http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1268450Nyt kaikkien suomalaisten peukut ylös. Uudenkaupungin autotehdas taistelee Aston Martinin saamisesta tehtaan tuotantoon.
Aston Martin on aikeissa valmistuttaa uutta Rapide-malliaan Ison-Britannian ulkopuolella. Auton valmistuksesta taistelee parhaillaan neljä itsenäistä autojen sopimusvalmistajaa. Automotive News-lehden mukaan kilpailijat ovat Uudenkaupungin Valmet Automotive, italialainen Pininfarina, saksalainen Karmann Group ja itävaltalainen, maailman suurin autojen sopimusvalmistaja Magna-Steyr.
Tätä Uusikaupunki haluaa: Aston Martinin uuden mallin valmistuksen.
Aston Martinille kyse on elintärkeästä asiasta. Tehdas on pystynyt tekemään voittoa vasta kolmisen vuotta vuosikausien tappioputken jälkeen. Uuden automallin menestys on siksi kohtalonkysymys tehtaalle. Viime vuonna maailmalla myytiin noin 7 000 Aston Martinia. Rapide-mallilla Aston Martin pyrkii selvästi suurempiin tuotanto-ja myyntimääriin.
Uudenkaupungin autotehtaalle Aston Martin olisi oikea onnenpotku. Autotehdas ei ole kymmeneen vuoteen pystynyt tekemään sopimusta uudesta automerkistä. Uudessakaupungissa kootaan nyt Porschen Boxster- ja Cayman-malleja. Boxster on kuitenkin pikku hiljaa väistyvä malli, joka on elinkaarensa loppupäässä.
Runsas kuukausi sitten Porsche jatkoi valmistusoptiotaan Uudessakaupungissa vuoteen 2011, mutta autotehdas on Porschen omankin väen mielestä liian riippuvainen yhdestä merkistä.
Aston Martin olisi siten todella hieno lisä Uudenkaupungin urheiluautotuotantoon.
Sopimusvalmistajien kilpailu on kuitenkin veristä. Magna Steyr ilmoitti juuri irtisanovansa satoja ihmisiä Itävallassa ja Karman on kertonut, ettei se ole viiteen vuoteen saanut yhtään kokonaisen auton valmistustilausta suurilta autotehtailta. Autojätit ovat ylikapasiteettiongelmien vuoksi siirtäneet erikoisautojen valmistusta omille tehtailleen.
Automotive News -lehden mukaan Aston Martin olisi päättämässä valmistuksesta lähiviikkojen aikana. Tuotantoon Rapide on tarkoitus saada vuoden 2009 loppupuolella. Tiukka aikataulu sopisi erinomaisesti Uudellekaupungille. Porsche Boxsterinkin tuotanto alkoi Uudessakaupungissa ennätysnopeasti alle vuodessa siitä, kun sopimus julkistettiin tammikuun lopussa 1997.
Olisihan tuo hienoa saada bond-auto suomalaisvalmistukseen!