GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hesarissa oli tänään muutakin juttua Saabista
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Saabin ... 5241650123
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

9000CD23T kirjoitti:
Onko muita merkkejä?
http://www.tatamotors.com/
Tästä tulikin mieleen, että olisiko järkevä tehdä jonkinlainen äänestys-topick Gallup osioon?

Saisi jonkinlaisen kuvan ja käsityksen, miten ja mitä foorumilaiset ja klubilaiset ajattelevat tästä asiasta. Siinä voisi olla vaihtoehtoina eri varteenotettavia automerkkejä ja muita vastaavia ostajia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja oju »

Ruotsalaiset ovat todellakin huolissaan. Luin lentokoneessa kasan lehtiä ja yhteenvetona kommentteja oli laidasta laitaan:

-Volvo ja Saab ovat myynnissä, ostajia ei ole. Tai Volvolle voisi olla, muttei Saabille perustuen myyntimääriin ja olemassaoleviin malleihin.
-Volvo yritti liikaa, menestys perustui turvallisiin perheautoihin mutta ei heillä riitä rahkeet koko skaalaan. Malleja oli liikaa ja osa (XC90) ei sopinut ajatukseen hyvinkoulutetusta ja tiedostavasta asiakkaasta. (aiemmin haukuttiin kun Volvolla ei ollut pikkuautoa, nyt sekin on siis virhe)
-Kumpikaan merkki ei oikein istu premiumsegmenttiin saksalaismerkkien kanssa (laatu ja viimeistely eivät ihan riitä).
-Ympäristö unohtui kehitystyössä, Priuksia menee jenkeissä enemmän kuin kaikkia Volvoja yhteensä.
-Ministeri totesi että autoteollisuuteen panostaminen on verorahojen tuhlausta, eiväthän ammattilaisetkaan saaneet hommaa toimimaan. Vastaväittäjät vetoavat tilapäiseen omistukseen ja nykyisten omistajien huonoihin strategioihin.
-Ministerin kommenttia kummaksuttiin, kuka niitä merkkejä nyt enää ostaa jos niihin ei edes verorahoja laiteta? (ehkä se olikin strateginen veto, he tietävät että homma kaatuu valtion syliin ja hintaa vedetään alaspäin?)
-Joku ihmetteli mistä ne tulevat verorahat saadaan jos ruotsalainen autoteollisuus lakkaa olemasta. Kuudesosa vientituloista tulee autoista, kotimarkkinoilla epäsuora työllistämisvaikutus on valtava.
-Työpaikkojen kato hirvittää, vaikka merkit säilyisivät voivat tehtaat silti siirtyä muualle.
-Jenkit eivät mieti mitä ruotsalaismerkeille tehdään kun emoyhtiöt ovat vaarassa. Mahdolliset tuotantotuet USAssa eivät pelasta ruotsalaisia. Heillä ei myöskään ole varaa pumpata sinne rahaa valtion kassasta mikäli siinä lajissa pitää kilpailla amerikkalaisten,saksalaisten ja ranskalaisten kanssa.
-Periaatteessa kaikki autot alkavat olla hyviä joten mielikuvat ratkaisevat. Volvo ja Saab ovat epäonnistuneet brändin ylläpitämisessä eikä ne siten kiinnosta ostajia.
-Volvot ovat liian kalliita.
-Yleisönosastolla ehdotettiin epäsuoraa tukea, valtio ostaisi Volvoja kansalle jolloin myös veronmaksajatkin hyötyisivät. (joo-o, vähän kuin ehdotus tehdä 40hv perus-saabeja suljetuille kotimarkkinoille).

Miksei täällä puhuta siitä mitä Suomessa tapahtuu mikäli ruotsalaiset autotehtaat lopetetaan tai siirretään aasiaan? Veikkaan että sillä olisi aika kovat vaikutukset täälläkin koska moni merkittävä alihankkija on Suomessa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

juhokare kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:
Onko muita merkkejä?
http://www.tatamotors.com/
Tästä tulikin mieleen, että olisiko järkevä tehdä jonkinlainen äänestys-topick Gallup osioon?

Saisi jonkinlaisen kuvan ja käsityksen, miten ja mitä foorumilaiset ja klubilaiset ajattelevat tästä asiasta. Siinä voisi olla vaihtoehtoina eri varteenotettavia automerkkejä ja muita vastaavia ostajia.
No nyt on gallup luotu.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

GM purki aikoinaan atomeiksi sen paljon puhutun Priuksen ja totesi laskelmissaan, että Tojota myy sitä rökäletappiolla.

Muistelen myös lukeneeni, että Mersu ei tule koskaan saamaan rahojaan takaisin mitä on Smarttiin investoinut.
Pikkuautot eivät ole automaattinen oikotie onneen.
-----------
Luin tänään yhden uuden näkökulman, jonka mukaan norsut eivät halua pelastaa autofirmoja koska se pelastaisi samalla ammattiyhdistysliike UAW:n varmalta tuholta. Aasit taas epäröivät syytää rahaa yrityksiin, jotka yrittävät päästä eroon useista kymmenistä tuhansista työntekijöistä, joista suurin osa on aasien äänestäjiä ja siirtävät tuotantoa/suunnittelua USA:n ulkopuolelle.

Senate Majority Leader Harry Reid says the Democrat's plan to tap the Wall Street rescue fund to save U.S automakers doesn't have the votes to pass.
Hatusta kiinni ja kansalliskaartia odotellessa jos rahaa ei tipu.
Olin aikaisemmin toiveikas, että Cryysselin kaatuminen toisi elintilaa GM:lle ja Fordille. Noh elintilaa tulee, mutta samalla ilmeisesti kaatuu alihankkijat, joka taas kaataa GM:n ja Fordin kuin dominopalikat.

Olettaisin, että rahaa/myönnytyksiä tulee sen verta, että BIG 3 kestää kesään asti. Ellei Bush ole sitten laskelmoinut, että ehtii matkalaukkujen kanssa valkoisen talon ovesta ulos ennenkuin rysähtää.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.gminsidenews.com/forums/f70/ ... ned-72364/

According to people familiar to the situation on the floor at the Capital; GM and Chrysler will be getting $15-$17 Billion in bridge loans. Our sources tell us that GM is anticipating $10-$13 Billion of that money. Ford is not expected to get any of this first round of money as they claim to not need any yet.

This is NOT intended to be the full bailout amount. This is a short-term fix to keep all of the companies viable until about March 2009. During that time frame it is expected that the new Congress or the Obama Administration will formulate a restructuring plan with funding for the Big Three. That plan will likely include an oversight board, of which will have the supreme power to take hold of all the companies’ debt, contracts, etc. Ideas that were tossed around during the hearing suggest that the oversight board could have similar powers to that of a bankruptcy court.

Ylläoleva kuulostaisi varsin fiksulta, tehdään chapter 11 tyyliset järjestelyt, mutta ilman, että maailman media pääsee revittelemään kissan kokoisilla otsikoilla, jotka haittaisivat myyntiä.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

GM:n konkurssin hinta 50 miljardia dollaria

General Motorsin ja Chryslerin konkurssiin päästäminen maksaisi Yhdysvalloille ainakin kaksi kertaa autojättien pyytämän hätärahoituksen verran.

New Yorkin yliopiston professorin Edward Altmanin mukaan General Motorsin konkurssin hinnaksi kertyisi jopa 50 miljardia taalaa, kun valtio joutuisi rahoittamaan sen hoidon. GM on itse anonut valtiolta 18 miljardia konkurssilta välttyäkseen.

Professorin mukaan autojätin tilanne näyttää joka tapauksessa umpikujalta.

”Valitettavasti edes 18 miljardin laina ei kuitenkaan riittäisi pelastamaan yhtiötä tässä markkinaympäristössä. Lainan myöntämistä seuraisi todennäköisesti anomus lisälainasta tai suora konkurssihakemus”, kongressille eilen puhunut Altman sanoi uutistoimisto Bloombergin mukaan.

General Motorsin toimitusjohtaja Rick Wagoner kiisti Altmanin puheet, ja vakuutti, ettei konkurssi olisi hätärahoituksen jälkeen vaihtoehto.

Chrysler puolestaan väitti kongressille laatimassa arviossaan, että sen konkurssiin päästäminen vaatisi valtiolta 20 miljardia dollaria, eli kolme kertaa yhtiön pyytämän 7 miljardin hätälainan verran.

Jos konkurssien kerrannaisvaikutukset huomioidaan, paisuisi veronmaksajien lasku huomattavasti Chryslerin ja Altmanin arvioita suuremmaksi. Autoyhtiöiden lisäksi kaatuisivat alihankkijat ja jälleenmyyjät, mikä merkitsisi satojen tuhansien, ellei jopa miljoonien työpaikkojen menetystä.

Perjantai-iltana Yhdysvaltain demokraattien johtajat ja Valkoinen talo saivat aikaan sovun autoteollisuudelle tarjottavasta hätäavusta. Apupaketin arvo on noin 15-17 miljardia dollaria eli huomattavasti vähemmän kuin autojätit pyysivät. Suunnitelma vaatii vielä kongressin hyväksynnän.
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/a ... _-07122008
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Luulenpa että tämä kaikki tulee olemaan loppujen lopuksi vaan hyväksi Saabille. Eihän sitä mihinkään myydä, ainakaan kokonaan, ja merkin perusarvot tulee tutuimmiksi jenkeillekin. Pakko tulla, aukeaahan ne silmät aina jossain vaiheessa. Vaikka myöhässä. Antaas nähdä vähän uutuuksia nyt jo..! :D
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jännittävät ajat jatkuvat. Hätäapu ei pitkälle riitä...

----
USA:n autojättien tuki ei riitä pitkään -IBD
Lauantai 06.12.2008 klo 23:34 (päivitetty ma 07:25) Kauppalehti

Yhdysvaltain demokraattien johtajat ja Valkoinen talo ovat päässeet sopuun autoteollisuudelle tarjottavasta hätäavusta. Capitol Hill jakaa Detroitin kolmelle valmistajille tukea jo ennen vuoden loppua, amerikkalainen media kertoi lauantaina.

Autoteollisuus pyysi kongressilta 34 miljardia dollaria. WSJ.comin mukaan autoteollisuus saa alkuun osan summasta, jotta valmistajat pysyisivät pystyssä ensi tammikuuhun. Uusi presidentti Barack Obama pääsee päättämään jatkotoimista.

Investors' Business Daily -lehden (IBD) keräämien arvioiden mukaan edes 34 miljardia dollaria ei pelasta Detroitin kolmikkoa. GM ja Chrysler ovat molemmat vararikon partaalla, mutta Ford Motor menestyy niitä paremmin.

IBD päätteli artikkelissaan, että kolmikko polttaa käteistä edelleen liian kovaa vauhtia. Jos liittovaltio aloittaa tukitoimet, se saa vastakin pumpata yhtiöihin rahaa. Chryslerin johto on jopa palkannut Chapter 11 -asiantuntijoita palvelukseensa.

GM polttaa kassaa noin 2,0 miljardin dollarin kuukausivauhtia, joten sen pyytämä 18 miljardia dollaria olisi äkkiä syöty. Moody'sin asiantuntija Mark Zandi kertoi kongressille, että kolmikko tarvitsee pelastuakseen jopa 75-125 miljardia dollaria.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Näyttäisi tulevan tukea myös Saabille :D

Taloussanomat
8.12.2008 13:47

Dagens Industrin tietojen mukaan ruotsalaiset autotehtaat Saab ja Volvo ovat saamassa lainan ja palkkatakuut edullisin ehdoin. Saabin omistaa amerikkalainen General Motors. Volvo kuuluu Fordin
Tarkka tukisumma on vielä epäselvä, mutta lehden tietojen mukaan kyseessä on usean miljardin kruunun tuki.
Ruotsin hallituksen lisäksi Ruotsin autoteollisuudelle on tulossa tukea myös EU:n omistamalta Euroopan Investointipankilta. Investointipankki valmistelee Saabille ja Volvolle lyhytaikaista lainaa.
Amerikkalaiset autotehtaat Ford, General Motors ja Chrysler ovat saamassa Yhdysvaltain valtiolta tukea noin 12 miljardin euron edestä. Yhdysvaltain autonvalmistajat ovat kuitenkin ilmoittaneet, etteivät ne käytä valtion avustusta ulkomaisen omistuksensa rahoittamiseen.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

OT:

Olen ihmetellyt tässä menneen kuukauden kahden aikana, että mikä tekee autoteollisuudesta niin poikkeuksellisen teollisuuden alan, että valtioiden on tuettava velalla ko. teoullisuuden yrityksiä välttääkseen konkurssit. Tuethan rahoitetaan käytännössä velalla, eli lisää tulevien vuosien verotaakaa, eikö? Se ajatus tässä kysymyksessä on, että kun nyt lähikuukausina nähdään todennäköisesti konkursseja / konkurssien uhkia muillakin aloilla, niin en usko että nähnään juuri minkäänlaisia tukia ko. yrityksille. Miksi siis autoteollisuus?
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

ka_0593 kirjoitti:OT:

Olen ihmetellyt tässä menneen kuukauden kahden aikana, että mikä tekee autoteollisuudesta niin poikkeuksellisen teollisuuden alan, että valtioiden on tuettava velalla ko. teoullisuuden yrityksiä välttääkseen konkurssit. Tuethan rahoitetaan käytännössä velalla, eli lisää tulevien vuosien verotaakaa, eikö? Se ajatus tässä kysymyksessä on, että kun nyt lähikuukausina nähdään todennäköisesti konkursseja / konkurssien uhkia muillakin aloilla, niin en usko että nähnään juuri minkäänlaisia tukia ko. yrityksille. Miksi siis autoteollisuus?
Varmaan yksinkertaisesti niin iso tekijä tuo autoteollisuus Yhdysvalloissa, että käytännön pakko yrittää pelastaa GM:n ja Chryslerin konkurssi.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sepä se. Joku Nobel-palkittu taloustieteilijä juuri laskeskeli, että autoteollisuuden konkurssit tulisivat huomattavasti kalliimmiksi, kuin niiden tahtaiden tukeminen. Autoteollisuus työllistää USA:ssa suoraan tai välillisesti jopa 10 miljoonaa ihmistä.

Amerikkalaisia on vissiin joku 300 miljoonaa? Sama, kuin Suomessa joku teollisuudenala potkisi yli 100 000 ihmistä kerralla työttömiksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Oon aina ihmetellyt markkinataloutta, kun sitä ei haluta pelata sen omilla säännöillä joka olisi reiluinta joka suuntaan. Jos annettaisiin firmojen kaatua, toki niiden omistajat menettäisivät kaiken ja duunarit menettäisivät hetkellisesti duuninsa, mutta se samalla nopeuttaisi prosessia jossa ne tahot joille rahat ennen lamaa päätyi täyttäisivät tyhjiön ja oltaisiin nopeasti taas nousussa. Noi tukihommat hidastaa kaikkea kun jäädään nyhjäämään konkurssin partaalla ja odotellaan parempia aikoja. Suurimmat kärsijät pitkällä aikavälillä on tavallinen kansa. Lisäksi noissa tukihommissa markkinatalouden todellinen olemus ei toteudu, kun uudet tulokkaat eivät pääse korjaamaan satoa ja isot pääomat eivät vaihda todellisuudessa omistajaa. Kaikkein tyhmintä kuviossa on että me veronmaksajat ollaan niitä jotka yritetään pitää noita isoja pääomia pystyssä.
Nurin vain GM. olis paras jopa saabille. Silloin sen joku nostaisi nopeiten taas pystyyn.
Citroen C5, OG900t16
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Ruotsihan tuki laivateollisuutta 1990-luvulla, mutta nyt rahaa ei enää heru.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Vastaa Viestiin