Oma mielipide; jos ajaisin esim. Toyotalla niin ehdottomasti automaatti, hitto koko auton eteneminen saisi oikeastan sujua itsestään ja itse istuisin takapenkillä tekemässä muuta..! Mutta kun Saabista kyse missä ajaminen maistuu niin taas ehdottomasti manuaaliloota. Automaatti vaan tappaa niin paljon siitä tunteesta ajamisessa, enkä ole koskaan tuntenut että olisin auton kanssa samalla tavalla "yhtä" automaattivaihteisessa.
Pienempi kulutuskin on tietysti vaan plussaa sekin..
Bauttiarallaa puoli vuotta ollu nyt toi 9-3 automaagilaatikolla. Mahtava laite se on, ainakin minusta. Leppoisa ja melkeen riittävän nopee ajella
Onneks sattu autokuumeen aikaan kohdalle tuo automaatti. Oli tosi (liian...)lähellä etten ottanu vastaavaa mutta sähköpenkeillä. Onneks eräs "sähköpenkki-saabin" myyjä meni maalauttamaan konepellin kiveniskemien päälle ja hiomatta kesken kaupan sopimisen vs auton maksun...
eiqu tuli vaan muisto mieleen vanhasta. mun saab-historia on seuraavanlainen:
1993-1998 saab 900i automaatti, faijan vanha, hän ajoi 150tkm, minä 253tkm.
1998-1999 saab 900i manuaali, mutsin vanha, hän ajoi 200tkm, minä 100tkm.
1999-2007 olin "susi lampaan vaatteissa" eli ei ollu varaa AUTOON
2007-2008 saab 9-3 1.8t automaatti, ajettiin 15tkm avokin kans
2008- saab 9-5 aero automaatti, odotan että pääsen hakemaan sen torstaina kaupasta ja olen ku pahanen kakara joka odottaa että joulupukki tulee.
ja vielä mainittakoon että olen ajanut siis saabeilla n. 370tkm, pösöillä n. 350tkm.
ja tielle jättämisissä pösö johtaa n. 33-0. oikeesti.
Tri-Lo kirjoitti:Automaatti vaan tappaa niin paljon siitä tunteesta ajamisessa
Itse koen asian juuri samoin.
Automaatti, miehille jotka eivät pysty tekemään montaa asiaa yhtäaikaa ...ei hernehiä, tämä oli se kuuluisa pers***reikä
Topicin aloittajalle: Käy koeajamassa ja osta se kummasta pidät, sinähän sen parhaiten tiedät.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Juuri ostin itselleni kokeeksi automaatin, ja osin tosin vaimon pyynnöstä. Tähän mennessä hankitulla kokemuksella, tomaatti paljon "leppoisampi" kuin manuaali. Mutta makunsa kullakin.
joima kirjoitti:kadun kulmissa manuaalilla tupakkamiehillä tuhkat on sylissä tai auto sammuu.
vaihtaa ja karistaa yhtäaikaa osaa vain fakiiri??
Itse en ole vielä päässyt siihen että yhdellä kädellä käärisin sätkän, mutta esim. valoissa jos tekee mieli tupakkia niin helpompaa se on kun liikkeellelähtöön tarvitsee siirtää jalka jarrulta kaasulle (ja toisella kädellä vähän ohjailla).
Automaatilla on vain paljon mukavempi ajella kun ei tarvitse kun liikkeelle lähdössä keppi oikeaan asentoon.
Mitään hienompaa tunnetta ei ole (autoilussa) kun, manuaalilla kiihdyttäminen. Valitsee tilanteeseen sopivan vaihteen ja nauttii turbomoottorin väännöstä...
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Tuo on kyllä äärimmäisen vaikea kysymys. Manuaalilla fiilistely on huomattavasti hauskempaa. Nimenomaan silloin kun ollaan vain kruisailemassa eikä ole sen kummemmin muuta ohjelmaa. Nopea mutkatie ajo myös miellyttävämpää ja samaten surkealla kelillä taiteilu huonolla tiellä.
Automaatti taas tuo ehdottomasti ajoon lisää helppoutta ja vaivattomuutta sekä myös turvallisuutta. Ohittaessa voi pitää aina molemmat kädet ratissa koko suorituksen ajan. Miinuksena tulee automaatin mukana iso kaupunkikulutus.
Koeajeltiin syksyllä autoja useaan otteeseen sekä manuaalina ja automaattina. Lopulta päädyttiin automaattiin, enkä kadu. Tavallaan olen automaattia jo vuosia haaveillut, mutta sen lisäkulutus lähinnä on mut pitänyt niistä erillään.
Nykyinen uus TTiD A6 on todella suorituskykyinen, pienikulutuksinen ja jouhevasti toimiva paketti. Hintaa siinä on kyllä maksajalle, mutta sitähän ei tässä ketjussa kyselty.
Seuraava auto minkä tulen omistamaan on kyllä automaattivaihteinen eikä taida paluuta olla manuaaliin....Johtuu ihan suoraan siitä kun suoritin autokoulun II-vaihetta automaattivaihteisella autolla,opettaja kysyi ihan ensimmäiseksi ootko ajanut automaattivaihteisella autolla johon vastasin että en niin opettaja tuumas että kohta olet...Ja eikä ainakaan laantunut tarve saada automaattivaihteista autoa kun pääsin ajamaan velipojan chevy suburbanin kuorma-autoa,oli sen verta mukavaa ajella kun oli turbo+automaatti+vakionopeussäädin yhdistelmä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Petter kirjoitti:Manuaalin hyvä puoli on se, että saa vapaasti valita vaihteen. Myös kulutus on pienempi eikä hukkaa tehoa.
Pakkovaihteetkin on keksitty
Jos ne vaan toimisi, pl. vanhojen tomaattien pakko 1 ja 2. Muuten tuntuu järjestään nykytomaateissa olevan vaihteenvalitsin vähän niinkuin nöyrä toivomus jonka tomaatti toteuttaa sitten kun siltä tuntuu ja vähän kaasua polkaistessa vaihtaa pienemmälle vaikka ei kickdownille asti menisi. Toisinsanoen ei ole pakkoa nähnytkään.
Enpä muuten ota kantaa, molempia on ollut, molemmissa puolensa. Manuaali tällä hetkellä eikä ole tomaattia ikävä joskaan en sellaista käyttöautossa pahemmin karsastaisikaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jos ajaminen on pääosin maantieajoa, varsinkin bensamallilla manuaali olisi parempi vaihtoehto jo pienemmän kulutuksensa vuoksi. Matkalla tulee joskus myös mieleen automaatilla ohitukseen lähtiessä, että mitäköhän se vaihteistokin miettii. Jokin hitaus siinä on, mutta hyvinhän silläkin on ehtinyt, kun on pitänyt järjen päässä. Nakunakulla automaatti puoltaa paikkaansa suppeamman hyödynnettävän kierrosalueen vuoksi varsinkin kaupunkiajossa. Kääntöpuolena mukavuudesta automaatilla erityisesti kaupungissa tulee selvästi isompi kulutus.
Ja opittuaan automaatille kotijoukkojen komentaja ei aivan helpolla taitaisi manuaaliin vaihtaa takaisin, varsinkin kun hänellä tulee enemmän kaupungissa ajoa kuin itselläni.
Siltikin on vähän molempi parempi, riippuu ajoympäristöstä ja asioiden tärkeysjärjestyksestä.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten. Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
aakoo kirjoitti:Jos ajaminen on pääosin maantieajoa, varsinkin bensamallilla manuaali olisi parempi vaihtoehto jo pienemmän kulutuksensa vuoksi.
Diesel automaateissa maantieajossa ei ole suurta eroa manuaaliin. Erot tulee kaupunkiajossa.
aakoo kirjoitti:Matkalla tulee joskus myös mieleen automaatilla ohitukseen lähtiessä, että mitäköhän se vaihteistokin miettii.
Uusi 6-vaihteinen ei juuri mieti. Nopeampi se on kuin käsinvekslaaja. Ja aina voi käsin valita pienemmän etukäteen jos epäröi. Ja tässä uudessa on Sport asennossa todella herkällä laittamaan pienempää.