Marko A kirjoitti:Käyttöturvat yms. on sitten tosiaan eri juttu.
Mikä om käyttöturva?
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?arti ... print=true
Tuossa kerrotaan esim. Delta auton käyttöturvasta. Harmi että OG-satkulle,
tuolle jumalaiselle kulkineelle ei moista taida saada, tosin eipä se sitä kaipaa
kun ei kerta hajoa.
Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, sikäli kun itsellä suunnitelmissa seuraavan puolen vuoden sisään auton vaihtaminen aika samoissa rahoissa.
Männäviikolla kävin Tuusulassa yhtä 302tkm ajettua 01-vm 9-5:sta kokeilemassa. Oli kyllä pirun siisti auto vaikka kilsoja onkin aika reilusti. Huoltokirja vaikutti varsin asialliselta ja noilla kilsoilla (noin 50 tkm vuoteen) en ensimmäisenä pelkäisi huohotinongelmia. Ainoa mikä tuossa on, niin kaveri hiukan pelotteli tuon automaattilaatikon suhteen, joka voi tosin noilla kilsoilla olla kertaalleen vaihdettukin/kunnostettu..tai sitten ei. Nätisti se kyllä toimi.
9-3 TiD olisi myös varteenotettava vaihtoehto. Tosin hyppy NG-satkusta 9-3:seen on varsin lyhyt eikä siinä juuri kovin suurta Wooo-ääntä pääse, vaikkakin tuo nokivasara on kuulemma varsin kiva ja napakka ajettava.
Muksu kirjoitti:Ainoa mikä tuossa on, niin kaveri hiukan pelotteli tuon automaattilaatikon suhteen, joka voi tosin noilla kilsoilla olla kertaalleen vaihdettukin/kunnostettu..tai sitten ei. Nätisti se kyllä toimi.
Onko kaverisi mahdollisesti vannoutunut kepinvatkaaja?
rälläkkä kirjoitti:Onko kaverisi mahdollisesti vannoutunut kepinvatkaaja?
Ei. (ajaa itsekkin tomaatilla tällä hetkellä) On vaan kuullut paljon eri merkkisistä autoista, joihin on noilla kilsoilla vaihdettu jo askeja ja siksi varoitteli.
Tosin hyppy NG-satkusta 9-3:seen on varsin lyhyt eikä siinä juuri kovin suurta Wooo-ääntä pääse
Tästä herää väkisillä kysymys, oletko käynyt ajamassa 9-3 SS/SC malleja?
Kyllä niissä on vähintään aika suuren WOoo-äänen verran eroa 900 II/9-3 malliin.
Siis mielestäni aivan valtava ero kaikin puolin.
Itselle oli aero tonnarin omistajana juuri 900 mkII/og9-3 aika vaisu esitys, eikä koskaan aiheuttanut vaihtohaluja, mutta sen jälkeen kun tuli koeajettua SS niin tiesi, mistä sarjasta seuraava auto tulee olemaan.
Ja vielä pikku detalji. Omien testien perusteella 9-3:n tomaatti on jonniinverran sujuvampi toiminen kuin 9-5:n vastaava.
Marko A kirjoitti:
Tästä herää väkisillä kysymys, oletko käynyt ajamassa 9-3 SS/SC malleja?
En. Eivät mahdu budjettiin kun halvimmillaan heiluu vielä 14k€:n pinnassa ja kun alle kympillä pitäs selvitä kunhan asia on oikeasti ajankohtainen. Ovat varmasti varsin päteviä pelejä.
Ostin keväällä 9 tonnilla vuoden 1998 9-5 2.3 tA:n. Odotukset ylittyivät, auto pelaa hienosti eikä ikä tunnu missään. 9-5 on mukavampi ja tilavampi kuin 9-3, joka ei sekään ole huono auto. Itse sain yksilön, johon on puolimoottori ja turbo vaihdettu moottoritakuuseen pari vuotta sitten. Minulla on siis 10-vuotias auto, jossa on käytännössä 70 tonnia ajettu kone. Suosittelen ysivitosta jos löydät huolella pidetyn yksilön - se on kai tärkeintä käytetyssä.
etsit suosiolla 9000 aeron ajomukavuus on aika mahtava, huonona puolena muiden autojen penkit ei enää tunnu miltään ja varustus yleensä aeroissa luokkaa riittävä.. Ja kun kohtuu kilometreillä (tuohon hintaan aerot on kohtuu kilsoilla) on luotettava. Itsellä nyt 250000 mittarissa, ostettaessa 224000 eikä mitään suurempia remontteja ole vielä tarttenu tehdä. kulutus nyt ei taloudellisin ole, itsellä 17" talvipyörillä ja manuaalina n 7.3-7.5 matkalla ja hyvällä ajolla kaupungissa tuo 11.. meneehän se isommallakin jos haluaa
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Hyvin pidetty ja huollettu 9-5.
+ hyvät ajo-ominaisuudet
+ useimmiten hyvä varustelu
+ tyylikäs ja moderni tuossa hintaluokassa
+ riitävät tilat
+ turvallinen
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Nyt sitten etsimän sopivaa, näyttäisi siltä, että sekä 93 ja 95 ovat molemmat melko hyviä vaihtoehtoja, joskin NG900 omistaneena, mielestäni ajettavuus ei ollut kovin hyvä, auto puolsi ja perä oli jotenkin löysä, vaikka iskarit, pyöränkulmat, renkaat ja vanteet + nivelet olivat kunnossa.
Mahtaakohan 93:ssa olla samoja piirteitä?
Turvallisuudesta: Airbagien määrä ei sinäänsä vaikuta hirveesti esim törmäystestimenestykseen. NG900 sai alle 2 tähteä, kun 93 sai 4 tähteä. 93:ssa tosin on sivuturvatyynyt. Eikös nuo 95:ssä ole myös apukuskin Airbag vakiona ja 93:ssa ei. Törmäystestitkään ei kerro kaikkea, hirvikolarit ovat varmaan suurin riski.
ESP:tä ei tuolla rahalla oikein saa vielä, joskin joissakin yksilössä sellainenkin löytyy, taitavat olla pääosin tuontiautoja. Tuontiautoja vastaan minulla ei ole mitään, kunhan huoltokirjat on kunnossa.
Aavistuksen alkaa vaakakuppi kallistua 95:n puolelle, kiire asialla ei ole, joten etsin rauhassa sopivan yksilön. Vuoden vaihde ja uudet autoverohommat saattavat vaikuttaa vielä jonkin ajan päästäkin hintoihin, saman tekee varmasti bensan hinnan nousu, joka on odotettavissa keväällä.
Paras kuitenkin varmaan koeajaa kummatkin mallit niin tietää. Japsihairahduksen jälkeen kyllä mieli tekee ajaa mukavammalla autolla, vaikka vikoja olisikin enemmän.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Itse olin saman valinna edessä tossa viikko sitten, että mikä auto kymppitonnilla kaksi henkiselle perheelle. No eihän siihen auton ostoon sitten kymppi riittänyt, mutta ysikolmoseen päädyin. Enkä ole katunut, joten ääni ysikolmoselle..
Kävin koeajolla, auto vaikutti hyvältä, ei nitinää/natinaa, kulki suoraan ja sähkölaitteet mukaanlukien ilmastointi toimi hienosti. Muutenkin auto oli siistissä kunnossa ja kaksin hyvin renkain varustettu.
Ainoa kosmeettinen vika on alkuperäinen radioantenni, se on vääntynyt ja ei mene sisään. Autoon oli lisäksi asennettu haineväantenni katolle. Voisikohan se olla niin, että alkuperäinen on korvattu sillä vai olisiko kyseessä Nokian autosarjan antenni. Täytyy tutkia asiaa tarkemmin ja kysellä edelliseltä omistajalta. Radio tuntuu toiimivan
Tuo antennin vaihto ei ole vissiin kova homma ja motonetistä saa sen tarvikkeena.
Täytyypä toivoa huolettomia metrejä ja liittyä klubiin.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
9-5T kirjoitti:
Hyvä niin sillä neliön muotoinen reikä katossa tuo vettä sisälle.
...Tahtoo sanoa että -01 mallissa hainevä on jo tehtaalta vakiona. Ei sovellu radion kuunteluun.
Kannattaa nakata se sähköantenni kuuseen ja laittaa tilalle joko lasiantenni tai alkuperäinen piiska (130 Ohm, löytyy kai ainakin NG900, ehkä myös joistain 9-3). Se motonetin tarvike on sitten pelkkä ruoto ja sekin lienee tonnariin, en tiedä sopiiko myös tuohon 9-3:n antenniin joka on hiukan erilainen. Mulla oli niin totaalijumissa ettei saanut purettua enää ehjänä, eikä olisi voinut siis edes tuolla tarvikeruodolla pelastaa.
Kannattaa heti alkuun tarkistaa huohotinpäivityksen tilanne jos ei ole jo tiedossa että on viimeisin päivitys asennettuna.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com