Mimmi kirjoitti:Ruotsisa Bio Powereilla on erillislain perusteella myönnetty "miljöbil" status.
Ja siitä statuksesta on Ruotsin valtio luopumassa etanoliautojen osalta.
Toisekseen sekin saattaa jotain vaikuttaa ettei EU luokittele etanolia ympäristöystävälliseksi polttoaineeksi.
EU:ssa etanoli lobbarit kärsi tappioita sen vuoksi että todettiin tarvittavan raaka-ainemäärän tuottamisen aiheuttavan markkinataloudesta johtuvia ongelmia (nälänhätää), jolloinka siitä tulee markkinataloudessa eettisesti arvelluttava polttoaine Raportti on luettavissa netissä ja siihen pääsee mm. eduskunnan nettisivujen arkistojen kautta.
Uuden ekopolttoaineen siis pitäisi pystyä tuottamaan öljyä enempi voittoa, olemaan ympäristöystävällinen ja sitä pitäisi saada helposti ja vaivattomasti tuotettua niin ettei joku joudu siitä kärsimään nälän tai riiston muodossa Ei taida edes sähkö pystyä noihin hulluihin vaatimuksiin.
Eski kirjoitti:TM raportoi vähän aikaa sitten, että 9-5 BioPower tuottaa E85:lla kylmäkäynnistyksessä mm. formaldehydia.
Eski
Sinänsä totta, mutta itse artikkeli oli täyttä huuhaata siinämielessä ettei maltettu kertoa että kuinka suurta suhdetta nämä aineet edustavat verrattuna vaikka makkaran grillaamisessa sytytyspalojen sytyttäminä vapautuvien formaldehydien määrään puhumattakaan diesel ja bensa -autojen hiukkaspäästöihin kylmänä. Artikkelilla oli ihan hyvä pohja kun oli löydetty neula heinäkasasta, mutta tahtotila takana oli enempi shokeerata kuin tuoda mitään hyödyllistä esille. Saman jutun olisi voinut kertoa vaikka että keskioluen juominen tuhoaa aivosoluja, mikä myös on totta, mutta suhteutettuna aivosolujen määrään ei jaksa ihmisiä (tai ainakaan minua) hirveästi kiinnostaa.
Poy kirjoitti:
Mutta kysehän oli siitä, että ST1 tekee tuon jätteestä ei viljasta. Ei siis tuotantoa ulkomailla tietääkseni.
Oho, toi on mennyt multa ihan ohi. Ei hullumpaa.
Sami kirjoitti:
Sinänsä totta, mutta itse artikkeli oli täyttä huuhaata siinämielessä ettei maltettu kertoa että kuinka suurta suhdetta nämä aineet edustavat verrattuna vaikka makkaran grillaamisessa sytytyspalojen sytyttäminä vapautuvien formaldehydien määrään puhumattakaan diesel ja bensa -autojen hiukkaspäästöihin kylmänä. Artikkelilla oli ihan hyvä pohja kun oli löydetty neula heinäkasasta, mutta tahtotila takana oli enempi shokeerata kuin tuoda mitään hyödyllistä esille.
Näin se tuppaa uutisointi näissä ympäristöasioissa usein menevän. Ja monessa muussakin kyllä, valitettavasti.
#3892
9-3 SS Aero '04 "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Aeroilia kirjoitti:Jos tota E85:sta alkaa kohta saamaan mittareista, mitäköhän muutoksia bensa 9-5:seen joutuisi tekemään, jotta tuo soppa sille kelpaisi?
Ruotsalaisen sivun etanol.nu:n mukaan siihen on 4 tapaa.
1.Chippaus (Maptun, Nordic UHR, BSR)
2.Signaalimodifiointi, esim. Flextek
3.Suuttimien vaihto
4.Bensapaineen nosto
Aeroilia kirjoitti:
Jos tota E85:sta alkaa kohta saamaan mittareista, mitäköhän muutoksia bensa 9-5:seen joutuisi tekemään, jotta tuo soppa sille kelpaisi?
Ruotsalaisen sivun etanol.nu:n mukaan siihen on 4 tapaa.
1.Chippaus (Maptun, Nordic UHR, BSR)
2.Signaalimodifiointi, esim. Flextek
3.Suuttimien vaihto
4.Bensapaineen nosto
Tai saabin oma biopowersofta. Polttoainejärjestelmäänkö ei tarvitse tehdä mitään muutoksia? Ruotsissa lienee kokemusta noista etanolikonversioista.
Nikke_M kirjoitti:En tiedä onko tämä jo vanha juttu, mutta tänään juttelin ST1:sen edustajan kanssa. Hän sanoi, että vielä tänä vuonna, ST1 rupee myymään bioetanolia suomessa. Hinta tule olemaan noin 40 senttiä halvempi kuin 95.
Onko tästä missään mitään uutisia että mikä on tilanne? ST1:n sivuilla ei asiasta mainita eikä googlettamallakaan löydä että kohta sais etanolia. Meinaan olis mun ässä muuttumassa flexfueliksi samantien.
Yritin myös selvitellä että miten lainsäätäjät asiaan suhtautuvat, mutta ei löydy netistä mitään aiheesta. Samapa tuo mulle, kun vehkeet lähtee ruiskusuuttimien ohjauksesta välistä tarvittaessa poiskin eikä tarvitse myöntää valtiovallalle että millä ajelee, mutta kiinnostaisi silti tietää että mitä valtiovalta ajattelee että vanhat autot ajelee etanolilla? Bioetanolilla vanha kalusto ei enään aiheuttaisi muuta harmia kuin sen että markkinatalous ei pyöri, kun ei uusia autoja ja pankkilainoja saada kaupaksi.
Nikke_M kirjoitti:En tiedä onko tämä jo vanha juttu, mutta tänään juttelin ST1:sen edustajan kanssa. Hän sanoi, että vielä tänä vuonna, ST1 rupee myymään bioetanolia suomessa. Hinta tule olemaan noin 40 senttiä halvempi kuin 95.
Onko tästä missään mitään uutisia että mikä on tilanne? ST1:n sivuilla ei asiasta mainita eikä googlettamallakaan löydä että kohta sais etanolia. Meinaan olis mun ässä muuttumassa flexfueliksi samantien.
Sen edustajan mukaan niin ST1 piti ruveta myymään bioetanolia tämän vuoden sisällä. Ensimmäinen asema jossain helsingissä vissiin. Tarkempia tietoja en saanut.