GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
*Nappula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 22:57

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja *Nappula »

CC Aero kirjoitti: Varmaan yksinkertaisesti niin iso tekijä tuo autoteollisuus Yhdysvalloissa, että käytännön pakko yrittää pelastaa GM:n ja Chryslerin konkurssi.
Osittain kyllä noinkin. Autoteollisuus yleisesti ei ole kriisissä yhdysvalloissa sen enempää kuin muuallakaan, mutta ns. Detroit 3 (Ford, GM, Chrysler) on. USA:ssa on myös paljon japanilaisten ja eurooppalaisten autofirmojen tehtaita eivätkä ne ole samanlaisessa tilanteessa. Erilaisista, lähinnä UAW:iin liittyvistä, syistä johtuen noiden Detroitin autotehtaiden kannattavuus ja kilpailukyky USA:n markkinoilla on huonompi kuin japanilaisten autotehtaiden USA:ssa olevilla tehtailla.

Mutta myös japanilaisilla ja eurooppalaisilla autotehtailla on ongelmia. Ne eivät ole vielä kriisissä, mutta lama ja luottokriisi puree heihinkin. Autoteollisuus on bisnestä, jossa kiinteät kulut ovat suuret. Ja jos autojen menekki pienenee suuresti edes tilapäisestikin ja siten kassavirta pienenee, loppuvat isoiltakin firmoilta rahat nopeasti. Tästä on merkkejä muuallakin kuin amerikassa.

Yksi syy pelastusoperaatioon on se, että UAW (eli amerikan autotyöläisten liitto) on vaikutusvaltainen ja avokätisesti tukenut demokraattipuolueen ehdokkaita vaaleissa. Niin myös Barak Obamaa viime presidentinvaaleissa. Obama on myös kotoisin Illinoisista, jossa on paljon perinteistä autoteollisuutta. Samoin Illinoisin naapuriosavaltiot Michigan (jossa Detroit on) ja Wisconsin ovat perinteistä demokraattipuolueen äänestysaluetta ja täynna autoteollisuutta. Demokraateillahan on enemmistö Kongressissa ja tuleva presidentti Obama on myös demokraatti.

Mutta julkista tukea voidaan euroopassakin joutua antamaan autotehtaille lyhytaikaisesti kassakriisin välttämiseksi. Tuen myöntämisessä täytyisi vaan pitää huoli siitä että tukea annetaan vaan firmoille jotka ovat aidosti elinkelpoisia.

Amerikkalaisista Ford on parhaassa kunnossa ja pystyy kassansa turvin toimimaan ensi kesään asti tarvittaessa ilman tukeakin. Chrysler saattaa joidenkin arvioiden mukaan olla matti kukkarossa jo piankin, ja GM:kin kohtapuoliin. Tosin omasta mielestäni GM:n autovalikoima ja portfolio jenkeissä on ihan jees; uusi Camaro on tulossa, Malibu, Impala ja pickupit hyviä autoja sekä Chevy Volt on tulossa tuotantoon.

Mutta ongelmana Detroitin kolmen suuren osalta on hyvässäkin taloustilanteessa suuret eläke- ja terveydenhuoltomenot . Esim. GM:n osalta summa on n. 1650$ per auto. Toyotalla USA:ssa n. 150$ per auto. Tätä vielä korostaa autojen halpuus jenkeissä joten tuo 1500$ kustannusero per auto pelkistä eläkekustannuksista on todella suuri. Alla perusautojen hintoja jenkeissä ilman alvia jota kaikissa osavaltioissa ei edes ole.

Ford Focus: 14,995$ (11.600€)
http://www.fordvehicles.com/cars/focussedan/

Perus V6 Mustang (210hp): 20.430$ (15.800€)
http://www.fordvehicles.com/cars/mustang/

Perus Ford F-150 pickup: 17.700$ (13.750€)
http://www.fordvehicles.com/trucks/2008f150/

Perus Chevy Cobalt: 16.330$ (12.650€)
http://www.chevrolet.com/cobalt/

Perus Chevy Malibu: 22.275$ (17.300€)
http://www.chevrolet.com/2009malibu/

Eli lähtökohtaisesti GM ei voi edes valmistaa pikkuautoja kannattavasti, niitä pitäisi myydä tappiolla! Suuret ja kalliit SUV:it ovat pitäneet kolme suurta pinnalla viime vuosina suurempien voittomarginaaliensa turvin.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ongelma on ollut nimenomaan siinä, etteivät markkinat ole toimineet täysin avoimesti ja tasavertaisesti. Joidenkin mielestä USA:n pitäisi esim. pysäyttää Japanista tulevien autojen myynti kunnes Japani antaa myydä ulkomaisia autoja samoilla ehdoilla maassaan. USA:ssa myös osavaltiot kilpailevat keskenään antamalla tukea eri muodossa saadakseen autotehtaan tontilleen, tämä vääristää kilpailua.

Sitten on nämä palkka, eläke sun muut mistä onkin ollut jo paljon puhetta.

Näillä näkymin hallitus pakottaa eri osapuolet tekemään uudet sopimukset, vähän kuin chapter 11 mutta ilman "KONKURSSI!!!" uutisointia.

http://online.wsj.com/article/SB122875608562688401.html

"The program would be overseen by an official, tapped by President George W. Bush, whom congressional aides and lawmakers describe as an "auto czar." This person would act as a kind of trustee with authority to bring together labor, management, creditors and parts suppliers to negotiate a restructuring plan. He or she also would be able to review any transaction or contract valued at more than $25 million."
kari 2
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 17:44

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja kari 2 »

Vuoden sisällä häviää muitakin jopa isoja merkkejä kuin vaan saab ja volvo.

Konkurssi yritysten tukeminen valtion rahoilla on järjetöntä.
Hirvee määrä rahaa jenkkien autoteollisuudelle ja sit ne pärjää muutaman kuukauven.
Autokauppahan on huonommassa jamassa sen muutaman kuukauven päästä, ehkä -60% .

Lappu vaan luukulle,siten voi syntyä jotain uutta.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Konkurssi yritysten tukeminen valtion rahoilla on järjetöntä.
Suora tukeminen ehkä, mutta esimerkiksi Saabin tai Volvon ostaminen ja saattaminen takaisin tuottavaksi ei. Temppu taas ei ole kovin helppo...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
kari 2
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 17:44

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja kari 2 »

Ei kai semmosta valtiota olekaan minkä veronmaksajat haluais ostaa esim saabin.

Eiköhän tulevina vuosina ole veronmaksajilla muutakin "pelastettavaa".
Autoteollisuus menee nyt uusiksi pienet hävii ja isoistakin suurin osa,me on nähty vasta alkua.
Niin ja eihän ihmiset autoja osta jos se jokapäiväinen leipä on kortilla.
Minä olen ajellu saabilla vuodesta -80 tosin jokunen muukin on ollu,on saab nytkin
mutta tais se saab mennä vituksi sillon kun gm pelasti saabin.Og 900 oli vielä saab,semmonen on taas ajossa.
Eletään mielenkiintoisia aikoja.
Viimeksi muokannut kari 2, Ke Joulu 10, 2008 07:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jos konkka tulee niin jollain saabisteilla voi olla kultakimpale käsissä...

http://www.taloussanomat.fi/markkinoint ... 831353/135
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo-o.

Jälleenmyyntiarvonkin putoaminen loppuu jossain vaiheessa, viimeistään silloin kun auto on museoiässä.
Näin jälleenmyyntiarvo laskee
Siinä silti taitaa olla se oleellinen. Epävarmuus (välirahasta) oli jo nähtävissä lokakuussa. Miten lienee nyt? Kyseisen mallin haluttavuus ratkaisee hinnat.
Ja se taas näkyy kun avaa esim. Nettiauton.

Mutta siitähän tässä vielä lähdetään, että Saab on ja pysyy. Tavalla taikka toisella. Ja nämä spekuloinnit on ihan turhaa :?:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

http://www.munkuvat.org/kuvat/153629.jpeg
Fiatin mies analysoi synkkiä...
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ruotsin valtio lupasi rahaa. Ahdinko hellittää ehkä hetkeksi. Vielä pitäisi saada autoja myydyksi. Ei muuta kuin 20 % hinnoista pois niin kauppa käy! :)

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 8/12/17248
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jenkeissä on autoteollisuuden tukipaketti kaatunut kun työntekijäliitto vastusti palkkojen alennuksia, mikä oli ehtona tukipaketille...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

USA:n neuvottelut autoteollisuuden tukipaketista kaatuivat

julkaistu tänään klo 06:21, päivitetty tänään klo 10:17

Kuva: EPA / Peter Foley
Artikkeliin liittyvä ääni- ja kuvamateriaali:

* http://194.252.88.111/eae-logger/Logger ... svalloissa Autoteollisuuden tukipaketti kaatui Yhdysvalloissa

Neuvottelut Yhdysvaltain autoteollisuuden suuresta tukipaketista ovat päättyneet umpikujaan. Autotyöntekijöiden ammattiliitto ei hyväksy senaatin republikaanien vaatimaa palkkojen leikkausta japanilaisten kilpailijoiden maksamalle tasolle.

Tukipaketti hylättiin lopullisesti senaatin koeäänestyksessä.

Autoteollisuudelle oli tarjolla 14 miljardin dollarin tukipaketti, jos ehdoista olisi päästy yksimielisyyteen. Neuvotteluja käytiin senaatin, autoyhtiöiden sekä työntekijöiden edustajien kesken. Autoteollisuuden tuki oli jo hyväksytty kongressin edustajainhuoneessa.

Valkoinen talo ilmoittaa, että se alkaa nyt pohtia muita vaihtoehtoja, jotta autoteollisuuden konkurssiaalto vältettäisiin. Presidentti Bushin republikaanihallinto ei hyväksy demokraattien esitystä, jonka mukaan osa finanssialan valtavasta 700 miljardin dollarin tuesta siirrettäisiin autoteollisuuden hyväksi.

AP, AFP, Reuters, YLE Uutiset

* Lähetä linkki
* Jaa kirjanmerkki:
* Tulosta artikkeli

* Lähetä linkki artikkeliin

Viestisi on lähetetty!

Sulje ikkuna

Lähetä linkki artikkeliin -lomake Lähetä sähköpostiosoitteeseen:
Lähetä sähköpostiosoitteeseen: Lähetä sähköpostiosoitteeseen: Lähetä sähköpostiosoitteeseen: Lähetä sähköpostiosoitteeseen:
Viestin otsikko: Viesti: Nimesi: Sähköpostiosoitteesi:

Lähetä


Peru lähettäminen

Kommentit
tarkkailija, tänään klo 09:40

On turha syyllistää autoteollisuude työntekijöitä. Totta kai jokainen puolustaa omaa työoaikkaansa; pitäisikö heidän hurrata, kun jäävät työttömiksi!? Autoteollisuus itse on paisuttanut tuotantoaan valtaviin mitoihin USA:ssa ja vastuuss ovat osakkeenomistajat ja yhtiöiden hallitukset, ei työntekijät. Tähän asti on kuviteltu, että ylihalpa bensa ja velkavetoinen kulutus pyörittävät USA:n autoteollisuuttakin kuin ikiliikkuja, mutta tietenkin pysähdys tulee jossakin vaiheessa.
ErnestIines, tänään klo 09:40

Täälläkin sais vetää palkat Kiinan tasolle niin pärjäis teollisuus paremmin. Pekkaset pois ja lomat soviteltaisiin teollisuuden tarpeitten mukaan. Tulisi työpaikkoja ja pysyttäisiin kilpailussa mukana.
Ville, tänään klo 09:37

Aika harvoin republikaanien yleinen mielipide on tuossa maassa se fiksumpi. Miksi tukea järjettömillä rahamäärillä huonosti hoidettua bisnestä, kun se voidaan sijoittaa terveisiin yrityksiin?
Mihin hintaan, tänään klo 09:34

Mihin hintaan Japanissa tehdään vastaavat työt? Et sinäkään varmasti suostuisi alentamaan samasta työstä saataavaa korvausta esim 2500€ puoleen. En kyllä tiedä mitä Aasiassa maksetaan, mutta kovasti kaikki firmat ovat sinne tuotantoaan siirtämässä halvempien kustannusten takia.
ihmettelyä, tänään klo 09:31

Itsekkin AY-ihmisenä täytyy kummastella tuota. Eikö työpaikka hieman pienemällä palkalla ole parempi kuin ei palkkaa ollenkaan? Duunariliitot näyttävät olevan yhtä fiksuja kaikkialla. Ahosen kannattaisi nyt lentää jenkkeihin opastamaan autotyöläisiä siinä, miten ei omalla änkyröinnillä tuhota koko elinkeinoa.
Ehkä tästä seuraa jotain hyvääkin, saadaan jenkit totuttautumaan hyviin autoihin. Jenkkilässä ei autot ole kehittyneet 30vuoteen, ja sen kyllä huomaa. Nyt kun japsi/euromerkit valtaa markkinat, jenkitkin oppivat jotain autoista.
Hienoa Bush, tänään klo 08:38

Bushin hallinto antaa ihanan perinnön seuraajalleen. Sota, talous kriisi ja kohta taitaa 200,000 ihmistä mellakoida.
Ihmettelen vain, tänään klo 08:37

Asiasta ei kyllä tarkemmin tiedä, mutta uutisen mukaan ammattiliitot ovat myös "rapakon tuolla puolen" yhtä fiksuja kuin täällä. Verrataanpa paperiliiton Ahosen muutaman vuoden takaisia toimia ja suomalaisen paperiteollisuuden alasajoja viime ja tänä vuonna.

Jenkit sitten päättivät karsia omaa autotuotantoaan. Jos se teollisuuden haara on epäterveellä pohjalla, niin saa mennäkin. Mutta kovin nopeasti alkaa se kitinä ammattiliitoilta ja työntekijöiltä, kun työpaikka menee. Miksi?

"Saavutetut edut tulee säilyttää... oli tilanne mikä tahansa..."
Se voi olla menoa nyt 8)
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Joku oli jo keksinyt aloittaa nimien keruun osoitteessa
http://www.adressit.com/saabsuomeen
Pelle
9000CS 2.0t -97
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://online.wsj.com/article/SB1229038 ... lenews_wsj

GM has already hired some of the U.S.'s biggest names in restructuring to consider whether to file for bankruptcy protection, said several people familiar with the matter, in what would be one of the largest and most controversial filings in U.S. history. GM Chief Executive Rick Wagoner has been reluctant to embrace the concept, fearing it would scare off potential buyers, and he "still believes the company can't and shouldn't file," but decided in the last few weeks to hire the outside advisers, said a person familiar with the matter.
-----------

Cryysselillä pitäisi kuulemma olla rahat loppu, saa nähdä pitääkö Cerberus puljun pystyssä vai ei. GM tuskin jää odottamaan rahojen loppumista vaan organisoi yrityksen uudestaan ennen sitä. Jos UAW on nyt tällä kannalla niin kannattaako sitä kevättä odotella jos UAW ei muuta mielipidettään?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tämän päivän Kalevassa oli juttua, että Ruotsi tukee autoteollisuuttaan 2,6 miljardilla (en muista oliko kruunua, dollaria vai euroa). Ruotsi ei kuitenkaan ala omistajaksi, eli kyseessä lienee jonkinlainen lainapaketti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Aiai! Ja taas on siis tosi-SPÄNNANDE..! :)
Vastaa Viestiin