tuli tuossa emännän kanssa heitettyä parin viikon lomareissu Euroopan halki tonnarilla. Ajattelin täällä jakaa vähän kokemuksia ja havaintoja, josko niistä jollekin autolomaa suunnittelevalle olisi hyötyä. Tarina on pitkähkö, eri maiden kokemukset löytyy omien otsikoiden alta (valikoivaa lukemista helpottamaan...)
Reitti oli osapuilleen seuraava: Lautalla Tallinnaan (Eckerö-line, 45€ kaksi aikuista ja henkilöauto yhteen suuntaan), sitten Via Balticaa Viron, Latvian ja Liettuan halki Puolaan. Puolan läpi Slovakiaan, josta Itävallan kautta Saksaan, Saksasta Sveitsin läpi Italian kautta Etelä-Ranskaan (Nizza) ja sitten suurin piirtein suorinta reittiä takaisin Tallinnaan. Matkaa tuli Tallinnan satamasta takaisin Tallinnan satamaan tasan 6660km.
BALTIAN MAISTA HAVAINTOJA:
Tietöitä on Virossa Tallinnan ja Pärnun välillä jonkin verran, alkavat olla kuitenkin "voiton" puolella, joten matkanteko on suht. sujuvaa. Bensa on Virossa HALPAA, n. 75-90 senttiä litra laadusta riippuen, tieopasteet on kunnossa. Latviassa oli myös jonkin verran tietöitä Riikasta pohjoiseen, Liettuassa ei tietöihin törmätty. Bensa suurin piirtein Viron hinnoissa, ehkä vähän kalliimpaa. Tuliaisviunoja kannattaa hommailla jo ennen Viroa, ovat halvempia muualla Baltiassa. Motelleja ja leirintäalueita on runsaasti (hyvin opastettu), joten ei tarvitse mielestäni etukäteen kauheasti suunnitella yöpaikkoja. Tilanne saattaa olla toki toinen korkean sesongin aikaan, jos alkaa majoituspaikat täyttyä. Lain mukaan vaativat Baltiassa autoon varoituskolmion, sammuttimen ja ensiapulaukun, näitä ei kuitenkaan missään kyselty, mutta tulipahan hommattua. Myöskään ns. vihreää korttia ei kukaan kaipaillut, Suomen rek.ote kelpasi kysyttäessä. Kannattanee silti tuo kortti hommata, jos vahinko sattuu.
Tiet ovat erittäin suoria ja osittain jopa tylsiä ajaa, ja rajoitukset on suurimmaksi osaksi max. 90km/h. Kannattaa kaikesta huolimatta näitä noudattaa, valvovat oikeasti paljon tarkempaan kuin Suomessa. Tämä tulikin Liettuassa todistettua, kun ei malttanut jurnutella yheksää kymppiä viivasuoralla tiellä...120@90km/h, ja sakkoa 100latia. Olisi tullut keikka paikallisen komissaarin juttusille, mutta sain sönkötettyä, että luulin rajoituksen olevan 110km/h, joten "pojat" rankaisi vain 10km/h:n ylityksestä


PUOLASTA HAVAINTOJA:
Puola on Euroopan takapajula mitä autoiluun ja tieverkkoon tulee. Siellä on tietyöt enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja ne on suorastaan päin persettä järjestelty. Tiet ovat lähinnä yksi kaistaisia, joista toinen suunta on vähän väliä katki, ja taas jonotetaan liikennevaloissa. Paitsi tietysti paikalliset sankarit, jotka ajaa "keilojen" läpi keskeneräiselle tiepohjalle...Tiet ovat myös järkyttävillä urilla, ilmeisesti eivät osaa tehdä teitäkään kunnolla. Tiepohja näyttää olevan jostan hiekkalaatikkohiekasta, sepelistä ei ole tietoakaan, ja sen myös siis huomaa tiestön kunnosta. Ohitusteistä ei olla kuultukaan, vaan päätiet kurvaa järjestään jokaisen pikkukylän ja suurkaupungin läpi. Kaiken kruunaa järkyttävä määrä rekkoja, jotka noilla teillä liikkuu. Myöskin onnettomuustilastoissa Puola on omaa luokkaansa. Paikalliset ajaakin ns. kuspäänä, tässä maassa saisi Ensio Itkonen sydänhalvauksen. Mielestäni liikenne ei kuitenkaan ollut se pahin, päin vastoin, paikallisten tilanneäly on ajoittain jopa ihailtavaa. Jos siis uskaltaa yksikaistatiellä ajaa kolme-neljä rinnakkain

Puolan tieverkko on liikennemääriin nähden todellakin ala-arvoinen. Moottoritietkin on varsinaisia surmanloukkuja. Eritasoliittymistä saa nähdä unia, kaikki pikkutiet risteää suoraan motarin halki, motarin yli menee suojateitä (jatkuvasti toistuvat 70km/h rajoitukset). Kaiken lisäksi ainakin Varsovan lähellä on "pojat" partiomassa todella taajaan, eli noita 70km/h rajoituksia kannattaa todellakin noudattaa.
Muuten Puola maana vaikutti ihan kivalta, mutta autolomailuun ei mikään ykköskohde... Motelleja on pääteiden varsilla paljon, ja ne on halpoja ja jopa hienoja. (20-25€ kahdelta/yö). Muutenkin hintataso on suht. edukas. 98E bensaa on harvassa, tuli ostettua 95:sta eksoottisemmiltakin asemilta, eikä mitään käyntihäiriöitä yms. esiintynyt, eli ihan OK laatuista kamaa myyvät. Juu, ja ei kannata hyökiä asemalla itse bensapumpun kahvaan, lähes kaikkialla on siihen hommaan palkattu miekkosia


SLOVAKIASTA HAVAINTOJA:
Kerrassaan hieno matkakohde. Baltian ja Puolan tasamaaston jälkeen Karpaattien vuoristo toi mukavaa vaihtelua! Tiet ovat OK kunnossa, tieopasteet ajoittain vähän kehnoja, etenkin kaupunkien läpi ajellessa. Liikennekulttuuri jo vähän normaalimpaa kuin Puolassa. Bensa ei ehkä ihan Viron hinnoissa, mutta halpaa kuitenkin. Shellin 100okt. V-power racing oli jotain vähän yli euron litra. Syöminen, juominen ja hotellit on suht. halpoja. 2 yötä Bratislavassa n. 2-3km keskustasta kustansi 74€ kahdelta (Hotel Turist), hinnassa mukana autolle kameravalvottu parkki. Puolen litran tuoppi 0,5-1€

ITÄVALTA:
Alpit kannattaa käydä kurkkaamassa läheltä, jos ei ole niitä ennen nähnyt, on ne sen verran vaikuttava ilmestys livenä. Bensa on halvempaa kuin Saksassa, joten kannattaa tankata ennen Saksaan menoa. Olimme Itävallassa vain yhden yön (Ruhpolding niminen kylä), joten ei ihmeempää kommentoitavaa, Gasthaussissa yö 40€ kahdelta, sisälsi hyvän aamupalan. Autobahnit ovat rajoitettuja, 130km/h, ei tietulleja ja muutenkin autoilu "ihan normaalia", jos ei jylhiä maisemia lasketa

SAKSA:
Itävallasta Saksaan tullessa ei ollut minkäänlaista rajamuodollisuutta, vaan siirtyminen tapahtui ikään kuin vahingossa...Täällä saa laskea surutta Autobahnilla niin paljon kun autosta irtoaa. Rajoituksettomat Autobahn osuudet tunnistaa liikennemerkistä (pyöreä, valkoinen pohja, jonka poikki menee mustat viivat). Taustapeiliin on hyvä vilkuilla ennen BMW-kaistalle siirtymistä



Baijerissa kannattaa maistaa vehnäolutta (Weissbier), ja saksalainen kansanruoka (Döner Kebab

SVEITSI:
Sveitsissä emme juurikaan viipyneet, vaan ajoimme pariin kertaan vain sen läpi. Maisemat vieläkin upeammat kuin Itävallassa, ja bensa myös halvempaa (n. 90 senttiä litra).
ITALIA:
Tässä maassa on turha yrittää löytää ruokapaikkaan perinteiseen suomalaiseen lounasaikaan. Kaikki safkalat tuntuu olevan kiinni klo 13-19 välisenä aikana. Auki olevan pitserian löytäminen tuotti suunnattomia vaikeuksia


Yö leirintäalueellaa Comossa kustansi 16:50 (auto, teltta ja kaksi aikuista)€. Leirintäalueen sijainnit kannattaa ottaa selville etukäteen, hotelleille löytyy opasteita kaupunkien keskustoista, mutta ne myös maksavat ihan kivasti...
RANSKA:
Täälllä myös motareilla tietullit. Ranska (ja etenkin Nizza) on suht. kallis maa lomailuun. Nizzassa yövyimme hostelli-tyyppisessä hotellissä pari yötä hinta 52€ molemmilta. (Villa Saint Exupery, sijaitsee n. 10min. bussimatkan päässä keskustasta, Avenue Graviel 22, taksi keskustaan kustansi 15€, bussi 1,60 per lärvi). Nizza on oikeasti todella upea paikka, mutta ei siitä säästöbudjetilla saa parasta irti...Halpisillallinen kustansi 9;90€ ilman ruokajuomia, ei ollut todellakaan mikään erikoinen mättö. Safkattiinkin Nizzassa patonki, juusto, viini linjan eväitä useimmiten

Siinäpä nuita kokemuksia eri maista. Loppuun vielä komenttia matkan taittaneesta Saabista. 12 v. vanha tonnari palveli todella upeasti, ei mitään isompia ongelmia. Hyvin vääntävä 2,3 litran turbokone on omiaan vuoristoisemmassa maisemassa. Kyllä siinä moni pökötti ja fiiattimies katsoi haavi auki, kun serpentiinitien ylämäkeen kohoavalla suoran pätkällä pisti kakkosen silmään ja polki parin henkilöauton ja rekan ohi Garretin vihellyksen saattelemana

Kuvia reissusta vaiheessa olevilta sivuilta:
http://kotisivu.mtv3.fi/euroopassa/
Jos jollain jotain aiheeseen liittyvää kysyttävää, vastailen jos osaan!