Svc kirjoitti:Tuo Pekan linkissä oleva ehdotus on tullut voimaan ministeriön asetuksena 16.11.2006 http://www.mintc.fi/oliver/upl440-Prose ... 6s2006.pdf
Asetuksen prosentit poikkeavat hieman tuosta ehdotuksesta korin ja sisutuksen osalta.
Jeps, jos esityksestä laski prosentit yhteen, niin summaksi tuli 104.
Viilataan vielä sen verran, että asetus on annettu, 16.11.2006, mutta voimaan se tulee 1.1.2007.
Ennen vuotta 2003 valmistetun käytettynä maahan tuotavan ajoneuvon autoverotuksessa sovelletaan verotusarvon osalta ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuvaa verotusta. Tullilaitoksen veroviranomaisena tällaisen ajoneuvon verotuksessa, joka perustui yksityisen yrityksen tilastollisin menetelmin tuottamaan arvioon ajoneuvon verotusarvosta mutta jonka perusteena olevien tietojen ja menetelmien oikeellisuudesta tullilaitos ja verovelvollinen eivät voineet saada tietoa, noudattaman menettelyn ei katsottu täyttävän autoverolain ja Euroopan yhteisön perustamissopimuksen edellyttämää verotuksen syrjimättömyyden vaatimusta.
KHO katsoi, että nykyinen tapa määrittää ajoneuvon arvo yksittäisen yrityksen tuottaman taulukon perusteella on laiton. Tulli tekee päätöksensä autoalan tietopalveluja tarjoavan Grey-Hen-nimisen yrityksen tietojen perusteella.
KHO:n päätös on vuosikirjapäätös, ja sillä on aina sekä periaatteellista merkitystä lain soveltamiselle vastaavissa tapauksissa että yleistä merkitystä.
Päätöksen perusteella verottajan on käytettävä vastedes ajoneuvon arvona sen ostoarvoa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
valtteri kirjoitti:No nyt alkaa tapahtumaan.... toivottavasti ;
KHO katsoi, että nykyinen tapa määrittää ajoneuvon arvo yksittäisen yrityksen tuottaman taulukon perusteella on laiton. Tulli tekee päätöksensä autoalan tietopalveluja tarjoavan Grey-Hen-nimisen yrityksen tietojen perusteella.
KHO:n päätös on vuosikirjapäätös, ja sillä on aina sekä periaatteellista merkitystä lain soveltamiselle vastaavissa tapauksissa että yleistä merkitystä.
Päätöksen perusteella verottajan on käytettävä vastedes ajoneuvon arvona sen ostoarvoa.
Ei tuossa päätöksessä missään sanottu että ajoneuvon ostoarvoa on käytettävä pohjana, vaan että ne arvonmäärityksen perusteet pitää olla julkiset ja että auton tuoja esittämät lisäselvitykset on otettava myös huomioon.
Siitähän tuossa perimmiltään oli kyse että kun tulli käyttää AHTI-ohjelmaa joka hakee GH:n tietokannasta autolle arvon niin tullimieskään ei näe niitä perusteluja ja toisaalta koska GH käyttää merkkiliikkeen pyyntihintoja laskennan perusteena niin tämä taas mahdollisesti vääristää hintoja.
Veikkaan että ei julmia vaikutuksia mutta onpahan askel oikeaan suuntaan, nyt voi varustautua Tuulilasin autohinnastolla ja Keltaisella Pörssillä veronmääritykseen ja saada sen jopa läpi.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Uutisissa asian kanssa paininut juristi arveli, ettei tullin tehdyt autoveroperusteet kestä uudelleentarkastelua uusilla kriteereillä. Arveli, että esim. kolme vuotta sitten tuoneiden kannattaa nyt rustata valituksia ja oikaisupyyntöjä, ennen kuin valitusaika menee umpeen. Lisäksi ounasteli, että sieltä voisi muutama euro olla saatavissa takaisin. Luulenpa tosin, että ottaa tovin jos toisenkin ennen kuin nuo valitukset saadaan käsiteltyä.. Kiusa se on pienikin kiusa.
Melko asiallinen ja kiihkoton tuon Tullin tiedote. Toteavat, että kaksi kohtaa kolmesta ovat KHO:n mukaan tehty oikein (ELV ja prosentit) ja kolmanteenkin kohtaa eli markkinahinnan määrittämisen perusteisiin on jo tulossa parannuksia.
Ja mitä muutakaan Tullista voidaan sanoa? Jos he toteaisivat, että kaikki Grey-Henin tietokantaan perustuvat päätökset vuosina 2003-06 ovat laittomia, niin valituksia tulisi varmasti kymmeniätuhansia, mikä lamauttaisi Tullin toiminnan.
Onneksi tein 31.12.2007 "muutaman" valituksen ja kaikissa valitin myös elv:in laittomuudesta.
Tänä vuonnahan valitetaan v. 2005 ja sen jälkeen tehdyistä autoveropäätöksistä.
Muistakaahan valittaa verotuspäätöksistä jos ne on mielestänne väärin perustein laskettu.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Noniin, vihdoin se poistuu. Nimittäin laiton arvonlisävero autoverosta. Nokkela virkamies tosin keksi, että korotetaan sitten poistuvan alv:in verran "perusveroa", niin ei vahingossakaan pääse autoileva kansa latiakaan halvemmalla. Perusteina tietenkin mitkäs muutkaan kuin "ympäristösyyt". Mahtavaa, kertakaikkiaan asiantuntevaa sakkia näitä hommia hoitamassa.
YLE uutiset kirjoitti:Hallitus on hyväksynyt torstaina esityksen autoverolain muuttamiseksi.
Hallitus esittää, että autoverosta perittävä arvonlisävero poistettaisiin. Ympäristöperusteiden vuoksi ajoneuvojen verorasitus ei kuitenkaan kevene, koska autoveroa on tarkoitus korottaa arvonlisäveron määrällä.
Muutokset koskevat henkilö- ja pakettiautojen lisäksi moottoripyöriä ja muita autoveron alaisia ajoneuvoja.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Verottamisen tarkoitus on kerätä valtiolle rahaa. Olen aina sanonut että on ihan turhaa kapinoida veroja vastaan tai tehdä kanteluja laittomista veroista. Sama summa kerätään joka tapauksessa ja mieluummin aina enemmän.
Ensin keksitään summa ja sen jälkeen se mistä se otetaan.
Saappi Kuski kirjoitti:Verottamisen tarkoitus on kerätä valtiolle rahaa. Olen aina sanonut että on ihan turhaa kapinoida veroja vastaan tai tehdä kanteluja laittomista veroista. Sama summa kerätään joka tapauksessa ja mieluummin aina enemmän.
Ensin keksitään summa ja sen jälkeen se mistä se otetaan.
Näinhän se menee, mutta tuo nyt osoitti totaalista mielikuvituksen puutetta, että poistetaan ALVi, mutta nostetaan "perusveroa" saman verran. Olisivat voineet edes yrittää keksiä jotain "piiloveroa" tyyliin tuulilasinpyyhkimien kierrätysmaksu tms, niin ei olisi ollut noin näkyvä tuo autoverotuksen perimmäinen tarkoitus (*)
*) Maksimoida verotulot milloin minkäkin tekosyyn nojalla
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mites tämä vaikuttasi tuontiautoihin. Otetaanko nyt huomioon että uudistuksen voimaantulon jälkeen autoissa on autoveroprosentti enemmän kuin ennen uudistusta. Ja peritäänkö laiton ELV edelleen ennen uudistusta myydyistä autoista, vai tuleeko käytetyn tuominen nyt halvemmaksi?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.