Olen täysin Jeltsinin kanssa samoilla linjoilla, että Saabin bensakoneet kaipaa kovasti uutta. 9-3:sta löytyvä kaksilitrainen on silti hyvä ja ominaisuuksiltaankin ihan kilpailijoiden rinnalla - vaikka kulutuksessa bimmerille häviääkin.
Mutta 2.8 litrainen ei ole Saabin kone, eikä sovi Saabin imagoon mun mielestä patkääkään. Naurettavaa, että Saab magazinen samassa jutussa puhutaan moottorikokojen oikeistamisesta (pienemmät koneet, isommat tehot ja pienempi kulutus) ja sitten lyödään tiskiin 2.8V6t:n arvot. Ihan hävettää lukea kyseisen Aero XWD:n kulutuslukemia. Combin yhdistetty manuaalina 11l/100km ja automaattina 11.8 litraa sadalle (kaupunki - 18.6litraa! ). Edelleen 9-5:n 2.3T Aeron vireessä (saatikka Hirsch versio) on taloudellisempi tehon tuottaja. Toinen koneista on peruja oikeastaan 80-luvun lopulta...
Ironista, että Fiatin Diesel istuu Saabin myllyksi tällähetkellä paletista mielestäni ainakin toiseksi parhaiten...
Aero XWD:n 2.8V6t:lle vertailukohdaksi sopinee BMW 335xi - 225kW/400Nm @ 1300rpm, EU yhd. 9.7 litraa. 0-100kmh 5.5sek. Peittoaa Turbo X:n arvot toista litraa pienemmällä kulutuksella. Farkku automaatit kyseisistä malleista automaattina EU yhd. Saab 11.8, BMW 9,8. Pari litraa.. ei paha..
Pienemmissä (9-3:n) koneissa tilanne ei ole ihan noin paha. TTiD kisaa kivasti BMW:n myllyn kanssa, häviten kyllä maksimitehoissa ja suorituskyvyssä (0-100kmh) mutta koeajolla paljastuu vähintään yhtä miellyttäväksi ajaa ja vääntöominaisuuksiltaan (mielestäni) paremmaksi. Ulos äänui on karkeampi, mutta sisälle ei.
Että eikai näitä uusi Saabeja osta kuin hullu merkki-fanaatikot...
