Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Jussi kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Pointtini ei kuitenkaan ollut se ammattilaisten vaihtotyö. Vaan se, kuinka vähän ihmisiä autonsa kiinnostaa ja sitten asennellaan niitä renkaita miten sattuu.
Väittäisin että aika suuressa osassa noita tapauksia on kyse "ammattilaisen" kädenjäljistä. En ole vielä tavannut yhtään itse väärin asennettua rengasta, mutta useampia "ammattilaisten" väärin asentamia olen nähnyt.

Huolenpitosopimusten yleistyminen ajaa huollot renkaidenvaihtoaikaan niin tiukille että ei ole ihme jos virheitä sattuu.
Itse olen kolme kertaa huomauttanut aiheesta jollekin tuttavalle. Joka kerta ovat itse laittaneet renkaat alle. Eli väitän juuri toisinpäin.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

meverkko kirjoitti:
Jussi kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Pointtini ei kuitenkaan ollut se ammattilaisten vaihtotyö. Vaan se, kuinka vähän ihmisiä autonsa kiinnostaa ja sitten asennellaan niitä renkaita miten sattuu.
Väittäisin että aika suuressa osassa noita tapauksia on kyse "ammattilaisen" kädenjäljistä. En ole vielä tavannut yhtään itse väärin asennettua rengasta, mutta useampia "ammattilaisten" väärin asentamia olen nähnyt.

Huolenpitosopimusten yleistyminen ajaa huollot renkaidenvaihtoaikaan niin tiukille että ei ole ihme jos virheitä sattuu.
Itse olen kolme kertaa huomauttanut aiheesta jollekin tuttavalle. Joka kerta ovat itse laittaneet renkaat alle. Eli väitän juuri toisinpäin.
Samaa mieltä, enemmän mekin korjataan rengastöitä asiakkaitten jäljiltä kuin ammattilaisten. Kuinka moni kotona edes mahtaa vetää momenttiin niitä pyöriä ? Rangasliikkeet kuitenkin miltei aina vetää momenttivarella paikalleen..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja hewidero »

moonlight-tuning kirjoitti:Kuinka moni kotona edes mahtaa vetää momenttiin niitä pyöriä ? Rangasliikkeet kuitenkin miltei aina vetää momenttivarella paikalleen..
Niinpä. Välillä vetävät jopa niin hyvin momenttiin, että ovat pultit/mutteritkin kovilla. :roll:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei kaikkea tarvitse momenttiin vetää.....

ja minunkin renkaissa lukee ve,vt,oe ja ot ....tietääpähän rengasta vilkaisemalla kummalla puolella autoa sitä on jos on suunta vaisto hukassa ja ihan ulkopuolella...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja Defeat »

moonlight-tuning kirjoitti:Kuinka moni kotona edes mahtaa vetää momenttiin niitä pyöriä ? Rangasliikkeet kuitenkin miltei aina vetää momenttivarella paikalleen..
Kyllä minä kiristelen momenttiavaimella. Tietääpähän renkaiden olevan kiinni ja saa ne vielä seuraavalla kerralla helposti auki.
Rengasliikkeissä monesti väännetään ensin hylsyllä suoraan se ~300nyyttöniä ja lopuksi "kiristetään" momenttivarren kanssa josko joku pultti olisi jäänyt alle 120Nm momenttiin.
Mukava sitten jos joskus pitäisi -35ºC pakkasessa yrittää auton omalla messinkiputkella avata niitä pultteja pimeällä metsätaipaleella.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Defeat kirjoitti: Rengasliikkeissä monesti väännetään ensin hylsyllä suoraan se ~300nyyttöniä ja lopuksi "kiristetään" momenttivarren kanssa josko joku pultti olisi jäänyt alle 120Nm momenttiin.
Suoraan momenttivarrella kiristettiin ainakin ex-työpaikassani. Useamman kerran tuli vastaan pultteja asiakkaiden asentamista renkaista joita normaali pyssy ei jaksanut vääntää auki.

Aluvanteet pyssyllä ensin paikalleen ja sitten momenttiavaimella lopullinen kiristys (momentti muistaakseni 110). Noita jos ei saa auki voi olla jo avaajassakin vika. :)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Defeat kirjoitti:Rengasliikkeissä monesti väännetään ensin hylsyllä suoraan se ~300nyyttöniä ja lopuksi "kiristetään" momenttivarren kanssa josko joku pultti olisi jäänyt alle 120Nm momenttiin.

Joo minä kattelin rengasliikkeessä kun veljen autoon vaihtoivat renkaita ja pistivät vanteet kiinni suoraan pulttipyssyllä ja ja sitten vielä vetivät momenttiavaimella kiristyksen,tässä vaiheessa veli huomautti asiasta kun tekivät aluvanteisiin tuon tempun,rengasliikkeen pomo vaan sanoi että hyvä kun huomautit asiasta koska äkkiä saa yllättävän lisälaskun tuosta tempusta rengasliikkeelle,seuraavalla kerralla oli meininki ihan toinen eli hyvin oli viesti mennyt perille
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Nykyäänhän on sitten niitä momenttihylsyjäkin.... Joiden käytöstä kaikkitietävät asiakkaat kitisevät tyyliin: veti se kaveri hallissa suoraan pyssyllä kiinni...
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja salomi »

Viime kesänä kävin tasapainotuttamassa kesärenkaita paikallisessa liikkeessä. Hyvin oli laitettu pultit kiinni, kun piti laittaa momenttiavaimen jatkeeksi metri pakoputkea että sain pultit auki ja talvirenkaat alle.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Saattapa olla niin , että liikkeessä pultit ovat kiristetty tasan oikeaan momenttiin , mutta pultit ovat kuivat. Puolen vuoden jälkeen voivat olla ruostuneet / hapettuneet , jolloin avaukseen tarvittava momentti pomppaa aivan uusiin lukemiin.

Minäkin muuten käytän momenttiavainta renkaiden vaihdon yhteydessä ja jopa öljypropun tiukkaamisessa.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja Raser »

Mistä saa sellaisia teollisesti valmistettuja renkaiden merkkauslappuja, eli missä siis on valmiina vanteen pinnojen välistä vetäistävää nauhaa tms. jossa on lappu johon on valmiiksi painettu teksti: ETURENGAS VASEN (eturengas oikea, takarengas vasen, takarengas oikea)?

Pitäisi vielä olla kaiken lisäksi helppokäyttöiset. Nykysysteemissäni olen narun kietaissut sieltä vanteen läpi, tehnyt solmun ja laittanut siihen jostain pahvista/paperista lapun. Noooh, ne laput lentää v*ttuun pesuissa ja pyörittelyissä, ja naru on aina umpisolmussa. Sitäpaitti narujen, lappujen, tussin ym. tarvikkeiden ettiminen on jo operaatio sinänsä tässä taloudessa.

Entä millainen rengasmerkkauskynä olisi hyvä? Sillä tehdyn merkintäjäljen pitää kestää pesua ja normaali pyörittely pihalla. Joskus olen jollain liidulla merkannut renkaita, mutta se ei toimi.

Mistä saa em. tarvikkeita? Ebay, Motonet, Biltema, Clas Ohlson tms. Mieluiten suora linkki hyväksi todettuun tuotteeseen, kiitos!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Hae tavallisesta rautakaupasta rasvaliitu, siis ei kalkkiliitu vaan rasvaliitu. Valkoinen luonnollisesti.

Sillä merkkaat kulutuspintaan niin vanhat merkit lähtee ajossa aina pois. Kestää pesut ja käsittelyn
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja Raser »

meverkko kirjoitti:Hae tavallisesta rautakaupasta rasvaliitu, siis ei kalkkiliitu vaan rasvaliitu. Valkoinen luonnollisesti.

Sillä merkkaat kulutuspintaan niin vanhat merkit lähtee ajossa aina pois. Kestää pesut ja käsittelyn
Okkej, taitaa olla paras ratkaisu renkaiden merkintään. Joskus mulla on ollut jotain "rengas-liitua", mutta se oli tavallisen liidun tapaista ja erittäin huono merkkaustapa. Jotain rengastussejakin on ollut, mutta ne kuivuu aina.

Periaatteessa en mielelläni asioi lahtelaisissa rautakaupoissa, koska palvelu on p*rseestä ja myyjien ammattitaito vielä syvemmältä, hintatasosta nyt puhumattakaan.

Tarttis vissiin ottaa youtube-videolle rautakauppamyyjän - jos sellaisen löydän - ilme kun kysyn että "löytyisköhän rasvaliitua"? Vois melkein lyödä saabista vetoa että ne ei ole ikinä kuulleetkaan moisesta tavarasta!!!

...sen verran googlettelin että saksaksi rasvaliitu on Fett-Kreide ja ebay.de :sta löytyis kyllä.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos haluat merkitä jotenkin toisin, osta 4 pakettia erivärisiä nippusiteitä. Pistä tallin seinälle yksi jokaista väriä ja kirjoita viereen VE, VT, OE ja OT ja nappaa oikeanvärinen nippari vanteen puolan ympärille renkaita vaihtaessa. Irrotus onnistuu kätevästi sivareilla, merkki näkyy pitkälle ja kertoo suoraan renkaan sijainnin autossa, kun värikoodit oppii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Millä merkkauskynä pois renkaasta?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin