toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Porukoitten -03 avensis Verso D4D 330tkm.
Kiihdytettäessä kovemmin, esim ohituksen aikana tai liittymärampissa kone hyytyy. Sytyttää moottorin vikavalon ja tehot lähtee. Kone jää käymään LH-tilaan. Moottorin sammuttaminen ja käynnistäminen "korjaa" vian ja taas pääsee hetken eteenpäin. Välillä tekee usamminkin.

Autossa on "ominaisuutena" että kun kiihdyttää, varsinkin 2 ja 3 vaihteella niin auto nypyttää pehmeästi. Ei mitään terävää rykimistä, vaan pehmästi, aaltoilevasti nypyttää. Ei väliä onko kone lämmin vai kylmä.

Olen käynyt 3:ssa eri Toyota liikkeessä ihmettelemässä vikaa, (Kaivoksela, Tikkurila ja Porvoo.) Kukaan ei "tiedä", tai ole kuullut mistään semmoisesta viasta.
Muistelisin että nämä muuttuvasiipiset ahtimet olisi susia, ja spekuloin vian johtuvan niiden toimimattomuudesta, ja vian tulevan ahtojen piikkamiseta yli sallittujen arvojen. Sopisi hyvin kuvaan auton nypytys oireisiin tämä ahtojen seilailu.

Kyseessä on väliaikanen vika, koska poistuu "boottaamalla" auto. Eli ei jää vika muistiin. Toyotalla kehottivat ajamaan huoltoon kun vika ilmenee.... Yleensä vika ilmenee vasta motarilla n. 15km kotoa ja siitä vielä 10km lisää seuraavaan ramppiin et pääsee ympäri, maks 30km/h LH:ssa... huoh :evil:

Huoltopuolen kaveri kirkkain silmin kertoili että ei ole edes kuullut tämmöisitä vioista, ja että olisi hyvin epätodennäköistä että itse ahtimessa olisi vika, saatika sitten heidän loistavissa ja luotettavissa huippu autoissaan.

Onko kellään kokemusta...
Haiskahtaa semmoiselta vialta että toyotalla vaihdattavat arvailun pohjalta laatikollisen osia, ilman että vika lähtee, ja laskuttaa useamman k€.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jotenkin tuntuu että noilla kilsoilla voisi olla jo imupuoli karstaa täynnä, samoin turbo. Ainakin kaverin vag 1.9tdi:ssä oli imusarja ja turbo niin tukossa öljyistä karstaa että ihme kun sieltä mikään kulki läpi.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Isäukon Opel Omegassa (1,9 DTi) oli vastaava vika. Täydellä kaasulla kun kiihdytti tarpeeksi kauan (ehkä viisi sekunttia) esim 5. vaihteella moottoritie nopeudessa, ensin oli sellaista aaltoilevaa nykimistä ja kohta tehot hävisivät ja moottorin vikavalo syttyi. Sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen vika "korjaantui" ja auto pelitti taas hyvin. Rauhallisemmin kun kiihdytteli niin pelasi aivan normaalisti. Opelin huolto paikallisti vian johonkin piirilevyyn moottorin ohjauksessa -> hintaa karvan alta 1000EUR. No ukko ei sitä ikinä korjannut vaan laittoi auton kiertoon, joten en tiedä olisiko tuolla piirilevyn vaihdolla korjaantunut.

Moottorin ohjaus pudotti siis ilmeisesti ahdot nollille. Aika villi tunne, kun motarilla suihki menemään ja kiihdytyksessä pukkasi tämä vika päälle, ei meinannut kaasu pohjassa päästä edes 120km/h.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On kokemusta samanlaisesta viasta. Autona oli VW Passat 1.9TDi.
Vikana oli liian suuri ahtopaine. Hetkellisesti ahtopaineen yläraja saavutettiin ja auto meni vikatilaan. Vikatilassa polttoaineen syöttöä rajoitetaan ja auto kulkee todella nihkeästi. Vauhdissa laitoin vapaalle (automaatti) sammutin auton ja starttasin uudelleen. Ja taas mentiin.

Vika oli joko muuttuvasiipisessä turbossa, jossa siivet jumittuu ja sitä kautta ahdot kasvaa liikaa. Tai toinen vaihtoehto ahtopaineen säätöventtiilissä, joka on alipainesäätöinen. Alipaine kehitetään erillisessä alipainepumpussa. Säätöventtiili nk. solenoidi oli halvin tapa kokeilla korjata vikaa. Sillä se sitten kuntoon tulikin eli vika oli siinä.

Autoon jäi vikakoodi positiivisesta (ylisuuresta) ahtopaineesta moottoriohjainlaitteeseen (ECU). Tämän perusteella vika oli siis ahtopaineissa.
Ihmettelen suresti miksei Tojotassa myöskin jää vikakoodia ECU:n muistiin. Vikakoodi jää, vaikkei se olisi sillä hetkellä enää aktiivinen. Se ei nollaudu muutoin kuin testerillä nollaamalla. Nollaamalla se poistuu ja tulee uudelleen, jos on tullakseen. Mainittu Tojota menee selvästi "linkuta kotiin/korjaamoon" vikatilaan ja siitä ptäisi jäädä vikakoodi. Onko siis vikakoodeja luettu?

Ongelma voi toki olla muuallakin. Ilmamassamittarit (MAF) ovat hyvin vika-alttiita ja tuntuvat olevan tyyppivikoja merkeistä riippumatta. Kiihdytyksessä ilman virtaus kasvaa (ilmamäärä kasvaa) joten MAF voi yllättäen alkaa "höpöttämään".
Toisaalta ahtopaineen määrästä voidaan päätellä, että kyseessä on suuri ilmamäärä. Ristiriitatilanteen vuoksi ECU menee vikatilaan. Tässäkin tapauksessa vikakoodi pitää jäädä. Siis miksi ECU meni vikatilaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Täällä ollut sama vika Nissan Primasta 2.5dCi koneessa. Ainakin merkkihuollolle ei ollut uusi eikä vaikea homma hoitaa asia kuntoon. Koodit ulos,solenoidi vaihtoon. Aikaa n. 30min.
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Tuommoiset aina välillä ilmestyviä vikoja eivät ole hauskoja.

Suhteellisen helppo vianetsintä olisi asentaa painemittari ja mitata ahtopaineet, kai toyotan huoto voi kertoa minkälaiset arvot ovat normaalit. Luulisin että tuo paine vaihtelee ulkolämpötilan mukaan, kyseessä on kuitenkin sen verran uus tekniikka.

/Kenneth
9-5 -00, Aero
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nonniin.
Elikkäs piti käydä toyotalla näyttämässä ruosteista takakontin reunaa. Ajattelin siin ajellessa että jospa sais vian "päälle" Yritin muutamaa kiihdytystä, mutta 60km/h nopeusrajoitus ei antanut vedättää tarpeeksi.
Keksin vedättää 3-vaihteella jarrua vasten ja kas... tehot hävisi ja vika valo syttyi.

Toyotalle kun menin niin otti auton heti sisään, kaveri testerin kanssa koodeja lukemaan. Yritin kysellä että mitäs näyttää niin asentaja, aika nyrpeästi vastasi että "ahdoissa jotain ongelmaa". Senhän minä jo tiesinkin, mutta enempää infoa ei kaverilta herunnut.

Vanhempi asentaja tuli paikalle ja ihmetteli asiaa. Yritin ottaa selvää että mikä sen vian laukaisi. Ahtopaineen piikkaaminen liian korkealle, VNT systeemin vika?? Saman vastauksen antoi kun aiempi koodinpurkaja.

Asentaja selitti että näissä autoissa on toyotan omat turbot??!! ja ikinä ei ole ollut ongelmia itse ahtimien kanssa. Ja minä kun tyhmänä luulin että toytota käyttää garretteja ja 98-03 D4D koneiden ahtimet on sitä susierää jossa VNT systeemi ei toimi. Ahtimia joita tehdas on vaihdattanut takuuna uuteen.

Auto menee nyt sitten syyniin, jossa tutkivat lähemmin enskuussa.

Ja HS:n tyyppivikalistan ja tuulilasin foorumilla kirjoitellaan samanlaisista vioista. Taitaa siis media ja forumeja kirjoittelevat ihmiset yrittää kusettaa.Toyotan mukaan ei mitään vikaa ole missään, ikinä ollutkaan.

Vituttaa :evil:
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Vaikuttaa ( jälleen kerran ) siltä,että ei voida Toyotalla myöntää tuotteen vikaa. Asia ei sinällään ole kummoinen. Pyydä lista koodeista. Outoa jos eivät anna.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toyotan kova maine vaatii kait tommosta. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jos se vaan johtuu siitä, että niitä vikoja ei Toyotoissa kertakaikkiaan ole ikinä, niin huoltomiehillä on uusi tilanne päällä ja sormi menee het suuhun, kun pitää tehdä muutakin kuin vaihtaa öljyt ja lisätä kusipojan neste! :D
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

DIggItaLLr kirjoitti:Kukaan ei "tiedä", tai ole kuullut mistään semmoisesta viasta... Huoltopuolen kaveri kirkkain silmin kertoili että ei ole edes kuullut tämmöisitä vioista..
Sen verran monesta suusta on tullut kuultua että toyotassa EI voi olla mitään vikaa, vaan merkkihuollosta kysyttäessä vika on kuulemma lähes poikkeuksetta ollut kysyjän korvien välissä..

No, eräänlaista "laadunvalvontaa" tämäkin, tiukka kiistäminen ja vaikeneminen.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Vaihdoin jokin aika sitten manuaalilaatikon 180 tkm ajettuun anjovikseen koska huusi kuin syötävä. 2500 euroa oli kustannusarvio merkkiliikkeessä. Autossa oli merkkiliikkeen aukoton huoltokirja. Olivat veloittaneet ihan mukavasti (450 €) öljyn vaihdosta, etujarrupaloista ja laatikon vian paikallistamisesta (koeajo).

Hain AVK:lta äänettömän laatikon 650 eurolla ja vaihdoin sen, Tämän jälkeen auton omistaja vei auton kyseiseen merkkiliikkeeseen ja sai 6500 € vaihdossa samanlaiseen kaksi vuotta uudempaan, n. 100 tkm vähemmän ajettuun.

Jos olisin tiennyt, että 5 vuotiaan avensiksen saa 6500 eurolla, olisin kyllä ostanut myytäväksi. Merkkifanaattisuus tuli kyllä kaverille kalliiksi, kun ostamastaan auton hinnasta olisi voinut vielä tinkiäkin ilman vaihtoautoa.

Tuli ajatus, että paskat siitä jos tonnipommiin joskus menee tonni jos toinenkin. Halvemmalla, nopeammin ja mukavammin kuitenkin mennään kuin tojotatoope.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Kevyt off topic =>

Älkäähän poijjaat mitään. Itse käytin firman hiacea 60tkm huollossa. Huollon yhteydessä hävis jarrut. Ottaa vasta kun runttaa pedallin lattiaan. Merkkiliikkeessä sanoivat ette mitään normaalista poikkeavaa, että NÄIN!
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ruohonet80 kirjoitti:Kevyt off topic =>

Älkäähän poijjaat mitään. Itse käytin firman hiacea 60tkm huollossa. Huollon yhteydessä hävis jarrut. Ottaa vasta kun runttaa pedallin lattiaan. Merkkiliikkeessä sanoivat ette mitään normaalista poikkeavaa, että NÄIN!
Siis kumpi? Se, että jarrut häviää tuolla kilometrimäärällä vai et ne toimii oikein just noin? :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: toyotan D4D ja koneen hyytyminen

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Minuteman kirjoitti:
DIggItaLLr kirjoitti:Kukaan ei "tiedä", tai ole kuullut mistään semmoisesta viasta... Huoltopuolen kaveri kirkkain silmin kertoili että ei ole edes kuullut tämmöisitä vioista..
Sen verran monesta suusta on tullut kuultua että toyotassa EI voi olla mitään vikaa, vaan merkkihuollosta kysyttäessä vika on kuulemma lähes poikkeuksetta ollut kysyjän korvien välissä..

No, eräänlaista "laadunvalvontaa" tämäkin, tiukka kiistäminen ja vaikeneminen.
Sama politiikka kun vaikkapa sonerassa, firmassa jossa mikään ei toimi ja 90% porukasta ei osaa mitään muuta kun puhua palturia

jarrujen häviämisestä: kaveri vei audi TT:n huoltoon ja huollosta tullessa akku paskana, jäi parin kilsan päähän korjaamosta eikä saanu edes vara-autoa! kyllä on hyvä ajaa vanhalla saabilla niin ei tarvi techimiehien armoilla olla.
Vastaa Viestiin