Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Samapa tuo. Omassa sabassa cruise meni rikki hiljattain. Nyt ei varmaan kannata korjauttaa sitä
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Kuskistahan se on kiinni meneekö jarrutuklseen kauemmin vaiko ei. Jos jalan tosiaan tunkee penkin alle tai vaikka istuu sen päällä niin tokihan menee kauemmin.
Itselläni väittäisin että liikenteen tarkkailuun jää enemmän aikaa ja jalan ollessa asemissa jarrun likellä ei jarrutukseen ainakaan kauemmin mene kuin menisi kaasulta siirrettäessä.
Sikäli ihan oikein sanottu että käytössä pitäisi käyttää harkintaa, niinkuin liikenteessä muutenkin.
Itselläni väittäisin että liikenteen tarkkailuun jää enemmän aikaa ja jalan ollessa asemissa jarrun likellä ei jarrutukseen ainakaan kauemmin mene kuin menisi kaasulta siirrettäessä.
Sikäli ihan oikein sanottu että käytössä pitäisi käyttää harkintaa, niinkuin liikenteessä muutenkin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
1. En mitenkään jaksa uskoa tuohon reaktioajan lisääntymiseen sekunnilla. Ellei nyt jalat ole jossain kojetaulun päällä ristissä, jolloin vika ei liene cruisessa.9-5 3.0t kirjoitti:Liikenneturvan mielestä se on turvallisuusriski.
...
Liikenneturvan turvallisuusinsinöörin mukaan; "vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla", "antaa väärän turvallisuuden tunteen", "ei huomioi liukkautta", "ei huomioi kuljettajan väsymystilaa", "vakionopeussäätimen käyttöön kaivattaisiin enemmän harkintaa", "ainoana etuna on, että ylinopeudet saattavat vähentyä, kun nopeus on vakio".
...
2. Miten cruise antaa väärän turvallisuuden tunteen? Ei minusta ainakaan tunnu yhtään sen turvallisemmalta ajanko cruise päällä vai en.
3. Ei huomioi liukkautta. Juurikin oli kyselytutkimus, jossa todettiin ettei suuri osa autoilijoista tiedä onko tie liukas vai ei. Jos kuljettaja ei muutenkaan huomioi liukkautta ja sovita ajonopeutta sen mukaiseksi, niin cruisen käyttö tuskin sitä muuttaa suuntaan taikka toiseen.
4. Ei huomioi väsymystilaa. Ja taas kyseenalaistan samalla kaavalla, että huomioiko ilman cruisea ajava kuljettaja väsymystilansa sen paremmin?
Ja tosiaan mistään noista ei sakkoja saa. En tiedä yhtän joka olisi saanut esim. väsyneenä ajamisesta sakot. Sen sijaan ylinopeudesta saa. Eli jos cruise vähentää ylinopeuksia, niin eikös se nykyisen sakkokäytännön mukaan lisää turvallisuutta huomattavasti.
Viimeksi muokannut 3J, Ke Joulu 03, 2008 11:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
No ainakin voisi kuvitella että rattiin nukahtava ihminen lopettaa kaasun painamisen. Siis jos cruise ei ole päällä.
9000CS 2,3
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Paitsi OG9-3:ssaVanhemmilla Saabeilla ja luistonestottomissa malleissa tuntee ohjauksessa, kun on liukasta,
No kait sitä kenkää siinä polkimen pinnassa voi lepuuttaa vaikkeis sitä painaisikaan. Ainakin mulla kaasujalka lepää mukavasti tuossa polkimen päällä. Pitkäjalkaisena ei kaasujalkaa edes saa minnekään muualle luontevasti.Joskus pahoissa paikoissa pidän jalkaa jarrupolkimen yläpuolella mutta cruisetta ajaessa kaasulla, onko Sinulla käsikaasu?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Turvallisuusinsinöörin logiikalla sitten melkein kaikki autossa olevat kikottimet ja kanssamatkustajatkin on vaarallisia...
Pikkasen kun nykii turvavyötä kohdilleen takin helman alta ja ihan pikkasen nostaa persittä penkistä, niin ei hiffaa että taivaasta tippuu joku auton eteen ja PAM. Turvavyökö muka pidensi reaktioaikaa
Lasten turvaistuinkin saattaa aiheuttaa reaktioaikaan pidennystä. Miten se istuin nyt noin vinossa on? No nyt se on melko suorassa, oho ja PAM. Lasten turvaistuinko pidensi reaktioaikaa
Jopa matkustaja saattaa aiheuttaa reaktioajan pitenemisen kysymällä että saattaaks tuo hypätä auton eteen. Häh mikä ja PAM. Matkustajan syy ihan selkeesti
No joopa, turhaa löpinää mut yhtä turhaa on minusta nyt alkaa selittämään ja tutkimaan että pidentääkä vakkari reaktioaikaa. Mut jostainhan se on aloitettava.
Onneksi kuljettaja ei ole vielä ollu kaiketui analysoinnin kohteena, eiköhän lahdetä kruisaamaan.
Tuo kunnossapitovelka on muuten tosiaan semmoonen asia et ois joukkokanteen paikka !!
Pikkasen kun nykii turvavyötä kohdilleen takin helman alta ja ihan pikkasen nostaa persittä penkistä, niin ei hiffaa että taivaasta tippuu joku auton eteen ja PAM. Turvavyökö muka pidensi reaktioaikaa
Lasten turvaistuinkin saattaa aiheuttaa reaktioaikaan pidennystä. Miten se istuin nyt noin vinossa on? No nyt se on melko suorassa, oho ja PAM. Lasten turvaistuinko pidensi reaktioaikaa
Jopa matkustaja saattaa aiheuttaa reaktioajan pitenemisen kysymällä että saattaaks tuo hypätä auton eteen. Häh mikä ja PAM. Matkustajan syy ihan selkeesti
No joopa, turhaa löpinää mut yhtä turhaa on minusta nyt alkaa selittämään ja tutkimaan että pidentääkä vakkari reaktioaikaa. Mut jostainhan se on aloitettava.
Onneksi kuljettaja ei ole vielä ollu kaiketui analysoinnin kohteena, eiköhän lahdetä kruisaamaan.
Tuo kunnossapitovelka on muuten tosiaan semmoonen asia et ois joukkokanteen paikka !!
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Alusta kuntoon. Suorastaan rikollisen huono vakiona mutta muutoksilla saa kelvollisen.SS kirjoitti:Paitsi OG9-3:ssa
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Ainakin talvikunnossapidossa olen huomannut, jos tie on paskasti aurattu niin ei siinä autonkäytös ole sen parempi kumpi kaasuttaa, auto vai minä.9-5 3.0t kirjoitti:Liikenneverkkomme kunnossapitovelka on jo yli 25 miljardia euroa ja ensi vuoden tiemäärärahapottia on taas karsittu tätä vuotta pienemmäksi. Luulisi Liikenneturvan olevan enemmän huolissaan tieverkon rapautumisen aiheuttamista turvallisuusriskeistä kuin vakionopeussäätimistä.
Saman luulisi pätevän tavalliseen tiehen kesäkelillä; vrt. paska tie <==>hyvä tie.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Ei lopeta, ja sen voin sanoa omasta kokemuksesta. Omassa hurjassa nuoruudessa tuli sen yhden kerran herättyä vasemmalla kaistalla, eikä se läpilaho vm -71 Audi ollut kyllä vakkaria koskaan nähnytkään... pari sekuntia vielä ja matka olisi pysähtynyt lopullisesti suomalaiseen mäntyyn...Saappi Kuski kirjoitti:No ainakin voisi kuvitella että rattiin nukahtava ihminen lopettaa kaasun painamisen. Siis jos cruise ei ole päällä.
Sen verran kyllä pelästy että nykysisin en kyllä IKINÄ lähde ajamaan niin väsyneenä... ja tyttöystävät on hankittava lähempää... (terkkuja vaimolle)
Vakkari on paras lisävaruste mitä ikinä on keksitty autoon... (koukussa)
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Eipä OG 9-3 ohjauksessa sinänsä vikaa ole, mutta alusta tuntee kaikki tien pinnan muutokset. OG9-3 oli jopa pikkuisen tarkempi keskialue, kuin tonnarissa, mutta tonnari kulkee suorempaan tienpinnan muutoksista välittämättä.jcarlson kirjoitti:Alusta kuntoon. Suorastaan rikollisen huono vakiona mutta muutoksilla saa kelvollisen.SS kirjoitti:Paitsi OG9-3:ssa
Tosin kolkinkin alustaa oli jo paranneltu
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Pitäisikö myös automaattivaihteistot, ohjaustehostimet ja jarrutehostimet kieltää koska ne heikentävät tuntumaa tiehen ja saattaavat jopa lisätä turvallisuuden tunnetta ?
Cruise on sentään valinnaisesti päälle kytkettävä mutta em. varusteet ovat todella epäilyttäviä koska niitä ei yleensä edes pysty kytkemään pois päältä ? (paitsi tehostimet toki irrottamalla hihnoja ja letkuja)
Silloin tällöin on kuullut näitäkin syytettävän auton hallinnan menetyksestä:
- automaatti vaihtoi yllättäen kakkosta ja perä lähti heittämään
- ohjaustehostimen takia ei huomannut liukkautta
- jarrutehostimen takia jarrut meni lukkoon
jne.
Cruise on sentään valinnaisesti päälle kytkettävä mutta em. varusteet ovat todella epäilyttäviä koska niitä ei yleensä edes pysty kytkemään pois päältä ? (paitsi tehostimet toki irrottamalla hihnoja ja letkuja)
Silloin tällöin on kuullut näitäkin syytettävän auton hallinnan menetyksestä:
- automaatti vaihtoi yllättäen kakkosta ja perä lähti heittämään
- ohjaustehostimen takia ei huomannut liukkautta
- jarrutehostimen takia jarrut meni lukkoon
jne.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Turvallisuus suunnittelun tarkoituksena on tehdä autoista mallia "idiot proof", että tämä mainittu autoilijaryhmä ei tappaisi niillä turhaan kovin paljoa vastaantulijoita.wesku kirjoitti:Pitäisikö myös automaattivaihteistot, ohjaustehostimet ja jarrutehostimet kieltää koska ne heikentävät tuntumaa tiehen ja saattaavat jopa lisätä turvallisuuden tunnetta ?
Cruise on sentään valinnaisesti päälle kytkettävä mutta em. varusteet ovat todella epäilyttäviä koska niitä ei yleensä edes pysty kytkemään pois päältä ? (paitsi tehostimet toki irrottamalla hihnoja ja letkuja)
Silloin tällöin on kuullut näitäkin syytettävän auton hallinnan menetyksestä:
- automaatti vaihtoi yllättäen kakkosta ja perä lähti heittämään
- ohjaustehostimen takia ei huomannut liukkautta
- jarrutehostimen takia jarrut meni lukkoon
jne.
Edelleenkään kukaan ei kai ole ollut kieltämässä mitään paitsi tässä ketjussa. Mutta nuokin on oikeasti ajattelemisen arvoisia asioita. On sellaisia autoja joissa on erittäin tunnottomaksi tehostettu ohjaus ja sellaisia joissa on suorastaan vaarallisen tunnoton käyttöjarru. Onko kukaan ajanut sellaisella keksinnöllä kuin Daihatsu Charade? Minulla oli sellainen aikoinaan jopa kouluautona ja se oli todella vaarallinen keksintö, paitsi ehkä Korean talvessa voisi olla suht. turvallinen.
Saabisteja tuskin tuo perän heittelehtiminen vaivaa kovin paljoa. Luulen että nykytekniikalla saadaan jopa bemarin perä pysymään keulan takapuolella suurimman osan ajasta ja matkasta.
9000CS 2,3
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Amen. Henkilökohtaisesti hyvin harva asia tieliikenteessä ärsyttää yhtä paljon kuin muiden kuskien sahaavat ajonopeudet. Valitettava sivuvaikutus vakionopeudensäätimellä varustetun auton hankkimisesta on ollut se, että nyt vasta oikeasti tajuaa miten helevetin epätasaisesti ihmiset ajaa. Aiemmin asiaan ei kiinnittänyt niin huomiota, ellei nopeudenvaihtelut ollut riittävän isoja.SS kirjoitti:Toisekseen, eikö tasanopeuden ajaminen lisää turvallisuutta? Kun jonossa jonkun nopeus sahaa välillä 70...90km/h niin sekö on turvallista? Tuohan synnyttää haitariliikettä ja turhia ohituksia.
.pi.
9000 CSE 2.0T Jubilee
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Kyllä tuo vakkari on moottoritiellä ajaessa ihan ehdoton mielestäni. Ongelmia yleensä tulee, kun ohittaa tasaista nopeutta 100/120 km/h, niin jostain kumman syystä joku kanssa- autoilija ilmaantuu puskuriin. Mitä tuohon kaasun ja jarrun käyttöön tulee moottoritiellä; kumpaakaan ei mielestäni tarvitse käyttää. Ennakointi kunniaan. Jarruvalojen vilkuttelu lähinnä pelottaa muita autoilijoita. Kaasua ei tarvitse motarilla käyttää, ohi pääsee vakionopeudella.
Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?
Cruise on aivn ehdoton varuste, mutta sen kanssa saattaa tulla joskus koomisia tilanteita, etenkin moottoritiellä.
Parhaimmillaan ohittanu saman auton kolme kertaa parinkymmenen kilometrin matkalla... Itse siis ajanu kokoajan cruise päällä.
Sehän puolestaan on normaali tilanne, että lähdet ohittamaan jotakuta joka menee selvästi hitaampaa, mutta yllättäen viereiselle kaistalle ja melkein rinnalle päästyäsi huomaatkin molempien menevän samaa vauhtia
Parhaimmillaan ohittanu saman auton kolme kertaa parinkymmenen kilometrin matkalla... Itse siis ajanu kokoajan cruise päällä.
Sehän puolestaan on normaali tilanne, että lähdet ohittamaan jotakuta joka menee selvästi hitaampaa, mutta yllättäen viereiselle kaistalle ja melkein rinnalle päästyäsi huomaatkin molempien menevän samaa vauhtia
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938