Xenon valot.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jopa
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 19:08

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja jopa »

arttu kirjoitti:Tuli yksiä tuon hintaluokan xenoneita (H4) kokeiltua GM 900:seen. :evil:

Valokuvio päin vitt_ua ja lyhyet aivan pas_kat halogeenit... sama kun olis ajellut parkeilla.
Olihan noissa tehoa mutta ei paljon lohduta kun huiskii mihin sattuu.
Olis varmaan pitänyt olla jostakin "sileät" lasit tuohon saabbiin. No, ne menee H3 xenon polttimoilla varustettuna lisäpitkiin. (Hella Comet FF 200)

En tiedä miten on noilla muilla H:lla (H1,H3,H7), mutta jos Saabiin meinasit niin sinuna harkitsisin vielä noita halpoja viritelmiä...
Joko on xenonit lisäpitkissä? Tai onko jollain muulla kokemuksia saako tuommoseen Hella Comet FF200 lisäpitkään asennettua xenonit jotenki? Näyttäis että saattaa olla tarkalla, että mahtuuko se polttimo kuoren ja sen polttimokannan väliin (näyttäis xenon polttimon kanta hieman pidemmältä kuin normaali halogenin).
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Tyny kirjoitti:
Jani O kirjoitti:Itse tulee aina käännettyä valokatkaisin parkkiasentoon ennen starttausta ja ajovalot päälle vasta auton ollessa käynnissä.
Itsellä sama tapa. AMP:n setti pelannu moitteetta.
Ekat polttimot oli huonot => ei sytynyt jokakerta.
Sain takuuseen uudet, enkä ole enää parkkien kautta leikkiny startatessa.
Hyvin on pelannu. Mulla myös toi AMP:n setti
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ne joilla on wannabeksenonit käytössä niin ei se, että vastaantuleva ei ole vilkutellut, tarkoita eikö vituta vastaantulevaa.

p.s. Itse olin myös aikoinaan kiinnostunut niistä mutta niiden yleistyttyä olen nähnyt minkälaiset ne oikeasti ovat. Halogeeni on halogeeni, ja that's it...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja pade »

Mistä porukka on tilannut noita AMP:n sarjoja? Katuauto.fi?
Itse olen kuukauden verran odotellut polttimoita omaan sarjaan mutta mitään ei kyseisestä paikasta kuulu. Olen soitellut, laittanut tekstaria ja mailia mutta huonosti tuntuu asiakaspalvelu pelaavan nykyään :/
Onko muilla ollut ongelmia?

Tuon itse sarjan kun aikanaan tilasin niin palvelu pelasi erittäin hyvin ja toimitus oli nopea mutta nyt tökkii pahemman kerran :roll:
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Johtuisiko taantumasta? :D
Turbo²
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

pade kirjoitti:Mistä porukka on tilannut noita AMP:n sarjoja? Katuauto.fi?
Itse olen kuukauden verran odotellut polttimoita omaan sarjaan mutta mitään ei kyseisestä paikasta kuulu. Olen soitellut, laittanut tekstaria ja mailia mutta huonosti tuntuu asiakaspalvelu pelaavan nykyään :/
Onko muilla ollut ongelmia?

Tuon itse sarjan kun aikanaan tilasin niin palvelu pelasi erittäin hyvin ja toimitus oli nopea mutta nyt tökkii pahemman kerran :roll:
Silleen sain katuautosta uudet polttimot, kun soitin jyväskylässä paikanpäällä ollessani (en enää muista kenelle).
Noin vartti odottelua ja uudet polttimmot vaihdettiin paikoilleen.
Sen jälkeen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.
Ruuhkaa siellä saattaa olla, kun eivät jouda vastaamaan.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Volvossa noi jälkiasennukset on ollu pieni pettymys kirkaslasiumpioihin... En tiedä näkysko, jos olis rihlatut umpiot, mutta ainakin nykysellä asennuksella, jossa on tehty reikä siihen kumiläppään, josta johdot on vedetty. Tämä ilmeisesti aiheuttaa kosteutta umpion sisään ja myös on tuonut sellaisen pölysen kohdan siihen, missä lamppu on.
Oli talossa toinenkin saman mallinen Volvo, jossa on halogeenit, mutta siinä 150tkm jälkeen on umpion muovi ihan kuin uusi, kun itsellä se on selkeästi sumentunut, ja juurikin sisäpuolelta.

Vielä hetki sitten olin ihan tyytyväinen, mutta nyt on alkanut vähän syömään noi pari xenonien sivussa tullutta vikaa....Ois vaan pitäny pitää ne halogeenit, niin ei häikäsis ketään ja ois vielä auton ulkonäkökin sellanen, ettei ole ajettu 600tkm :roll:
Tomppa & Saabit myyty :(
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja nahkis »

pade kirjoitti:Mistä porukka on tilannut noita AMP:n sarjoja? Katuauto.fi?
Itse olen kuukauden verran odotellut polttimoita omaan sarjaan mutta mitään ei kyseisestä paikasta kuulu. Olen soitellut, laittanut tekstaria ja mailia mutta huonosti tuntuu asiakaspalvelu pelaavan nykyään :/
Onko muilla ollut ongelmia?

Tuon itse sarjan kun aikanaan tilasin niin palvelu pelasi erittäin hyvin ja toimitus oli nopea mutta nyt tökkii pahemman kerran :roll:
Sama homma itellä katuauto.fi kanssa, eli ampin sarja kettuilee pahemman kerran ja ei mitään asiakaspalvelua saa sieltä.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja yason »

hakuba2 kirjoitti:
Svc kirjoitti:
hakuba2 kirjoitti:Valot on säädetty alas, ettei kanssa autoilijat hermostu.
Ööh. Tuota mitäs hyötyä niistä sitten on, jos kerran liian alas näyttävät? :?:

Ulkonäkö.. Niin ja sateella näkee hyvin..
Onks noista xenon-valoista oikeasti jotain hyötyä? (Vastaantulevien autoilijoiden ärsyttämistä ei lasketa.)

Saabin valothan on perinteisesti olleet erittäin hyvät: harvoin on sellaista keliä, ettei niillä näkis silmiä rasittamatta tietä ja tienpenkkaa myöden.

t:s
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Onks noista xenon-valoista oikeasti jotain hyötyä? (Vastaantulevien autoilijoiden ärsyttämistä ei lasketa.)

Saabin valothan on perinteisesti olleet erittäin hyvät: harvoin on sellaista keliä, ettei niillä näkis silmiä rasittamatta tietä ja tienpenkkaa myöden.

t:s
Vesi- ja lumisateella xenonvalot näyttävät paremmin kuin "hehkut" ja teho on moninkertainen varsinkin puolikkailla.
Sumuvalot on muuttuneet tarpeettomiksi xenonien myötä.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Mimmi kirjoitti:
ruohonet80 kirjoitti:Vesi- ja lumisateella xenonvalot näyttävät paremmin kuin "hehkut" ja teho on moninkertainen varsinkin puolikkailla.
Sumuvalot on muuttuneet tarpeettomiksi xenonien myötä.
Pitää täysin paikkansa.
Sumuvalot ovat kyllä halogeenienkin kanssa täysin turhat.
Puolikkaiden kanssa en ole etusumareita polttanut milloinkaan.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja SS »

Sumuvalot ovat kyllä halogeenienkin kanssa täysin turhat.
Ei kai tästä ala sumariväittely, jos tätä lausetta kommentoin...

Sumareista on iloa sumulla, vesisateessa ja silloin kun tavaraa pöllyää ajoradalla. Esimerkiksi motarilla lumen/veden/suolamoskan pöllytessä sumarit auttavat näkemään missä se kaista oikeasti menee, näkee siis tien pinnan auton edessä. Samoin mutkaisilla pikkuteillä (nopeus <40km/h) sumarien leveän keilan ansiosta näkee sinne sisäkurviin jo ennen kuin varsinaiset ajovalot.

Kyllä siis sumareista muutamissa tilanteissa iloa on, meikäläiselle tuollaisia tilanteita osuu ehkä 20...30 päivänä vuodessa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei pidä paikkansa. Tien pinnan valaisu auton edessä helpottaa etenkin vettä ja lunta pöllyävällä motarilla ruuhkassa ajamista (lähivalot lisäksi päällä). Olen tuon itse monesti kokenut, ajaminen ei stressaa läheskään yhtä paljon kun ei tarvitse arvailla, missä se paljas ura niiden sohjovallien välissä tai kaistaviivat menevät. Tällaisessa tilanteessa on ihan sama vaikka sitä vauhtia olisi 200km/h ;)

Se on kyllä totta, että jos sumareilla yritetään helpottaa eteenpäin näkemistä, ei vauhtia saa paljoa olla, keila kun on todella lyhyt. Varsinkin silloin kun on oikeasti sumua tai rankkaa sadetta ja ajetaan pelkkien sumareiden varassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja SS »

Silmä tarkentuu AINA kirkkaimpaan pisteeseen ja sumuvalojen päälläollessa et näe niiden "taakse".
Niin tarkentuukin, selostamassani tilanteessa kirkkain piste on lähivalojen keila. Orkkissumareista kellertävillä vakiopolttimoilla ei niin kirkasta läikkää edes lähde, että silmä siihen tarkentaisi. +90% NightBreakereiden keila on vielä 50m päässä huomattavasti kirkkaampi.

Tuo päivittäin pimeällä ajamani motari muuten on osalta pätkää valaistu, sama ilmiö on sielläkin havaittavissa. Kannattaa kokeilla jos ei usko.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Xenon valot.

Viesti Kirjoittaja hatami »

Ainakin useissa H4 xenoneissa pitää säätää valokuvio kohdalleen, löytyy pari pikku ruuvia polttimon kannasta mitä vääntämällä saa valot kohdalleen. Voi auttaa valojen pituus näkymään.
Vastaa Viestiin