Kokemuksia b-omegasta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Tilan tarpeessa tullut katseltua tämän vuosituhannen omenoita. Siispä onko kellääs ollut kyseistä kotteroa? Onko järkeä moista hankkia? Kai niissä jotain vikaa on kun ovat noin halpoja. Ainakin hesarin sivuilla oli pitkä vikasarja :roll:
#3272
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja kristian »

Ei tämän vuosituhannen, mutta viimevuosituhannen viimeistä vuosikertaa edustava farkku tuossa pihassa seisoo. Eli B1 (B2-malli taisi tulla juurikin sitten v. 2000), 2.5-litraisella kutosella. Muuta negatiivista sanottavaa ei itsellä ole vuoden aikana ollut paitsi tuo koko ajan paheneva ruostuminen. Kuuleman mukaan viimeisimmissä vuosimalleissa ei sekään niin suuri ongelma ole...

Ja mitä noita Omppujen hintoja seuraillut, niin kummastelen kyllä että samanikäisistä/samanverran ajetuista Astroista ja Vectroistakin pyydetään samaa hintaa ellei enemmänkin. Onko se sitten tuo ruosteisen romun maine mikä pelottaa :roll:
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Omistin vm. -96 2.0 omegan ja en sano muuta kuin että oli ensimmäinen ja viimeinen ooppeli jonka (ehkä koskaan) hankin. Toisaalta, puoli ooppelillahan tässä nytkin ajellaan... :wink:

Hyvät puolet:
- tilaa on
- oikein mukava ajella
- takavetoinen (löysin sisäisen pikkupoikani :twisted: )

Huonot:
- Koko ajan vikaa ja laitettavaa. Tuli ihan perkeleen kalliiksi se keikka.
- Joitakin suunnitteluasteella syntyneitä perustavaa laatua olevia mokia, jotka on älyttömiä tai kallista laittaa.

Oma mieleipiteeni: ÄLÄ KOSKE!!!! Ainakaan viimevuosituhannen malleihin
Jos kuitenkin aiot Omegaan sekaantua, on 2,2 litrainen diesel vaihtoehdoista luotettavin. Bensakoneissa joskus jakohihnojen katkeiluja (kone hajoaa) tai kannesta venttiilivarsien tiivisteiden falskaamista (kansiremppoja).

EDIT: Käy lukemassa myös Opel Club Finlandin foorumia. Siellä on paljon käyttäjäkokemuksia Ompuista
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Hesarissa oli juttua näistä saksalaisista autolaatuvertailuista (oliskos ollut perjantai tai lauantai). Niissä Opeli oli pärjännyt hyvin, ja väitettiin Opelin parantaneen laatuaan huomattavasti sitten viime vuosituhannen lopun ja vuosituhannen vaihteen. Tiedä sitten, omia kokemuksia ei ole.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tonppa kirjoitti:Hesarissa oli juttua näistä saksalaisista autolaatuvertailuista (oliskos ollut perjantai tai lauantai). Niissä Opeli oli pärjännyt hyvin, ja väitettiin Opelin parantaneen laatuaan huomattavasti sitten viime vuosituhannen lopun ja vuosituhannen vaihteen. Tiedä sitten, omia kokemuksia ei ole.
Eikö se laatu parantunu ooppelilla ku alettiin käyttää samaa alustaa/osia saabin kans, toisaalta saabilla taas laatu huononi..
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Nyt 3 kuukautta ja 7tkm ajeltu juurikin 2000 mallin B2-ompulla. Eli kuten tuossa aiemmin on sanottu, 2000 vaihtui tähän viimeiseen malliin.

Ruostevaivoista en osaa vielä sanoa, omani on Sodankylästä kotoisin...

2.0DTI on hieman laiska kone, mutta perushyvin käyttäytyvä semmoinen. Mielestäni alavääntöä on jopa enemmän kuin Saabin 2.2TiD:ssä.

Yleisilmeenä varusteet ja muut ominaisuudet toimii aika lähelle yhtä hyvin kuin Saabin 9-3:ssakin (vertaan siis nyt -99 TiD:hen mikä minulla oli ennen tätä).

Automaatti-ilmastointi ei osaa säätää lämpöjä yhtä hyvin kuin Saabissa.
Jarrut on yhtä huonot (en pysty ymmärtämään miksi Saabin ja Opelin yhteistyössä jarrut piti ottaa Opelilta...)
Alusta mukavuuspainotteinen verrattuna Saabiin.
Vaihteisto on hidas. Tämä yhdessä pehmeähkön alustan kanssa kyllä ohjaa tehokkaasti rauhalliseen ajotyyliin, tästä siis melkein plussaa.
Talviominaisuuksista en vielä osaa sanoa, uudet talvirenkaat nyt kuitenkin alle joka tapauksessa.
Tilaa on, runsaasti.

"Kun kerran kaikista autoista tulee vanhana Ooppeleita, miksi siitä pitäisi maksaa kalliimman auton hinta"
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

liteFun kirjoitti: Eikö se laatu parantunu ooppelilla ku alettiin käyttää samaa alustaa/osia saabin kans, toisaalta saabilla taas laatu huononi..
Ooppeli ryssi maineensa 90-luvulla kun alkoivat uuden pomon myötä etsiä säästöjä "vääristä" paikoista. 2000 luvulla ollut käynnissä mittava laadunparannuskampanja. Ehkäpä jonkinasteista luotettavuutta on saatu lisättyä, mutta kyllä viime helmikuussa uudella Astralla ajeleminen oli ankea kokemus. Moottoritiellä talvikelillä suorastaan pelotti...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Niitä OCF:n sivuja tuli hiukan selailtua, ajattelin jos täältä sais jonkinlaisen puolueettoman tuomion Sen verran ristiriitaisia ovat ihmisten mielipiteet ettei tässä nyt päästy puusta pitkään. :wink:
#3272
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kaverilla oli -97 (vai -98) 2.5V6 Omppu taannoin, jolla taitettiin jonkun aikaa yhteistuumin duunimatkaa PKS-Hyvinkää. Tiloiltaan ja porsimisiltaan tonnarin luokkaa, ajettavuuden erot nyt tulee lähinnä vetotapojen erilaisuudesta.

Muistaakseni tuossa ei ollut mitään kummempaa: keskuslukon oikkuilua, koiranluun vaihtoja, jakoremmi ja tulpat. "Kestohaittana" varoitteli öljypinnan tasosta, vaikka kuraa oli koneessa vähintään riittävästi, jotain anturihäröilyä.
Mutta pääsääntöisesti eipä tuossa mitään ihmeitä ollut.
Kulutus oli tuolla koneella 9,5tuntumassa. Suorituskyvyltään ihan riittävä, joskin vääntöä ei ole täyspaineturbotonnariin verrattavissa määrin, mutta kierrättämällä kerkisi ja pitäähän V6-kone ihan mukavaa murinaa (oisko tossa ollu jotain 170hv tms).

Vaihtoi tuon sitten johonkin 2000 tai 2001 mallin diesel-Omegaan, siitä ei ole enään meikäläisellä kokemusta kun kaveri muutti takaisin Kuopioon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Käsittääkseni aika iso osa tyyppivioista korjattiin nimenomaan 2000-mallin yhteydessä (B2). Ja sitä nimenomaan kysyjä tässä hakeekin, kokemuksia 2000-luvun Ompuista.

Mitä olen noita eroja tutkinut, niin ainakin jarrulevyt muuttui pykälää isommiksi.

No, itse elän toivossa ettei auto porsi jatkuvasti. Jos niin kuitenkin käy, voin aina muistaa että vastaava V70 (mikä oli toinen vaihtoehto), olisi ollut 3t€ kalliimpi ja _pienempi_ tiloiltaan.

Ja lisätään vielä, että tuo 2,0DTI on ketjukone.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja kristian »

Hieman OT, mutta eikös se vanhempi 2.5-litran diisseli ollut baijerilaisilta lainattu...? Muistan vain kuulleeni että olisi noita GM:n dieseleitä parempaa tekoa ollut :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

kristian kirjoitti:Hieman OT, mutta eikös se vanhempi 2.5-litran diisseli ollut baijerilaisilta lainattu...? Muistan vain kuulleeni että olisi noita GM:n dieseleitä parempaa tekoa ollut :)
Mitä olen OCF:n sivuilta lukenut, niin tuo Bemarin 2,5 dieseli on kyllä tehokas pata. Kulutus tosin isompi kuin näissä Ooppelin omissa. Eikä se kestävyyden osalta ole ollut sen kummempi. Ja haukkuvat että se Bemun kone on perusratkaisuiltaan 80-luvun kamaa...

Tässä 2,0 padassa esim ainoita moottorin tyyppivikoja on ollut syöttöpumppu, joka saattaa hajota tai sitten ei.

Tiedä sitten kumpi parempi...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kyllä se B2 on varmaan parempi kuin B1. Teki tosiaan mieli hommata diesel B2, mutta en vain enää uskaltanut. En tarkemmin tutustunut uudemman mallin päivityksiin, olisiko tullut muutakin kuin vain kosmeettista. Esim. ilmastoinnin teknisiä ratkaisuja ei olisi meikäläisen tuntemuksella pystynyt arvioimaan. B1:ssä oli kalliimman puoleisia ongelmia... sielläkin -> idiootin suunnittelemia juttuja.
Tarvitsen autossa paljon tilaa ja omppu olisi sen suhteen ollut nappivalinta. Ja pidin ajettavuudesta, mutta en yhtä paljon kuin 9-5:ssä.

2,2 diesel on kuulemma hyvä kone. Bemarin suora kutonen tosiaan väkevä ja myös kestävä, mutta tuhlaava. Kehuvat 2,2:sta dieseliä parhaaksi opel koneeksi, ja se pumppu on minunkin kuuleman ja lukeman mukaan se kiusallinen osa... ja arvokas - toista tuhatta vaihdettuna
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Pola kirjoitti:Niitä OCF:n sivuja tuli hiukan selailtua, ajattelin jos täältä sais jonkinlaisen puolueettoman tuomion Sen verran ristiriitaisia ovat ihmisten mielipiteet ettei tässä nyt päästy puusta pitkään. :wink:
Puolueellisuus on näissä autohommissa aina vähän kokemuspohjainen juttu. No joskus mielikuviinkin perustuvaa :wink: . Opelmiehet tykkää niistä.
Jos hyvän yksilön löydät, ei välttämättä huono hankinta. Paljonhan nuo ei enää maksa. Mulle suurin kustannus oli arvon aleneminen ja korjaukset, mutta täytyy tunnustaa että ostin todennäköisesti äärimmäisen huonon yksilön. Mutta pirun siistin ja ruosteettoman ja siinä taisin mennä vipuun... :?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kokemuksia b-omegasta?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tannisto kirjoitti:
Puolueellisuus on näissä autohommissa aina vähän kokemuspohjainen juttu. No joskus mielikuviinkin perustuvaa :wink: . Opelmiehet tykkää niistä.
Tiedä sitten mitä tarkoitat, mutta Ooppelimiehet toisaalta tykkää siitä että ihmisillä on Ooppelista huono kuva. Saavatpahan Ooppelimiehet sitten halvalla autonsa.

Itse olen kyllä sanonut, että tässä autohankinnassa ei ollut tunteet mukana ei sitten yhtään. Ooppelin ostosta ei saanut minkäänlaisia kicksejä. Huomattavasti innostuneempi olin, kun kevättalvella ostin 9-3:n... Se tosin oli kuitenkin liian pieni meidän perheelle. Jos 9-5 dieselin olisi saanut yhtään järkevällä budjetilla, niin olisin varmaankin semmoiseen kallistunut, mutta näin tällä kertaa. Budjettiratkaisu.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin