Alut vai peltivanteet ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
treidaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 09:11

Alut vai peltivanteet ?

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

No jo onkos tullu talvi nyt kesän kesk...

Ei vaan, mut mitä mieltä ootte, kantsisko ostaa talvirenkaille aluvanteet?
Mul ei talvikiekkoja vielä ole ja hintaero aluille ja peltivanteille ei hirvittävä ole..
Itsellä ei kokemusta talvialuista ole.
Heittäkää mielipiteitä & kokemuksia.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mä olen ajellut pari talvee alumiinivanteilla eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Toki tärisee ja rytyää kun on pahat kelit mutta näkö ennen ajo-ominaisuuksia :) . Aluissa on se huono puoli että ne kerää lunta ja jäätä sisäänsä joita pitää vähän väliin poistaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

No joo mulla ei ole mitään kovin valoisia kokemuksia aluvanteista talvirenkailla. Suurin syy tähän on kaikkien kaveri :roll: suola-auto, varsinkin etelä suomessa josta minunkin tonnari on lähtöisin kylvetään suolaa tielle surutta... Ja aikaa myöten se syövyttää vannetta kumin ja vanteen välistä, sitten saa olla vähän väliä lisäämässä ilmaa renkaaseen. Tosin tähänkin auttaisi jos laittaisi sisäkumit tai hioisi ja maalais vanteet sisäpuolelta. Niin ja onhan ne ensimmäiset 10 vuotta varmasti ongelmattomat :wink: , mutta kun aikaa on kulunut jo 18 talvea...
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firon »

potkuhousu kirjoitti:...mutta näkö ennen ajo-ominaisuuksia :) ....
Samaa mieltä...sanottiin että kapseleiden kanssa on pappamallin näköinen niin olihan se alut hommattava "Suomen ääristä saakka" matkahuollon avustuksella. Sitten alkoi kuulemma kelpaamaan :)

Kuva


Firon
#1899
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Alut vai peltivanteet ?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

treidaaja kirjoitti:No jo onkos tullu talvi nyt kesän kesk...

Ei vaan, mut mitä mieltä ootte, kantsisko ostaa talvirenkaille aluvanteet?
Mul ei talvikiekkoja vielä ole ja hintaero aluille ja peltivanteille ei hirvittävä ole..
Itsellä ei kokemusta talvialuista ole.
Heittäkää mielipiteitä & kokemuksia.
Tärkeintä on että vanteet on ympäriinsä niin vahvassa maalissa kuin mahdollista, ei mitään lakattua alumiinia missään kohdassa eikä anodisointeja sen paremmin... ne eivät menesty. Pitää luonnollisesti olla myös mahdollisimman yksinkertaiset muodoiltaan ja helpot pestä.

Kyllä aluvanteet kestää talven siinä missä peltisetkin, elleivät jopa paremmin kunhan ei hanki mitään kimaltelevia teinivanteita vaan asialliset perusvanteet hinnaston halvemmasta päästä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kottero »

Nyt heitän tähän aika pahan toteamuksen. Em. lisäksi olen itse pannut merkille, että aluvanteet ovat äänekkäämmät kuin peltivanteet. Ihan aikuisten oikeesti. Jostain ihmeen syystä rengasäänet kuuluvat sisälle kovemmin aluvanteilla. Tosin jos ajelee kitkarenkailla niin ei rengasmelusta varsinaisesti voi puhua, mutta kesärenkailla/nastoilla ajellessa eron kyllä korvalla huomaa. Hhmmmm... Jään mielenkiinnolla odottamaan muiden mielipiteitä aiheesta.
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Lieneekö ääni johtuvan tukevammasta eli jäykemmästä rakentesta, josta johtuen ääni kantautuu rakenteita pitkin sisälle ?

Halvimmat alut ja peltivanteet jäävät lähes samoihin hintoihin, joten yksinkertaiset alut ja puhtaana pitoa, niin eikös se mukavin ole. Kyllä peltivanteetkin kerää kuraa ja jäätä ja ruostuvat hetikohta ruokottoman näkösiksi.
JK
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on 900i -88:ssa GB:n tykkivanteet talvirenkailla. En ole havainnut mitään ongelmia noiden kanssa. Hiekkaa ei vanteiden sisältä tarvii edes pestä talven jälkeen, kun siellä ei ole juuri mitään. Tuo lumen ja hiekan keräytyminen vanteen sisään on hyvinkin yksilöllistä erilaisilla vanteilla ja erilaisissa autoissa. Itse en ainakaan uskaltaisi kehua peltivanteita sillä perusteella, että muka vähemmän keräytyisi hiekkaa/lunta sisään. Nuo tykkivanteet on varsin avoimet, että josko siitä johtuisi hyvä puhtaana pysyminen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

En oo kyl koskaan nähny peltivanteita, jotka keräis vähemmän lunta ku aluvanteet.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Cassu
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2004 07:40
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Cassu »

mulla oli edellisessä autossani alut talvellakin....ainakin pari talvee ajelin niin.....eikä tuntunu pahalta....mul oli avoimet vanteet....en nyt muista tasan mitkä vanteet....1000 migliat viis puolaset kuitenkin....en ainakaan huomannu et siel olis paljoo koskaa lunta ollu....pitää renkaanpyörimis nopeuden kunnossa niin ei lumi ehdi jämähtää kiinni :lol:
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Kesät-talvet alut alla. Talvisin ainakin nuo tollaiset kuusi-puolaiset (juu ei viisi vaan kuusi-) RW-wheels malli 1:t pyörivät alla. Joskus keräävät vähän jäätä ja lunta jos käy syvässä lumessa möyrimässä mutta ne poistuvat itsestään vauhdin ja matkan mukana.
#1430
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Alut olleet alla kesät/ talvet perheen kummassakin autossa jo useita vuosia ja ainut haitta on suola, jota kyllä vähän rumentaa talvivanteita(laiska vahaaja) mutta en ole ikinä kyllä lunta tai sohjoa joutunut ajossa poistamaan vaikka täällä rannikolla kyllä suolaa hyvin "kylvetään".
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

omasta kokemuksesta en pahemmin osaa sanoa, mutta isää olen seurannutja viimeiset 12 vuotta on mennyt aluilla (alkup. aero- vanteet) ja vanteet ovat pysyneet hyvinä. Toisin kuin omat vanhat peltivantyeet, jotka olivat vielä viime talvena alla. Ne olivat niin kauttaaltaan ruosteessa, että kun vasaralla koputteli, niin isoja palasia irtoili. Suurimpana syynä tähän pidän pölykapseleita, jotka keräsivät loskaa ja muuta sontaa taaksensa.

Mitä tulee alujen syöpymiseen renkaan ja vanteen välistä, niin omat nykyiset kesä alut ovat aivan h***tin syöpyneet. mutta ilmat pysyy edelleenkin hyvin sisällä. Itse liitospinta kun on aivan hyvä.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jos rahaa löytyy niin alut tietenkin ulkonäön vuoksi, mutta jos ei tarvitse ulkonäköä ja rahaa ei ole "tuhlattavaksi" suosittelen peltivanteiden näköisiä alumiinivanteita, ei pitäisi olla hinnakkaat.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

halvat alut ennemmin. helpompi pestä.
9-3.1972
Vastaa Viestiin