Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja VVV »

Tosiaan mielenkiintoista miten meinaavat toteuttaa tuon tässä Pohjolan pimeydessä. Ilman lisävaloa täysin mahdotonta saada mitään kuvaa aikaiseksi ja suora salamavalo ei liene järkevä ratkaisu tuossa järjestelmässä. Tietysti joku pieni tuikku suunnattuna suoraan rekisterikilpeen ja alivalotus kameralla saattaa tuottaa jotain tuhrua, josta ehkä saa rekisterikilvestä selvää. Odotellaan mielenkiinnolla... :roll:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Olen tyhmä (jo usein todettu niin virkavallan kuin muunkin yhteiskunnan taholta), mutta miksi 80km/h alueella pitää ajaa 95km/h, 100alueella 115, 120alueella 140.... Jos max nopeusrajoitus olisi 180km/h, niin manattaisiin, että ajoin vain 210km/h... Siis kuinka iso rajoituksen pitäisi olla, että se olisi "sopiva"? Kai nuo rajoitukset on tehty jotain varten, ei vain Saabbikuskien kiusaksi? Sillä leppoisella maantiepätkällä, jossa "ei koskaan liiku ketään" saattaa olla satunnaisesti tienpientareella 8v. alakoululainen odottamassa koulutaksia, saattaa olla maaseudun mummo ylittämässä tietä kasvimaalleen... :x Kuinka paljon nopeammiin olet perillä, kun ajat esim. 10km matkan 80km/h alueella nopeudella 90km/h? Jokaien on käynyt sen verran kouluja, etä osaa laskea, vai? Siis kysymys kuuluu: Mikä vi**n kiihoittava tekiä on ajaa ylinopeutta? "Olen parempi kuski, mulla on parempi auto"? Tässä maassa matkat eivät ole niin pitkiä, että perustellisesti voisi vedota ajan kulumiseen, voi voiko? Onko vain syy siinä, että " mun autossa on munaa, se kulkee, olen hyvä kuski, ja edessä on tyhmä Toyota"? Voisiko joku ihan oikeasati hyvä kuski perustella ko. käytöksen? Ja haukkua saa, kun en ole oikea(???) Saab kuski, vaan ajan mittarin mukaan (joka Saabissa on kuulemma tarkka!)... Ja v**tu mikä avautuminen; mutta haukkukaa! :oops: :oops: :evil:
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Ei siinäkään vielä mitään jos joku haluaa ajaa kovemmin ja ohittaa mutta miksi pitää ohittaa väkisin ja sitten ollaan jo heti kääntymässä seuraavasta risteyksestä? Tai miksi pitää päästä (reilua) ylinopeutta ajaen ohi vain hidastaakseen sitten siihen nenän eteen?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

muppelo kirjoitti:Ei siinäkään vielä mitään jos joku haluaa ajaa kovemmin ja ohittaa mutta miksi pitää ohittaa väkisin ja sitten ollaan jo heti kääntymässä seuraavasta risteyksestä?
Siksi, että ei tartte ajaa sen törttöilijän perässä enään jos se sattuu kääntymään samasta risteyksestä.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja muppelo »

V.J.S kirjoitti:
muppelo kirjoitti:Ei siinäkään vielä mitään jos joku haluaa ajaa kovemmin ja ohittaa mutta miksi pitää ohittaa väkisin ja sitten ollaan jo heti kääntymässä seuraavasta risteyksestä?
Siksi, että ei tartte ajaa sen törttöilijän perässä enään jos se sattuu kääntymään samasta risteyksestä.
Ja ketkä olivatkaan törttöjä? Kaikki muut paitsi noi itse? :lol:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

muppelo kirjoitti: Ja ketkä olivatkaan törttöjä? Kaikki muut paitsi noi itse? :lol:
Nimenomaan. Kortti (ja auto) pois kaikilta muilta paitsi minulta, niin alkaa liikenne sujumaan. :P
Törttöjä on monenlaisia, ehkä eniten vit... harmittaa ne, jotka junnaavat n. 60-70km/h nopeuksilla rajoituksen vaihdellessa 40-80km/h välillä, tai sitten ne, joiden kiihdytys esim. 60 --> 80km/h kestää noin kolme kilometriä rajoituksen vaihtumisen jälkeen.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja muppelo »

V.J.S kirjoitti:
muppelo kirjoitti: Ja ketkä olivatkaan törttöjä? Kaikki muut paitsi noi itse? :lol:
Nimenomaan. Kortti (ja auto) pois kaikilta muilta paitsi minulta, niin alkaa liikenne sujumaan. :P
Törttöjä on monenlaisia, ehkä eniten vit... harmittaa ne, jotka junnaavat n. 60-70km/h nopeuksilla rajoituksen vaihdellessa 40-80km/h välillä, tai sitten ne, joiden kiihdytys esim. 60 --> 80km/h kestää noin kolme kilometriä rajoituksen vaihtumisen jälkeen.
Samaten ainakin täälläpäin vaaratilanteita aiheuttavat autoilijat jotka eivät tiedä/käsitä että rampin kiihdytyskaistalta on tarkoitus liittyä liikenteen sekaan samalla nopeudella kuin se muu liikenne eikä satasen alueella sekaan mennä 60km/h.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jaarli kirjoitti:Olen tyhmä (jo usein todettu niin virkavallan kuin muunkin yhteiskunnan taholta), mutta miksi 80km/h alueella pitää ajaa 95km/h, 100alueella 115, 120alueella 140.... Jos max nopeusrajoitus olisi 180km/h, niin manattaisiin, että ajoin vain 210km/h... Siis kuinka iso rajoituksen pitäisi olla, että se olisi "sopiva"? Kai nuo rajoitukset on tehty jotain varten, ei vain Saabbikuskien kiusaksi? Sillä leppoisella maantiepätkällä, jossa "ei koskaan liiku ketään" saattaa olla satunnaisesti tienpientareella 8v. alakoululainen odottamassa koulutaksia, saattaa olla maaseudun mummo ylittämässä tietä kasvimaalleen... :x Kuinka paljon nopeammiin olet perillä, kun ajat esim. 10km matkan 80km/h alueella nopeudella 90km/h? Jokaien on käynyt sen verran kouluja, etä osaa laskea, vai? Siis kysymys kuuluu: Mikä vi**n kiihoittava tekiä on ajaa ylinopeutta? "Olen parempi kuski, mulla on parempi auto"? Tässä maassa matkat eivät ole niin pitkiä, että perustellisesti voisi vedota ajan kulumiseen, voi voiko? Onko vain syy siinä, että " mun autossa on munaa, se kulkee, olen hyvä kuski, ja edessä on tyhmä Toyota"? Voisiko joku ihan oikeasati hyvä kuski perustella ko. käytöksen? Ja haukkua saa, kun en ole oikea(???) Saab kuski, vaan ajan mittarin mukaan (joka Saabissa on kuulemma tarkka!)... Ja v**tu mikä avautuminen; mutta haukkukaa! :oops: :oops: :evil:
Muuten ihan hyvää peruspaatosta, mutta käsittääkseni tässä ketjussa taisi olla kyse Automaattisen Valvonnan keinoista ja oikeutuksista, ei varsinaisesti nopeuksista tai ylinopeuksista itsessään.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mimmi kirjoitti:
jaarli kirjoitti:Tässä maassa matkat eivät ole niin pitkiä, että perustellisesti voisi vedota ajan kulumiseen, voi voiko?
Jos ajat esim 500km 20% nopeammin, niin sinäkin osaat varmaankin laskea ajansäästön.
Ja säästyneen ajan voi käyttää niihin 2-3 tunnin kestävään kahvitaukoon sopivalla huoltsikalla... ;)
Ennemmin omat eväät matkaan, kupponen kahvia termarista ja menee 5min (tuo vaikka 8 kertaa matkan aikana), kahvisavut tuprauttelee ajossa, eipä tarvi ajella ylinopeutta 8)

Odottelen edelleen innolla että liikenneministeriössä keksitään systeemi joka tallentaa autolla ajettuja nopeuksia ja ilmoittelee ne esim. liikennemerkkeihin upotettuihin tiedonkeruujärjestelmiin, jotka taas toimittavat ylinopeustiedot poliisilaitoksen atk-järjestelmän kautta ylinopeutta ajaneille.
Erityisesti sitä minkätasoinen insinööriporukka systeemin kehittelee ja kuinka helpolla se on mattimeikäläisen ohitettavissa :D
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Missäs kohdassa minä muka puhuin kenenkään erityisesti ajavan ylinopeutta tuossa edellisessä?
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ei Mimmi oo koskaan törmänny tilanteeseen että käy jollain huoltoasemalla kahvilla, lähtee ajamaan niin sieltä parin pöydän päästä hitaasti kahvia juonut ja lehteä lukenut tyyppi lähtee minuutin myöhemmin ajelemaan ylinopeutta?
500km matkalla voi törmätä jopa kolmessa kahviossa samaan tyyppiin... Näitä "pitää ajaa ylinopeutta että ehtii seuraavaan kahvioon lukemaan lehteä rauhassa"-tyyppejäkin on liikenteessä.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kun yleensä yksin ympäri tätä maata sombaan niin en tuollaiseen törmää. Jollain lyhkäsellä 500km vedolla ei tule pysähdeltyä. Samoin taajaman ulkopuolella ajan ylinopeutta lähestulkoon aina. Aikasäästö esim. välillä Vantaa-Oulu on melkoisen mukava, ehtii hotlaan ryystämään kaljaa aikaisemmin. Mua ei rauhallisesti ajavat häiritse, turbolla kun pääsee heilahtamalla ohi.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Koiran kanssa ajellessa taukoja on oltava sopivasti ettei satu vahinkoa.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Hiukka vanhaa kommenttia mutta mielestäni ihan asiallista:

http://www.iltalehti.fi/autot/200805027582723_ac.shtml
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

muppelo kirjoitti:Hiukka vanhaa kommenttia mutta mielestäni ihan asiallista:

http://www.iltalehti.fi/autot/200805027582723_ac.shtml
Hyvin pitkälti samaa mieltä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Vastaa Viestiin