Joko talvirenkaat alle?
Re: Joko talvirenkaat alle?
Itse ajoin viime talvena toisella autolla n. 10 tkm Nokian HKPL5:lla ja jonkun tuhatta parilla eri autolla joissa kitkarenkaat (Michelin ja RSi) joten jonkinlainen vertailupohja siis löytyy. Ei sellaista keliä jossa kitka olisi pitänyt paremmin, mutta lumella ja pakkasjäällä kitkat kyllä erittäin lähelle pääsivät. Päätöstä en ole vielä tehnyt ostanko kitkat vai nastat, nastoissa houkuttaa parempi pito kaikilla keleillä, mutta kitkat olisivat hiljaisemmat asfaltilla ja jäällä ajettaessa. Asfaltilla ajettaessa ovat molemmat (Keski-eurooppaan tarkoitet kitkat poislukien) melko huonoja löysän runkonsa ja tiheästi lamelloidun pintansa takia. Tietähän nastat syövät, joten pitäisikö niihin määrätä jokin haittavero, tai kieltää kokonaan? En tiedä mutta vielä ei ole kumpaakaan, joten aamulla kun on lähdettävä tien päälle pääkallokelillä niin valitsen mieluummin nastat.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 turbo16 -89
Saab 99 GL special -82 PR
#3076
Saab 9000 turbo16 -89
Saab 99 GL special -82 PR
#3076
Re: Joko talvirenkaat alle?
No hip hei vaan sinnekin!jarppa12 kirjoitti:Hip hei !
Haluaisin kertoa pari juttua noista nastarenkaista. Muuten hyvät mutta ihan turhat: ! Bensa ja Öljy loppuu maailmasta ja miten sitten laitetaan uusiksi noi nastojen kuluttamat asfalttibaanat. Betonia vai. Eiköhän siirrytä kaikki nastattomien käyttäjiksi.
Onko tullut mieleen mitä tapahtuisi jos kaikki ajelisivat nastattomilla renkailla? Tiet kiillottuisivat hengenvaarallisiksi ja suolaamista jouduttaisiin lisäämään entisestään.
Autojen pellit eivät muuten ole ainoa materiaali mitä väkevä suolaliuos syövyttää, se nimittäin haurastuttaa ja syövyttää myös bitumia ja tätäkautta tieverkostoa.
Öljy ja sen tislausjätteet, kuten bitumi eivät meidän aikanamme lopu, se on sitten eri asia mitä hintaa näillä pidetään ja kenellä sitä on.
Nykyisin nastojen ulkonema (n.0,1-0,1,2 uutena), pistovoima sekä sijoittelu ja lukumäärä on niin äärimmilleen rajattu säännöksin että näillä ei ole enää mainitsemisen arvoista sijaa tiestön kulumisessa, sensijaan liikenneturvallisuudessa ja kuolonuhrien määrässä on. Jos olet ikinä ollut purkamassa kestopäällystettä tieltä, niin olet voinut huomata että ne urat jotka kestopäällysteen pinnassa näkyvät, näkyvät myös päällysteen alla, jos katsotaan tien poikkileikkausta päällysteineen, ja kantavine kerroksineen. Tien rakenne päällysteineen on yllättävänkin elastinen ja mm.jatkuva painorasitus näyttelee merkittävämpää osaa tiestön kulumisessa ja urautumisessa kuin nykyiset nastarenkaat.
Sitäpaitsi suolaamiseenkin on tulossa rajoituksia, kunhan nuo Neuvostoliiton velkojenmaksun peruja olevat suolavuoret on ensin saatu kylvettyä pohjavesiin.
Ja, itse menen kitkoilla mutta en ymmärrä turhaa vaahtoamista, riittää kun tuntee molempien rengastyyppien ominaisuudet, niin ei tarvitse olla "puolesta" tai "vastaan"...
Re: Joko talvirenkaat alle?
Tulihan tuota viime viikolla ostettua uudet Michelinin X-Ice Northit (195/65R15), nastat siis menossa alle jälleen kerran, vielä tosin kesärenkaat alla. Kitkoihin en osaa luottaa edelleenkään, vaikka niilläkin ajellut toki.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Joko talvirenkaat alle?
Kyllä eilen vähän kävi sääliksi kun osallistuin paikalliseen taloudellisuusajoon (Vauhtinsa puolesta paremminkin ralli ajoittain) ja porukka nirhasi uusia nastarenkaita pa$kaksi ajamalla kovaa kuivalla asvaltilla. Itsellä alla tällä hetkellä nypityt Misukan entiset nastarenkaat vuodelta 1990 ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Joko talvirenkaat alle?
Nyt on ekassa autossa jotkut mitkälie Hankookit alla, tosin lähes uudet. Tulivat vaan auton mukana, ja niillä on ajettu viime keväänä vain pari kuukautta.
En sitten raaskinut vielä ostaa täksi talveksi kunnon renkaita. Jospa nuo ABS:t vähän tasaisivat.
Alkoi kesäkumit olla sen verran sileät (<4mm), että katsoin viisaammaksi vaihtaa vähän karheammat tilalle.
En sitten raaskinut vielä ostaa täksi talveksi kunnon renkaita. Jospa nuo ABS:t vähän tasaisivat.
Alkoi kesäkumit olla sen verran sileät (<4mm), että katsoin viisaammaksi vaihtaa vähän karheammat tilalle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Joko talvirenkaat alle?
Nuokin tulokset voisi muuttua jonkun verran jos samat testit olis toistettu vaikka 9-3 SS:llä tai A4:llä, puhumattakaan siitä jos saman koon renkaat laitetaan vaikka 9-5 farkkuun. mitä osaa näyttelee lisääntynyt paino milläkin renkaalla ja mitä vaikuttaa erillaiset autojen alustat. Tosiaan aika omituisia kommentteja AB:n testaajilta näkyi tulevan. Mutta kai se on niin, että jos ostaa jonkun tunnetun "eurooppalais" merkin tekemät talvirenkaat, ei mene kovin paljon pieleen.Juho_M kirjoitti:Vähän aihetta sivuten... Onko joku jo lukenut Auto Bildin "rengasvertailun"?![]()
No ainakaan ei voi haukkua lehteä kitkarenhaiden syrjimisestä, lehtihän suorastaan tuputtaa kitkarenkaita kaikille. Ihmetyttää myös tuo keskieuroopan kitkojen suosittelu suomen talveeneihän niitä voi hyvällä tahdollakaan sanoa talvirenkaiksi. Kuten myös ihmetyttää renkaiden valintaopas
suosittelevat lappiin ja vähintään kerran vuodessa lapissa käyville nastarenkaita, mutta taajamissa asuville kitkarenkaita tai keskieuroopan kitkoja noin "suurinpiirtein" sanottuna. Arvostelussakin "hieman" outo tyyli, kaikki osaalueet arvioidaan asteikolla 1-10 ja summataan loppupisteet. Vierintävastuksella ei omasta mielestäni ole ihan samaa painoarvoa kuin esim. jääkelin ajettavuudella. No nämä omina mielipiteinäni ja huomioinani. Itse ajattelin lähipäivinä olla suuri rikollinen ja hakea uudet HKPL 5:set tonnariin sekä kärsiä huonosta kuivan asfaltin ajettavuudesta ym. AB:n mielestä tärkeistä talvirenkaan ominaisuuksista. Tosin saattaa olla että päädyn vielä mukavuus syistä Nokian RSi kitkoihin, mutta keskieuroopan kitkoja en ottaisi vaikka ilman saisin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Joko talvirenkaat alle?
Itse olen samaa mieltä, paino vaikuttaa talvirenkaissa todella paljon etenkin asfalttiajon ominaisuuksiin. Esim. kokemuksieni perusteella sama rengas n. 1500 kg:n autoissa (3 auton perusteella) toimii tosi hyvin ja 1710 kg:n autossa vain kohtuullisesti. Tosiasia on, etten ole vielä yhdessäkään yli 1600 kg painoisessa autossa (Saab 9-5, Audi A6) löytänyt asfaltilla hyvin toimivaa talvirengasta (välillä 195/65/15 --> 205/55/16). Mahdollisimman leveä ja matala olis varmasti paras asfalttiajon kannalta, loskassa ja liukkaalla tietty huonompi. Ainakin 9-5:n alla 225/45/17 on saanut kovasti kehuja käyttäjiltä, mutta älyttömän kalliitahan tuon kokoiset kumit ovat.Nuokin tulokset voisi muuttua jonkun verran jos samat testit olis toistettu vaikka 9-3 SS:llä tai A4:llä, puhumattakaan siitä jos saman koon renkaat laitetaan vaikka 9-5 farkkuun. mitä osaa näyttelee lisääntynyt paino milläkin renkaalla ja mitä vaikuttaa erillaiset autojen alustat.
Re: Joko talvirenkaat alle?
Nyt on talvikiekot myös 9-5:ssa. Misukan X-ice North 225/45R17 -nastarenkaat tuntuivat pitävän melkoista meteliä kuivalla asfaltilla. Ajattelin kuitenkin, että on mukavampi vaihtaa renkaat viikonloppuna valoisassa ja kuivassa säässä kuin arkiaamuna pimeässä räntäsateessa...
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1621.jpg
Eski
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1621.jpg
Eski
Re: Joko talvirenkaat alle?
Kyllä semmonen perstuntuma on, että esim. og900 ja 99 kalustoon mieluusti laitan nastarenkaat, mutta esim. toi 9-5 (jossa nytkin nastat) menis kitkoilla aivan mainiosti. On senverta autolla massaa ja mittoja enemmän, että se ei ole läheskään niin äkkinäinen käytökseltään, mitä nuo pienemmät ja kevyemmät. Esim. jo se pelkästään että abs:n olemassaoloa ei edes muistanut kertoo jo jotakin siitä, kuinka vähän joutui ääritilanteisiin. Molemmissa autoissa oli siis viimetalvena uudet talvirenkaat. Esim. 99:llä tuli useitakin lukkojarrutustilanteita eteen, mutta 9-5:llä muistan ehkä jonkun kolme kertaa jarruttaneeni siten, että abs alkoi rummuttamaan.
Tosin 9-5:llä tuli yksi niin paha hasarditilanne viime talvena, että oli hyvin vähää vaille ettei menty kylki edellä mettään about 60-70km/h vauhtia. Pyryssä luin liikennemerkin väärin se oli 60 ja luulin että se on 80. Liukkaaksi mennyt mutka oli melkoisen tiukka vetästä 20km/h kovempaa, kuin mitä laki sallii. Perä irtosi kesken kaarteen ja lähdettiin menemään kahva edellä. Silloin oli kyllä hyvä, että renkaat oli uudet ja hermo kesti painaa sivuluistossa kevyesti lisää kaasua. Metsäkeikka oli aivan liian lähellä.![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tosin 9-5:llä tuli yksi niin paha hasarditilanne viime talvena, että oli hyvin vähää vaille ettei menty kylki edellä mettään about 60-70km/h vauhtia. Pyryssä luin liikennemerkin väärin se oli 60 ja luulin että se on 80. Liukkaaksi mennyt mutka oli melkoisen tiukka vetästä 20km/h kovempaa, kuin mitä laki sallii. Perä irtosi kesken kaarteen ja lähdettiin menemään kahva edellä. Silloin oli kyllä hyvä, että renkaat oli uudet ja hermo kesti painaa sivuluistossa kevyesti lisää kaasua. Metsäkeikka oli aivan liian lähellä.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Joko talvirenkaat alle?
Kyllä ne kokonaisuudessaan on hyvä asia, vaikkakin parhaimpien melkein kesäolosuhteita vastaavien ajokelien aikaan ne on todella ärsyttäviä...9-5T kirjoitti:Nyt ymmärrän talvirajoitukset, kauan kesti mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.Mertmi kirjoitti:Tosin 9-5:llä tuli yksi niin paha hasarditilanne viime talvena, että oli hyvin vähää vaille ettei menty kylki edellä mettään about 60-70km/h vauhtia. Pyryssä luin liikennemerkin väärin se oli 60 ja luulin että se on 80.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Joko talvirenkaat alle?
Ei minulla ainakaan...akyttala kirjoitti:Vaan onko kellään muulla käynyt vielä mielessä nastojen laittaminen alle?
talvirenkaat kylläkin laitoin viikonloppuna alle koska kesärenkaista ei kuluneimmassa ollut kuin korkeintaan kaksi milliä pintaa ja yhdestä oli kudokset pettäneet niin, että renkaan halkaisija oli sisäreunalla urassakin pari milliä ulkoreunaa suurempi. (Ei aiheuttanut ravistusta, mutta voimakasta puoltamista kyllä.) Keväällä sitten ennen juhannusta rengasliikkeeseen jotta saa taas kesärenkaat alle...
Re: Joko talvirenkaat alle?
Tai sitten ei. Kyseessä saattaa olla jopa jonkin sortin urbaani legenda.Minuteman kirjoitti: No hip hei vaan sinnekin!
Onko tullut mieleen mitä tapahtuisi jos kaikki ajelisivat nastattomilla renkailla? Tiet kiillottuisivat hengenvaarallisiksi ja suolaamista jouduttaisiin lisäämään entisestään.
Vaikka täällä(kin) päin Suomea suurin osa taitaa ajella talvet nastarenkailla, oli esim. viime talvena yhden kerran Hki-Tre -moottoritien oikealla kaistalla sellainen keli, jotta kitkarenkailla ei ollut kiva ajaa. Kaista oli jäinen ja kiillottunut jolloin pitoa ei ollut nimeksikään ja auto lähinnä muljui. Mutta, samaan aikaan vasen kaista oli erittäin hyvässä kunnossa ja pitoa riitti. Ilmeisesti suolaa oli kylvetty oikealle kaistalle enemmän, jolloin se oli ollut sitten suht märkä väärään aikaan ja päässyt jäätymään lopulta kurjaan kuntoon. Ei ollut nastarenkaiden käyttö ainakaan estänyt millään tavalla oikean kaistan kiillottumista. Asiaa pahensi tosin oikean kaistan uraisuus ja tähän lienee syynä nastarenkaiden käyttö. Eipä silti, jos täällä päin olis omilla ajoreiteilläni joka talvi usein yhtä liukasta, kuin tuona mainittuna kertana siinä oikealla kaistalla, valitsisin itsekin nastarenkaat talveksi. Ja olis ihan mielenkiinnosta voinu koittaa tuolloinkin omaa autoa nastarenkaiden kera. Siinä sitä olis voinu sitten todeta itelleen, että paljonko on spekuloinnin varaa kun näitä ikuisia nastarengas/kitkarengas -keskusteluita puidaan.
Muistetaan vaan, että mikään keli ei aiheuta onnettomuuksia liikenteessä. Ihmiset niitä aiheuttavat.
Re: Joko talvirenkaat alle?
Kiusana kiire, niinkuin sanotaan.9-5T kirjoitti:
Uskotaan että ovat hyvä asia jos vaikka säästäisin henkeni ettei vastaan tuleva tule kaistalleni ajaessaa rajoituksen eikä kelin mukaan. Helpointa olisi jos kuljettajat pystyisi itse olemaan ajamatta pyryssä yms. suurinta sallittua.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tossakin meikän mokassa oli huonoa:
keli, kiire, pimeä, pyryä ja vieras tie.
hyvää:
auto, renkaat, ei tullut ketään vastaan ja hyvää tuuria.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Joko talvirenkaat alle?
Kiire on ihmisen luoma illuusio...Mertmi kirjoitti:
Kiusana kiire, niinkuin sanotaan.![]()
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Joko talvirenkaat alle?
Eilen tuli laitettua 9-5:n alle yhden talven ajetut Contin kitkat, jotka olivat olleet Viggenin alla. Viime talvi tuli ajettua vanhalla autolla nastoilla, mutta nyt sitten siis kitkoilla. Eiköhän niillä pärjää ihan kohtuullisesti etelässä. Ainakaan melu ei juuri lisääntynyt kesärenkaiden jälkeen mikä on suuri plussa sulilla teillä
Kauppakassi-Tigraan tuleekin sitten nastat.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kauppakassi-Tigraan tuleekin sitten nastat.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14