linesix kirjoitti:Luin joskus tyytyväisyyskeselyä VAG:n tuotteista saksan kansalaisilta.
Voittaja oli yllättäen Skoda.
Ei ehkä kovinkaan yllättävää, kun etukäteisodotukset ovat varmasti olleet pienemmät kuin VW/Audi-käyttäjillä. Ja jos saman laadun on saanut pienemmällä rahalla, tottakai sitä on tyytyväinen.
linesix kirjoitti:30tkm vuodessa ei toisaalta ole vielä paljoa, kannattaa myös harkita sitä nykyisen
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
in pitämistä, autonvaihto on niin pirun kallista.
Totta tuokin, varsinkin jos on saanut 900S:n kulkemaan 7l/100km, kyseessä on niin hyvä yksilö ettei siitä kannata hevillä luopua. Dieselöljyn ja bensiinin suhteellinen hintaero pienenee koko ajan, lisäksi säästät dieselveron hinnan, kaskovakuutuksen hinnan (noin vanhaan autoon ei tarvinne) sekä pääomakuluja.
Seatista: itsellä on eniten kokemusta Cordoba TDi:stä, oikein järkevä, näppärä, pihi, ripeäkulkuinen, ongelmattomasti (paitsi ne prkl:n lukot
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
) toimiva peli. Ja meni todella pienellä. Tuo 90 hv:n perus-TDi-kone on myös Toledossa yleinen, suosittelen varauksetta - tehokkaammat versiot ovat tekniikaltaan jo monimutkaisempia eivätkä välttämättä yhtä pomminvarmoja.
Varoitus: Ensimmäisen sukupolven Toledosta (v'99 asti) on TDi-version lisäksi olemassa malli nimeltä Toledo diesel (Toledo D) ja tässä on
ahtamaton etukammiodiesel. Laiska kone, joka tekee ajamisesta ikävää ja kulutuskin on isompi. Ero TDi:hin on kuin yöllä ja päivällä, TDi:n maineella ja vanavedessä näitäkin kuitenkin myytiin. Kaipa sellaisellakin jotenkin pärjää, kun totuttautuu ajotapaan, mutta äkkiseltään tuollaisen puikkoihin jouduttuani kokemus oli varsin masentava.
Vaikka Seatin laatu onkin ollut korkea, 10 vuotta vanhojen TDi- ja Diesel-Seatien kuntoon vaikuttanevat valtaisat ajomäärät. Todennäköisesti osa noista on jo todella kurjassa kunnossa.