Tässä on vähän Projektit-osion kamaa, mutta siellä lienee vain tarkoitus esitellä projekteja. Eli: olettekos miettineet autojenne sähköistämistä / tietoisia käynnissä olevista projekteista?
Ohessa pari linkkiä:
Saabrina: http://www.saabrina.blogspot.com/
Sähkö-Passat: http://etischer.com/awdev/
eCorolla: http://www.sahkoautot.fi/
Elikäs onko tietoa projekteista? Tämä on nykyään sen verran kuuma puheenaihe, että lienee turha väitellä projektien järkevyydestä. Lähinnä tekniikkapuoli ja tekijät kinnostavat.
EDIT: typoja ja kommentti, että muutkin "vaihtoehtopolttoaineet" kiinnostaa.
Sähkö- hybridi-, jne. konversiot Sabeissa?
Re: Sähkö- hybridi-, jne. konversiot Sabeissa?
Vaikka projektien järkevyydestä ei pitänyt keskustella niin pakko ihmetellä yhtä asiaa. Olen seurannut tuota eCorolla-projektia sivusta niin kauan kuin jotain seurattavaa on ollut, mutta minulle ei ole vieläkään avautunut mitä ihmettä siinä oikeasti tehdään... lukuunottamatta jumalatonta hypetystä teknisesti triviaaleista asioista.
Siis... eihän siinä oikeasti tehdä mitään uutta tai ihmeellistä. Asennataan valmis muutossarja valmiiseen autoon. Kuka hyvänsä jolla on rahat hommaan pystyy tekemään saman, varsinkin hommaa ei ilmeisesti tehdä edes itse vaan teetetään jossakin, mitään todellista kontribuutiota sähköautojen kehitykseen ei synny. Onko koko homman juju ollut sitten rahoituksen ja lahjoittajien kerääminen ja lopullinen tähtäin on saada muutossarjojen myynti- ja asennusbisnes pystyyn.
Sinänsä sähköautot ovat hyvin kiinnostava alue, mutta harrastamiselle kustannukset on todella iso rajoite. Toki sähköauton saa aikaiseksi kohtuullisillakin kustannuksilla, valmiita osia on maailma väärällään, mutta hyvän, käyttökelpoisen, sähköauton aikaansaaminen alkaakin olemaan harrastelijan resurssien ulkopuolella. Hydrauliset hybridikäytöt saattaisivat olla helpompi alue harrastaa.
En tiedä miten mopoauto sopisi lähtökohdaksi sähköautoon tai hydraulihybridiin... pitäisi varmaan ottaa selvää
Siis... eihän siinä oikeasti tehdä mitään uutta tai ihmeellistä. Asennataan valmis muutossarja valmiiseen autoon. Kuka hyvänsä jolla on rahat hommaan pystyy tekemään saman, varsinkin hommaa ei ilmeisesti tehdä edes itse vaan teetetään jossakin, mitään todellista kontribuutiota sähköautojen kehitykseen ei synny. Onko koko homman juju ollut sitten rahoituksen ja lahjoittajien kerääminen ja lopullinen tähtäin on saada muutossarjojen myynti- ja asennusbisnes pystyyn.
Sinänsä sähköautot ovat hyvin kiinnostava alue, mutta harrastamiselle kustannukset on todella iso rajoite. Toki sähköauton saa aikaiseksi kohtuullisillakin kustannuksilla, valmiita osia on maailma väärällään, mutta hyvän, käyttökelpoisen, sähköauton aikaansaaminen alkaakin olemaan harrastelijan resurssien ulkopuolella. Hydrauliset hybridikäytöt saattaisivat olla helpompi alue harrastaa.
En tiedä miten mopoauto sopisi lähtökohdaksi sähköautoon tai hydraulihybridiin... pitäisi varmaan ottaa selvää

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sähköauto ei kai ole teoriassa kovin vaikea rakennettava, mutta käytännössä hyvin toimivan paketin teko vaatii melkoisen paljon onnistuneita valintoja. Tätä varten on hyvä, että on kilpailevia projekteja ja toimittajia tässä vaiheessa. Itse en oikein usko hydraulisen voimansiirron yleistymiseen enää tämän energiahypetyksen keskellä.Jussi kirjoitti:... kustannuksilla, valmiita osia on maailma väärällään, mutta hyvän, käyttökelpoisen, sähköauton aikaansaaminen alkaakin olemaan harrastelijan resurssien ulkopuolella. Hydrauliset hybridikäytöt saattaisivat olla helpompi alue harrastaa.
eCorolla-sivuille olen odotellut jotain konkreettisempaa. Nyt se on minustakin aika pitkälle hypetystä, kuten sanoit. Ehkä asia paranee, kun alkaa tulla tuloksia protoista. Voi toisaalta olla, että yhdistys tähtää enemmän liikennepolitiikkaan kuin -tekniikkaan.
työkaveri on tuossa eCorolla projektissa mukana. Sähköauton teko yksin autotallissa sinänsä on suhteellisen helppoa. Voi heitellä mittaristot mäkeen ja auton oman elektroniikan korvata yksinkertaisilla hiluilla, mutta tuossa hommassa ne tekee siitä "tuotteistetun" paketin, jolla voisi useamman auton muuttaa sähköautoksi ja että paketti suurinpiirtein liittyy auton omiin systeemeihin. Haasteita siinä on ollut se että on ihmisiä suunnittelemassa elektroniikkaa siten että auto saadaan toimimaan. (mittaristot, sähköt, alkuperäinen moottorinohjaus konversio sähkömoottoria ohjaamaan yms.). Mitä olen sivusta juttuja kuunnellut, niin kyllä siinä on ainakin elektroniikan suunnittelua, mikrokontrollerikoodin vääntämistä yms. Jos tekis homman autotallissa yksin, voisi homma olla helpompaa, mutta en sitten tiedä että saisiko sillä tavalla semmoista helppoa konversiokittiä aikaan? Itse sähköauto konseptiin siinä ei ole tarkoituskaan luoda mitään uutta, vaan saada aikaan tuotteistettu systeemi, että joku ulkopuolinen/kaupallinen paja voi konversion tehdä.