Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Kyllä se on kiellettyä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16§
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Kyllä kieltää:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16§
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
Ei kai tuohon voi puuttua ainakaan periaatteessa jos renkaat ovat saman levyiset, korkuiset, tuumakooltan samanlaiset ja nastamäärän poikkeama ei ole yli 25% ? Se että onko järkevää niin se onkin toinen juttu. :lol:
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

hz81 kirjoitti:
Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Kyllä se on kiellettyä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16§
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
Ei kai tuohon voi puuttua ainakaan periaatteessa jos renkaat ovat saman levyiset, korkuiset, tuumakooltan samanlaiset ja nastamäärän poikkeama ei ole yli 25% ? Se että onko järkevää niin se onkin toinen juttu. :lol:
Aika mestari on se, joka todistaa, että 20 v. rengas vastaa ominaisuuksiltaan uutta. Urasyvyyskin on "ominaisuus"...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ok. Siitähän saa sitten vaikka uuden kampanjan pystyyn. Olisko vaikka 30 % ero kulutuspinnassa tai 40 % ero renkan iässä sopiva hylkäysperuste ? Vai onko jo erilainen kuvio ja eri valmistaja/malli kiellettyä ? Kuitenkin vain samalla akselilla, etu-ja takarengastukset saavat kai olla keskenään miten erilaisia tahansa ?

Mihin muuten tuo 25% nastaero perustuu yleensä ottaen, onko suoraan jossain laissa tai asetuksessa vai em.pykälien tiimoilta määriteltyjen ohjeiden sisältöä ?

Montako % muuten jarruissa sallitaan heittoa nykyään ?
Julli
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 10:59
Paikkakunta: Oulu

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Julli »

wesku kirjoitti:Ok. Siitähän saa sitten vaikka uuden kampanjan pystyyn. Olisko vaikka 30 % ero kulutuspinnassa tai 40 % ero renkan iässä sopiva hylkäysperuste ? Vai onko jo erilainen kuvio ja eri valmistaja/malli kiellettyä ? Kuitenkin vain samalla akselilla, etu-ja takarengastukset saavat kai olla keskenään miten erilaisia tahansa ?

Mihin muuten tuo 25% nastaero perustuu yleensä ottaen, onko suoraan jossain laissa tai asetuksessa vai em.pykälien tiimoilta määriteltyjen ohjeiden sisältöä ?

Montako % muuten jarruissa sallitaan heittoa nykyään ?
"Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."

Kyllähän nämä on ihan laissa säädetty, ei se katsastumies omasta päästä mitään keksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Käyttöjarrussa heittoa saa olla max. 30 % ja käsijarrussa max. 70 %.
900i
riisi serkku suudelma aurinko
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Haza »

Hitsailin tänään "ruostumatonta" ranskalaista kulkuneuvoa leimakuntoon ja ihmettelin siinä miten katsastuksessa ei ollut tullut lappuihin mitään mainintaa renkaista kun edessäkin oli huonokuntoiset pinnatut nastat niin takana niissä ei paljoa nastoja tai pintaa ollut ja toisessa oli halkeama keskellä kulutuspintaa josta pullisteli kankaitakin jo näkyville...
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:Nastarenkaissakin riittää 1.6 milliä pintaa maaliskuusta marraskuuhun.
Olen erimieltä tosin vain ihan järkeily pohjalta enkä tiedä onko näin oikeasti mutta luulisi että nastarenkaat lasketaan aina talvirenkaiksi ja niitä koskee talvirenkaan 3mm ura vaatimus.
Talvirenkaalla ei ole 3 mm vaatimusta muulloin kuin joulu-tammi-helmikuussa. Asia on esitetty rengasliikkeiden ym. informaatiossa usein virheellisesti, ehkä ihan tahallisesti.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.

---

=> muina aikoina kuin joulu-tammi-helmikuussa riittää siis 1.6 mm, riippumatta siitä onko kyseessä talvirengas, nastarengas tai mikä tahansa rengas
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Julli kirjoitti: Käyttöjarrussa heittoa saa olla max. 30 % ja käsijarrussa max. 70 %.
Onko tämä mainittu jossain laissa tai asetuksessa ?
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

wesku kirjoitti:
Julli kirjoitti: Käyttöjarrussa heittoa saa olla max. 30 % ja käsijarrussa max. 70 %.
Onko tämä mainittu jossain laissa tai asetuksessa ?
AKEn julkaisemissa katsastuksen arvosteluperusteissa se on sanottu.
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja espe »

Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Huvittavaa näissä rengasasioissa on myös ettei mikään kiellä esim. laittamasta vasemmalle puolelle uusia (nastattomia) renkaita joissa 9 mm pintaa, ja oikealle 20 vuotta vanhoja 3 millin pinnalla olevia renkaita (tai maalis-marraskuussa 1.6).
Kyllä se on kiellettyä:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16§
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
...eli ei passaa laittaa eri puolille autoa erilaisia rengaspareja, ainostaan eri akseleille :roll: :?:
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

wesku kirjoitti:
=> muina aikoina kuin joulu-tammi-helmikuussa riittää siis 1.6 mm, riippumatta siitä onko kyseessä talvirengas, nastarengas tai mikä tahansa rengas
Paitsi että kesällä ei saa ajaa nastarenkaalla vaikka siinä ois mikä pinta
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Firges9000 kirjoitti:Jos nastojen lukumäärässä on yli 25% heittoa, siis eniten/vähiten nastoja olevien renkaiden kesken , on se pelkästään hylkäysperuste katsastuksessa.
Oho... Hyvä että katsastin lintan 31.12.2007 :P Siinä mahtaa heitellä nuo nastamäärät miten sattuu...
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja merlin »

samahan tuo onko niitä nastoja vai ei , ajotapa ratkaisee kuitenkin kaikista eniten...
kun sitä joka aamu katselee tuota menoa moottoritiellä kun uusilla autoilla painetaan kelistä riippumatta 140... ite oon selvinny "kierrätysrenkailla 95 vuodesta alkaen" eikä ole tullut kolarin kolaria...
96 vm. 1975
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jorppe kirjoitti:Oho... Hyvä että katsastin lintan 31.12.2007 :P Siinä mahtaa heitellä nuo nastamäärät miten sattuu...
Niin tuo nastasääntö on kyllä ollu jo 1993 lähtien voimassa...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nastasääntö puree 2008 katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

liteFun kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:Oho... Hyvä että katsastin lintan 31.12.2007 :P Siinä mahtaa heitellä nuo nastamäärät miten sattuu...
Niin tuo nastasääntö on kyllä ollu jo 1993 lähtien voimassa...
Katsastaja ilmoitti mulle, että tänä vuonna noudattavat tuota sääntöä, kirjaimellisesti.
Muuta vikaa eivät löytäneet meidän toisesta tonnaristamme.

Taitaa pelit olla sen verran hyvässä iskussa, että pitää mennä tollasiin.
Olisi ollut huomautuksen paikka, eikä hylsyn.
Koska vain yksi rengas oli susi ja muut kolme aivan timantteja.
Tosta yhdestä oli kaikki nastat katkenneet
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin