Hevosen kuljetus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Olenko käsittänyt asian ihan oikein että ei tarvita pikku-E:tä kun vedetään hevosen kuljetus vaunua. Onko sille vaunulle olemassa "virallista" nimeä....??

http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm

Muita vihjeitä kun pitäisi mennä vetää tommosta vaunua 9-5:sella??
Saab 9-5 Aero 2003
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Hevosenkuljetuskärry, auto- tai venetraileri, tahi mikä tahansa muulla nimellä kulkeva luokitellaan sinne perävaunuosastoon, jolloin riippuu täysin siitä vedettävästä tarvitaanko sitä pikku E:tä vai ei.

Näin sanoo laki :
AKE kirjoitti: ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:

Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
Ja vielä sellainen huomio, että kun ajo-oikeuta katsotaan (eli sitä korttia), niin puhutaan ajoneuvojen ns. teoreettisista painoista, eli niistä jotka löytyvät rekisteriotteesta.

Uskoisin että aika monessa hevosenkuljetuskärryssä mennään tuon kokonaismassan osalta yli tuon 9-5 omamassan, jolloin kortti tarvitaan, mutta kuten sanottu, selviää se tarkemmin ottamalla auton ja vaunun paperit käteen ja tarkismalle ne.
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Vaunun papereita ei ole tässä mutta karkeasti voisin arvioida että vaunu painaa 600kg ja heppa 600kg. Näin saadaan 1200kg.
Saabin omamassa on 1635kg.

Käsittääkseni jos kilot ovat näin niin saisi vetää heppa kärryä B-kortilla??
Saab 9-5 Aero 2003
baas93
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Huhti 23, 2006 08:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja baas93 »

Kahden kantturan traileri painaa aika lähelle 800kg ja elävät salamit keskimäärin 600kg. Eli jos sinulla on yhden hevosen traileri + hevonen, niin mielestäni vetäminen on silloin sallittua B-kortillla (olettaen että traileri on jarrullinen).

Se, että kannattaako henkilöautolla vetää hevostraileria onkin sitten jo täysin toinen juttu.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Jope »

- kärryn maksimikokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa
- yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 3500kg

Jos et voi vastata myöntävästi jompaan kumpaan, tarvitset pikku-e:n. Silloinkaan kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton otteeseen merkittyä suurinta peräkärryn massaa.

Siinä kaikki, mitä tarvii tietää, aken esimerkkejäkin yllä jo pastettiin. Massat selviää rekisteriotteista, tässä ei ole mitään mutuilun sijaa.

Vaunun tyhjäpainolla ei ole tässä mitään merkitystä, vaan otteesta katsotaan aina sitä, että kuinka paljon se voi kuormattuna maksimissaan painaa.

Kärryyn ei luonnollisestikaan ole sallittua (saati turvallista) ottaa enempää kuormaa, kuin mitä otteessa lukee.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Okei, elikkä homma on nyt niin että ne painot josta saadaan se tarvittava ajokorttiluokka lasketaan aina vaunun teoreettisen maksimipainon mukaan.
Kahen hepan kärryn kokonaismassa on noin 2000kg joten voikin sanoa että Be-ajokorttiluokkaa vaaditaan melkein aina kun hevoskärryä haluaa vetää.

Saako tommosta vaunua sitten vetää tyhjänä tavallisella B-kortilla??
Saab 9-5 Aero 2003
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Jope »

Nicke kirjoitti:Saako tommosta vaunua sitten vetää tyhjänä tavallisella B-kortilla??
Ei.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Näin vähän oletinkin.
Homma selvä.
Saab 9-5 Aero 2003
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Jatketaan aihetta.

9-5 saa vetää enintään 1800kg kärryä.
Kärryssä on maksimi kokonaismassa 2000kg.
Kärry painaa tyhjänä 800 kiloa.
Jos siihen laittaa vaikka 700 kiloa kuormaa niin sen saa vetää Saabin kanssa pikku e-kortilla.

Onko poliisilla täydet valtuudet tämmösessä tapauksessa viedä kärry punnitukseen jos heiltä siltä tuntuu???
Saab 9-5 Aero 2003
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja SS »

Et saa vetää, koska perävaunun kokonaismasa (2000kg) ylittää vetoauton vetomassan (1800kg).
Väärin, kyllä muuten saa vetää pikku-e:n kanssa. Perävaunu saa poliisin vaa'assa painaa korkeintaan sen 1800kg. Tuokin taisi koskea akselipainoa, eli aisapainon noin 50...75kg saa lisätä tuohon.

Kortin riittävyys katsotaan rekisteriotteesta, auton riittävyys vaa'alla :)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Pola »

Ja kannattaa myös muistaa että nykyisen lainsäädännön mukaan saa kuskata vain ja ainoastaa omaa hevoa ilman asianmukaista kuljetusta. Ei esimerkiksi muijan tai jonkun muun hörhön ponia :D
#3272
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Pola »

Kuitenkin voidaan pitää sääntönä että jarrulliseen kärriin tarvitaan aina pikku-E
#3272
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja essal »

Miksi tyhjää traileria ei saisi vetää b-kortilla? Esimerkiksi monet autonkuljetustrailerit on rekisteröity suurille kokonaismassoile ja usein kytkentämassa on helppoa selvittää trailerin ja kuljetettavien ajoneuvojen papereista.

Onko laki jotenkin muuttunut tässä kohdin, koska aiemmin tuijotettiin kytkentämassaa? Ja jos kytkentämassaa ei enää sovelleta, niin esim. kolmoskopan kolffilla ei voi hinata jarrutonta kevytperäkärryä edes tyhjänä, koska otteessa lukee jarruttoman kärryn kokonaismassaksi 600 kg ja aika monet kevytkärryt on kokonaismassaltaa 750 kg. Että paljon on tämän tulkinnan mukaan laittomia yhdistelmiä tiellä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja SS »

Miksi tyhjää traileria ei saisi vetää b-kortilla? Esimerkiksi monet autonkuljetustrailerit on rekisteröity suurille kokonaismassoile ja usein kytkentämassa on helppoa selvittää trailerin ja kuljetettavien ajoneuvojen papereista.
Tuota sietää kysyä suomen lainsäätäjiltä, ilmeisesti tarkoituksena helpottaa tarkastuksia kun ei tarvitse punnita vaunua. Tai sitten halutaan vaan rahastaa pikku-e:llä kun se kärry täytyy kuitenkin punnita jos paino epäilyttää...
Onko laki jotenkin muuttunut tässä kohdin, koska aiemmin tuijotettiin kytkentämassaa? Ja jos kytkentämassaa ei enää sovelleta, niin esim. kolmoskopan kolffilla ei voi hinata jarrutonta kevytperäkärryä edes tyhjänä, koska otteessa lukee jarruttoman kärryn kokonaismassaksi 600 kg ja aika monet kevytkärryt on kokonaismassaltaa 750 kg. Että paljon on tämän tulkinnan mukaan laittomia yhdistelmiä tiellä.
Selostin asian jo kertaalleen edellisessä viestissäni, mutta toistetaan. Sekoitat tässä kaksi asiaa, kortin ja auton riittävyyden. Autolla saa vetää _todellista_ massaa niin paljon kuin rekisteriote antaa myöden, tämä massa katsotaan vaa'alla tarvittaessa.

Kokonaan toinen asia on pikku-e, jonka tarve katsotaan vain ja ainoastaan papereihin merkityistä massoista. Em. yhdistelmällä riittää B-kortti koska kärryn kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Enintään 750kg kokonaismassaltaan olevaa kärryä saa vetää aina ilman e-korttia.

Pikku-e -vaatimus tulee vasta kun kärryn kokonaismassa (rekisteriin merkitty) ylittää tuon.

Eli saat laittaa sen Golffin perään, mutta et saa kuormata sitä kuin siihen rekisteriin merkittyyn 600kg asti.

EDIT: Laitetaan vielä viittaus viimesyksyiseen keskusteluun kärryjen vetämisestä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=75168
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin