Saabin I-BUS-väylästä tietoja?
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Saabin I-BUS-väylästä tietoja?
Onko kenelläkään tarkempaa tietoa Saabin käyttämästä I-Bus-väylästä (jossain teksteissä puhutaan SAE J2284 -standardista)? Olen kyllä lukenut WIS:stä yleisselostuksen väylästä. Kaipaisin tietoa esimerkiksi fyysisen/linkkikerroksen käyttämistä kehyksistä. Ajattelin säästää itseltäni vaivaa, jos joku muu on ehtinyt pistää oskilloskoopin väylälle ennen minua.
Mielessäni pyörii ajatus pienestä projektista: jos MIU lähettää tarpeeksi usein nopeustietoa, laskisi suunnittelemani mokkula tästä kiihdytysarvoja ja näyttäisi ne SID:n näytöllä. Käsitin WIS:stä, että I-Bus-laitteet voivat lähettää tekstejä näytettäväksi näytöllä. Eli kun kiihdyttäisin 0-100 km/h tarpeeksi nopeasti tulisi näytölle kyseinen aika automaattisesti.. sama 60/80-100/120 km/h kiihdytyksissä.
Mielessäni pyörii ajatus pienestä projektista: jos MIU lähettää tarpeeksi usein nopeustietoa, laskisi suunnittelemani mokkula tästä kiihdytysarvoja ja näyttäisi ne SID:n näytöllä. Käsitin WIS:stä, että I-Bus-laitteet voivat lähettää tekstejä näytettäväksi näytöllä. Eli kun kiihdyttäisin 0-100 km/h tarpeeksi nopeasti tulisi näytölle kyseinen aika automaattisesti.. sama 60/80-100/120 km/h kiihdytyksissä.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Hyvä ehdotus, katsotaan kunhan pääsee niin pitkälle, että saa jotain omaa tekstiä SIDin näytölle. Mikäli saan jotain aikaiseksi, pistän selostukset, skemat, lähdekoodit, ym. rakennusohjeet esille.9-5T kirjoitti:Rakennatko mulle boksin joka käskee SIDin näyttämään ahtopaineen? Vois löytyä ostajia enemmänkin.
Nyt pitäisi varmaan irroittaa ja purkaa jokin I-bussiin liitetty laite, niin näkisi millaista väyläohjainpiiriä saab käyttää.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Eiköhän Saab yritä hanakasti pitää omana tietonaan väylän.. kohtahan joku tekisi adapterin, jolla voisi liittää muun kuin "saabin" cd-vaihtajan autoonVigge kirjoitti:Kyselin sulle apuja myös Freetulta ja ei ainakaan heti tärpännytI have no specification on the communication on the I-bus.
It would be great if it was known, then it is possible to achive great stuff.
I will see what information I can get, could be hard...

WIS kertoo hieman oudosti väylästä.. siitä saa käsityksen, että tiedonsiirto tapahtuu I-väylällä 500 kbit/s ja P-väylällä (Powertrain) "kymmenkertaisella nopeudella". Hieman epäilen, että P-väylällä käytettäisiin 5 Mbit/s nopeutta... Kenties I-väylä toimiikin 50 kbit/s, joka varmasti riittäisikin SID/MIU/ACC/TWICE/DICE:n vaatimaan tiedonsiirtoon.
Sääli, että OBD-II-liittimessä oleva CAN/J2284/TECH2-portti näyttää menevän DICE:en, eikä suoraan väylään. Siitä olisi pystynyt helposti mittailemaan/nauhoittamaan keskustelua. Löytyyköhän kyseiset I+ ja I- nastat jostain muusta helposti testipisteestä?
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
Nuo väylän nopeudet on tod.näk teoreettisia maksiminopeuksia ja toisaalta väylänopeus ei vielä kerro yhtään mitään anturidatan näytteenottotaajuudesta. Näytteenottotaajuus ratkaisee sen onko data kelvollista vai ei ja miten sitä täytyy suodattaa että siitä saisi kelvollista laskentaan.Tomi Liljemark kirjoitti:WIS kertoo hieman oudosti väylästä.. siitä saa käsityksen, että tiedonsiirto tapahtuu I-väylällä 500 kbit/s ja P-väylällä (Powertrain) "kymmenkertaisella nopeudella". Hieman epäilen, että P-väylällä käytettäisiin 5 Mbit/s nopeutta... Kenties I-väylä toimiikin 50 kbit/s, joka varmasti riittäisikin SID/MIU/ACC/TWICE/DICE:n vaatimaan tiedonsiirtoon.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Kyllä, väylänopeus ja anturidatan näytteenottotaajuus ovat kaksi aivan eri asiaa.Jussi kirjoitti:Nuo väylän nopeudet on tod.näk teoreettisia maksiminopeuksia ja toisaalta väylänopeus ei vielä kerro yhtään mitään anturidatan näytteenottotaajuudesta. Näytteenottotaajuus ratkaisee sen onko data kelvollista vai ei ja miten sitä täytyy suodattaa että siitä saisi kelvollista laskentaan.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Pistetään pientä päivitystä tähän, kun sain vihdoin oskilloskoopin kiinni CD-vaihtajan liittimen I-Bus-nastoihin.
Väylä on siis selvästi CAN-pohjainen, ja tiedonsiirtonopeus on aiemmin veikkaamani 50 kbit/s. Tästä suhteellisen pienestä nopeudesta voikin päätellä, että väyläohjaimet ovat vikasietoista mallia, jotka kestävät oikosulkuja. Nastoilla I+ ja I- on lepotilassa 2,5 V:n jännite. Aktiivitilassa I+ nousee n. 3,5 V:iin ja I- laskee n. 1,5 V:iin, eli jännite-ero nousee 0 V:sta 2 V:iin. Kun pidin avainta virtalukossa OFF-asennossa ja radiota päällä oli väylällä jo yllättävän paljon liikennettä (vähintään 5-10 ms:n välein viestejä). Tajusin vasta jälkikäteen, että olisin voinut katsoa mitä tapahtuu, kun virta-avaimen ottaa pois ja sulkee ovet.
Seuraava homma on viimeistellä ja kytkeä kiinni väylään väsäämäni adapteri. Sen tehtävä on vastaanottaa kaikki CAN-viestit ja lähettää ne sarjaportista ulos "selkokielisenä" esimerkiksi läppärille tallennettavaksi.
Väylä on siis selvästi CAN-pohjainen, ja tiedonsiirtonopeus on aiemmin veikkaamani 50 kbit/s. Tästä suhteellisen pienestä nopeudesta voikin päätellä, että väyläohjaimet ovat vikasietoista mallia, jotka kestävät oikosulkuja. Nastoilla I+ ja I- on lepotilassa 2,5 V:n jännite. Aktiivitilassa I+ nousee n. 3,5 V:iin ja I- laskee n. 1,5 V:iin, eli jännite-ero nousee 0 V:sta 2 V:iin. Kun pidin avainta virtalukossa OFF-asennossa ja radiota päällä oli väylällä jo yllättävän paljon liikennettä (vähintään 5-10 ms:n välein viestejä). Tajusin vasta jälkikäteen, että olisin voinut katsoa mitä tapahtuu, kun virta-avaimen ottaa pois ja sulkee ovet.
Seuraava homma on viimeistellä ja kytkeä kiinni väylään väsäämäni adapteri. Sen tehtävä on vastaanottaa kaikki CAN-viestit ja lähettää ne sarjaportista ulos "selkokielisenä" esimerkiksi läppärille tallennettavaksi.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
Odoton mielenkiinnolla.Tomi Liljemark kirjoitti:
Seuraava homma on viimeistellä ja kytkeä kiinni väylään väsäämäni adapteri. Sen tehtävä on vastaanottaa kaikki CAN-viestit ja lähettää ne sarjaportista ulos "selkokielisenä" esimerkiksi läppärille tallennettavaksi.
En pane pahitteeksi jos väsäät sellaisen purkin, joka kerää datan talteen kaikilta antureilta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Moi!
Olen jo jonkin aikaa lueskellut juttujanne täällä foorumilla, mutta tänään sain sitten viimeinkin sen verran aikaan että rekisteröidyin itsekin. Kun tuo postisetäkin oli pudottanut postiluukusta kirjeen, joka sisälsi klubin jäsenkortin...
Sitten asiaan, minä puuhastelen työssäni noiden CAN-väylien kanssa ja työpaikalla on käytössä kohtuullisen hyvät työkalut väyläliikenteen analysointiin PC:n avulla. Tämän viestiketjun innoittamana mittailin skoopilla hieman tuota noin kuukausi sitten hankkimaani NG900:sta, mutta näyttäisi siltä että siinä käytetään joitain muuta tiedonsiirtoväylää.
Mutta jos jyvässeudulta löytyy joku asiasta kiinnostunut 9-3:n omistaja, niin voisin ihan mielenkiinnon vuoksi jonakin iltana kokeilla seurata väyläliikennettä tuolla CANalyzerillä. Viestien nauhoittaminen varmaankin onnistuu, datan purkaminen selkokieliseksi onkin varmaan sitten huomattavasti isompi urakka ja siihen minulla ei taida riittää resurssit (eli aika ja motivaatio, varsinkin jos siitä ei omassa autossa ole mitään iloa).
Voisihan tuosta ainakin se hyöty olla, että Tomi saisi nauhoitettua väyläliikennettä tutkittavaksi jo ennen oman adapterinsa valmistumista.
Olen jo jonkin aikaa lueskellut juttujanne täällä foorumilla, mutta tänään sain sitten viimeinkin sen verran aikaan että rekisteröidyin itsekin. Kun tuo postisetäkin oli pudottanut postiluukusta kirjeen, joka sisälsi klubin jäsenkortin...
Sitten asiaan, minä puuhastelen työssäni noiden CAN-väylien kanssa ja työpaikalla on käytössä kohtuullisen hyvät työkalut väyläliikenteen analysointiin PC:n avulla. Tämän viestiketjun innoittamana mittailin skoopilla hieman tuota noin kuukausi sitten hankkimaani NG900:sta, mutta näyttäisi siltä että siinä käytetään joitain muuta tiedonsiirtoväylää.
Mutta jos jyvässeudulta löytyy joku asiasta kiinnostunut 9-3:n omistaja, niin voisin ihan mielenkiinnon vuoksi jonakin iltana kokeilla seurata väyläliikennettä tuolla CANalyzerillä. Viestien nauhoittaminen varmaankin onnistuu, datan purkaminen selkokieliseksi onkin varmaan sitten huomattavasti isompi urakka ja siihen minulla ei taida riittää resurssit (eli aika ja motivaatio, varsinkin jos siitä ei omassa autossa ole mitään iloa).
Voisihan tuosta ainakin se hyöty olla, että Tomi saisi nauhoitettua väyläliikennettä tutkittavaksi jo ennen oman adapterinsa valmistumista.
Marko #2053
9-5 -04
9-5 -04
Tämän löysin ihan pikaseen, en ole ehtinyt perehtyä vielä koko juttuun tarkemmin vaikka elektroniikkaa osaankin jonkunverran. http://www.ghg.net/dharrison/
9-3.1972
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:



I-Bus-väylän tutkiminen pääsi eteenpäin, kun sain hankittua pari CAN<->PC-adapteria, joilla olen tässä pari viikkoa leikkinyt. Eilen sain vihdoinkin ratkaistua ongelman, jonka takia en ole saanut vastaanotettua yhtään viestiä oikein.
Ensin tutkin siis väylää yhdellä protolevyllä, jossa sattui olemaan CAN-väyläohjain. Ei tulosta. Hankin CAN232-adapterin, ja yritin saada sarjaportin kautta tulemaan viestejä. Ei tulosta. Hankin PCAN-USB-adapterin, ja yritin saada USB-portin kautta tulemaan viestejä. Ei tulosta. Sitten oskilloskoopilla tutkiessani väyläliikennettä tajusin, että olen koko ajan käyttänyt väärää tiedonsiirtonopeutta! Menin tyhmyyksissäni pyöristämään nopeuden 50 kbit/s:iin, kun se onkin 47,6 kbit/s! Vaihdoin adapterista asetukset vastaamaan nopeutta. Heti lähti ruudulla vilisemään viestejä!
Tuon USB-adapterin mukana tuli ilmaisversio PCANView-ohjelmasta, jolla pystyy Windowsissa näkemään kätevästi väylällä olevat viestit. Jokaisella CAN-väylässä kulkevalla viestillä on oma ID-osoite, joka yleensä kertoo mitä tieto koskee (esim. moottorin käyntinopeus, ulkolämpötila, tms.). PCANView lajittelee väylältä saadut viestit ID-osoitteen mukaan, ja näyttää jokaisen ID-osoitteen viimeisimmän viestin datan. Data voi olla 0-8 tavua, mutta I-Bus näyttää käyttävän 8 tavua jokaisessa viestissä, vaikka niitä kaikkia ei käytettäisikään. Kuvassa 1 on esitetty ruutukaappaus PCANView-ohjelmasta, joka vastaanottaa viestejä ilman sytytysvirtaa.

Kuva 1. PCANView Light -ohjelma vastaanottamassa viestejä Saabin I-Bus-väylältä (sytytysvirta pois päältä).
En ole vielä ehtinyt juurikaan selvittää väyläviestien sisältöä, mutta löysin pari asiaa aika nopeasti. Esimerkiksi tieto ratin audionäppäimen painalluksesta lähetetään ID-osoitteella 290h (heksadesimaalimuodossa). Viesti sisältää normaalitilassa (kun näppäimiä ei paineta) datan 00 00 00 00 00 00 00 00. Kun näppäintä vol+ painetaan, muuttuu viestin data muotoon 80 00 40 00 40 00 00 00. Näistä ensimmäinen tavu kertoo, että jotakin näppäintä on painettu, ja tavut 3 ja 5 kertovat, että kyseessä on näppäin vol+.
Löysin myös alustavasta tiedot himmennyssäätimen arvosta, moottorin käyntinopeuden ja keskuslukituksen tilan. Lisää selviää, kun ehdin jatkaa tutkimista.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055