Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
Ruotsin huomattavasti sujuvampi liikenne laskee varmasti keskikulutusta. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
ajeltiin sopivaa nopeutta - vaikka motarilla 110km/h rajoitus niin suomessa 100-120km/h kesällä ihan norminopeus... ruottissa ajelivat kyllä yleisesti yli110km/h nopeuksia motarilla. mun mielestä nopeusasiat ei selitä alentunutta kulutusta, liikenne tosin oli sujuvampaa kun tiellä oli tilaa ajaa!
hmmm. jaa että 9-5 vei enemmän ruottissa, no onpa outoa tällainen ristiriitainen tieto. ei kai tässä sitten olisi kyse esiitä että uudempi moottori osaa hyödyntää uudemman jalostuksen bensaa paremmin? ja vanhalla aineella uuden koneen kulutus nousee? jos vaikka jonkin tietyn lisäaineen määrästä johtuisi.
alkaa olla kaukaa haettua kyllä... luin kyllä tuolta nesteen infoista että sinne bensaan kehitellään kemiallisesti lisäaineita jotain kemiallisia ketjuja yhdistelemällä tms. Eli "säätövaraa" tuntuu noissa tislaamoissa olevan siinä, millaista ainetta tuotetaan.
sehän olis poliittisesti kauhean korrektia, että jaellaan suomalaisille viimeisintä high-tech bensaa, puhdasta ecoa ja kaikkea kaunista. mitä sitten jos suomalaisilla on vanha autokanta - sitähän täytyy kompensoida näin! mitä sitten jos seurauksena on se, että bensaa kuluu näissä vanhoissa autoissa enemmän... veroja valtiolle, hyvä mieli autoilijalle?
kai se on sitten että mihin teoriaan uskoo... olispa kiva tehdä pieniä laboratoriotestejä joissa selviäis em. bensojen koostumus!
hmmm. jaa että 9-5 vei enemmän ruottissa, no onpa outoa tällainen ristiriitainen tieto. ei kai tässä sitten olisi kyse esiitä että uudempi moottori osaa hyödyntää uudemman jalostuksen bensaa paremmin? ja vanhalla aineella uuden koneen kulutus nousee? jos vaikka jonkin tietyn lisäaineen määrästä johtuisi.
alkaa olla kaukaa haettua kyllä... luin kyllä tuolta nesteen infoista että sinne bensaan kehitellään kemiallisesti lisäaineita jotain kemiallisia ketjuja yhdistelemällä tms. Eli "säätövaraa" tuntuu noissa tislaamoissa olevan siinä, millaista ainetta tuotetaan.
sehän olis poliittisesti kauhean korrektia, että jaellaan suomalaisille viimeisintä high-tech bensaa, puhdasta ecoa ja kaikkea kaunista. mitä sitten jos suomalaisilla on vanha autokanta - sitähän täytyy kompensoida näin! mitä sitten jos seurauksena on se, että bensaa kuluu näissä vanhoissa autoissa enemmän... veroja valtiolle, hyvä mieli autoilijalle?
kai se on sitten että mihin teoriaan uskoo... olispa kiva tehdä pieniä laboratoriotestejä joissa selviäis em. bensojen koostumus!
9-5T kirjoitti:9-5 vei joka reissulla enemmän kuin suomessa.a9000 kirjoitti:Huomasin tuossa viime kesän Ruotsin reissulla että tonnarissa kulutus tippui alemmas kuin suomen oloissa koskaan. siinä ajellessa oli sitten aikaa funtsailla asiaa ja miettiä mistä johtuu, samalla kun tuli todettua että onpas täällä (SWE) hyvät tiet,
Jos ajoit rajoitusten mukaan on ruotsissa käytännössä 10km/h alempi rajoitus, tietty motaria on enemmän joten reitti vaikuttaa paljon.
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
no täytyypä tehdä seuraavalla kerralla niin että tankkaan täyteen suomessa ja ajan tyhjäksi, sitten tankkaan ruotsalaista ja ajan takaisin. tuuli ja keli ei tietenkään ole samat koskaan. 0,4litraa on niin paljon, jalasku oli niin jyrkkä (kyse keskikulutuksesta matkan kasvaessa verraten melko hitaasti!) niin se laittoi ihmettelemään.
9-5T kirjoitti:Minä en pysty koskaan ajamaan niin että sillä saisi vertailu kelpoista kulutustietoa.
Sama reitti, auto,olosuhteet ja vauhti eri bensoilla olisi ensimmäinen edellytys vertailun tekemiseen.
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
Hieman asiaa sivuten
Nyt vuodenvaihteen jälkeen tuli kai pakolliseksi lisätä polttoaineeseen tämä bio-osuus ...Prosenttimääriä en nyt muista mutta varmaa on , että se vaikuttaa polttoainekulutukseen vain lisäävästi..

9-3Aero-01
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
Hämmennetäänpä lisää epävarmuuden varmistamiseksi.
Ensinnäkin, kaikki raakaöljy ei tule venäjältä . Syötössä on aina osa länsiöljyjä.
Sitäpaitsi venäjältä tulee kymmeniä täysin toisistaanpoikkeavia raakaöljyjä.
Kummastakaan (lansi/itä) öljyistä yksin ei saada kaikkia haluttuja ominaisuuksia.
Vuodenaikaerot (kesä-/talvilaatu) johtuvat ominaispainosta . Kun kuitenkin tehon saamiseksi poltetaan massaa , eikä tilavuutta , kulutuserovaikutus l/100km tulee tätäkautta.
Bio-osuuden vaikutusta kulutukseen ei voi suoraan tietää , riippuu , onko se (bio) raakaetanolia vai jatkojalostetta.
Tuolla volkkariosiossa epäillään ettei dieselissä olisi ”oktaanivaatimusta”, ei olekaan , koska se nimitys on virheellinen . Setaaniluku on dieseltermi. Ja ko. ominaisuus on tarkassa valvonnassa
Ensinnäkin, kaikki raakaöljy ei tule venäjältä . Syötössä on aina osa länsiöljyjä.
Sitäpaitsi venäjältä tulee kymmeniä täysin toisistaanpoikkeavia raakaöljyjä.
Kummastakaan (lansi/itä) öljyistä yksin ei saada kaikkia haluttuja ominaisuuksia.
Vuodenaikaerot (kesä-/talvilaatu) johtuvat ominaispainosta . Kun kuitenkin tehon saamiseksi poltetaan massaa , eikä tilavuutta , kulutuserovaikutus l/100km tulee tätäkautta.
Bio-osuuden vaikutusta kulutukseen ei voi suoraan tietää , riippuu , onko se (bio) raakaetanolia vai jatkojalostetta.
Tuolla volkkariosiossa epäillään ettei dieselissä olisi ”oktaanivaatimusta”, ei olekaan , koska se nimitys on virheellinen . Setaaniluku on dieseltermi. Ja ko. ominaisuus on tarkassa valvonnassa
Viimeksi muokannut ju60ni, Ma Joulu 10, 2007 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
95 2,3 vireessä
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
niin eli litroja myydään mutta kiloja kulutetaan, ja litran sisältämät grammat vaihtelee. oi että kun on mukavasti liikkumavaraa... autoilija-kuluttajan mahdoton tietää mitä ostaa ja mitä saa rahan vastineeksi. great success, sanois boratti.ju60ni kirjoitti: Vuodenaikaerot (kesä-/talvilaatu) johtuvat ominaispainosta . Kun kuitenkin tehon saamiseksi poltetaan massaa , eikä tilavuutta , kulutuserovaikutus l/100km tulee tätäkautta.
Bio-osuuden vaikutusta kulutukseen ei voi suoraan tietää , riippuu , onko se (bio) raakaetanolia vai jatkojalostetta.
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
olen kyllä vähän samoilla linjoilla. Levet tietkin osaltaan ehkä tuovat jouhevuutta ajoon. En jaksa uskoa, että polttoaineessa juurikaan eroa.Teiden kunnosta: kyllä ainakin pohjoisruotsissa oli pinnoitteessaOlli Kinaret kirjoitti:Ruotsin huomattavasti sujuvampi liikenne laskee varmasti keskikulutusta. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
melkoisiakin orkosia.
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
no niin, mitäs minä sanoin
ei ole uskon asia onko bensasoissa eroja vai ei
ellei sitten halua uskoa että joulupukki asuu korvatunturilla ja suomessa on ilmainen terveydenhuolto...
olen kyllä sitä mieltä edelleen että, SUOMESSA juuri tehdään tätä eikä (vaan) Virossa. Ruotsissa on parempi aine ainakin oman kokemuksen mukaan, varmasti enemmän öljygrammoja litrassa... http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vir ... 5236260633


olen kyllä sitä mieltä edelleen että, SUOMESSA juuri tehdään tätä eikä (vaan) Virossa. Ruotsissa on parempi aine ainakin oman kokemuksen mukaan, varmasti enemmän öljygrammoja litrassa... http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vir ... 5236260633
snuggles kirjoitti:olen kyllä vähän samoilla linjoilla. Levet tietkin osaltaan ehkä tuovat jouhevuutta ajoon. En jaksa uskoa, että polttoaineessa juurikaan eroa.Teiden kunnosta: kyllä ainakin pohjoisruotsissa oli pinnoitteessaOlli Kinaret kirjoitti:Ruotsin huomattavasti sujuvampi liikenne laskee varmasti keskikulutusta. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
melkoisiakin orkosia.
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
Kaikki menee yhtään ei oo jäänyt säästöön tankin pohjalle.... P***ele
Raha palaa ja bensa sen mukana----

Raha palaa ja bensa sen mukana----
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
onko porukan tosiaan näin vaikea uskoa että suomalaista kuluttajaa/autoilijaa kusetetaan bensan huonolla energiasisällöllä = huonolla laadulla... olkoon kuinka "puhdasta" ja "rikitöntä" tahansa. Se mikä merkitsee kukkarolle on energiasisältö per litra. Mitä lie propagandaa tuokin että juuri VIROlainen bensa on huonoa... ettei vaan käytäisi sieltä tankkaamassa, venäjästä puhumattakaan.
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
jaa tosiasioiden myöntäminen ottaa niin koville, no niinhän se tietenkin on... jos asuisin torniossa niin menisinkin!
Mimmi kirjoitti:Mene tankkaamaan Ruotsiin, äläkä kitise täällä "huonosta polttoaineesta"
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
jaa. aika paha tohon argumentoida. voisitko käydä vielä virossa testaamassa että saadaan varmuus siitä, oliko hesarin artikkeli propagandaa?

9-5T kirjoitti:
Viimeksi vappuna tankkasin ruotissa ja taaskaan ei mennyt pienemmällä kuin suomessa vaikka mittauksen hoiti scangauge
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
Huu. ainakin Teboilin DIESEL tulee venäjältä ihan dieselinä. Sen tunnistaa tankatessa vihreästä väristä, syytä tähän en tiedä
Sitä tuodaan sen lisäksi ainakin Norjasta ja ties mistä. Nesteeltä taas ajetaan Porvoon jalostamolta suomibensaa tankkiautolla venäjän puolelle nesteen asemille, että näiden välinen ero pitäisi olla melko pieni

#3272
Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä
Miten nuo venäjän polttoaineiden oktaanit oikein menee, onko niissä jotain eroa eurooppalaisiin standardeihin? Kävin juuri ekan kerran turistimatkalla venäjällä ja siellä näytti perus asemilla olevan 92 ja 95E ainetta ja muutamalla asemalla bongasin myös 98E pumpun. Olen vaan ollut siinä käsityksessä, että nuo oktaaniluvut eivät ole suoraan verrannollisia (samoin kun esim. jenkeissä se kaikkein korkeaoktaanisin on jotain "92", mutta eurooppalaisella skaalalla se on jo yli 98E:tä vastaavaa ainetta)
Vuosiviisumi olisi jo olemassa ja rajalle matkaa pari kymmentä kilometriä.. Autovakuutus pitäisi tietysti hommata.
Ei mene tietysti "hyvä pilalle", vaikka 80 luvun turbotonnari ei ihan täysin venäjän bensasta tykkäisikään..
Tuo 98E jonka näin taisi olla 28 ruplaa, eli jotain 75snt/litra. Matalampioktaaniset tietysti halvempaa.
Vuosiviisumi olisi jo olemassa ja rajalle matkaa pari kymmentä kilometriä.. Autovakuutus pitäisi tietysti hommata.
Ei mene tietysti "hyvä pilalle", vaikka 80 luvun turbotonnari ei ihan täysin venäjän bensasta tykkäisikään..
