Kotipoliisit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Toki olen itsekin törmännyt näihin "kotipoliiseihin" joita ei ohittaminen miellytä, onhan tätäkin asiaa puitu täällä aikaisemmin, eipä tuo kyllä enää jaksa yleensä kuin naurattaa, senverran usein on joutunut vastaavanlaisiin tilanteisiin turbosatkun myötä!

Ja olen ainakin yrittänyt pitää riittävää turvaväliä, muiden kyydissä ärsyttää usein kun roikutaan mielestäni puskurissa kiinni vaikka väliä on vähintään keskivertaisesti. Tuossakin haittapuolena se, että kun vaivautuu pitämään riittävästi väliä, aina joku saatanan kusipää änkeää siihen väliin ja jää siihen ajaen hiljempaa kuin itse on aikaisemmin ajanut (ei ehkä helpoiten ilmaistu, mutta you-get-the-point?)...
dimebak kirjoitti: Ku eihän sitä taida mikään laki kieltää kuinka nopeasti saa kiihdyttää, kunhan ei aja ylinopeutta.
Itsehän tiedän kyllä tilanteen jossa kuljettaja on saanut sakon syynä "tarpeettoman ripeä kiihdytys" tms. (olen tainnut mainita aikaisemminkin). Sanatarkkaan en syytä muista, mutta kuitenkin joku vastaavanlainen naurettavuus. Alla oli tosin M5-baijerilainen jossa järkyttävät äänet ja tuo tapahtui taajama-alueella valoista (tai stop-merkiltä) lähtiessä, en kyseenalaista sakotusoikeutta tuossa tilanteessa, mutta olisi siihen lappuun voinut jotain järkevämpääkin kirjoittaa...
Toivottavasti en nyt puhu läpiä päähäni, pitänee tarkistaa kunhan saan tilaisuuden.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Joo, no vilkutelkoot kaukovalojaan jos se tuottaa heille iloa, ei mua häikäse, kun olen jo parissa sekassa tarpeeksi kaukana. Tuli vaan mieleen ottaa aiheeksi. Sinänsä muuten ohituksista ainakin mun pieni maalais/talonpoikaisjärki sanoo, jotta turvallisin ohitus on mahdollisimman lyhyt aika/matka vasemmalla kaistalla: kaikki irti, elikkä cruisella ajettaessa painan kyllä kaasupedaalin pohjaan/ tarvittaessa vaihdekin pienemmälle. Vaikkakin kärsin tästä kerran joskus 80-luvulla 900-4Dsedanilla, kun ohitin 80-alueella 65-70 ajavan asuntovaunuilijan, kun oikea poliisi mittasi puskasta jotain 94 ohituksen aikana. Silti aina ja iankaikkisesti, jos kerran ohitan, kaikki irti, oli sitten meidän asuntoauto diesseli tai turbo-saab. :saab:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

dimebak kirjoitti:Itse ajan pääsääntöisesti (varmasti 99.99%) rajoitusten mukaan ja aina noita perässä roikkujia näkee, jopa kaupunkiliikenteessä. Yleensä rauhoittelen tilannetta kiihyttämällä ripeästi suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ku eihän sitä taida mikään laki kieltää kuinka nopeasti saa kiihdyttää, kunhan ei aja ylinopeutta.
Yksi ärsyttävimmistä ajotavoista taitaa olla täyskiihdytykset rajoitusten vaihtuessa isommiksi, siitä saa peräänsä ihan oikeitakin poliiseja.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

ptpjok kirjoitti:Mitä mieltä ollaan kotipoliiseista? Tänään ajoin T:reelta Seinäjoelle ja eräällä ohituskaistalla joku kotipoliisi kai tykkäsi, ettei saisi ohitella, kun valojaan vilkutti perääni.
Yleisimmät vilkuttelijat ovat kyllä niitä joiden etenemistä ohtuskaistalla tai motarin vasemmalla kaistalla ei saisi kukaan (kotipoliisi?) olla estämässä :)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

ptpjok kirjoitti:Sinänsä muuten ohituksista ainakin mun pieni maalais/talonpoikaisjärki sanoo, jotta turvallisin ohitus on mahdollisimman lyhyt aika/matka vasemmalla kaistalla......
Ja samalla järjenkäytöllä on varmaan turvallisinta ajaa mahdollisimman nopeasti muutenkin - vähemmän aikaa tiellä niin on vähemmän aikaa joutua onnettomuuteen. Onnea vaan sullekin :)
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Ärsyttävin kotipoliisi mihin olen törmännyt oli og900:lla ajanut keski-ikäinen mies rouvansa kanssa. Motarilla ajoi sitkeästi 110 keskikaistaa, vaikka silloin vielä sia talvellakin ajaa motarilla 120.

Ajettuani kyllästyttävän kauan perässä, koukkasin oikealta, tyhjän kaistan kautta ohi ajaen 120 km/h. Silloinen autoni ei yli 130 olisi kulkenutkaan. Hetken kuluttua tämä saabisti tuli rinnalle ja ajoi siinä kunnes tuli rekan perä vastaan kaistallani eikä päästänyt oihittamaan, vaan pudotti nopeuden samaan kuin rekalla eli olin motissa. Se, mitä tein jääköön kertomatta, koska se oli teini-ikäisen typeryyttä. Pääsin rekan ohi kuitenkin.

Eipä noita kusipäitä saabin ratissa montaa ole näkynyt. Itsekään en ollut saabilla liikkeellä silloin, mutta järki on tullut moneen muuhukin asiaan jälkitoimituksena.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tarkoitus ei ollut mitenkään moittia kaikkia vanhempia henkilöitä enkä itsekään enää mikään teini ole. Ne "opettajat" joihin olen törmännyt ovat vain olleet näitä vanhempia henkilöitä. Toki kaikenlaisia tonttuja löytyy kaikista ikäluokista, mutta onneksi 90 % käyttäytyy fiksusti liikenteessä.
Hitaasti ajavankin tulisi huomioida muut tienkäyttäjät.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

HMK kirjoitti:Hitaasti ajavankin tulisi huomioida muut tienkäyttäjät.
Eli ei se lain suoja anna mitään syytä sen varjolla peippailla. Järjen käyttö ja liikenteen sujuvuus ennen kaikkea.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Janza »

wesku kirjoitti: Yksi ärsyttävimmistä ajotavoista taitaa olla täyskiihdytykset rajoitusten vaihtuessa isommiksi, siitä saa peräänsä ihan oikeitakin poliiseja.
Mikäs siinä nyt sitten niin kauheesti ärsyttää? :o , riippuu tietysti autosta että mitä siinä "täyskiihdytyksessä" tapahtuu mutta kyllä mua ainakin ärsyttää enemmän sellaiset jotka lähtee just samaan aikaan pyrkimään ohi kun esim rajoitus vaihtuu taajamasta 80n nopeuteen ja itse alkaa kiihdyttämään "kohtuudella". Onko se nyt sen edellä ajavan vastuulla vahdata mitä se takana tulija toilailee, arvaako tässä alkaa kiihdyttämään ettei häiritse sen hätähousun ohitusta :evil:
(en harrasta "täyskiihdytyksiä", harvemmin edes loota päättää vaihtaa pienempää sisään, mutta en kyllä oo jäänyt tien tukkeeksikaan :wink: )
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

wesku kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Itse ajan pääsääntöisesti (varmasti 99.99%) rajoitusten mukaan ja aina noita perässä roikkujia näkee, jopa kaupunkiliikenteessä. Yleensä rauhoittelen tilannetta kiihyttämällä ripeästi suurimpaan sallittuun nopeuteen. Ku eihän sitä taida mikään laki kieltää kuinka nopeasti saa kiihdyttää, kunhan ei aja ylinopeutta.
Yksi ärsyttävimmistä ajotavoista taitaa olla täyskiihdytykset rajoitusten vaihtuessa isommiksi, siitä saa peräänsä ihan oikeitakin poliiseja.
Miksi? Mitä lakia siinä rikkoo jos nopeus ei nouse yli sallitun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:
wesku kirjoitti:täyskiihdytykset
Miksi? Mitä lakia siinä rikkoo jos nopeus ei nouse yli sallitun.
Oliskohan kumin polttaminen "kiellettyä"
Taitaa olla mutta harvoinpa sitä lähtee nakit sauhuten liikkeelle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja HMK »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:
wesku kirjoitti:täyskiihdytykset
Miksi? Mitä lakia siinä rikkoo jos nopeus ei nouse yli sallitun.
Oliskohan kumin polttaminen "kiellettyä"
Ainakin aikaisemmin kuminpolttamisesta poliisi on laskuttanut metrihinnan.

Rikosnimike lienee liikenteen vaarantaminen?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
jmo
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja jmo »

Ja puhehan oli täyskiihdytyksistä rajoituksen vaihtuessa suuremmaksi :roll:
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

HMK kirjoitti:Matinkylässä mm. rumalla uudehkolla hopeanvärisellä Corollalla ajanut mies alkoi vilkuttelemaan jarruvaloja kun ilmeisesti ajoin liian lähellä häntä.
Voidaanko tästä päätellä, että uudehkon Cotterollan ulkoasu on viimein onnistunut, koska se herättää mielipiteitä :D

Sori ot.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jani O kirjoitti:Ja puhehan oli täyskiihdytyksistä rajoituksen vaihtuessa suuremmaksi :roll:
Niin, harvoinpa tuo on alkanut sutia vauhdista vetämään ja pystyy sitä paikoiltaankin lähtemään ripeästi ilman kumen polttamista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin