Sähköviat ja takuu.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Sähköviat ja takuu.

Viesti Kirjoittaja lk »

Mikäs on autoilijoiden mielipide nyky-autojen elektroniikan vikaherkkyydestä ja takuusta? Yleensä näissä ruottalaisissa "susissa" on takuu 24 kk ja sitten se on % ja kulut tulevat auton omistajan harteille?

Ymmärrän toki kun nivelet kuluu käytön myötä. Ymmärrän myös jotenkuten että ilmamassamittari kuluu käytön myötä.

En ymmärrä alkuunka sitä että jonkin ei-mekaaninen osa voi 3 vuoden iässä hajota ja kulut tulee autoilijan maksettavaksi?!?!

Saabeissa murheen kryyni on di-kasetin kärvähtäminen ja tästä on puhuttu täällä aikansa. Nyt kun olen siirtynyt toiseen uskonlahkoon(=Volvo) on tullut sen paskan elektroniikka vastaan. TUossa cittarit-osiossa jo kirjoittelin DSTC-viasta. Olenpa selvittänyt asiaa ja yleisin vika on keskus-yksikön hajoaminen OVH 1250 euroa... ja volvoilijat käyvät sen kiltisti nurisematta maksamassa. Vikana tuossa boxissa on liitosten irtoilu, korjaantuu muutamalla kolvauksella kun vain jaksaa boxin purkaa.

Onko siis yleisesti hyväksyttävää että muutaman vuoden vanhoissa autoissa elektroniikka boxi sanoo kaput ja autoilija maksaa kaiken?? Onko kukaan selvittänyt kuluttajavalituslautakunnan kantaa tähän? Olisiko tässä paikka joukko kanteelle?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Sähköviat ja takuu.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Lainsäädännössä puhutaan "normaalista kulumisesta" joka on tietysti ihan suhteellinen käsite ja monesti tapaus/osakohtainen juttu. Nämä tyyppiviathan on ihan yleisesti tiedossa näissä kiina-laatu sähkökomponenteissa, saabeissa mm. valo/vilkkureleet ja sid näyttö. Samoja sekundavalmistajia varmaan käyttää myös Volvo, miksipä ei käyttäisi kun halvalla pitää saada.
Kuluttajavalituslautakunnilla on ennakkopäätöksiä mihin varmaan voi tutustua.
Kyllä autoilijat aika lampaita on Suomessa, sen on saanut monesti huomata ja onpa siihen itsekin syyllistynyt.
9000CS 2,3
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sähköviat ja takuu.

Viesti Kirjoittaja JKen »

Yksi syy on varmaan se, että esim. Suomen Saab-autoilijoista vain murto-osa lukee tätä foorumia. Moderaattorit varmaan suunnilleen näkevät esim. 9-5 palstalle kirjoittajien/lukijoiden määrän ja sen voi sitten jakaa rekisterissä olevien 9-5:sen määrällä. Noin niinku periaatteessa.
Aina kannattaa kysyä toisenkin kerran tiskillä, varsinkin sähköosista :wink:
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sähköviat ja takuu.

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Takuun loputtuahan virhevastuu on silti. eli jonku osan / tavaran voi olettaa toimivan pitempää kuin sen ajan mitä se kohtuuttomasti ei nyt kestänytkään. Tämän nojalla korjauksen hakeminen vaatii sitten varmasti kuluttajaneuvojaa (tms..) yhteydenottoa ja tulkintaa asiasta. kannattaa rajatapauksissa ensin liikkeen kanssa sopia, jos ei niin sitten kuluttajavalitusta kehiin.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: Sähköviat ja takuu.

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Eräs toisinaan käyttämäni 2004-vuoden Klonkswaagen LT46-kuorma-auto (mittarissa tällä hetkellä 60 tkm) on käynyt puolen vuoden sisään kahteen kertaa hinausautokyydillä VW-korjaamolla polttoainepuolen vikojen takia jätettyään tienpäälle. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin ruiskutuspumppu ja toisella kerralla yksi suutin ja pari johtosarjaa. Viime perjantaina hakiessani autoa tuon suuttimen vaihdosta kysyin korjaamon työnjohtajalta miten on mahdollista, että näin tuore ja tavara-autoksi vähän ajettu peli on näin vikaherkkä, vai onko saksanpoika ruvennut säästämään? Vastaukseksi sain "Pelkäänpä että olet veikkauksesi kanssa hyvin lähellä totuutta" :roll:

Samainen auto jätti eilen lukkojen taa, kun auto oli pihalla käynnissä ja joku paiskasi sivuoven kiinni niin, että sisäkahva meni lukitus-asentoon. Saksalaisen logiikan mukaan tämä tarkoittaa sitä, että koko auto menee lukkoon varsinkin kun se on käynnissä. :twisted: (esim. Saapissa ei pysty samaan, kun nupit nousee ylös)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Sähköviat ja takuu.

Viesti Kirjoittaja lk »

Ruiskupumpun tai releen hajoamisen voi jotenkuten hyväksyä kun niissä on mekaanisille kulutukselle alttiita osia. Tietokone-boxisssa ei pitäisi olla mitään mekaaniselle kulutukselle altistavaa?

Vertauksena vaikkapa televisio. Jos 3 vuotta vanha televisio pimahtaa kuka maksaa omasta pussista tuhansia euroja?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Sähköviat ja takuu.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onhan nuo sähköviat kurjia. Usein niiden tekniikka on niin ufoa ettei vikaa löydy välttämättä kovin äkkiä ja työ luonnollisesti maksaa, ja huoltokulut voi olla melko ihmeelliset. Se sitten mihin valmistaja vetää omaan vastuunsa lienee tapauskohtainen.

nimim. yhden sähkövian korjasin osan puhdistuksella ja vaseliinilla :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin