9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

SCNA:n kerholehden, Ninesin, uusimmassa numerossa oli pieni juttu koskien öljylietettä. Joku firma myy 9-3:n ja 9-5:n öljypohjia, joissa öljyn imusihdin ja öljypohjan väliin onkalo, joka kerää painovoimaisesti lietteen ja estää lietteen pääsyn imusihtiin. Onkalo on kiinnitetty öljypohjaan ruuveilla ja putsataan lietteestä öljynvaihtojen yhteydessä, samalla päästään putsaamaan mahdollisesti sihdille päässeet kokkareet.

Firman yhteystiedot:
ABC Sales and Consulting L.L.C.
701 Chestnut Street
Sweetwater, Tennessee 37874
abcsales@gmail.com
(423)337-8265

PS. Myynti-ilmoissa oli täydellinen SPG:n sarja OG900:n. Puskurit, helmat, whaletail, pyörän kaaret. Kaikki osat uusia, käyttämättömiä, tehtaan paketeissa. Hinta USD 2.500
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

..mistäs löydettäis teille hyvät tonnarit :wink:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

saapasi kirjoitti:..mistäs löydettäis teille hyvät tonnarit :wink:
Ne varmaan piileksii jossain joulupukin ja hammaskeijun kanssa.
Aki Peltola #1132
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

saapasi kirjoitti:..mistäs löydettäis teille hyvät tonnarit :wink:
Tuu kattoon Mini1000-cup kisoja ens kesänä... :wink:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

Takaisinkutsu tuli ja auto kävi huollossa, sytytyskasetti tarkastettiin (ei vaihtoa, vaihdettu jo aikaisemmin) ja huohotuspäivitys tehtiin myös. Kannattaa nämä molemmat pyytää (=vaatia), takuutyötä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Täytyypä kertoa, miten asioita hoidetaan muualla maailmassa, kun auto (tässä tapauksessa 9-5) kärsii moottoririkon huohotuksenpuutteen takia.

Sveitsiläisellä kolleegallani on vm. 2002 9-5 Aero Wagon ja siitä pamahti moottori vähän aikaa sitten. Syynä oli huohotuksenpuute ja yksi männistä oli tietty "korkannut" sen takia.

Moottorin lohko vaihdettiin ja mäntiä uusittiin. Tiistaina kolleegani postiluukusta tupsahti paikallisen Saab -liikkeen (myös valtuutettu Hirsch -jälleenmyyjä) lasku: 4500 CHF, eli ~2900 euroa. Koska kolleega ei ole mikään ns. "aktiivisaabisti", niin hän ei tiennyt 8 vuoden moottoritakuusta yhtään mitään, eikä moottorin korjannut liikekään ollut maininnut siitä halaistua sanaakaan.

Onneksi tuli juteltua asiasta, sillä sen jälkeen lähetin kolleegalleni puolisen tusinaa nettilinkkiä, jossa kerrotaan tuosta 8 vuoden moottoritakuusta ja nyt kolleegani aikoo siis vaatia laskun täysimittaista suoritusta Saabilta.

Ihan "hieno homma". Moottoritakuu siis kyllä on olemassa, mutta jos asiakas ei tiedä siitä mitään, niin auton korjannut liike yrittää maksattaa rempan asiakkaalla :roll: Ja aivan varmasti Hirsch -jälleenmyyjän pitäisi tietää, että tuollainen takuu on olemassa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Omaan 9-5 vm99. Vaihdoin juuri venttiilikopasta lähtevän huohottajan letkun ja totesin sen olevan todellakin perstunut puhki.

En olisi sitä aiemmin huomannut, mutta kun sisään autoon tuntui tulevan öljyinen haju oli tarkistettava konehuone.

Eli letku oli todella hauras ja sormella kokeiltaessa putkea sisältä sieltä irtosi pientä kumin murusta. Mahtaneeko tuo vaikuttaa huohotukseen, sen kulkeutuessa letkua eteenpäin.

Omassani ei näyttänyt olevan tuota huohotuksen päivityssettiä > täytynee hommata. Omani hain Saksasta vuosi sitten ja nyt tuli ensimmäinen osan vaihto, lukuuunottamatta öljynvaihtoja ja raitisilmasuodatinta. Mutta huoltokirja olikin kunnossa, joten ehkä voin kuitenkin nukkua yöni rauhassa vai voiko....
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sdanger kirjoitti:Omaan 9-5 vm99. Vaihdoin juuri venttiilikopasta lähtevän huohottajan letkun ja totesin sen olevan todellakin perstunut puhki.
Huohotinletkuista tulee "lakritsia" ja ne murtuu. Ei siis välttämättä tarkoita sitä, että autossa olisi huohotusongelma.

Eski
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Viesti Kirjoittaja pac »

Vää. Täällä yksi täysin pihalla oleva naisimmeinen ihmettelee että millä puolella, missä päin, on imusarja, mitä letkuja pitää kokeilla onko ne tahmaiset tai haperot, miten sen venttiilikopan saa ulos sieltä irrottamatta (?) sytkäboksia (se musta siinä lohkon "keskellä"?) ja onko täysin varmaa että tää saa sen kasattua takaisin. Koska jos en saa niin se on hinurikeikka... Ja se on kallista lystiä se. :roll: Torx-sarjan saan sukulaiselta lainaksi, saan siis tarvittaessa kyllä ne ruuvit auki, mutta jos joku viitsisi postailla tarkkoja räjäytyskuvia (tai linkittää niitä helposti tähän ketjuun viimeiseksi ;) ) niin olisi hiukan luottavaisempi olo. Hih, mies oli pihalla kun painoin ACC:n lämmönsäätimen askelmoottorin akselin ite paikoilleen takaisin tänään, se ei ymmärrä naisia jotka yrittää ymmärtää Saabeja...
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Venakopan saa varmasti takaisin, kun ei riko mitään irroitettaessa :D Tuo venakopan vasemmassa ylänurkassa oleva muovinippa katkeaa TODELLA helposti letkua irroitettaessa... Yleensä myös venakopan tiivisteen joutuu uusimaan irroituksen jälkeen. Lakritsiksi muuttuvat huohotinletkut näkyvät tässä kuvassa, jossa on siis tämä uusin huohotinpäivityssarja (55561200) asennettuna:

Kuva

Venakopasta lähtevä letku ei siis kuulu huohotinpäivityssarjaan, vaan se on ostettava erikseen...

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Katsoin viimeksi öljynvaihtoon mentäessä, kun paikallisen Saab-pajan pihalla vaihdettiin tuo kopasta lähtevä huohotinputki. Käytti asentajalta sen verta nopeaan, että ei ollut varmaan ensimmäienn eikä viimeinen vaihto. Letku tosiaan oli surkeakuntoisen näköinen. Omissa kieseissä ne ei ole läheskään vastaavassa kunnossa, Annissa jopa parempi kuin turbossa :lol:

Turbossa on muuten jäähdytysnestekierto huohotinletkussa eli eipä taida ikään jäätyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Katsoin viimeksi öljynvaihtoon mentäessä, kun paikallisen Saab-pajan pihalla vaihdettiin tuo kopasta lähtevä huohotinputki. Käytti asentajalta sen verta nopeaan, että ei ollut varmaan ensimmäienn eikä viimeinen vaihto. Letku tosiaan oli surkeakuntoisen näköinen. Omissa kieseissä ne ei ole läheskään vastaavassa kunnossa, Annissa jopa parempi kuin turbossa :lol:

Turbossa on muuten jäähdytysnestekierto huohotinletkussa eli eipä taida ikään jäätyä.
On jäätynyt meikäläiseltä. Oli se huohottimen vesikierto mennyt tukkoon tuossa minun 99 turbossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Turbossa on muuten jäähdytysnestekierto huohotinletkussa eli eipä taida ikään jäätyä.
On jäätynyt meikäläiseltä. Oli se huohottimen vesikierto mennyt tukkoon tuossa minun 99 turbossa...
Kokeilin Forte-pesun jälkeen tuota huohotinputkea ja oli se melko kuuma. Eihän se mikään valtavan paksu vesiletku ole siinä huohottimessa joten eipä se suurta roskaa kaipaa tukkeutuakseen.

BTW: Viime öljynvaihdossa katselin, kun 150tkm ajettuun ysifemmaan tehtiin huoltoa. Kannentiivisteen vaihto, venttiilien putsausta yms. Oli muuten ohkaset venttiilivarret.

Tuli samalla juteltua asentajan kanssa, että surkean huohottimen takia kone likaantuu nopeasti sisältä ja taka-akseliston nivelet sai kans miinuspisteitä. Ihmeellistä kyllä, tonnarin 2.3-litrainen sai kehuja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re:

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Turbo Sensonic kirjoitti:.

Ihan "hieno homma". Moottoritakuu siis kyllä on olemassa, mutta jos asiakas ei tiedä siitä mitään, niin auton korjannut liike yrittää maksattaa rempan asiakkaalla :roll: Ja aivan varmasti Hirsch -jälleenmyyjän pitäisi tietää, että tuollainen takuu on olemassa :roll:
Kätevä keino liikkeellä tuplata, kun perii sitten tuon saman summan takuuhuollosta Saabilta ittelleen vielä lisäksi... ei muuta ku "all in!" :roll:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
7-spoke
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elo 10, 2004 07:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja 7-spoke »

Onko kukaan saanut tätä huohotinpäivitystä tehtyä takuutyönä 9-3:een ilman, että autoon olisi ilmaantunut jokin takuun alainen moottoriongelma? Mielelläni teettäisin päivityksen autooni ihan varmuuden vuoksi, mutta hinta tuntuu (merkkiliikkeessä tehtynä) kovalta. Olarin Länsi-Auton arvio oli 250 €.
Vastaa Viestiin