulla toisen auton kanssa läheltä-piti-tilanteita ollut. 8) Paitsi yks kun edessäoleva ei lähtenytkään niin lujaa valoista kuin luulin. Mutta sekin tietty vaan omaa tyhmyyttä meikäläisellä kun en seuraa edessämenijöitä...
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Touko 11, 2011 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Jotenki väärä ajatusmalli nykyään asioiden suhteen. Poistetaan tai rajoitetaan. Onko se kehitystä. Mennään puuhun syömään bananeja niin ei ole ongelmia kuin puista liukastumiset. Liikenne on kuitenkin välttämätön. Turha sitä on rajoittaa vaan etsiä ne ratkaisut muualta niinkuin muissakin asioissa. Panostaa siihen rahaa miten ne ratkaistaisisi muilla tavoin. Esim: juuri nämä hiukkaset. On varmasti keinot millä hiukkaset saadaan sidottua muualle kuin keuhkoihin. tie materiaalit, tien hoitotavat, muut toimenpiteet ja laitteet. Se vaan vaatii rahaa kuten muukin kehittäminen. Aivan väärin kieltää kaikki erilaisilla syillä. Jos tiellä sattuu kolareita niin tottakai kolarit vähenee kun nopeutta lasketaan ja kieltämällä ajaminen varmaan loppuisivatkin. toinen lähestymistapa on taas, että pannaan tie siihen kuntoon että kestää ajaa. Jotkut riskit on aina olemassa, ne vain on hyväksyttävä. Elämä vaan niin on.
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja pac »

Mimmi, ei tässä, kunhan ajattelin kommentoida että siitä huolimatta, että Tampereen talvikunnossapito on mitä on, en ole onnistunut niitä läheltäpiti-tilanteita aikaan saamaan. ;) Ja sitä en kiellä etteikö Hämeenkadun puurossa olisi paska ajaa... Ja muutenkin tahtoo nuo risteykset puuroutua, liukastua, "kiharoitua" (kuin nimismiehen kihara muttei ihan) ja muuta sellaista. Täällä taajamissa ei tilanne oo ihan niin paha kun bussit ei kulje niin tiheästi, mutta tuo keskusta... :roll:
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Vaikka kuinka moni on pysynyt poissa ongelmista kitkoilla ajaessaan, se ei tee niistä millään laskuopilla kokonaisuudessaan nastarengasta parempia. Tässäkin ketjussa henkeen ja vereen kitkoja puolustavat ovat kritisoineet peilijään ottamista veratailuolosuhteeksi, kun se on nimenomaan oikea tapa. Joissakin "helpommissa" talviolosuhteissa nykyiset nimenomaan pohjoiseen suunnitellut kitkat ovatkin nastarenkaita parempia, mutta kun niitä pääkallokelejä on muutama talveen missä päin Suomea tahansa.

Itse ainakin varaudun talveen parhaimmistoon kuuluvilla nastarenkailla juuri niiden muutaman päivän takia, jolloin on kuitenkin pakko olla autolla liikkeellä. Valitettavasti kun kaikkiin tilanteisiin ei välttämättä voi varautua ennakoimalla paitsi ehkä pudottamalla nopeuden kävelyvauhtiin, koska en ole tien päällä yksin. Märällä jääkelillä voi nastojen tuoma pidon lisäys olla se ratkaiseva ero kuolonkolarin ja pienemmän mällin tai jopa onnettomuuden välttämisen välillä, kun autossa on edes jonkinlaista hallittavuutta jäljellä. Siinä vaiheessa kun välttyy nastojen ansiosta pahalta kolarilta, aikaisempi haitta nastojen ropinasta unohtuu aivan varmasti.

Muuten jääkelillä kitkojen hyvän toimivuuden tekee se, että suurin osa autoilijoista ajaa nastoilla ja siten karhentaa jään pinnan. Jos nyt välttämättä haluaa ajaa kitkoilla, kannattaa sitten valita nimenomaan talveen suunnitellut renkaat eikä Keski-Eurooppaan melkein pelkästään asvalttikäyttöön tarkoitettuja.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

aakoo kirjoitti:Vaikka kuinka moni on pysynyt poissa ongelmista kitkoilla ajaessaan, se ei tee niistä millään laskuopilla kokonaisuudessaan nastarengasta parempia. Tässäkin ketjussa henkeen ja vereen kitkoja puolustavat ovat kritisoineet peilijään ottamista veratailuolosuhteeksi, kun se on nimenomaan oikea tapa. Joissakin "helpommissa" talviolosuhteissa nykyiset nimenomaan pohjoiseen suunnitellut kitkat ovatkin nastarenkaita parempia, mutta kun niitä pääkallokelejä on muutama talveen missä päin Suomea tahansa.
Miten sen nyt laskee sen kokonaisuuden, minä lasken näin:

- Nastarenkaat aiheuttavat tien urautumista, vaaratekijä varsinkin sadekelillä ympäri vuoden. Toki, teitä voi korjata, mutta kun sitä ei tässä maassa kuitenkaan tehdä riittävästi voi vähentää tiestön kulumista rengasvalinnoillaan.

- Ilmanlaatu keskikaupungilla heikkenee entisestään kiitos nastojen.

- Kitkarenkaat laitetaan käytännössä aikaisemmin alle, eli ensiliukkaille ei päädytä kesärenkailla. Toki nastarenkaatkin voi laittaa aikaisemmin alle, mutta harva niin käytännössä tekee.

- Nastarenkaat ovat toki uutena huomattavasti kitkoja paremmat sileällä kostealla jäällä, mutta miten käy kun ensin puoli talvea kurvaillaan sulalla asfaltilla ja sitten osuu kohdalle se pääkallokeli?

- Nastarenkaat tasaavat pidonvaihteluja kitkarenkaita paremmin, mutta samalla ne tekevät ajosta tunnottomamman, eli kuski ei havaitse pidonvaihteluja ajoissa ja päätyy tilanteisiin liian suurella tilannenopeudella. Samaten tuppaa kiihdytyspito olemaan nastarenkailla parempi suhteessa jarrutuspitoon kun verrokkina on kitkarenkaat, eli vauhtiin päästään tiedostamatta liukkautta joka havaitaan vasta jarrutettaessa, eli liian myöhään.

- Kaikilla renkailla on tietty käyttöikä, keskivertokilometrein tuppaavat talvirenkaat vanhenemaan talliin, mutta ajamalla kitkoilla "pitkää talvikautta" saa rahoilleen paremmin vastinetta. Lisäksi nastarenkaiden silmämääräinen kunnon arviointi on vaikeampaa kuin kitkan - vaikka urasyvyys osattaisiinkin mitata arvioidaan nastojen kunto monesti pieleen.

- Kostean kiillottuneen peilijään ottaminen vertailukohteeksi ei ole se oikea tapa, koska sitä esiintyy niin harvoin, että tuskin juuri silloin sattuu alla olemaan uudet nastarenkaat - eli varuillaan on oltava joka tapauksessa. Jos jää on vähänkin rosoista, tai kuivaa sileää pakkasjäätä, pistävät kitkat hyvin kampoihin nastoille. Vielä epätodennäköisempää on, että liukkaimmissa olosuhteissa tehdään ratkaiseva arvointivirhe joka johtaa kriittiseen tilanteeseen jossa rengastyyppien pidon erolla on ratkaiseva merkitys, koska keliolosuhteet tiedostaneina ollaan skarpimpia. (Taisi olla amerikkalainen tutkimus muutaman vuoden takaa, joka totesi laajojen tilastojen pohjalta, että liukkailla keleillä sattuu huomattavasti vähemmän vakavia onnettomuuksia kuin hyvissä olosuhteissa.)

- Lisäksi kitkarenkaat ovat hiljaisempia, ja onhan mukavuustekijäkin huomioitava jossain vaiheessa renkaita vertailtaessa.

Renkaan paremmuutta arvioitaessa on huomioitava käytännön käyttöolosuhteet, ja eri ääriolosuhteiden todennäköisyydet. Eli nastarenkaat ovat parempia sen yhden päivän, kitkarenkaat loput 364 päivää. Odottelen edelleen menneen talven kitkarenkaille hankalia pääkallokelejä joita ei koskaan vastaan tullut, sitä edeltävänä talvena taisi olla yksi hankala päivä... Kumma juttu, että nastarengaskuskit puolustelevat valintaansa sillä erittäin harvinaisella worst case scenariolla arkipäivän ominaisuuksista lähes piittaamatta, mutta sama ajattelumalli ei näytä pätevän muussa käyttäytymisessä (harvemmin näkee nastarengaskiihkoilijoilla muita tuikitarpeellisia suojavarusteita kuten kypärää ja tulenkestävää haalaria).

Worst case peilijään ottaminen ratkaisevaksi vertailukohteeksi on vähän kuin vertailisi autoja ainoastaan 0-100km/t suorituskyvyn perusteella... monestiko sitä ominaisuutta oikeasti tarvitaan? Jääkö jotain muuta olennaista huomaamatta jos tuijotetaan ainoastaan tuota lukua? Toki silläkin on merkitystä, mutta siihen voidaan palata kun muut olennaisemmat tekijät on käyty läpi eikä merkittäviä eroavaisuuksia kilpailijoista ole löytynyt.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Touko 11, 2011 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja hz81 »

m&m kirjoitti: Nastarenkaat ovat toki uutena huomattavasti kitkoja paremmat sileällä kostealla jäällä, mutta miten käy kun ensin puoli talvea kurvaillaan sulalla asfaltilla ja sitten osuu kohdalle se pääkallokeli?
Tuskin ainakaan yhtään sen huonommin kun kitkarenkailla. Koska niitä nastoja siellä joka tapauksessa on!
m&m kirjoitti: - Kostean kiillottuneen peilijään ottaminen vertailukohteeksi ei ole se oikea tapa,
EIKÖ?? 8O Näillä perusteilla kesärenkaatkin kannattaisi ajaa aina kankaille taikka lahes kankaille saakka, koska eihän sitä vettä sada läheskään joka päivä ja vesiliirtoon joutumisen vaara olisi kuitenkin huomattavasti epätodennäköisempää kuin kuivalla tiellä ajaminen.
m&m kirjoitti: Jos jää on vähänkin rosoista, tai kuivaa sileää pakkasjäätä, pistävät kitkat hyvin kampoihin nastoille.
Miksi se jää monesti sitten on rosoista? Siksi kun nastarenkaat ovat sitä karhentaneet eli jos ei olisi nastarenkaita, ei niillä kitkoilla tekisi sitäkään vähää mitään mitä niillä nyt tekee!
m&m kirjoitti: - Lisäksi kitkarenkaat ovat hiljaisempia, ja onhan mukavuustekijäkin huomioitava jossain vaiheessa renkaita vertailtaessa.
Hiljaisuuseroa on ainoastaan paljaalla asfaltilla ajettaessa, nastarenkaatkin kulkee kuin "sukkasillaan" lumisella ja polanteisella tiellä.
Kitkojen hiljaisuuden kääntöpuolena on tunnoton ajotuntuma, jopa nastoja huonompi johtuen pehmeämmästä kumiseoksesta.
Risto kirjoitti: Liukkaan kelin ajokurssilla opettaja kiteytti asian hyvin: "Jos tiput avantoon, kummat valitset, naskalit vai näppylähanskat?"
Tämä oli kyllä erittäin hyvä vertaus! :lol: :lol:

Edellä mainituin perustein olen itse valinnut ja tulen aina valitsemaan nastat niin kauan kun niitä saa käyttää.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

Risto kirjoitti:On se kumma, kun jotkut eivät ymmärrä turvavarusteiden merkitystä. Onhan turvavyökin epämukava käyttää ja se kuluttaa mokkatakin pilalle, mutta silti joka kerta sen kiinnitän.
Niin, kitkarenkaat ovat kuin kolmipisterullavyö, nastarenkaat ovat kuin 6-piste rallivyö. Kumpaa turvavyötyyppiä sinä käytät?
Risto kirjoitti:Itse joudun paljon ajamaan firman autoilla, joissa on pääsääntöisesti imukuppirenkaat(ns. kitkarenkaat) alla ja kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla on usein kelejä, jolloin huomaa, että pito on paljon huonompi kuin asianmukaisilla talvirenkailla(nastarenkaat).
Mistä sen huomaat, kun ei sinulla samassa tilanteessa ole nastarenkaita joihin verrata? Monesti kuulee näitä "kitkarenkailla ei siinä kelissä olisi pärjännyt" -juttuja, vaikka kitkarengaskuski on ollut samalla tieosuudella samaan aikaan liikenteessä ja ilman ongelmia. Vastaavasti kitkarengaskuski voi jossain tilanteessa kaivata nastoja, tietämättä olisiko nastoista oikeasti mitään hyötyä siinä tilanteessa.
Risto kirjoitti:Liukkaan kelin ajokurssilla opettaja kiteytti asian hyvin: "Jos tiput avantoon, kummat valitset, naskalit vai näppylähanskat?"
Jos tiput avantoon, kummat valitset, paljaat kädet (kynnet) vai neopreenihanskat?
Risto kirjoitti:"Kitka"renkailla ajavilla ei varmaankaan ole autoissaan myöskään turvatyynyjä eikä turvapalkkeja, sillä niitähän ei myöskään tarvitse kuin ehkä sen yhden kerran ja lisäpainoa joutuu kuljettamaan koko ajan. :mrgreen:
Toki nuo turvavarusteet löytyvät, koska niiden tuoma turvallisuuslisä vaihtoehtoon verrattuna on merkittävä. Hyödyt ovat haittoja suuremmat. Talvirengasvalinnassa nastat eivät tuo vastaavaa turvallisuuslisää. Jos nastat saisi käyttöön ainoastaan tarvittaessa olisi tilanne aivan eri, kyllä niitä voisi matkassa mukana kuljettaa ellei niitä tarvitsisi koko ajan kuluttaa turhan takia. Ethän sinäkään sitä turvatyynyä päivittäin käytä. Jos pitäisi valita turvapalkit (passiivinen turvallisuus) tai jarrut (aktiivinen turvallisuus) valitsisin jarrut. Aktiivisen turvallisuuden nimissä valitsen myös kitkarenkaat enkä nastarenkaita jotka joissain tapauksissa tarjoavat sitä passiivista turvallisuutta. Valitsisin molemmat jos se olisi mahdollista mutta kun näin ei ole on tehtävä valinta.
Vastaa Viestiin