Vanhojen (yli 20-v.) Saabien vakuutukset (kasko)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Menikö 5000e arvo vaatimus läpi?
Eikös tarkastajat yleensä pyri mahollisimman pieneen siinäkin?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

jariha kirjoitti:Miten kalliita korjauksia ne näihin n. 300 euron autoihin suostuvat tekemään?
Viime kesänä, kun vorot rikkoivat kuskin oven lukon ja virtalukon.
Jutustelin vakuutushepun kanssa ja totesi ettei voi perustella herraisoherralle paljon yli 400:n e:n korjausta 500:n euron autoon.

Korjasivat kuitenkin, vieläpä alkuperäisosin.
Kaipa ne kustannukset siihen 400:n pintaan tuli,
itse joutunut edes omavastuuta maksamaan kun sanoin asentavani irrotetun cd-soittimen uudelleen
+jotain pientä oviverhoiluun tulleen skraadun korjailua.
Nämä omat toimenpiteet siis kattoivat vakuutustarkastajan mielestä omavastuun hinnan verrattuna siihen jos ne olisi pajalla tehty.

Yhtiönä Tapiola.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pohjolassa on vakuutukset; pakollinen liikennevakuutus, osakasko ja lisävakuutuksena ilkivaltavakuutus. Osakaskoa varten piti tehdä tarkastus, kun oli ikää 20 tai yli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vanhojen (yli 20-v.) Saabien vakuutukset (kasko)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Nostan tämän vanhan ketjun ylös kun heräsi kiinnostus osakaskoon 25-vuotiaan täysvarustellun satkun hankinnan myötä.

Vakuutusyhtiöni on Pohjola, ja puhelimessa sanoivat että vielä tänä vuonna saan autooni osakaskon (tulkitsin sen niin, että osakaskon takaraja on 25v.). Hinta oli jotain vaatimatonta 74 eur vuodessa (hirvi-palo- ja varkaus). lisukkeina tarjolla ilkivaltavakuutus 14 eur ja hinausturva 25? eur.

omavastuu noissa on 150 eur, paitsi hinausturvassa ei ollenkaan. tuo hinausturva minua erityisesti kiinnostaakin. yksi pykälä siinä minua kuitenkin askarruttaa, hinausturva voidaan jättää myöntämättä jos auton kunnossapito on ollut puutteellinen. miten tuo käytännössä todetaan? tähän ei pohjolan asiakaspalveluhenkilö osannut ottaa kantaa. kenelläkään kokemusta?

lähinnä sitä ajan takaa, ettei kai hinausturvassa edellytetä että autossa on täydellinen huoltokirja??

edit: pohjolan autovakuutusehdot:
http://www.pohjola.fi/nr/paacustom/resb ... 031571.pdf
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vanhojen (yli 20-v.) Saabien vakuutukset (kasko)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

lucaf kirjoitti: omavastuu noissa on 150 eur, paitsi hinausturvassa ei ollenkaan. tuo hinausturva minua erityisesti kiinnostaakin. yksi pykälä siinä minua kuitenkin askarruttaa, hinausturva voidaan jättää myöntämättä jos auton kunnossapito on ollut puutteellinen. miten tuo käytännössä todetaan? tähän ei pohjolan asiakaspalveluhenkilö osannut ottaa kantaa. kenelläkään kokemusta?

lähinnä sitä ajan takaa, ettei kai hinausturvassa edellytetä että autossa on täydellinen huoltokirja??
Eiköhän tuo pykälä perustu ihan ulkonäöllisiin tekijöihin :D
Tuskin monessakaan 25 vuotta vanhassa autossa on täydellistä huoltokirjaa...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Vanhojen (yli 20-v.) Saabien vakuutukset (kasko)

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

MacTurbo kirjoitti:
lucaf kirjoitti: omavastuu noissa on 150 eur, paitsi hinausturvassa ei ollenkaan. tuo hinausturva minua erityisesti kiinnostaakin. yksi pykälä siinä minua kuitenkin askarruttaa, hinausturva voidaan jättää myöntämättä jos auton kunnossapito on ollut puutteellinen. miten tuo käytännössä todetaan? tähän ei pohjolan asiakaspalveluhenkilö osannut ottaa kantaa. kenelläkään kokemusta?

lähinnä sitä ajan takaa, ettei kai hinausturvassa edellytetä että autossa on täydellinen huoltokirja??
Eiköhän tuo pykälä perustu ihan ulkonäöllisiin tekijöihin :D
Tuskin monessakaan 25 vuotta vanhassa autossa on täydellistä huoltokirjaa...
Mulla on ollut käyttö autossa tuo ja kun oli kyseessä Alfa 156 niin kolmesti sitä vielä hinattiinkin :mrgreen: Koskaan ei kysytty mitään ja kerran jopa hinasivat korjaamon sijasta kotiin kun korjasin suotn itte.

P.S Mulla on 1976 kajakki jossa on TÄYDELLINEN Huoltokirja, historia :mrgreen: on ollut mun lisäksi vain kolmella omistajalla jotka kaikki ovat olleet erittäin huolellisia, jopa hinaukset ja pyyhkijän sulkien vaihdot on merkitty :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
defu
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vanhojen (yli 20-v.) Saabien vakuutukset (kasko)

Viesti Kirjoittaja defu »

Itse otin viime viikolla kevytkaskon aeroon. Vakuutustarkastaja tuli katsomaan ettei nyt myönnä aivan läpimädälle saballe sitä kaskoa.

Pyöri vähän aikaa auton ympärillä ja otti pari kuvaa. Siinäpä se. Muutenhan ei tosiaan yli 15v autoihin saa ainakaan Pohjolasta muuta kuin osakaskon.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vanhojen (yli 20-v.) Saabien vakuutukset (kasko)

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kannattaa kuitenkin muistaa ettei Tapiolan harrastekasko sido vastapuolen liikennevakuutusta mitenkään vaan voidaan lunastaa vaikka 500:lla olkoon kaskoon määritelty arvo mitä hyvänsä. Kasko ei myöskään kai mitenkään korvaa liikennevakuutuskorvauksen ja vakuutusarvon erotusta. Saattaa sitten olla joissain tilanteissa edullisempaa myöntäytyä syylliseksi, sehän ei edes ole mitenkään rikollista. Voi olla vastapuoli ihmeissään. Asian tietty sekoittaa jos poliisi on mukana kuviossa, sakkoriskit ehkä kääntää kannattavuuden toisinpäin.
Vastaa Viestiin