Jussi kirjoitti:Amerikan mallissa on Talbot Tagorasta apinoidut mcphersonit edessä ja moottori on sama hyrslerin simca-peräinen 2.2 mitä käytettiin esim Pösö 505 turboissa, Talbot Tagorassa ja Matra Murenassa.
Tietääkseni (asiaa jonkin verran tutkineena) tuossa koneessa ei ole mitään samaa tuon hyryslerin 2.2 koneen kanssa. Keula rakenteesta olen samaa mieltä.
Plymouth Horizon olis kyllä hauska, lähinnä yhdistän Plymouthin Valiantiin ja Dusteriin . Koko Talbot/Chrysler/Plymouth Horizon/Dodge Omni sarjan kun pihalle sais...
Tais nuo jenkkimallit olla melko samat, mitä nyt kromien määrät vaihteli ja maskirivotukset merkkeineen, jossain mallissa oli takavalon ympärys vedetty "kromilistalla", jossain taasen oli puukuvioinen kylki?
Mulla oli ennenmuinoin -84:n GLD Horizontti. Upea hohtavan valkoinen yksilö. Sillä tuli monet seikkailut koettua. Talbotin tapaaminen liikenteessä saa vieläkin hymyn huulille ja takaraivoon hiipi välillä ajatus: "Ehkä vielä joskus taas...", mutta onneksi on vielä tämä ajatus jatkanut hiiviskelyään kohti unholaa.
Muistaakseni Talebaanini lähti johonkin Ylivieskan suuntaan. Mitähän sillekin ressukalle nykyään kuuluu...
Arkistosta löytyi kuvakin Talouspotista ja kuskista. Kuvassa menossa normaali kuljettajan ja kulkineen välinen rupattelutuokio aiheena: aamu-unisuus.
Osaakos kukaan Talbotteihin vihkiytynyt, tai muuten asioista tietävä valistaa siinä asiassa että mikä ihme niiden venttiilikoneistossa oli "ominaisuutena", että räpätyksen kuuli jo kaukaa ja tiesi mikä auto on tulossa vaikka sitä ei vielä nähnytkään? Ja oliko se moottori jotakin Simcan sukua, jos en väärin muista/tiedä?
Ja se räplätys on painunut muistiin vaikka autot olivat silloin uusia ja mitä ilmeisimmin huollettuja.
Jakoketjuhan siellä räpätti.Ongelma korjaantui laittamalla jälkikäteen pieni kiristin väliin.Ketju itsessäänhän oli lyhyt koska nokka-akseli oli lohkossa.
Hämärästi muistan nähneeni jossain suomalaisessa auto- tai yleisteknillisessä aikakauslehdessä kuvia käyttö- tai kestotestissä olleen Talbotin puretusta moottorista (mallia en muista, mutta bensiinimoottoritekniikkahan noissa oli samaa riippumatta siitä oliko kyseessä Horizon, Solara, 1308 tai 1510 ja oliko moottori 1,1, 1,3 vai 1,5).
Tuon huiman ajomäärän (50 000?) jäljiltä venttiilinnostimien kupit olivat venyneet kuopille! En tiedä, mikä osuus tällä oli ääneen.
Kai sitä voi toisaalta pitää vikana sikäli, että ihan uusissa autoissa kilinä ei vielä ollut järin voimakasta, ja sikäli, että kilinän voimakkuus vaihteli yksilöittäin.
Ja toisaalta sen voisi ajatella ominaisuudeksi sikäli, että äänestä valittava Talbot-asiakas tuskin sai takuuaikanakaan uutta moottoria, vaikkei kilinää huollossa kokonaan pystytty poistamaan - ja sikäli, että moottoreilla saatettiin äänestä huolimatta ajaa satoja tuhansia kilometrejä.
Kiva olisi, jos noitakin muutama säästyisi jälkipolville. Kotimaisten Talbotien, erityisesti Horizonin, historia liittyy niin läheisesti Saabeihin, että ei tuntuisi yhtään luonnottomalta, että Saab-Klubi tukisi myös niiden harrastamista ja säilyttämistä.
tomaatti kirjoitti:Jakoketjuhan siellä räpätti.Ongelma korjaantui laittamalla jälkikäteen pieni kiristin väliin.Ketju itsessäänhän oli lyhyt koska nokka-akseli oli lohkossa.
Kyllä se ominaisääni tulee ihan venttiilikoneistosta, ei jakoketjusta. Korjaus ääneen on säätö riittävän tiheään. Sama ominaisuus oli jo Simcoissa ja jatkui vielä Pösöissäkin niin kauan kuin tuo perusmoottori pysyi tuotannossa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Molemissa oli vikaa eli tuo kiristäjän puuttumininen oli vain toinen noista äänistä ja toinen tuo raju kuluminen (suhteessa km) venttiili koneistossa. Noihin tuli jos jonkimmoisia kokeiluja tehtaaltakin ja joskus oli jopa mainintaa että kylmä käynnistykset Suomessa tekivät hallaa tuolle koneistolle... se ei koskaan saanut vahvistusta.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mun viimeinen talbottini oli -82 1.3 horizon.Tässä oli epänormaalia se että kone kävi
todella nätisti.Entinen omistaja kertoi asennuttaneensa siihen sen jakoketjun kiristimen.Kait siihen oli sitten kansipokakin tehty?
Mutta pointti on se että moni vanha automies kysyi että oletko vaihtanut toisenmerkkisen moottorin kun ei rallata!Todella nätti oli siinä autossa käynti,aivan toista kuin edellisessä -83 horizonissa joka muistutti lähinnä sepelimyllyä.
Vaihdoin kyllä öljytkin siihen nättikäyntiseen talbottiin enkä ainakaan huomannut mitään lisäaineita öljyn joukossa.Ajelin ko. vekottimella 35 tkm eikä ääni pahentunut yhtään,eli nätti käynti oli koneessa vieläkin kun korin lahoamisen takia ajot sillä autolla lopetin.
Ruostu ne talbotit nopeasti vaikka saman maali/ruosteeston saabien kanssa sai.
Ja alusta noissa oli aivan omaa luokkaansa ainakin soreateillä!Pirun hyviä ajaa verrattuna japskeihin pohjaavine takajousituksineen.
Ohjaushan talboteissa olisi voinut olla nopeampikin.
Meillä oli joskus 80-luvun lopulla isällä kans 1510GL ja sillä sitä on tullut opeteltua autonkäsittelyn ensimmäisiä askelia.. (Tietysti 99 SAABin lisäksi..)
En kovin hyvin niitä aikoja muista, mutta paljon siihen liittyy tarinoita poishyppivistä vaihteista, moottorin tipahtamiseen. Kilometrejä taisi ehtiä tulla about 280tkm ja ilman koneremppaa meni. Eli hinta/laatusuhteeltaan oli oiva peli.
Kyllä.Ehdottelin tuota ja sitä lahden horizonttia emännälle,mutta ei lämmennyt.Saanut ilmeisesti liikaa og-900 saabista otetta ja ei suostu enää muuhun vaihtamaan.