Kylmää kyytiä Saabille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

Käykääpä lukemassa Taloussanomien juttu:

http://www.taloussanomat.fi/markkinoint ... 087035/110

Katsokaa myös sivun alalaidasta lukijoiden kommentteja... ei kovin mairittelevia näkemyksiä. Sinne tarvittaisiin varmaankin "muutamia" asiantuntevampiakin kommentteja :)
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

Sieltä voi myös naksutella kommentteja "mitättömäksi" tai "merkittäväksi" mielensä mukaan. Kun jollakin kommentilla on tarpeeksi mitättömiä se menee oletusarvoisesti piilotetuksi kaikilta lukijoilta... Pieneksi vinkiksi vaan. Omia kommentteja voi myös jättää ilman rekisteröitymistä. Mitäpä sitä ei tekisi Saabin hyväksi ;)
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja tnt »

Tämä taloussanomat on oikeasataan vain tälläinen talousjulkaisujen seiska..juttuja dramatisoidaan yliampuvilla otsikoilla ja lööpeillä...Mutta ei siinä mitään ...Tulee näitä luettua kuitenkin ihan siinä missä seiskaa ja iltikssiä..
9-3Aero-01
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kateellisten panettelua :D
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ookkei, eli Ruotsissa 1,4% lasku, ja taloussanomissa julmettu lööppi aiheesta..
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja ajn »

Heitetäänpä piänet pekulaatiot aiheesta...

Huulilasissa oli juttu Saabin 9-X -konseptiautosta, ja ny kaikki ruattalaiset orottaa kuola valuen milloin se tulee tuotantoon ja unohtaa samalla ostaa nykyisiä malleja...
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=149122

Eikö oookki yhtä lookista ku toi hallusinaatiosanomien kirjottelu... :lol:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

tnt kirjoitti:Tämä taloussanomat on oikeasataan vain tälläinen talousjulkaisujen seiska..juttuja dramatisoidaan yliampuvilla otsikoilla ja lööpeillä...Mutta ei siinä mitään ...Tulee näitä luettua kuitenkin ihan siinä missä seiskaa ja iltikssiä..

Sama tunne allekirjoittaneella. Aikoinaan kävin tutustumassa Kauppalehden toimitukseen ja luulin saapuvani "talousinformaation" kehtoon. Eikö mitä, täynnä
humanisteja, jotka eivät ymmärtäneet talouden liikehdinnästä mitään....
Btw, en ole tilannut Kl:ää sen jälkeen muuten kuin ilmaistilauksen :wink:
En maksa tiedosta joka on jo muualla.

Terv. M.Sc. (Econ.)
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Vielä 1980-luvulla Saab oli edelläkävijä ruisku- ja torbomoottoreillaan ja kaikilla niillä ominaisuuksillaan ja varusteillaan, mitä Saab toi automarkkinoille. Kyseessä oli siis todellinen pioneeri, joita muut automerkit kopioivat ja kadehtivat. Mutta mitä on tapahtunut? Nykyään kylmä tosiasia on, että Saab on jäänyt pahasti jälkeen monessa asiassa. Otetaan ensimmäiseksi nykymoottorit:

Verrataampa vaikka BMW:hen, jolla on tällä hetkellä ehkä edistyksellisimmät moottorit, niin bensa kuin dieselpuolellakin. Otetaan esim. hinnat alkaen 520i, teho 125kW (6700RPM), vääntö 210Nm(4250), huiput 224, 0-100km 8,7, kulutus 9,2 - 5,4 - yhdistetty 6,7 ja auton hinta 44.900€.

Hinnat alkean Saab 9-5 2,0t Linear 4ov: teho 110kW (5500), vääntö 240 (1800RPM), huiput 215, 0-100km 9,8, kulutus 12,6 - 6,9 yhdistetty 9,0 ja auton hinta 37.610€

Dieselpuolella on vastaat lukemat. Saabilla on kyllä hyvin vääntävä moottori jo alakierroksilta saakka, että siinä on kyllä todella hyvin onnistuttu, mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!

Sitten kun ottaa vielä huomioon, että Saabin johto on mielestäni aina reagoinut autoilijoiden (ja meidän Saabistien) vaatimuksiin aina joko liian hitaasti tai ei sitten lainkaan. Kauan saimme kuulla Saabin doktriinia, ettäm farmaria ei tarvitse koska 900 Compi Coupe on niin tilava muutenkin. Muut autonvalmistajat tekivät farmareita ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei dieseleitä kannata valmistaa. Muut autonvalmistajat valmistivat dieseleitä ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei tila-autoja kannata valmistaa. Muut autonvalmistajat valmistivat tila-autoja ja hyvin meni kaupaksi! Saab sanoi myös, ettei maastureita kannata rakentaa. Muut autonvalmistajat valmistivat maastureita ja hyvin meni kaupaksi!

Jotain on siis Saabin johtoportaassa vikaa jos se vasta 1999 toi markkinoille ensimmäisen 9-5 Wagonin ja vasta 2005 ensimmäinen 9-3 Sport Combin. Ensimmäinen dieselkin vasta 1998. Juna on oikeastaan jo mennyt koska nyt trendi on ollut jo pitkään pois farmareista ja enemmän tila-autoihin ja varsinkin maastureihin. Ihme johtoa yhtiössä jos kuluttajat haluavat, mutta ei ole myydä kuin bensa sedania (ja sekin vanhanaikaisella moottorilla).

Yhtiön nykyiset (volyymi-) mallit: 9-5 ja 9-3 ovat myös auttamattomasti antiikkeja (käytännösä 10 vuotta vanhoja autoja!). Kauanko Saab enää pysyy pystyssä? Onko se vain ajan kysymys milloin viimeinen Saab rullaa olos Trollhättanista? No, ehkä Saabin pelastukseksi koituu sen verrattain hyvä brändi niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin, joten eiköhän GM jollakin konstilla pidä merkkiä elossa - tai ainakin Saab-logon konepellissä, kuten kävi Roverille (Kiinalaiset olstvat merkin ja aikovat tehdä "Rovereita" Kiinassa!) Onko tämä myös Saabin kohtalo? :cry:

EDIT: Itse kyllä ostan tulevaisuudessakin Saabin koska olen Saabintoilija (kuten me kaikki), mutta miten on heidän laita, jotka aidosti vertailevat autojen ominaisuuksia, teknistä edistyksellisyyttä ja kulutuslukemia?
Viimeksi muokannut Jeltsin, Ti Maalis 25, 2008 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onnea jos uskot BMW:n kulutuslukemien pitävän paikkansa myös todellisuudessa. Saabin vika lienee siis liian rehelliset arviot kulutuksesta jotka ovat saavutettavissa todellisuudessa ja joiden allekin jopa pääsee.

Jos teho tuntuu matalalta niin laitapa edullinen softaviri siihen 2.0lpt:hen ja mieti löytyykö vastaavaa bemariin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jeltsin kirjoitti:Dieselpuolella on vastaat lukemat. Saabilla on kyllä hyvin vääntävä moottori jo alakierroksilta saakka, että siinä on kyllä todella hyvin onnistuttu, mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
Mikä kulutuslukema? :? Näin ainakin viime viikon paikallislehdessä:

"Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD on upeakyytinen talousihme

Pihistäjien pihistäjä

...120 heppaisessa myllyssä riittää hyvin potkua ja vääntöä löytyy. Parasta on sen taloudellisuus, 80 km/h vakionopeussäädin päällä ja kutosvaihteella ajettaessa se vei ainoastaan 4 litraa sadalla ja 100 km/h ajettaessa kulutus oli ainoastaan 4,4 litraa. Näin ollen Saab 9-3 on kokoluokassaan suoranainen talousihme.
"
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Olet, "Tri-Lo," oikeassa, dieseleissä ei ole niin suuria eroja kuin bensamalleissa.

BMW 318d: 105kW(4000RPM), vääntö 300Nm (1750RPM), huiput 210km, kiihtyvyys 9,3s., keskikulutus 4,7.

Saab 9-3 1,9TiD: 88kW(3500RPM), vääntö 280 (2000RPM), huiput 200km, kiihtyvyys 11,5s., keskikulutus 5,4.

Kyllä nöiden hinnat alkaen, alemman keskiluokan dieselautojen moottorivertailukin valitattavasti menee BMW:lle. Kiihtyvyydessä on aika suurikin ero. OK, myönnän, että Saab on perinteisesti vaalinut juuri tuota 80-120km/t ohituskiihtyvyyttä, mutta sitä tietoa minulla ei ole. Siinä Saab saattaisi vetää pidemmän korren. Toivottavasti.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja J.N »

[Offtopic]
Jeltsin kirjoitti:mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
Vertaileeko joku uutta autoa ostaessaan vaihtoehtoja kulutuslukemien perusteella? Onko jollekkin valmistajan ilmoittamat lukemat jossain määrin valintakriteeri?

Siis ihan oikeasti, tekeekö joku näin...?

[Offtopic]
#3418
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

J.N kirjoitti:[Offtopic]
Jeltsin kirjoitti:mutta tuo kulutuslukema ei valitettavasti OLE TÄSTÄ MAAILMASTA!
Vertaileeko joku uutta autoa ostaessaan vaihtoehtoja kulutuslukemien perusteella? Onko jollekkin valmistajan ilmoittamat lukemat jossain määrin valintakriteeri?

Siis ihan oikeasti, tekeekö joku näin...?

[Offtopic]
Sitä en kyllä yhtään epäile, miksei kukaan tekisi..? :? (tuskimpa nyt esim. Saabin ja BMW:n välillä mutta..)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jeltsin kirjoitti:Olet, "Tri-Lo," oikeassa, dieseleissä ei ole niin suuria eroja kuin bensamalleissa.

BMW 318d: 105kW(4000RPM), vääntö 300Nm (1750RPM), huiput 210km, kiihtyvyys 9,3s., keskikulutus 4,7.

Saab 9-3 1,9TiD: 88kW(3500RPM), vääntö 280 (2000RPM), huiput 200km, kiihtyvyys 11,5s., keskikulutus 5,4.

Kyllä nöiden hinnat alkaen, alemman keskiluokan dieselautojen moottorivertailukin valitattavasti menee BMW:lle. Kiihtyvyydessä on aika suurikin ero. OK, myönnän, että Saab on perinteisesti vaalinut juuri tuota 80-120km/t ohituskiihtyvyyttä, mutta sitä tietoa minulla ei ole. Siinä Saab saattaisi vetää pidemmän korren. Toivottavasti.
Saab 9-3 SportCombi1.9 TiDS A Linear PF Diesel 5 39080 € 421 l 6,7 l 110 kW
Saab 9-3 SportCombi1.9 TTiD Linear PF Diesel 5 38420 € 421 l 5,8 l 132 kW

BMW 318d Touring Diesel 5 38000 € 460 l 4,8 l 105 kW
BMW 318d Touring Business Diesel 5 39000 € 460 l 4,8 l 105 kW

Valinta on helppo, TTiD... :mrgreen:

Kuva
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja VVV »

Jeltsin kirjoitti:Olet, "Tri-Lo," oikeassa, dieseleissä ei ole niin suuria eroja kuin bensamalleissa.

BMW 318d: 105kW(4000RPM), vääntö 300Nm (1750RPM), huiput 210km, kiihtyvyys 9,3s., keskikulutus 4,7.

Saab 9-3 1,9TiD: 88kW(3500RPM), vääntö 280 (2000RPM), huiput 200km, kiihtyvyys 11,5s., keskikulutus 5,4.

Kyllä nöiden hinnat alkaen, alemman keskiluokan dieselautojen moottorivertailukin valitattavasti menee BMW:lle. Kiihtyvyydessä on aika suurikin ero. OK, myönnän, että Saab on perinteisesti vaalinut juuri tuota 80-120km/t ohituskiihtyvyyttä, mutta sitä tietoa minulla ei ole. Siinä Saab saattaisi vetää pidemmän korren. Toivottavasti.
Tuo 318d on kohtuullisen kehno vertauskohde, koska erään lähiaikoina tapetilla olleen tutkimuksen mukaan kyseinen kärry ryysti yli 30% enemmän polttoainetta tehtaan lupauksesta... Ja tämä siis aivan normaaliajossa. Kulutuslukemien vääristelyn/vääristymän lisäksi ei ole BMW:n koneista pahaa sanottavaa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Vastaa Viestiin