Mikä saappi 10 000e:lla?
Mikä saappi 10 000e:lla?
Olen päivittämässä japsiromun autoon, joten tarvitsen suosituksia.
Ajotarve: n. 10000km / v, lähes 100% matka-ajoa, kesäisin hieman enemmän, kuin talvisin.
Rahaa budjetoitu: 10 000e
Käyttöaika: 3v
- Ajelen pääosin yksin tai kaksin, tavaroita on harvoin paljoa
Arvostan (järjestyksessä):
- luotettavuutta
- turvallisuutta
- mukavuutta
- jälleenmyyntiarvokin saisi pysyä jonkinlaisena
Moottori saisi olla järkevä; ohitukset pitäisi hoitua suht. hyvin, mutta 150hp riittänee.
Katselin vaihtoehtoja:
- 9-3 99-01 150-250tkm (2.0t tai 2.3)
- 9-5 98-99 200-300tkm (2.0t tai 2.3t)
- 9000 viimeisimmät mallit kaikki koneet
- onko tuo summa järkevä, vai kannattaisiko sitä nostaa/laskea? Onko esim. uudemman mallin 9-3 hintansa väärti?
Ajotarve: n. 10000km / v, lähes 100% matka-ajoa, kesäisin hieman enemmän, kuin talvisin.
Rahaa budjetoitu: 10 000e
Käyttöaika: 3v
- Ajelen pääosin yksin tai kaksin, tavaroita on harvoin paljoa
Arvostan (järjestyksessä):
- luotettavuutta
- turvallisuutta
- mukavuutta
- jälleenmyyntiarvokin saisi pysyä jonkinlaisena
Moottori saisi olla järkevä; ohitukset pitäisi hoitua suht. hyvin, mutta 150hp riittänee.
Katselin vaihtoehtoja:
- 9-3 99-01 150-250tkm (2.0t tai 2.3)
- 9-5 98-99 200-300tkm (2.0t tai 2.3t)
- 9000 viimeisimmät mallit kaikki koneet
- onko tuo summa järkevä, vai kannattaisiko sitä nostaa/laskea? Onko esim. uudemman mallin 9-3 hintansa väärti?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Tuolla priorisoinnilla jos haet niin 98-99 185hv täyspaine tai 98-00 matalapaine 154hv 9-3 voisi olla järkevin valinta. Sopii hintaluokkaan, T5 moottori on luotettava, malli turvallinen ja etupenkeillä istuvalle mukava (takapenkit vähän ahtaat). Jälleenmyyntiarvo todennäköisesti parempi kuin 9000:lla.
2.3l vapari 9-3 on varmaan myös aika huoleton peli, mutta turbo on kyllä ohituksissa paljon mukavampi.
9-5 olisi muuten hyvä, varsinkin jos mukavuuspainotus olisi luotettavuuden yläpuolella, mutta moottoriongelman kanssa saa olla tarkkana sitten, sama pätee 00-> täyspaineisiin 9-3 ja 01-> matalapaineisiin (T7 moottori). Samoin takapään jousituksen kanssa hieman enemmän vikoja kuin 9-3/9000 yksinkertaisemmassa ratkaisussa.
Eli jos vielä hiukan noita eroja summaa (oma mielipide), niin turvallisia ovat kaikki. 9-5 kaikkein turvallisin, 9-3 lähellä perässä ja 9000 viimeisenä mutta ei huonona sekään. Luotettavuus varmaan paras 9-3 vapari tai T5 moottorillisessa, sen jälkeen tonnari ja viimeisenä 9-5. Mukavuudessa ylivoimaisena ykkösenä 9-5, sitten 9-3 ja 9000 melko tasaväkisiä hiukan omista mieltymyksistä riippuen.
Ei sitten kannata vetää noista minun omistamistani autoista johtopäätöksiä, omistan T7 moottorisen täyspaine 9-3:n ja olen siihen tyytyväinen mutta ei se minusta Saabin paras malli ole.
Jos olisi budjetti sallinut ja sopiva löytynyt. niin olisin 2.3T 9-5:n hommannut. Tonnari on jees, mutta minusta kuitenkin selkeästi eri ikäluokkaa jo.
2.3l vapari 9-3 on varmaan myös aika huoleton peli, mutta turbo on kyllä ohituksissa paljon mukavampi.
9-5 olisi muuten hyvä, varsinkin jos mukavuuspainotus olisi luotettavuuden yläpuolella, mutta moottoriongelman kanssa saa olla tarkkana sitten, sama pätee 00-> täyspaineisiin 9-3 ja 01-> matalapaineisiin (T7 moottori). Samoin takapään jousituksen kanssa hieman enemmän vikoja kuin 9-3/9000 yksinkertaisemmassa ratkaisussa.
Eli jos vielä hiukan noita eroja summaa (oma mielipide), niin turvallisia ovat kaikki. 9-5 kaikkein turvallisin, 9-3 lähellä perässä ja 9000 viimeisenä mutta ei huonona sekään. Luotettavuus varmaan paras 9-3 vapari tai T5 moottorillisessa, sen jälkeen tonnari ja viimeisenä 9-5. Mukavuudessa ylivoimaisena ykkösenä 9-5, sitten 9-3 ja 9000 melko tasaväkisiä hiukan omista mieltymyksistä riippuen.
Ei sitten kannata vetää noista minun omistamistani autoista johtopäätöksiä, omistan T7 moottorisen täyspaine 9-3:n ja olen siihen tyytyväinen mutta ei se minusta Saabin paras malli ole.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Sinuna kävisin vähän koeajelemassa. Eniten autoa saa, omasta mielestä, jos ostaa 9-5 joka on ajettu +200tkm. Niitä löytyy halvalla, ja verrattuna tonnarille ja og9-3:seen 9-5 on mukavuudelta omassa luokassa.
Sedanit ovat todella edullisia ruotsin puolella, mutta tuonti vaatii taas vähän aikaa etsimiseen ja matkustamiseen. Tehohulluna laittaisin vähän lisää rahaa likoon ja ostaisin aeron
Mut kyllä jo 2,0t on ihan mukava.
Terv. Kenneth
Sedanit ovat todella edullisia ruotsin puolella, mutta tuonti vaatii taas vähän aikaa etsimiseen ja matkustamiseen. Tehohulluna laittaisin vähän lisää rahaa likoon ja ostaisin aeron
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Terv. Kenneth
9-5 -00, Aero
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Mahdollisimman uusi, vaikka paljonkin ajettu. Ei ruostetta kovin paljoa vielä, ja sellainen on kohtuu ikäinen vielä kolmen vuoden päästäkin. 9-5 automaatista ei ole valittamista, Sport Sedanit on kalliimpia.
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Siis Sedan. Combista/farkusta ei lisäarvoa.mjava kirjoitti:Rahaa budjetoitu: 10 000e
Käyttöaika: 3v
- Ajelen pääosin yksin tai kaksin, tavaroita on harvoin paljoa
Nuo edellämainitut kriteerit mielestäni täyttyy 9-5 mallissa parhaiten. Luotettavuuteen toki voi olla hieman sanomista, mutta eiköhän sellainen täyshuoltokirjallinen löytyne. Vielä, jos löytyy kone/turbo rempattu yksilö, niin ois varmaan paree. 9-5 omistajat osannee kertoa paremmin.mjava kirjoitti:Arvostan (järjestyksessä):
- luotettavuutta
- turvallisuutta
- mukavuutta
- jälleenmyyntiarvokin saisi pysyä jonkinlaisena
Puhut asiaa. Eli kuvailit juuri Saabin turbo moottorin ominaisuuksia. Oma valintani osuisi noilla kriteereillä 2.3t moottoriin.mjava kirjoitti:Moottori saisi olla järkevä; ohitukset pitäisi hoitua suht. hyvin, mutta 150hp riittänee.
Tässä pari pikaista osumaa, jotka sopii likipitäen hintahaarukkaan (hieman yli):
Saab 9-5 Wagon 2.3t SE
Saab 9-5 2.3
Jaa-a. Mikä se on sitten järkevää? Jos auton tulee olla ehdottoman luotettava ja aina valmis lähtöön niin silloin laittaisin hieman lisää. Pikaisella katsauksella autotallista (hintap.max 18000€) löytyy jo aikalailla uudempia, joissa voisi olla pelivaraa hinnassa reilumminkin kun uusi verotus saattaa laskea käytettyjen kysyntää (ainakin myyjät näin väittävät).mjava kirjoitti:- onko tuo summa järkevä, vai kannattaisiko sitä nostaa/laskea? Onko esim. uudemman mallin 9-3 hintansa väärti?
Eli 9-5 M2004-> pitäis olla pahimmat sudenkuopat ohitettu. Moottoriongelmat sun muut. Samaten, jos uutta 9-3 mallia haluaa, niin M2004-> ehottomasti. Ekavuoden autoissa paljon sanomista. Ja vielä ainakin vuoteen ´06 saakka on kovin moitittu natinoista ja kitinöistä sekä muista pienistä mutta vastenmielisistä ongelmista.
Eli summa summarum:
Oma valintani olisi Saab 9-5 2.3t sedan, vuosimallia 2004 tai uudempi.
Esimerkkinä autotallista (hintapyyntö 17900€):
Saab 9-5 2.3t Arc Sentronic
Kyseisestä autosta en mitään tiedä, kunhan vain haulla otin yhden joka vois olla kiinnostava. On ainakin varusteltu jne. Uskoisin 3 vuotta taittuvan miellyttävästi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Kymppitonnin hintaluokassa on järkevintä ostaa vaikkapa noin 6000-7000 euron Saab 9-3 (Trionic5) tai 9000 ja säästää loput rahat auton kunnostamiseen.
Eski
Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Niin tai ostaa 1000€ auto ja säästää loput kunnostukseen?Eski kirjoitti:Kymppitonnin hintaluokassa on järkevintä ostaa vaikkapa noin 6000-7000 euron Saab 9-3 (Trionic5) tai 9000 ja säästää loput rahat auton kunnostamiseen.
Eski
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Muukkonen
Bmw 523 Touring
Bmw 523 Touring
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Eiköhän ne nuo "rahaa kunnostukseen" ole autoharrastelijoiden hommia. Vai onko jonkun mielestä niin ettei 10000€:llä saa toimivaa Saabia? Jos huoltokirja ja historia on kunnossa, niin mun mielestä pitäis onnistua.
Taas autoharrastuksesta innostuneelle pienempi sijoitus + remonttia vois olla parempi vaihtoehto. Mutta siinäkin hommassa työt tulisi tehdä itse, tai joku luottomiesyksityinen. Merkkiliikkeessä kun ei vielä parilla tonnilla saada paljoa aikaiseksi.
edit: Eritoten vielä, kun autoa ei ole tarkoitusta aloittajan mukaan pitää yli kolmea vuotta. Kunnostusta ei koskaan hyvitetä käypäsestä arvosta jatkokaupoissa.
Taas autoharrastuksesta innostuneelle pienempi sijoitus + remonttia vois olla parempi vaihtoehto. Mutta siinäkin hommassa työt tulisi tehdä itse, tai joku luottomiesyksityinen. Merkkiliikkeessä kun ei vielä parilla tonnilla saada paljoa aikaiseksi.
edit: Eritoten vielä, kun autoa ei ole tarkoitusta aloittajan mukaan pitää yli kolmea vuotta. Kunnostusta ei koskaan hyvitetä käypäsestä arvosta jatkokaupoissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Itse ostaisin og avon, mutta menee vähän ohi sun vaatimuksista. Jälleenmyyntiarvo tuskin tippuu (ainakaan paljon), turvallisuus on heikommalla tasolla. Mukavuus/ajamisen fiilis on kuskista kiinni ja luotettavuus yksilöllistä. Jerkkua löytyy kun ostaa T16 ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
itse ostaisin og900 aeron tai og900 S:n tai jonkun muun og900 version missä on T16 kone. Ilmastointi ja cruise tulis aerossa valmiina, ajoasento ja penkki on hyvät, koneessa on potkua, turvallisuus ok - uusimmissa vuosimalleissa (92-93 tms) on (esim. S:ssä) abs ja turvatyyny kuljettajalla. jos esim. budjetoisi vimpan päälle aeroon jonkun 5000euroa (ässään riittää vähempikin) ja jättäisi 2500 käden ulottuville esim s-tilille korkoa kasvamaan (2,5%) varaosia/korjauksia varten ja toiset 2500 voisikin laittaa vaikka pitkäaikaiselle talletustilille kasvamaan korkoa ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
PS. omien kokemuksien mukaan og900 on paljon luotettavampi ja vähemmän vikaherkkä kuin 9000CS, jossa vikaantumista on ollut omissa autoissa ainakin omiksi tarpeiksi ihan riittävästi.
ja vielä: on turha kuvitella että korjauksia ei tulisi 9-3/9-5/9000:n kanssa joten budjetoinnissa käytetyn auton ostossa tulisi aina ottaa korjausvara huomioon - yleensä myytävässä autossa on aina jotain vikaa, joka tulee uudelle omistajalle yllätyksenä, kun se purukumilla paikattu kohta sitten petää, tai vika tulee muuten ilmi.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
PS. omien kokemuksien mukaan og900 on paljon luotettavampi ja vähemmän vikaherkkä kuin 9000CS, jossa vikaantumista on ollut omissa autoissa ainakin omiksi tarpeiksi ihan riittävästi.
ja vielä: on turha kuvitella että korjauksia ei tulisi 9-3/9-5/9000:n kanssa joten budjetoinnissa käytetyn auton ostossa tulisi aina ottaa korjausvara huomioon - yleensä myytävässä autossa on aina jotain vikaa, joka tulee uudelle omistajalle yllätyksenä, kun se purukumilla paikattu kohta sitten petää, tai vika tulee muuten ilmi.
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
no eipä tuossa CS:ssä niin vikaa mainittavammin ole ollut. normaalista kulumisesta johtuvia remontteja on tehty, osa niistä vioista on tullut huonosta pidosta.
Kuitenkin 200tkm tullut ajettua tuolla. mittarissa kaikkiaa nyt 404tkm
Kuitenkin 200tkm tullut ajettua tuolla. mittarissa kaikkiaa nyt 404tkm
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Tässä saattaa olla nyt ihan sama budjetti ja automerkki kevättalvella kiikarissa, mutta ootteko nyt oikeesti sitä mieltä, että 10ke ei hyvää 9-3 tai 9-5 saa?? Mites jos sen ostaa liikkeestä nii onhan siinä 6kk takuu? Pitää vissiin alkaa suosittelemaan jotain mannelavetteja tai muita vessoja..
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Joo siis pakkohan niissä on jotain vikaa olla, kun niitä kerran vaihtoon laitetaan..a9000 kirjoitti: ja vielä: on turha kuvitella että korjauksia ei tulisi 9-3/9-5/9000:n kanssa joten budjetoinnissa käytetyn auton ostossa tulisi aina ottaa korjausvara huomioon - yleensä myytävässä autossa on aina jotain vikaa, joka tulee uudelle omistajalle yllätyksenä, kun se purukumilla paikattu kohta sitten petää, tai vika tulee muuten ilmi.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
KTM SD
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Nimenomaan. Autoliikkeen virhevastuu ei ole takuu. Tuntuu menevän monilla sekaisin...9-5T kirjoitti:Harva liike myöntää takuun käytettyyn autoon.
#3418
Re: Mikä saappi 10 000e:lla?
Delta-auto myöntää. 2 vuotta ja 30tkm alle kolme vuotta vanhoihin ja alle 60tkm ajettuihin. 2 vuotta täystakuu ilman omavastuuta.
Mutta toki kriteeritkin autolle on sen mukaiset. Nuohan on käytännössä liki uusia autoja. Siitä huolimatta tuo on "reilusti" luvattu. Käyttöturvat yms. on sitten tosiaan eri juttu.
Mutta toki kriteeritkin autolle on sen mukaiset. Nuohan on käytännössä liki uusia autoja. Siitä huolimatta tuo on "reilusti" luvattu. Käyttöturvat yms. on sitten tosiaan eri juttu.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red