Kyllä, näinkin voi asian ajatella. Olen samaa mieltä siitä että ajo-oikeus ei saisi olla itsestäänselvyys. Jos onnettomuustilastojen mukaan niitä myönnettäisiin tai evättäisiin niin Suomessa olisi aikamoinen määrä 18-22 vuotiaita jalkamiehiä. Pahimmat asennevammaiset löytyvät kuitenkin niistä. Tappavat usein vielä autolastillisen saman kylän poikia ja tyttöjäkin siinä adrenaliini ym. humalassa.ah79 kirjoitti: Tässä se asian ydin tulikin. Juuri noinhan virkamiehet asennoituvat ja siitä minä olen henkilökohtaisesti niin eri mieltä kuin olla voi. Lopputuloksena saadaan kyllä aikaan loputon lista kieltoja ja kiusaa autoilijoille, mutta siitä huolimatta se 76-vuotias hattupää ei millään maailman säännöksillä muutu tippaakaan turvallisemmaksi kuskiksi, mikäli ikä ja dementia alkavat jo liikaa painamaan. Oikeus autolla ajoon ei ole mikään absoluuttinen, kaikille kuuluva kansalaisoikeus, vaan se edellyttää ja sen tulee edellyttää turvallisen ajosuoritteen kannalta riittävää ajotaitoa, harkintakykyä ja terveydentilaa. Vaikka kuinka olisi veronmaksaja, niin kortti vain pois sellaisilta, jotka henkisen tai fyysisen terveydentilan tai asennevamman vuoksi eivät liikenteessä tule edes välttävästi toimeen. Eikä se ikää katso, monet päälle seitsemänkymppiset ovat liikenteessä skarpimpia kuin esim. minä itse.
Sellaiseen ihanneyhteiskuntaan missä asennevammaiset, puolisokeat vanhukset tai tavalliset varttihullut ja avohoidokit eivät saisi ajo-oikeutta ei koskaan tulla Suomessa pääsemään. Jo pelkästään sen vuoksi että näin harvaan asutussa maassa se olisi mahdottomuus, maaseudun mökkien mummot ja vaarit kuolisivat yksinkertaisesti nälkään.
Ehkä sitten kun suuret ikäluokat ovat kuolleet vanhuuteen ja poliitikot ovat viisaine päätöksineen saaneet loputkin kansasta kehä 3:n sisäpuolelle asumaan niin voidaan tehdä radikaalimpia muutoksia.
EDIT: Tai siis itse asiassa kehä 1:n sisään koska kehä 3 :kin on jo maaseutua.