AIka lailla olen samaa mieltä kanssasi. Asiaan mielenkiintoista perspektiiviä saa kun katselee Japanin mittasyklillä testattuja. Japanilaiset merkit on siellä paremmin sijoittuneita kuin esim juuri BMW. Eli Japsit virittää autonsa heidän "normien" mukaan.
Verotuskohtelusta johtuen tulis Suomenkin tehdä oma normi, mikä käytännössä on toki täysin mahdoton ajatus. Mutta kun nyt kerta spekuloidaan niin antaa mennä.. Eli kylmästartti -10 asteen pakkasesta ilman lohkista. Ajoa -20 asteen pakkasella lämppärit täysillä ja kaikki valot päällä (simuloi pohjoisen pimeäajoa), ajoa luistavalla sohjolla yms. Ja vielä sekaan se ehdoton, yksi täyskaasu kiihdytys. Tuo viimemainittu on se joka EU mittauksesta puuttuu, ja siinä on yks iso pointti mikä muuttaisi lukemia pikkukoneiden eduksi. 3 litrainen tuplaturbo kun imaisee aika reilusti jos on poljin lattiassa...
Kylmää kyytiä Saabille
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Itse asiassa kerosiinianature4future kirjoitti: Jumbo jetti tutkimusten mukaan vie tuhansien henkilöautojen edestä bensaa..
MD-11 kuluttaa erään nettitiedon mukaan keskimäärin reilut 8000 litraa / tunti kerosiinia. Maksiminopeus reilut 900 km/h, eli noin 8,8 litraa / km... Eli ei nyt ehkä tuhansien, mutta varmasti satojen henkilöautojen kulutus
Uusimman jumbon (747-400) vastaavat sepeksit ovat 14100 l/hr ja 1100 km/h = 12,8 l/km
Nice-to-know -tietoa ja varmaan kaikki osaa wikipedittää
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Hyvä pointti, mordai!Marko A kirjoitti:MD-11 kuluttaa erään nettitiedon mukaan keskimäärin reilut 8000 litraa / tunti kerosiinia. Maksiminopeus reilut 900 km/h, eli noin 8,8 litraa / km...
...Ja jos olettaa, että ilma-alus on täysi (kuten usein esim. lomalennoilla on), eli 410 matkustajaa, saadaan kulutukseksi 0,21 l/km/matkustaja. Ja MD-11 edustaa jo varsin vanhaa teknologiaa, uudet koneet (esim. B-787 sekä Airbus 350XWB) kuluttavat jopa 30% vähemmän kuin MD-11, eli niissä päästään jo 0,15l/km/matkustaja, eli kahvikupilliseen.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Kylmää kyytiä Saabille
... mutta jos nopeutta on sen 900 km / h niin aika kova poika saa olla kahvia litkimään tuohon kilsakulutukseen päästäkseen. Sitäpaitsi se koneitten kahvi on myrkkyä
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Olisitko yllättynyt, jos tapaisit jonkun, joka tekee näin? Siis oikeasti yllättynyt?J.N kirjoitti: Vertaileeko joku uutta autoa ostaessaan vaihtoehtoja kulutuslukemien perusteella? Onko jollekkin valmistajan ilmoittamat lukemat jossain määrin valintakriteeri?
Siis ihan oikeasti, tekeekö joku näin...?
Itse en valitse autoa sen perusteella, mutta kyllä se kuitenkin jonkinlaisen painoarvon saa. Jos autot maksavat suunnilleen yhtä paljon, ovat yhtä hyvin varustellut ja ovat vielä lähes yhtä mukavat ajaa, niin kyllä uskoisin, että vaakakuppi kallistuu sen puoleen, joka syö 2-3l/100km vähemmän löpöä.
Ja varmasti löytyy niitäkin, jotka lukevat noita tehtaan ilmoittamia speksejä kuin Raamattua konsanaan. Aivan varmasti löytyy.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kylmää kyytiä Saabille
Tuohon kulutukseen vielä että itse ainakin valitsin aikanaan 9-5 aeron koska keskikulutus manuaaliaskilla vain 8,8 02 vm(vieläkin aika vähän bensavehkeitä joissa suorityskyky ja talous näin hyvin tasapainossa). Perus 2,0 kulku aivan toista ja kuluttaa kuitenkin enemmän, ja jos vertaa 9-3 benskoneisiin tuntuu että kehitys on mennyt taaksepäin.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447