Kylmää kyytiä Saabille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kulutushan perustuu EU direktiivin mukaiseen mittasykliin. Onko se BMW:n vika, että heidän koneensa on tuolla syklillä taloudellinen (taloudellisin?). Eli ovat osanneet säätää ja virittää pelit siten, että nuo mittaukset on heille edullisia. Kaikki valmistajat tahtoisivat saamaan, mutteivät siihen pysty.

Olen täysin Jeltsinin kanssa samoilla linjoilla, että Saabin bensakoneet kaipaa kovasti uutta. 9-3:sta löytyvä kaksilitrainen on silti hyvä ja ominaisuuksiltaankin ihan kilpailijoiden rinnalla - vaikka kulutuksessa bimmerille häviääkin.

Mutta 2.8 litrainen ei ole Saabin kone, eikä sovi Saabin imagoon mun mielestä patkääkään. Naurettavaa, että Saab magazinen samassa jutussa puhutaan moottorikokojen oikeistamisesta (pienemmät koneet, isommat tehot ja pienempi kulutus) ja sitten lyödään tiskiin 2.8V6t:n arvot. Ihan hävettää lukea kyseisen Aero XWD:n kulutuslukemia. Combin yhdistetty manuaalina 11l/100km ja automaattina 11.8 litraa sadalle (kaupunki - 18.6litraa! ). Edelleen 9-5:n 2.3T Aeron vireessä (saatikka Hirsch versio) on taloudellisempi tehon tuottaja. Toinen koneista on peruja oikeastaan 80-luvun lopulta...

Ironista, että Fiatin Diesel istuu Saabin myllyksi tällähetkellä paletista mielestäni ainakin toiseksi parhaiten...

Aero XWD:n 2.8V6t:lle vertailukohdaksi sopinee BMW 335xi - 225kW/400Nm @ 1300rpm, EU yhd. 9.7 litraa. 0-100kmh 5.5sek. Peittoaa Turbo X:n arvot toista litraa pienemmällä kulutuksella. Farkku automaatit kyseisistä malleista automaattina EU yhd. Saab 11.8, BMW 9,8. Pari litraa.. ei paha..

Pienemmissä (9-3:n) koneissa tilanne ei ole ihan noin paha. TTiD kisaa kivasti BMW:n myllyn kanssa, häviten kyllä maksimitehoissa ja suorituskyvyssä (0-100kmh) mutta koeajolla paljastuu vähintään yhtä miellyttäväksi ajaa ja vääntöominaisuuksiltaan (mielestäni) paremmaksi. Ulos äänui on karkeampi, mutta sisälle ei.

Että eikai näitä uusi Saabeja osta kuin hullu merkki-fanaatikot... :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Marko A kirjoitti:Kulutushan perustuu EU direktiivin mukaiseen mittasykliin. Onko se BMW:n vika, että heidän koneensa on tuolla syklillä taloudellinen (taloudellisin?). Eli ovat osanneet säätää ja virittää pelit siten, että nuo mittaukset on heille edullisia. Kaikki valmistajat tahtoisivat saamaan, mutteivät siihen pysty.
Ehkä ei BMW:n vika, mutta jos malli ei vastaa todellisuutta niin se on hyvin pitkälle turha. Käytännössä on etu siis kahvipöydässä TM-tason tietämyksellä leuhoteltaessa ja verotuksessa. Sitten jos kulutus on yhtälailla matalampi siinä ajossa mitä itsellä on niin voi minusta puhua todellisesta hyödystä.

Onhan nuo nykykoneet vähän vaisuja ja matalaviritteisiä. Voisi ehkäpä toivoa että XWD:n myötä uskallettaisiin ottaa enemmänkin irti jatkossa, ja mielellään siihen B2X4-moottoriperheen henkeen perustuvalla koneella mikä saattaa kyllä olla toiveajattelua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nature4future
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 20:22

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja nature4future »

Totta, saabit myös kuluttavat bensiiniä (ja saastuttavat) koska käytössä on ns. lentokone tekniikkaa.

Jumbo jetti tutkimusten mukaan vie tuhansien henkilöautojen edestä bensaa..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bemaristikin löytänyt foorumin ilmeisesti. BTCF:ltä varmaankin yhdyssanojen hallinnan vaikeudesta päätellen?

Mikäs jumbojetti muuten käyttää bensiiniä polttoaineena? :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

jcarlson kirjoitti:Bemaristikin löytänyt foorumin ilmeisesti. BTCF:ltä varmaankin yhdyssanojen hallinnan vaikeudesta päätellen?
:lol:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

nature4future kirjoitti:Totta, saabit myös kuluttavat bensiiniä (ja saastuttavat) koska käytössä on ns. lentokone tekniikkaa.

Jumbo jetti tutkimusten mukaan vie tuhansien henkilöautojen edestä bensaa..
Siinä on taas polla punaisena mietitty, että miten sitä saappia solvais :lol:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

"lentokonetekniikkaa" :lol:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Noista BMW:n ja Saabin dieseleiden kulutuksesta olisi tosiaan mukava saada enemmänkin faktaa. Eli mikä on todelllinen kulutus vrt. ilmoitettu.

Tankkaus.comin luotettavuutta tietolähteenä voi tietysti jokainen itse arvioida, mutta tässä yksi bimmeri:
http://tankkaus.com/cardata.php?nr=20642

Ja tuo näyttää olevan vielä tuolla 90kw padalla, eli ei taida olla edes tuo uusin 318d, joka on tehokkaampi ja pieniruokaisempi.

Toki ajotyyli, nopeus kupunki/maantie vaikuttaa asiaan, mutta ainahan noita muuttujia tahtoo olla.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Valmistajan mallilleen ilmoittama kulutus on EU:n määrittelemällä tavalla mitattu. Kaikille samoilla säännöillä ja mittaustavalla.
Tuolta lisää: Helsingin sanomat - kulutusmittaus

Tuosta vois melkein vetää johtopäätöksen, että jos auto vie huomattavasti enemmän keskimääräisessä ajossa, auton ihanne oloissa niin vika on kuljettajassa joka käyttää autoa väärin taikka kaahaa turhaan.

Testi on kehitetty juuri siksi, että muuttujat voidaan eliminoida. Ja jokainen valmistaja pyrkii saavuttamaan kyseisessä testissä parhaan mahdollisen tuloksen. Toiset onnistuu paremmin ja toiset huonommin.

Itse olen sitä mieltä, että testi sinällään voi olla huono taikka pohjoisen oloihin huonosti soveltuva.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Hyvin tuntuvat BMWn koneet toimivan laboratoriossa. :lol:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja peinu »

Otetaampas vielä huomioon tuo vuoden ekoautotestissä mitattu todellinen vs. ilmoitettu kulutus. Saabia ei ollut mukana.

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=148466


Ekoautojen_maantiekulutusero_v2008
Mallisarja Ero todellisen ja mitatun välillä (%)

Toyota Corolla 1.4 D 12,79
Seat Cordoba TDI 18,11
Skoda Octavia 1.9 TDI 21,79
Volvo S40 1.6D 21,90
Hyundai i30 1.6 CRDi 26,23
Peugeot 308 Hdi 26,95
Kia cee'd 1.6 CRDI 28,11
Toyota Prius 29,34
Fiat Linea Multijet diesel 29,41
Citroën C4 1.6 HDi 29,60
BMW 318d 31,47
Ford Focus 1.6 TDCi 36,16
Keskimäärin 25,99

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja hz81 »

peinu kirjoitti:Otetaampas vielä huomioon tuo vuoden ekoautotestissä mitattu todellinen vs. ilmoitettu kulutus. Saabia ei ollut mukana.

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=148466


Ekoautojen_maantiekulutusero_v2008
Mallisarja Ero todellisen ja mitatun välillä (%)


Ford Focus 1.6 TDCi 36,16

Keskimäärin 25,99
Olikohan Yhteihyvässä juuri tämä auto jossain pari vertailussa Peso 308 Hdi:n kanssa. Pisti vain silmään että Focuksen yhdistettykulutus on 4.3 litraa/100km. :lol: :lol:

Edit: tarkastin asian ja yhdistettykulutushan onkin 4.3 eikä 4.5. :lol:
Viimeksi muokannut hz81, Ma Maalis 31, 2008 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

99 GL kirjoitti:"lentokonetekniikkaa" :lol:
Ei kannata viisastella jos ei osaa itsekkään 8O
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hesarin omissa koeajoissa mitattuja kulutuksia vs. valmistajan antamat EU-lukemat.
Klikkaa tästä
Ihan mukavasti näyttää Saabin lukemat pitäneen paikkansa tuolla mittauksissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Kylmää kyytiä Saabille

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kyllä mun mielestäni kunniallisen valmistajan pitäisi pyrkiä siihen, että auto myös käytännön normiajossa vie sen saman mitä ilmoitetaan testikulutukseksi (myönnettäköön, että "normiajo on vaikea määritellä"). Nyt kiertää kaikennäköisiä huhuja, että toiset kulutustestauspajat ovat valmistajalle edullisempia kuin toiset. Näin ei kait pitäisi olla. Varsinkin kun auton ostossa verotetaan jonkun nomin mukaan, jolla ei nyt olekaan juuri tekemistä käytännön kanssa.

Tässä ruvetaan äkkiä kyselemään mitkä ovat autotehtaiden, normien laatijoiden ja lainsäätäjien sidonnaisuudet keskenään. Esim. saksalaisilla testipajoilla on varmasti melkoiset paineet antaa hyvät kulutusarvot oman teollisuuden tuotteille. Suuri osahan teollisuudesta on uhattuna, jos kulutukset eivät laske. Tämä tuo tietysti motivaatiota myös esim. BMW:n tuotekehitykseen. GM:llä tilanne voi olla toinen, Saabit kuluttavat varmaan alle GM:n keskiarvon.

Suomessa mainonta on ehkä vähän karannut käsistä kulutusten kohdalla. Miksi aina niin valpas kuluttaja-asiamies sallii yhden maahantuojan väittää sen autojen vievän vähemmän kuin toisten, vaikka samaan aikaan tiedetään nuo suuret eroavaisuudet käytännön ja normikulutusten välillä? Kuinka paljon kuluttajat uskovat noihin lukuihin? Uudella Mantereella ovat asiakkaat ilmeisesti onnistuneet purkamaan kauppoja (Mazda CX-7), kun auto onkin vienyt huomattavasti yli ilmoitetun. Tämä vissiin johtuu kuluttajan vähän vahvemmasta asemasta uhkaillessaan joukkokanteella.
Vastaa Viestiin