Käyttövoimana paineilma!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Käyttövoimana paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Sensaa ... 5233298524

Ei liene maailman turvallisin koppi, esim. nokkakolarissa...
Viimeksi muokannut Ristom, To Tammi 17, 2008 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ristom kirjoitti:http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Sensaa ... 5233298524

Ei liene maailman turvallisin koppi, esim. nokkakolarissa...
puhumattakaan jos ne paineilmapullot räjähtää siinä kolarissa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Aivan, en lähtis kyllä näihin kisoihin..
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Tästä tulikin mieleen, että T-72 taistelupanssarivaunu käynnistetään samalla periaattella paineilmalla (saa sen sähkölläkin käyntiin). Polttoaineena käykin sitten kaikki kerosiinistä bensiiniin..
KTM SD
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja puu »

Saapas kirjoitti:Tästä tulikin mieleen, että T-72 taistelupanssarivaunu käynnistetään samalla periaattella paineilmalla (saa sen sähkölläkin käyntiin). Polttoaineena käykin sitten kaikki kerosiinistä bensiiniin..
Samoin BTR-50.

Mutta jaa. Onko tuo siis joku uusi juttu tuo paineilmalla toimiva auto. Muistaakseni siitä oli puhetta kyllä jo joskus viisi vuotta sitten lukiossa. Ehkä se oli silloin vielä idean tasolla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jaa, taas saan kunnian olla vastarannankiiski.

Minusta tuo idea on loistava, kaupunkiautona olisi aivan ehdoton.
Kaupunkeihin voisi tehtä suuria alueita joihin ei saa ajaa normaaliautoilla, puhumattakaan raskaasta kalustosta.
Tällaisella alueella olisi turvallista ajaa tuollaisella "kipolla".
Minä ainakin voisin kuvitella käyväni kauppareissulla tollasella.

Tuo paineilmapullojen turvattomuus on kyllä pa#¤%&% puhetta.
Sellaisen pullon pitää saada melkoinen tälli jotta se menee rikki, eikä p-ilma siltikään edes räjähdä.
Taas taitaa päästä öljy-yhtiöiden mielipide valta-asemaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Teoriassahan tuollainen laite on todella yksinkertainen ja läheistä sukua höyrykoneelle. Eka höyryvoimalla toimiva vaunu keksittiin jo 1600-luvulla...
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja JL »

Ihan hieno idea. Saattaa vaan käydä niin että öljy sheikit maksavat laitteen keksiöille riittävän ison summan rahaa että kehitys työ hidastuu tai jopa lakkautetaan, ehkä jopa öljy keisarit ostavat koko homman niin onpahan taas öljyn myynti taattua. :evil:

Noh en tiedä, mutta hienoahan se olisi tankata auto omalla kompuralla aamulla liikkeelle lähtiessä. :roll:

Niin ja ei tuo ilma räjähtäessään kovin vaarallista ole, onhan siinä tietysti paine joka saattaa aiheuttaa vaara tilanteita. On kuitenkin monta monta kertaa turvallisempaa kuin bensa :roll:

EDIT: Niin ja jos suomeen tuollaisia saataisiin niin vero olisi jumalaton!! Ilmasta maksettaisiin useamman tonnin verot vuodessa. :evil: Noh aika näyttää.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hesarin otsikointi ('kulkee pelkällä ilmalla') on todella kökkö, energian varastoinnistahan tuossa vain on kyse aivan kuin sähkössäkin. Ja kun sähköautoissa akkujen painot ja kustannukset ovat edelleenkin ongelma, tuossa olisi kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto niille kaupunkiliikenteeseen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Negre on viritellyt paineilma-autoaan vaikka kuinka pitkään jokseenkin tuloksetta. Hieman ihmettelen että joku ihan oikea autonvalmistaja on nielaissut syötin.

Ituhippeihin ja poliitikoihin paineilma-auto on helppo saada uppoamaan, mutta autotehtaiden tuotekehityksen linjoista päättävät usein ymmärtävät asiasta jotain ja jos eivät ymmärrä niin kysyvät neuvoa sellaisilta jotka ymmärtävät.

Ja mikäs siinä sitten on vikana... hyötysuhdeppa tietenkin.

Ajatus pienestä polttomoottorinpyörittämästä kompurasta lisäämässä toimintasädettä kertonee aika paljon siitä millaisilla eväillä ollaan liikkeellä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Loistohomma, mutta miten tuommoista voi enää turbolla ahtaa? 8O :lol:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja puu »

Juha96 kirjoitti:Hesarin otsikointi ('kulkee pelkällä ilmalla') on todella kökkö, energian varastoinnistahan tuossa vain on kyse aivan kuin sähkössäkin. Ja kun sähköautoissa akkujen painot ja kustannukset ovat edelleenkin ongelma, tuossa olisi kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto niille kaupunkiliikenteeseen.
Juu sama homma kun vety- ja sähköautoissa, ellei sitten jostain löydetä jotain suurta paineilmaesiintymää. Vetyäkään ei taida hurjemmin löytyä luonnosta sellaisenaan. Tuntuu siltä, että jotkut oikeasti kuvittelevat, että paineilmasta, vedystä, sähköakusta ym. saadaan ulos suurempi määrä energiaa kuin niiden "lataamiseen" äytetään.

Eivät ne kompurat ilman sähköä käy, vety taidetaan valmistaa nykyään elektolyysillä sähkön avulla, eikä epäselvää liene, millä akut ladataan. Eli loppujen lopuksi näistä ihmeautoista karkeasti kolmannes käy ydivoimalla, kolmannes fossiilisilla polttoaineilla ja loput vesivoimalla ja muulla uusiutuvalla energialla.

Ei muuta kuin joku fiksu kyhäämään semmoinen vehjes, jossa paineilma pyörittää generaattoria, jonka sähköllä erotetaan vedestä vetyä elektrolyysillä. Siitä sitten saadaan polttokennolla voimaa paineilmakompuran pyörittämiseen.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eihän siihen tarvita kuin ISO ilmapallo :lol:

http://alypaa.com/kauppa/PublishedServi ... 72&theme=3
Saab 9-3 TTID Vector 2008
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ässä kirjoitti:Loistohomma, mutta miten tuommoista voi enää turbolla ahtaa? 8O :lol:
helppo juttu.
Kyllähän ilmanpainetta voi aina nostaa :P
Pyöritetään ahdinta käytetyllä ilmalla ja nostetaan sen avulla sylinteriin syötettävän ilman painetta :twisted:

No, joo.
Paineilmaa käytetään myös laivanmoottorien käynnistykseen.

Jussille
mutta hyötysuhdeongelma koskee myös polttomoottoria, ei senkään syötysuhde ole kummoinen, se vaan kompensoidaan syöttämällä enemmän polttoainetta.
Tuon kompuran aspektin ymmärtää jos ajattelee pysähtyvänsä vaikka kahville tai ottamaan fiilistelykuvia.

ja puulle
voisi kommentoida että vetyä löytyy luonnosta loputtomasti, ei tosin sellaisenaan aivan kuten sanoitkin.
sitäpaitsi jos ajatellaan tuota 1/3 ydinvoimalla, 1/3 fossiilisilla ja 1/3 vesivoimalla, niin eikö se kuitenkin ole parempi vaihtoehto kuin 100% öljyllä?

[EDIT]

Tästä voi kehkeytyä yksi parhaista topikeista koko foorumilla :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Polttoaineena paineilma!

Viesti Kirjoittaja Jussi »

MacTurbo kirjoitti:mutta hyötysuhdeongelma koskee myös polttomoottoria, ei senkään syötysuhde ole kummoinen, se vaan kompensoidaan syöttämällä enemmän polttoainetta.
Koskee tietenkin myös polttomoottoria ei tässä ole siitä kysymys että nykyisen kaltainen polttomoottori olisi optimiratkaisu.

Tämän paineilma-auton tapauksessa energiansiirtoketjun pituus ja hyötysuhde ovat vain täysin omaa luokkaansa... ensin muutetaan jokin (kemiallinen) energia sähköksi, sähkö muutetaan paineenergiaksi ja paineilmamuutetaan mekaaniseksi energiaksi. Jos verrataan esimerkiksi sähköautoon niin tuossa on yksi muunnos liikaa.
MacTurbo kirjoitti:Tuon kompuran aspektin ymmärtää jos ajattelee pysähtyvänsä vaikka kahville tai ottamaan fiilistelykuvia.
Näin voi ajatella, mutta alkuperäinen ajatushan oli ympäristöystävällisyys. Jos poltetaan litra bensaa polttomoottorissa joka pyörittää kompuraa, varastoidaan paine säiliöön ja pyöritetään säiliössä olevalla ilmalla myöhemmin paineilmamoottoria niin hyötysuhde, ja siten myös päästöt, on huomattavasti heikompi kuin polttamalla litra bensaa moottorissa, joka pyörittää suoraan pyöriä.

Käsittääkseni noissa on nykyään vieläpä kompuran kaltainen kampiakselikone paineilmamoottorina kun Negre ei mitä ilmeisemmin päässyt kauppoihin Sanderson enginestä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin