Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Samapa tuo. Omassa sabassa cruise meni rikki hiljattain. Nyt ei varmaan kannata korjauttaa sitä :?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Kuskistahan se on kiinni meneekö jarrutuklseen kauemmin vaiko ei. Jos jalan tosiaan tunkee penkin alle tai vaikka istuu sen päällä niin tokihan menee kauemmin.

Itselläni väittäisin että liikenteen tarkkailuun jää enemmän aikaa ja jalan ollessa asemissa jarrun likellä ei jarrutukseen ainakaan kauemmin mene kuin menisi kaasulta siirrettäessä.

Sikäli ihan oikein sanottu että käytössä pitäisi käyttää harkintaa, niinkuin liikenteessä muutenkin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja 3J »

9-5 3.0t kirjoitti:Liikenneturvan mielestä se on turvallisuusriski.
...
Liikenneturvan turvallisuusinsinöörin mukaan; "vakionopeussäädin lisää reaktioaikaa ainakin sekunnilla, kun jalka ei ole polkimilla", "antaa väärän turvallisuuden tunteen", "ei huomioi liukkautta", "ei huomioi kuljettajan väsymystilaa", "vakionopeussäätimen käyttöön kaivattaisiin enemmän harkintaa", "ainoana etuna on, että ylinopeudet saattavat vähentyä, kun nopeus on vakio".
...
1. En mitenkään jaksa uskoa tuohon reaktioajan lisääntymiseen sekunnilla. Ellei nyt jalat ole jossain kojetaulun päällä ristissä, jolloin vika ei liene cruisessa.

2. Miten cruise antaa väärän turvallisuuden tunteen? Ei minusta ainakaan tunnu yhtään sen turvallisemmalta ajanko cruise päällä vai en.

3. Ei huomioi liukkautta. Juurikin oli kyselytutkimus, jossa todettiin ettei suuri osa autoilijoista tiedä onko tie liukas vai ei. Jos kuljettaja ei muutenkaan huomioi liukkautta ja sovita ajonopeutta sen mukaiseksi, niin cruisen käyttö tuskin sitä muuttaa suuntaan taikka toiseen.

4. Ei huomioi väsymystilaa. Ja taas kyseenalaistan samalla kaavalla, että huomioiko ilman cruisea ajava kuljettaja väsymystilansa sen paremmin?

Ja tosiaan mistään noista ei sakkoja saa. En tiedä yhtän joka olisi saanut esim. väsyneenä ajamisesta sakot. Sen sijaan ylinopeudesta saa. Eli jos cruise vähentää ylinopeuksia, niin eikös se nykyisen sakkokäytännön mukaan lisää turvallisuutta huomattavasti.
Viimeksi muokannut 3J, Ke Joulu 03, 2008 11:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

No ainakin voisi kuvitella että rattiin nukahtava ihminen lopettaa kaasun painamisen. Siis jos cruise ei ole päällä.
9000CS 2,3
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja SS »

Vanhemmilla Saabeilla ja luistonestottomissa malleissa tuntee ohjauksessa, kun on liukasta,
Paitsi OG9-3:ssa :(
Joskus pahoissa paikoissa pidän jalkaa jarrupolkimen yläpuolella mutta cruisetta ajaessa kaasulla, onko Sinulla käsikaasu?
No kait sitä kenkää siinä polkimen pinnassa voi lepuuttaa vaikkeis sitä painaisikaan. Ainakin mulla kaasujalka lepää mukavasti tuossa polkimen päällä. Pitkäjalkaisena ei kaasujalkaa edes saa minnekään muualle luontevasti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Turvallisuusinsinöörin logiikalla sitten melkein kaikki autossa olevat kikottimet ja kanssamatkustajatkin on vaarallisia...

Pikkasen kun nykii turvavyötä kohdilleen takin helman alta ja ihan pikkasen nostaa persittä penkistä, niin ei hiffaa että taivaasta tippuu joku auton eteen ja PAM. Turvavyökö muka pidensi reaktioaikaa 8O

Lasten turvaistuinkin saattaa aiheuttaa reaktioaikaan pidennystä. Miten se istuin nyt noin vinossa on? No nyt se on melko suorassa, oho ja PAM. Lasten turvaistuinko pidensi reaktioaikaa 8O

Jopa matkustaja saattaa aiheuttaa reaktioajan pitenemisen kysymällä että saattaaks tuo hypätä auton eteen. Häh mikä ja PAM. Matkustajan syy ihan selkeesti 8O

No joopa, turhaa löpinää mut yhtä turhaa on minusta nyt alkaa selittämään ja tutkimaan että pidentääkä vakkari reaktioaikaa. Mut jostainhan se on aloitettava.

Onneksi kuljettaja ei ole vielä ollu kaiketui analysoinnin kohteena, eiköhän lahdetä kruisaamaan.

Tuo kunnossapitovelka on muuten tosiaan semmoonen asia et ois joukkokanteen paikka !!
Sininen Saab 9-3, '99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

SS kirjoitti:Paitsi OG9-3:ssa :(
Alusta kuntoon. :) Suorastaan rikollisen huono vakiona mutta muutoksilla saa kelvollisen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5 3.0t kirjoitti:Liikenneverkkomme kunnossapitovelka on jo yli 25 miljardia euroa ja ensi vuoden tiemäärärahapottia on taas karsittu tätä vuotta pienemmäksi. Luulisi Liikenneturvan olevan enemmän huolissaan tieverkon rapautumisen aiheuttamista turvallisuusriskeistä kuin vakionopeussäätimistä.
Ainakin talvikunnossapidossa olen huomannut, jos tie on paskasti aurattu niin ei siinä autonkäytös ole sen parempi kumpi kaasuttaa, auto vai minä.

Saman luulisi pätevän tavalliseen tiehen kesäkelillä; vrt. paska tie <==>hyvä tie.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni »

Saappi Kuski kirjoitti:No ainakin voisi kuvitella että rattiin nukahtava ihminen lopettaa kaasun painamisen. Siis jos cruise ei ole päällä.
Ei lopeta, ja sen voin sanoa omasta kokemuksesta. Omassa hurjassa nuoruudessa tuli sen yhden kerran herättyä vasemmalla kaistalla, eikä se läpilaho vm -71 Audi ollut kyllä vakkaria koskaan nähnytkään... pari sekuntia vielä ja matka olisi pysähtynyt lopullisesti suomalaiseen mäntyyn...

Sen verran kyllä pelästy että nykysisin en kyllä IKINÄ lähde ajamaan niin väsyneenä... ja tyttöystävät on hankittava lähempää... :lol: (terkkuja vaimolle)

Vakkari on paras lisävaruste mitä ikinä on keksitty autoon... (koukussa) :twisted:
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jcarlson kirjoitti:
SS kirjoitti:Paitsi OG9-3:ssa :(
Alusta kuntoon. :) Suorastaan rikollisen huono vakiona mutta muutoksilla saa kelvollisen.
Eipä OG 9-3 ohjauksessa sinänsä vikaa ole, mutta alusta tuntee kaikki tien pinnan muutokset. OG9-3 oli jopa pikkuisen tarkempi keskialue, kuin tonnarissa, mutta tonnari kulkee suorempaan tienpinnan muutoksista välittämättä.

Tosin kolkinkin alustaa oli jo paranneltu :oops:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Pitäisikö myös automaattivaihteistot, ohjaustehostimet ja jarrutehostimet kieltää koska ne heikentävät tuntumaa tiehen ja saattaavat jopa lisätä turvallisuuden tunnetta ?

Cruise on sentään valinnaisesti päälle kytkettävä mutta em. varusteet ovat todella epäilyttäviä koska niitä ei yleensä edes pysty kytkemään pois päältä ? (paitsi tehostimet toki irrottamalla hihnoja ja letkuja)

Silloin tällöin on kuullut näitäkin syytettävän auton hallinnan menetyksestä:
- automaatti vaihtoi yllättäen kakkosta ja perä lähti heittämään
- ohjaustehostimen takia ei huomannut liukkautta
- jarrutehostimen takia jarrut meni lukkoon
jne.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

wesku kirjoitti:Pitäisikö myös automaattivaihteistot, ohjaustehostimet ja jarrutehostimet kieltää koska ne heikentävät tuntumaa tiehen ja saattaavat jopa lisätä turvallisuuden tunnetta ?

Cruise on sentään valinnaisesti päälle kytkettävä mutta em. varusteet ovat todella epäilyttäviä koska niitä ei yleensä edes pysty kytkemään pois päältä ? (paitsi tehostimet toki irrottamalla hihnoja ja letkuja)

Silloin tällöin on kuullut näitäkin syytettävän auton hallinnan menetyksestä:
- automaatti vaihtoi yllättäen kakkosta ja perä lähti heittämään
- ohjaustehostimen takia ei huomannut liukkautta
- jarrutehostimen takia jarrut meni lukkoon
jne.
Turvallisuus suunnittelun tarkoituksena on tehdä autoista mallia "idiot proof", että tämä mainittu autoilijaryhmä ei tappaisi niillä turhaan kovin paljoa vastaantulijoita.
Edelleenkään kukaan ei kai ole ollut kieltämässä mitään paitsi tässä ketjussa. Mutta nuokin on oikeasti ajattelemisen arvoisia asioita. On sellaisia autoja joissa on erittäin tunnottomaksi tehostettu ohjaus ja sellaisia joissa on suorastaan vaarallisen tunnoton käyttöjarru. Onko kukaan ajanut sellaisella keksinnöllä kuin Daihatsu Charade? Minulla oli sellainen aikoinaan jopa kouluautona ja se oli todella vaarallinen keksintö, paitsi ehkä Korean talvessa voisi olla suht. turvallinen.
Saabisteja tuskin tuo perän heittelehtiminen vaivaa kovin paljoa. Luulen että nykytekniikalla saadaan jopa bemarin perä pysymään keulan takapuolella suurimman osan ajasta ja matkasta.
9000CS 2,3
typo
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Elo 20, 2008 09:33

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja typo »

SS kirjoitti:Toisekseen, eikö tasanopeuden ajaminen lisää turvallisuutta? Kun jonossa jonkun nopeus sahaa välillä 70...90km/h niin sekö on turvallista? Tuohan synnyttää haitariliikettä ja turhia ohituksia.
Amen. Henkilökohtaisesti hyvin harva asia tieliikenteessä ärsyttää yhtä paljon kuin muiden kuskien sahaavat ajonopeudet. Valitettava sivuvaikutus vakionopeudensäätimellä varustetun auton hankkimisesta on ollut se, että nyt vasta oikeasti tajuaa miten helevetin epätasaisesti ihmiset ajaa. Aiemmin asiaan ei kiinnittänyt niin huomiota, ellei nopeudenvaihtelut ollut riittävän isoja.

.pi.
9000 CSE 2.0T Jubilee
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Kyllä tuo vakkari on moottoritiellä ajaessa ihan ehdoton mielestäni. Ongelmia yleensä tulee, kun ohittaa tasaista nopeutta 100/120 km/h, niin jostain kumman syystä joku kanssa- autoilija ilmaantuu puskuriin. Mitä tuohon kaasun ja jarrun käyttöön tulee moottoritiellä; kumpaakaan ei mielestäni tarvitse käyttää. Ennakointi kunniaan. Jarruvalojen vilkuttelu lähinnä pelottaa muita autoilijoita. Kaasua ei tarvitse motarilla käyttää, ohi pääsee vakionopeudella.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vakionopeudensäädin - turvallisuusriskikö?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Cruise on aivn ehdoton varuste, mutta sen kanssa saattaa tulla joskus koomisia tilanteita, etenkin moottoritiellä.

Parhaimmillaan ohittanu saman auton kolme kertaa parinkymmenen kilometrin matkalla... :roll: Itse siis ajanu kokoajan cruise päällä.

Sehän puolestaan on normaali tilanne, että lähdet ohittamaan jotakuta joka menee selvästi hitaampaa, mutta yllättäen viereiselle kaistalle ja melkein rinnalle päästyäsi huomaatkin molempien menevän samaa vauhtia :evil:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin