Tiet tukkoon?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Tiet tukkoon?
mut tuo on aivan totta että tällä hetkellä tavaran kuljettaminen on aika järjettömän hintaista ja kun rahtihinnat on kilpailutettu aika alas.. Ei uusi yrittäjä kuljetuspuolella välttämättä pärjää ellei ole oikeasti hyvä sopimaan ja pääsee sopivaan väliin. Mielestäni valtio saisi tukea esim kuljetuskaluston polttoaineen veronalennuksilla tai jollain, konteissa tavara kuitenkin lähes suurimmaksi osaksi liikkuu! Jos jää tavara liikkumatta ni mistä sitten maito ja leipä ostetaan? tai saabin varaosat ostetaan?
onhan nuo hinnat suht järjettömiä kun ajattelee että kansalaisten palkkatasossa ei ole tullut muutoksia mutta polttoaineen ja ruoan hinta nousee...
onhan nuo hinnat suht järjettömiä kun ajattelee että kansalaisten palkkatasossa ei ole tullut muutoksia mutta polttoaineen ja ruoan hinta nousee...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Re: Tiet tukkoon?
Palatakseni takaisin aiheeseen... Sitä vain ihmettelen että mitä tuollaisella tempauksella saadaan aikaan. Mitä oikeesti hallitus voi tehdä että pentsiinin hinnan alentamiseksi? Matin vaikutusmahdollisuudet barrelin hintaan taitaa olla melko vähäiset, vai? Naftan verotustako pitäisi alentaa, taitaa olla ihan keskiverto EU-tasolla. Toisaalta taitaa olla ainoa keino joka voisi jopa tepsiä noihin nousseisiin kuljetuskustannuksiin. Tuntuu siltä että ollaan siirrytty korkean hintatason menovesiin jotka tuskin tulee tulevaisuudessa halventumaan, päinvastoin. Taitaa muuttaa tätä yhteiskuntaa melkoisesti.
Eli melkoisen turhalla lakolla, haitanteolla saadaan vain muille melkoisia ongelmia aikaiseksi.
Mitä tulee tuohon muuhun höpinään niin se niistä, meni extreme ot:ksi, turhaksi provoiluksi, sorry.
Eli melkoisen turhalla lakolla, haitanteolla saadaan vain muille melkoisia ongelmia aikaiseksi.
Mitä tulee tuohon muuhun höpinään niin se niistä, meni extreme ot:ksi, turhaksi provoiluksi, sorry.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Re: Tiet tukkoon?
ei se bensanhinnan ongelma ole öljyn hinta vaan tuo hiton valmistevero mitä hilataan vuosivuodelta ylemmäs ja ylemmäs
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Tiet tukkoon?
Hallitus mahtaa paljonkin... kyse on vain halusta toimia.
Öljyn hinnottelu on täysin tyhjän päällä... mikään ei sido myytävän barrelin hintaa porauskustannuksiin ja kaiken päälle öljynkauppa on vielä leikkikenttä kaikenmaailman turhille pelureille. Öljyn tuottajat ja raaka-ainekaupan loiset rikastuvat meidän kustannuksellamme ja ne joiden pitäisi valvoa meidän etujamme ja ajaa meidän asiaamme vai jeesustelevat ympäristöhömpällä ja pelaavat ylijäämä sentit öljynjalostajien taskuun.
Eivät öljy-yhtiöt osta öljyä päivänhintaan, aivan kuten eivät sähköyhtiötkään osta sähköä pörssistä päivänhintaan kuin poikkeustapauksissa. Hinnat perustuvat pitkäaikaisiin sopimuksiin, jotka kaiken lisäksi ovat usein vielä hinnoteltu US-dollareilla. Se että öljyn maailmanmarkkinahinta nousee hetkellisesti ei aiheuta minkäänlaista todellista korotuspainetta, mutta kiitos poliitikkojemme luoman mahdollisuuden sitä voidaan käyttää tekosyynä kuluttajahinnan korotukseen.
Jos esimerkiksi kotimainen öljy-yhtiö ostaa itäisestä naapurista öljyä dollarikauppana useampivuotisella sopimuksella niin dollarin alamäki kasvattaa kokoajan katetta ja sen lisäksi katetta saa kasvattaa täysin vapaasti myös pumppaamalla hintaa ylös millä hyvänsä verukkeella.
Valtiovalta voi halutessaan ottaa öljyjalosteiden kuluttajahinnat kontrolliinsa, sitä ei estä mikään. Kuluttajahintaa voi säädellä rukkaamalla verotusta tai yksinkertaisesti määrämällä hintakaton... ei esimerkiksi Neste lopeta toimintaansa vaikka sen kate leikattaisiin puoleen.
Öljyn hinnottelu on täysin tyhjän päällä... mikään ei sido myytävän barrelin hintaa porauskustannuksiin ja kaiken päälle öljynkauppa on vielä leikkikenttä kaikenmaailman turhille pelureille. Öljyn tuottajat ja raaka-ainekaupan loiset rikastuvat meidän kustannuksellamme ja ne joiden pitäisi valvoa meidän etujamme ja ajaa meidän asiaamme vai jeesustelevat ympäristöhömpällä ja pelaavat ylijäämä sentit öljynjalostajien taskuun.
Eivät öljy-yhtiöt osta öljyä päivänhintaan, aivan kuten eivät sähköyhtiötkään osta sähköä pörssistä päivänhintaan kuin poikkeustapauksissa. Hinnat perustuvat pitkäaikaisiin sopimuksiin, jotka kaiken lisäksi ovat usein vielä hinnoteltu US-dollareilla. Se että öljyn maailmanmarkkinahinta nousee hetkellisesti ei aiheuta minkäänlaista todellista korotuspainetta, mutta kiitos poliitikkojemme luoman mahdollisuuden sitä voidaan käyttää tekosyynä kuluttajahinnan korotukseen.
Jos esimerkiksi kotimainen öljy-yhtiö ostaa itäisestä naapurista öljyä dollarikauppana useampivuotisella sopimuksella niin dollarin alamäki kasvattaa kokoajan katetta ja sen lisäksi katetta saa kasvattaa täysin vapaasti myös pumppaamalla hintaa ylös millä hyvänsä verukkeella.
Valtiovalta voi halutessaan ottaa öljyjalosteiden kuluttajahinnat kontrolliinsa, sitä ei estä mikään. Kuluttajahintaa voi säädellä rukkaamalla verotusta tai yksinkertaisesti määrämällä hintakaton... ei esimerkiksi Neste lopeta toimintaansa vaikka sen kate leikattaisiin puoleen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Tiet tukkoon?
mutta saattaisi lopettaa sen jokavuotisen tulosennätystehtailun mitä se on vuonna jos toisenakin tehnyt.Jussi kirjoitti:ei esimerkiksi Neste lopeta toimintaansa vaikka sen kate leikattaisiin puoleen.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Tiet tukkoon?
Tulisivat rekat tukkimaan tiet tänne rajoille venäläisten autokuljetuksilta niin ministerit olisi jonossa hoitamassa kaikenlaista asiaa ettei Putin tykkäisi pahaa ja suuttuisi. Saattas bensaverokin tippua kun Putin ärähtää Matille kun limot ja citymaasturit ei pääse rajasta yli. Akselilta Kotka-Kouvola-Lappeenranta-Imatra tiet umpeen niin tehtäkööt venäläisten rekkaparkit vaikka eduskuntatalon eteen.
Ottaa päähän kun täällä maataan rähmällään joka suuntaan itään ja länteen ja nostan hattua ranskalaisille barrikadeilla kun heillä on kanttia näyttää valtiolle. Suomi on nykyään oikein perseennuolijavaltio USA:n ja Venäjän suuntaan, ei mitään kanttia sanoa mistään vastaan saati sitten tehdä jotain.
Kansainvälinen median kiinnostus olisi aika varmaa.
Näistä lahtari ja punikkijutuista sen verran että ainut tapa säilyttää maapallo on hävittää tämä koko ihmiskunta huit helvettiin. Politiikka ja uskonto ovat kaiken pahan alku ja juuri.
Ottaa päähän kun täällä maataan rähmällään joka suuntaan itään ja länteen ja nostan hattua ranskalaisille barrikadeilla kun heillä on kanttia näyttää valtiolle. Suomi on nykyään oikein perseennuolijavaltio USA:n ja Venäjän suuntaan, ei mitään kanttia sanoa mistään vastaan saati sitten tehdä jotain.
Kansainvälinen median kiinnostus olisi aika varmaa.
Näistä lahtari ja punikkijutuista sen verran että ainut tapa säilyttää maapallo on hävittää tämä koko ihmiskunta huit helvettiin. Politiikka ja uskonto ovat kaiken pahan alku ja juuri.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tiet tukkoon?
Ah kuinka ihanaa onkaan lukea itsetyytyväisen vakaasta uskosta ihmisen kaikkivoipaisuuteen. Ei maapallolla mitään hätää ole, elämä voittaa aina tavalla tai toisella oli täällä ihmisiä tai ei. Tosin itsetyytyväistä ihmistähän se ei paljoa lohduta kun ei ole varma siitä että on saanut kätensä jäljen taputeltua paskaan ja ei tiedä että onko enää sen jälkeen seuraamassa tilannetta, koittakaa nyt vaan ymmärtää ja tottua siihen että miten merkityksettömiä me ihmiset ollaan jopa tässä "tutussa" globaalissa, saati sitten kosmisessa mittakaavassa...ainut tapa säilyttää maapallo on hävittää tämä koko ihmiskunta huit helvettiin.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Tiet tukkoon?
Korruptio kirjoitti:Ah kuinka ihanaa onkaan lukea itsetyytyväisen vakaasta uskosta ihmisen kaikkivoipaisuuteen. Ei maapallolla mitään hätää ole, elämä voittaa aina tavalla tai toisella oli täällä ihmisiä tai ei. Tosin itsetyytyväistä ihmistähän se ei paljoa lohduta kun ei ole varma siitä että on saanut kätensä jäljen taputeltua paskaan ja ei tiedä että onko enää sen jälkeen seuraamassa tilannetta, koittakaa nyt vaan ymmärtää ja tottua siihen että miten merkityksettömiä me ihmiset ollaan jopa tässä "tutussa" globaalissa, saati sitten kosmisessa mittakaavassa...ainut tapa säilyttää maapallo on hävittää tämä koko ihmiskunta huit helvettiin.
"Itsetyytyväinen" Olisit lukenut tarkempaa niin olisit huomannut ettei tuo itsetyytyväisyyttä ole vaan lähinnä turhautumista. Ja "vakaasta uskosta", lähinnä skeptismiä ajatusmaailmani kyllä on. Siinä henkilööni kohdistuneista määritelmistä .
Noin yleisesti " me merkityksettömät ihmiset" saadaan kyllä tarpeeksi pahaa aikaan vaikka siltä voisi välttyä täälläkin " tutussa globaalissakin" jos ei järki ala pian neuvoa ajattelemaan omaa nenää pitemmälle. Mun mielestäni vain on turha tuhota ahneuden ja oman edun tavoittelun takia edes tätä pienen pientä palloa vaikkei se ole kuin hyttysen paska avaruudessa .
Jos otat kirjoitukset noin kirjaimellisesti niin olen pahoillani siitä etten laittanut tekstin eteen "vertauskuvallisesti sanottuna".
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tiet tukkoon?
Verotuksen rukkaamiseen valtiolla olisi kylä mahdollisuudet ja todennäköisesti hintojen laskemisen seurauksena kasvava myynti tasaisi valtion veromenetyksiä mukavasti, en ihmettelisi vaikka lopputulos veroalesta olisi valtiolle +/-0. Hintakatot ja vastaavat taas kuulostavat niin kommunistisilta ratkaisuilta, että hyi h*tti . Toivottavasti et ole tosissasi moisten ajatusten kanssa.Jussi kirjoitti:Valtiovalta voi halutessaan ottaa öljyjalosteiden kuluttajahinnat kontrolliinsa, sitä ei estä mikään. Kuluttajahintaa voi säädellä rukkaamalla verotusta tai yksinkertaisesti määrämällä hintakaton...
#1970
Re: Tiet tukkoon?
Olen... sillä että yhteiskunta säätelee hintoja, jotta hyvinvointi voitaisiin turvata, ei ole mitään tekemistä kommunismin kanssa.ah79 kirjoitti:Toivottavasti et ole tosissasi moisten ajatusten kanssa.
Tietääkseni esimerkiksi Tanska ei ole kommunistinen valtio vaikka se on harrastanut energian hintojen säätelyä Grönlannissa 70-luvulta asti... esimerkiksi 95 maksaa siellä n. 0.5€ /l. Eikä Suomessa, tai Euroopassa yleensäkään, kukaan puhu kommunismista kun on kyse esimerkiksi maataloustuotteiden hintojen säätämisestä.
Oikeastaan koko tilanteen muuttuminen kokoajan painajaismaisemmaksi on vain tulosta siitä että yhteiskunnan ote energian hintaan on menetetty. Sitten kun vielä päästään Amerikan malliin, jossa yhteiskunta ei kunnolla valvo edes energianjakelua, niin ollaan oikein kunnolla kusessa... saadaan Euroopassakin kokea sähkökatkoja, jotka pimentää kerralla muutaman miljoona taloutta, se olisi oikeaa markkinatalouden juhlaa
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Tiet tukkoon?
Jos valtio haluaa hintoihin vaikuttaa, on ensisijainen homma verojen lasku. Niin kauan kuin Suomessa pelkkä valmistevero on luokkaa 60c litra, on aika turha puhua mistään Grönlannin 50c vähittäismyyntihinnoista. Valtio voi toki pyrkiä vaikuttamaan hintoihin, mutta asioiden ratkominen vähittäismyyjätasolle hatusta vedetyillä hintakatoilla on nimenomaan sosialististen maiden tyyliä. Sen sijaan valtio voi esim. kompensoida yrityksiä verohelpotuksilla tai selvällä rahalla ja asettaa tämän kompensaation ehdoiksi esim. kuluttajahintaa koskevia vaatimuksia. Jotenkin tällä periaatteella kuvittelisin Grönlannin mallinkin toimivan.Jussi kirjoitti:Tietääkseni esimerkiksi Tanska ei ole kommunistinen valtio vaikka se on harrastanut energian hintojen säätelyä Grönlannissa 70-luvulta asti... esimerkiksi 95 maksaa siellä n. 0.5€ /l. Eikä Suomessa, tai Euroopassa yleensäkään, kukaan puhu kommunismista kun on kyse esimerkiksi maataloustuotteiden hintojen säätämisestä.
Maataloudessakin hintojen säätely tapahtuu nimenomaan tuotantoa tietyin ehdoin tukemalla, ei ilmoittamalla esim. vähittäiskauppatasolle että tästä lähtien saa muuten kananmuna maksaa kuluttajalle enintään niin ja niin paljon, vaikka kauppa itse maksaisikin siitä edelliselle portaalle enemmän. Lienee selvää, että jälkimmäinen malli ei reaalimaailmassa pitkälle toimi.
Tästä olemme pitkälti samaa mieltä. Monen yhteiskunnan kannalta kriittiset toiminnot kannattaisi pitää ainakin jossain määrin valtion hallinnassa, päinvastoin kuin viimeisetkin valtionyhtiöt on kohta yksityistetty. Valtion monopoleja en sinänsä kannata juuri millään alalla, mutta jonkin verran valtion suorassa hallinnassa olevia resursseja olisi yksityisen sektorin rinnalla hyvä olla.Jussi kirjoitti:Oikeastaan koko tilanteen muuttuminen kokoajan painajaismaisemmaksi on vain tulosta siitä että yhteiskunnan ote energian hintaan on menetetty. Sitten kun vielä päästään Amerikan malliin, jossa yhteiskunta ei kunnolla valvo edes energianjakelua, niin ollaan oikein kunnolla kusessa... saadaan Euroopassakin kokea sähkökatkoja, jotka pimentää kerralla muutaman miljoona taloutta, se olisi oikeaa markkinatalouden juhlaa
#1970
Re: Tiet tukkoon?
Itseasiassa Grönlannin malli taitaa toimia siten että energian myynti ja jakelu on paikallishallinnon omistaman monopoliyhtiön hanskassa. Grönlanti ei ole hyvä esimerkki kuin siinä mielessä että se näyttää mitä kaikkea on tehtävissä jotta kansan hyvinvointi voidaan turvata.ah79 kirjoitti:Jotenkin tällä periaatteella kuvittelisin Grönlannin mallinkin toimivan.
Polttoaineiden hinnoittelussa voisi mielestäni yhteiskunnan toimesta asettaa hintakatot tukkuportaalle. Sähkön hinnoittelussa taas ne voisi asettaa suoraan kuluttaja hintoihin. Tämän hetkinen tilanne on koko kansantalouden kannalta erittäin hankala ja vaarallinen ja on jokseenkin nurinkurista että energia yhtiöiden annetaan tahkota huipputuloksia koko muun yhteiskunnan kustannuksella... jos oikeasti haluttaisiin valita pienin paha niin energiayhtiöt pistettäisiin leikkaamaan katteitaan väkisin ja sitomaan kuluttaja- ja/tai tukkuhinnat todellisiin kustannuksiin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Tiet tukkoon?
Ei niitä tarvitsisi edes pakottaa. Pitäisi vain perustaa yksi valtionyhtiö, jonka hommana olisi myydä kuluttajille energiaa mahdollisimman halvalla, silti itse kannattavuusrajan yläpuolella pysyen (tällaisen valtionyhtiön tappiolla toimiminen veisi toimintaedellytykset yksityisen sektorin yrityksiltä, joita kuitenkin tarvitaan riittävän kokonaisvolyymin savuttamiseksi). Yksityisten olisi hinnoittelussaan käytännössä pakko seurata perässä.Jussi kirjoitti:jos oikeasti haluttaisiin valita pienin paha niin energiayhtiöt pistettäisiin leikkaamaan katteitaan väkisin ja sitomaan kuluttaja- ja/tai tukkuhinnat todellisiin kustannuksiin.
#1970
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Tiet tukkoon?
Onkos joku joskus nähnyt tai kuullut valtiovallan toimillaan konkreettisesti vaikuttaneen joidenkin hintojen tai verojen nousuun tai vaikka työllisyyteen, ainakaan positiivisesti?
En minäkään. Tätä sirkusta pyörittää markkinavoimat ja kaikki muut on matkustajia. Matti kekkuloi seurueineen maailmalla ja Tavja toisaalla on huolissaan Romanian kerjäläisistä. Loput keihäshyppääjät ja trubaduurit arkadianmäen ongelmajätelaitoksella yrittää lähinnä kävellä seinänvierustoja ja vältellä toimittajien ikäviä kysymyksiä vaalirahoituksista.
En minäkään. Tätä sirkusta pyörittää markkinavoimat ja kaikki muut on matkustajia. Matti kekkuloi seurueineen maailmalla ja Tavja toisaalla on huolissaan Romanian kerjäläisistä. Loput keihäshyppääjät ja trubaduurit arkadianmäen ongelmajätelaitoksella yrittää lähinnä kävellä seinänvierustoja ja vältellä toimittajien ikäviä kysymyksiä vaalirahoituksista.
9000CS 2,3