Nopeusrajoitusväittelyä taas jälleen kerran (splitattu ketju)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Nopeusrajoitusväittelyä taas jälleen kerran (splitattu ketju)

Viesti Kirjoittaja SZalama »

mordai kirjoitti:HUHHUH!!! 8O 8O 8O
Kerro ihmeessä kun saat lisätietoja...
Mitä käy kun 120 alueell (okei 140 mittarissa) mutkassa tekee saman ja on perhe lapsineen kyydissä 8O :roll: :?:

*kylmiä väreitä pelkästä ajatuksesta*
Herää myös kysymys onko se niin turvallista ylipäätään ajella sitä 140km/h se lapsi ja perhe kyydissä... :?:

Ok, vähän offtopic tämä.

Ilmoittele ihmeessä kun itse kuulet mitä siinä oli tapahtunut, kuullostaa jo melkein uskomattomalta.
Saab 900S 2.3 vm1998
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja mordai »

SZalama kirjoitti:Herää myös kysymys onko se niin turvallista ylipäätään ajella sitä 140km/h se lapsi ja perhe kyydissä... :?:

Ok, vähän offtopic tämä.

Ilmoittele ihmeessä kun itse kuulet mitä siinä oli tapahtunut, kuullostaa jo melkein uskomattomalta.
No JUST! Meni aika huolella offtopic! Taidat olla just niitä kansalaispoliiseja jotka tulee ohituskaistallekin estämään muita ohittamasta, kun sehän tietäisi ylinopeuden ajamista? 120 alueella 140 mittarissa on 9-3ss:llä jotakuin 130 km/h. Let me rephrase: "Mitä käy kun 120 km/h vauhdissa mutkassa tapahtuu samat ja on perhe lapsineen kyydissä?"

Tyytyväinen???
/&%/#"!URPÅ!
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
arskar
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 08, 2006 19:09
Paikkakunta: TURKU

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja arskar »

Ja voihan sitä olla vaikka Saksassa ajelemassa...
Turbo tekee iloiseksi.. 9-3 aero vm 2004
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja SZalama »

mordai kirjoitti:
Tyytyväinen???
/&%/#"!URPÅ!
Rauhaa nyt vain.

Liikenne nähtävästi herättää tunteita ja jokainenhan pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana. Mutta henkilökohtaisuuksiin nyt on turha mennä tällaisesta asiasta eikä niitä voimasanojakaan mielestäni tarvita, mainitsin vain mieleeni tulleen asian joka ei liity siihen mitä tuo juuri kyseinen tapahtuma aiheuttaisi vaan yleisesti. Enempää en nyt viitsi tähän ketjuun mielipidettäni perustella sillä se ei tänne kuulu.

Kiitos ja Anteeksi.
Saab 900S 2.3 vm1998
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja moose »

mordai kirjoitti: Tyytyväinen???
/&%/#"!URPÅ!
Jaa-has. Ompas taas sankari vauhdissa - niin tien päällä kuin foorumeilla...
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Voi, voi... liikenne - sinänsä niin simppeli asia - tosiaan herättää tunteita...

Itse ajan AINA tarkasti nopeusrajoitusten ja muidenkin sääntöjen mukaan, enkä ole kertaakaan kolaroinut tai saanut sakkoja (olen vissiin keskivetoa parempi kuljettaja) :D

Mielestäni liikennen on järjestelmä, jossa kaikkien pitäisi toimia ennakoitavasti, sovittujen sääntöjen mukaan.

Esimerkiksi piittaamattomuus nopeusrajoituksista johtaa jatkuvasti vaaratilanteisiin maanteillä, kun ne, jotka vain kuvittelevat olevansa muita parempia kuljettajia ja muutenkin erinomaisa tyyppejä, tekevät hurjia ohituksia. TASANOPEUS on avainsana. Kun jokainen noudattaisi rajoituksia, turhat ohitukset jäisivät pois ja ihmishenkiä säästyisi vino pino.

Itse olen aina silloin tällöin "tientukkona" mootoriteiden vasemmalla kaistalla, sillä piittaamattomuus rajoituksista aiheuttaa kaltaisileni - muita paremmille kuljettajille - ongelman: oikealla kaistalla jono etenee 90 km/h, vasemmalla 130-140 km/h. Miten siinä sitten ajat rajoituksen mukaan 120 km/h (mittarivirhe huomioon ottaen)?

Eniten ärsyttää se, että nämä säännöistä piittaamattomat, jumalasta seuraavat jaksavat pauhata joustavasta ajotavasta. Mitä se on? Kuka sen määrittelee? Vain liikennessäänöt on tarkasti määritelty.

Mielestäni joustava ajotapa tarkoittaa liikennesääntöjen kunnioittamista, mutta sellaista liikennesilmää (jota muuten löytyy vain keskivertoa paremmilta kuljettajilta), jolla osaa nähdä tilanteet, joissa voi pienellä huomaavaisuudella ja omista oikeuksista joustamisella auttaa toisen matkaa huomattavasti.

Joustava ajotapa ei todellakaan tarkoita sitä, että kaahaan ja kiilaan säännöistä piittaamatta muita. Joustavuus ja aloite pitää tulla AINA siltä osapuolelta, joka tinkii oikeuksistaan.

Mutta mikä parasta: sääntöjä kunnioittava, jostava ja ennakoiva ajotapa säästää myös huomattavsti polttoainetta ja hermoja :D
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja mordai »

moose kirjoitti:
mordai kirjoitti: Tyytyväinen???
/&%/#"!URPÅ!
Jaa-has. Ompas taas sankari vauhdissa - niin tien päällä kuin foorumeilla...
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Keskustelu oli ohjauslukon lukkiutumisesta kesken ajon. En pyytänyt mielipidettä siihen mitä mieltä joku on jos ajan120 km/h alueella perhe kyydissä 140 mittarinopeutta. Luonnollisesti jos näin tekisin, ratti jumiutuisi ja perhe kuolisi, olisi asia jonkun mielestä varmaan minun syy, kun ajoin 10 km/h ylinopeutta...??

Mitä itse haet tuolla kommentillasi? Onko siinä jokin sanoma? Käsitteleekö se aihetta tai tätä offtopic asiaa?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja mordai »

tk60382 kirjoitti:Voi, voi... liikenne - sinänsä niin simppeli asia - tosiaan herättää tunteita...

Itse ajan AINA tarkasti nopeusrajoitusten ja muidenkin sääntöjen mukaan, enkä ole kertaakaan kolaroinut tai saanut sakkoja (olen vissiin keskivetoa parempi kuljettaja) :D
Mutta mikä parasta: sääntöjä kunnioittava, jostava ja ennakoiva ajotapa säästää myös huomattavsti polttoainetta ja hermoja :D
......
Jokainen ajaa luonnollisesti omaa vauhtia, ei siinä mitään. Toivottavasti itse kuitenkin katsot myös taustapeiliin ja mikäli sinulla on tilaa ja takana on nopeammin ajavia, väistyt oikealle.

Tätä noudatan edelleen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 59#p164259

Ylinopeussakkoja edelleen 0!
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Se oli niinku siinä.. Muutenkin nuo nopeusrajoitukset keinotekoisia. 127 fiat vuodelta '81 tai saab 95 vaikka vuodelta '08 ei mene samalla viivalla kuitenkaan. Toki ennakoitavuus paranee kun pyritään suurinpiirtein samoin ajamaan, ja jos niistä poiketaan niin pitää antaa muille mahdollisuus reagoida.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Mimmi kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:TASANOPEUS on avainsana.
Valitettavasti JOKA päivä näkee näitä "tasanopeus-kuskeja", jotka ajavat JOKA PAIKASSA samaa "tasanopeutta", oli nopeusrajoitus tai muu liikenne mikä tahansa.
Joo, nää kuskit muakin ärsyttää. Hyvä esimerkki viime kesältä, jolloin 3-moottoritiellä tehtiin tietöitä ja rajoitus oli jonkin matkaa 80 km/h. Hirvittävä letka autoja pyyhälsi ohitseni reipasta sataa. Sitten kun rajoitus vaihtui takaisin 120 km/h, ohitn nuo samat tyypit, jotka jatkoivat edelleen reippaan satasen vauhdillaan.

Kuten kaikki varmaan ymmärsivät tarkoitin kuitenkin tasanopeudella sitä, että kaikki ajavat suurinta sallittua nopeutta. Ja jos eivät sitä pysty pitämään, antavat tietä rajoituksen mukaan ajaville. Tässä olisi karavaanareillakin vielä paljon, paljon oppimista....
mordai kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:Voi, voi... liikenne - sinänsä niin simppeli asia - tosiaan herättää tunteita...

Itse ajan AINA tarkasti nopeusrajoitusten ja muidenkin sääntöjen mukaan, enkä ole kertaakaan kolaroinut tai saanut sakkoja (olen vissiin keskivetoa parempi kuljettaja) :D
Mutta mikä parasta: sääntöjä kunnioittava, jostava ja ennakoiva ajotapa säästää myös huomattavsti polttoainetta ja hermoja :D
......
Jokainen ajaa luonnollisesti omaa vauhtia, ei siinä mitään. Toivottavasti itse kuitenkin katsot myös taustapeiliin ja mikäli sinulla on tilaa ja takana on nopeammin ajavia, väistyt oikealle.

Tätä noudatan edelleen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 59#p164259

Ylinopeussakkoja edelleen 0!
Tuo kommentti, että jokainen ajaa omaa vauhtia on kyllä sanonko mistä... Alle rajoituksen voit körötellä, mutta silloin on syytä vilkuilla peiliin ja päästää rajoituksen mukaan ajavat ohi!

Jos ja kun ajan rajoituksen mukaan, en näe tarpeelliseksi helpottaa muiden kaahailua antamalla tietä takapuskurissa hiostaville. Moottoritiellä vasen kaista on luonnollisesti vain ohituksia varten!

Lista periaatteistasi tien päällä on muuten asiaa, mutta jatkuvan ylinopeuden, takapuskurissa hiostamisen ja jarruvalojen vilkuttelun jättäisin vähemmälle. Ne kun vain provosoivat muita, aiheuttavat vaaratilanteita ja niistä on harvemmin oikeasti apua.
Poikarukka kirjoitti:Se oli niinku siinä.. Muutenkin nuo nopeusrajoitukset keinotekoisia. 127 fiat vuodelta '81 tai saab 95 vaikka vuodelta '08 ei mene samalla viivalla kuitenkaan. Toki ennakoitavuus paranee kun pyritään suurinpiirtein samoin ajamaan, ja jos niistä poiketaan niin pitää antaa muille mahdollisuus reagoida.
Kyllä niillä autoilla, joita tienpäällä nykyään näkee (poislukien raskasliikenne), päsee 120 km/h. Kiihtyvyydessä on tietty eroja, mutta se ei ole nähdäkseni ongelma. Ja kuten edellä totesin, alle nopeusrajoituksen ajavan pitäisi antaa tietä nopeammille.

Tuosta raskaasta liikenteestä juolahtikin mieleeni käsittämättömät tilanteet, joissa rekka ohittaa moottoritiellä toista rekkaa 1-2 km/h nopeuserolla. Aivan käsittämätöntä puuhaa, varsinkin, kun rekoilla on 80 km/h noepusrajoitus. Olen vedellyt muutaman kerran venetraileria motarilla (80 km/h), ja jok' ikinen rekka on painanut ohitseni. Miksei poliisi puutu näihin raskaan liikenteen ylinopeuksiin???
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja hz81 »

georgahti kirjoitti: 95:ssä ei rattilukkoa? enpä ole tullu koittaneeksi.. LOL
Ei, vain pakkilukko.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja mordai »

tk60382 kirjoitti: Jos ja kun ajan rajoituksen mukaan, en näe tarpeelliseksi helpottaa muiden kaahailua antamalla tietä takapuskurissa hiostaville. Moottoritiellä vasen kaista on luonnollisesti vain ohituksia varten!
TOIVON kuitenkin ettet itse aja ohituskaistalla ns. nopeusrajoituksen mukaan jos tilaa olisi oikealla kaistalla kun takaata tulee nopeampaa liikennettä? Ei kyse ollut kaahailun helpottamisesta... Kuten itse sanot "vasen kaista on luonnollisesti vain ohituksia varten!"
tk60382 kirjoitti:
Lista periaatteistasi tien päällä on muuten asiaa, mutta jatkuvan ylinopeuden, takapuskurissa hiostamisen ja jarruvalojen vilkuttelun jättäisin vähemmälle. Ne kun vain provosoivat muita, aiheuttavat vaaratilanteita ja niistä on harvemmin oikeasti apua.
Ylinopeus on oma asiansa. En sano että on oikein ajaa 10-20 km/h yli rajoituksen mittarinopeutta, mutta eipä ylinopeussakkoja ole 13 vuoden aikan tullut yhtään. Jos joku haluaa ajaa kovempaa, ei ole minun asia puuttua siihen. Sen takia meillä on virkavalta. Luonnollisesti paheksun sitä että liian suurella tilannenopeudella vaarannetaan liikennettä. Jos joku ajaa lähes tyhjällä tiellä 20-30 km/h ylinopeutta, en näe siinä yhtä isoa riskiä kuin 10 km/h ylinopeus pujotellen keskellä ruuhkaa. Kansalaispoliisin leikkiminen on se mikä aiheuttaa vaaratilanteita (estäminen, blokkaaminen, kiilaaminen jne..).

En kuitenkaan tarkoittanut / kirjoittanut että roikkuisin jonkun puskurissa jatkuvasti. Jos joku on ohituskaistalla turhaan, ohittamatta ketään ja niin että oikealla olisi tilaa, KÄYN melko lähellä, mutta en jää siihen roikkumaan. Sen sijaan jos itse ohitan autoja tai edessäni on liikennettä joka estää ajamasta kovempaa ja jokut tulee _roikkumaan_ omaan puskuriini väläytän takuuvarmasti jarruvaloja. Jos ei tästä ymmärrä, hiljennän kyllä ko. turvavälin mukaiseen nopeuteen... Vaaratilanteen aiheuttaa se että kaveri roikkuu puskurissa kun edessä on muuta liikennettä.

-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

mordai kirjoitti:
tk60382 kirjoitti: Jos ja kun ajan rajoituksen mukaan, en näe tarpeelliseksi helpottaa muiden kaahailua antamalla tietä takapuskurissa hiostaville. Moottoritiellä vasen kaista on luonnollisesti vain ohituksia varten!
TOIVON kuitenkin ettet itse aja ohituskaistalla ns. nopeusrajoituksen mukaan jos tilaa olisi oikealla kaistalla kun takaata tulee nopeampaa liikennettä? Ei kyse ollut kaahailun helpottamisesta... Kuten itse sanot "vasen kaista on luonnollisesti vain ohituksia varten!"
Juuri näin! Käytän vasenta kaistaa vain ohittamiseen. Mutta kuten totesin, ruuhkaisella moottoritiellä, jossa oikean kaistan letka etenee hieman alle nopeusrajotuksen, saan vasemmalla kaistalla jatkuvasti takaspukuriini valojen vilkuttelijoita, vaikka ohitan (ja ajan suurinta sallittua nopeutta). Tätä en ymmärrä.

Ja mitä tuohon "vaarallisen" ylinopeuden märittelemiseen tulee, niin en lähtisi sitä turhanpäiten harrastamaan - helpompi ajaa rajoituksen mukaan! Ja POINTTINI oli nimen omaan TASANOPEUS! Ylinopeudet johtavat vaaralliseen nopeushajontaan, kun jokainen määrittelee turvallisen nopeutensa eri tavalla.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja mordai »

tk60382 kirjoitti: Juuri näin! Käytän vasenta kaistaa vain ohittamiseen. Mutta kuten totesin, ruuhkaisella moottoritiellä, jossa oikean kaistan letka etenee hieman alle nopeusrajotuksen, saan vasemmalla kaistalla jatkuvasti takaspukuriini valojen vilkuttelijoita, vaikka ohitan (ja ajan suurinta sallittua nopeutta). Tätä en ymmärrä.

Pahoittelut tästä offarista taas... :|

Juuri tätä tarkoitin. Mielestäni turhaa pitkien kuluttamista niin kauan annat tilaa tilaisuuden tullen. Annan itsekin tilaa jos siihen on mahdollisuus kun joku haluaa ajaa ohituskaistalla minua nopeammin. Näin oletan että muut tekevät ja sillon katson että ohitan tilaa antaneen niin etten blokkaa häntä kun oikealla tulee liikennettä. Tällaisille reiluille näytän jopa räpylää kiitoksena. Tietenkin tilanne on vähän eri nopealla 120 rajoituksen moottoritiellä ja 80 rajoituksen kehä I ruuhkassa. Ruuhkaisella Kehällä yritän jopa vähentää pumppaamista yrittämällä sovittaa oman TASAnopeuden sen liikenteen mukaan mitä näen 10-15 auton päässä.
tk60382 kirjoitti: Ja mitä tuohon "vaarallisen" ylinopeuden märittelemiseen tulee, niin en lähtisi sitä turhanpäiten harrastamaan - helpompi ajaa rajoituksen mukaan! Ja POINTTINI oli nimen omaan TASANOPEUS! Ylinopeudet johtavat vaaralliseen nopeushajontaan, kun jokainen määrittelee turvallisen nopeutensa eri tavalla.
Jep, tasanopeutta ja tasaylinopeutta. Motarilla mittarin mukaan 20 kmh yli rajoituksen oli sitten 80 tai 100 kmh aluetta. Olen samaa mieltä että jokainen määrittelee turvallisen nopeuden omalla tavalla. Mutta kyllä se alinopeuskin aiheuttaa vaaratilanteita... esim. liittyminen 80kmh liikenteeseen 50-60 nopeudella.

Kiitos ja anteeks vielä offarista. :wink:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Meinasi käydä huonosti! Ratti ei liikkunut!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Mimmi kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:Ja POINTTINI oli nimen omaan TASANOPEUS!
Valitettavasti JOKA päivä näkee näitä "tasanopeus-kuskeja", jotka ajavat JOKA PAIKASSA samaa "tasanopeutta", oli nopeusrajoitus tai muu liikenne mikä tahansa.
Mimmille tarkennuksena vielä kerran (ihme ettei aiempi viestini mennyt jakeluun???): Tarkoitan TASANOPEUDELLA sitä, että KAIKKI ajavat TASAN samaa suurinta SALLITTUA NOPEUTTA (jos siihen ei pysty, annetaan tietä suurinta sallittua ajaville), en, että joka paikassa ajetaan samaa nopeutta!!!

Siinä olet oikeassa, että tarkoittamiasi tasanopeuskuskeja näkee valitettavan paljon, mm. karavaanarit ja raskaan liikenteen ammattikuskit, jotka ajavat 100 km/h alueella 85 - 95 km/h ja vaikeuttavat näin ohituksia huomattavasti. Kun nopeusrajoitus laskee 80 km/h, he jatkavat samalla 85 - 95 km/h nopeudella ja roikkuvat takapuskurissa (luulisi ammattikuskien ymmärtävän turvavälien tärkeyden, mutta pääsääntöisesti näin ei valitettavasti ole).
Vastaa Viestiin