Ikivanhan Cruisen kytkentä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Ikivanhan Cruisen kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sain vanhan 80-luvun Vision -merkkisen vakionopeussäätimen. Kaikki osat ovat tallessa mutta kytkentäohje puuttuu.

Taiwanilainen valmistaja valitteli sähköpostissa, että heillä ei ole enää tallessa mitään materiaalia, kun valmistuskin on päättynyt toistakymmentä vuotta sitten.

Kyseessä on siis 80-90-lukujen varmaan yleisin halpis jälkiasennus-cruise. Alipainetoiminen ja käyttöpaneeli musta vaakasuorassa oleva paneeli, jossa vasemmalla neliömäinen virtaledi, keskellä kaksi vihreää nappia (Set/Acc ja Res/Cst) ja oikealla virtakytkin.

Muut johdot sain jo selvitettyä, mutta kaksi johtoa hakee vielä tarkoitustaan.
Keltainen on ilmeisestikin nopeussignaalia varten ja on todennäköisesti ollut kytkettynä sytytyspuolaan. Sarjassa on mukana myös vetoakseliin kiinnitettäviä magneetteja antureineen. Monen säätimen asennusohjeessa puhutaan impulssien määrästä / kilometri (esim 5000/km tai 8000/maili) Tässä varmaan samaa luokkaa.

Ruskea on todennäköisesti polkimille, mutta onko se maadoittava vai pitäisiköhän siihen tulla jännite poljinta painettaessa? Jos pitäisi arvata, se kytketään jarruvalokatkaisijan kylmälle puolelle, jolloin siihen tulee jännite poljinta painettaessa.

Olisikohan kenelläkään vastaavaa vanhasssa Saabissaan, josta kytkentää voisi luntata?

Ja tiedän kyllä, että uusia ja parempia saa kaupasta. :wink:
Tämä onkin ihan harrastusta ja vanhoilla romuilla leikkimistä. Jos vaikka virittelisi tuon kiinni mopoon. :lol:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tv08
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 22, 2008 19:30

Re: Ikivanhan Cruisen kytkentä?

Viesti Kirjoittaja tv08 »

Kolmenappisen (dec/acc/res) VAE-III:n ohjeen perusteella:

Keltainen puolaan tai magneettianturille.

Ruskea jarrupolkimelle ja kaaviossa se on vedetty jarruvalon
polttimon plus-napaan eli tavallisesti se on polttimon kautta
maassa ja jarrutettaessa +12V.

Kytkinpolkimelle voi laittaa vaihtokytkimen, joka ohjaa ruskean
jarrupolkimen suuntaan polkimen ollessa ylhäällä ja +12V
painettaessa kytkintä. Tämä estää kierrosten hetkellisen nousun,
jos vakkari on säätämässä ja painetaan kytkintä.

Magneettianturin kanssa tuo kytkinpoljinjuttu on suositeltava, koska
ilman sitä vakkari painaa kaasua vauhdin alkaessa hidastua. Puolalta
se haistelee, että kierrokset nousevat liian helposti ja lopettaa
nopeammin, muistaakseni.

Pikaliittimet kannattaa tarkistaa hapettumien ja katkojen varalta.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ikivanhan Cruisen kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hienoa. Kiitos!
Arvasin, että täältä löytyy jälleen vastaus. :D

Mietin, että melkeinpä parempi vaihtoehto noihin polkimiin on ihan omat kytkimet, jotka reagoivat pieneenkin polkimen painamiseen.

Samoin pitänee virittää magneettiventtiilin johtoon rele, joka pudottaa ahdot peruspaineelle, jos säädin on päällä.

Olisiko siinä ohjeessa mainittu laitteen säätämisestä? Boksin kyljessä on kaksi potikkaa, joista toisessa lukee "Speed" ja toisessa "Sensitivity"?

Näillä säädetään arvatenkin se, kuinka kovaa systeemin painaa tai löysää kaasua eri tilanteissa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tv08
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 22, 2008 19:30

Re: Ikivanhan Cruisen kytkentä?

Viesti Kirjoittaja tv08 »

"9.2 road test and adjustments"
vapaasti käännettynä
--
Säätöalueen ajaraja pitäisi olla 40 km/t. Jos säätö menee päälle jo
hitaammassa vauhdissa tai vasta nopeammassa, säädä "Speed"-ruuvia.

Jos säätö tuntuu laiskalta tai häiriköi, ruuvaa "Sensitivity"-ruuvia.
--
Esisäätöjen pitäisi toimia kohtuullisesti nelosmoottorilla ja suositellaan
säätämistä vähän kerrallaan, joten kannattaa merkitä säätöjen alkuperäiset
asennot muistiin.

Omassa projektissa viiksellinen mikrokytkin kesti kytkimellä sen 9 vuotta,
minkä auto minulla oli ja jarrusta jos jarruvalot toimivat... Toimi mukavasti
poiskytkennässä, kun pieni kosketus kytkinpolkimella katkaisi. Tehojen
rajoittamisesta en tiedä, kun auto oli 1,3l mazda vm76.
M-venttiilikytkennän lisäksi vakkarin oman vaijerin asennuksella voi rajata
kaasuläpän säätöaluetta.

Jos muisti ei valehtele liikaa, niin pelasi ihan kohtuullisesti ilman ruuvauksia
ja pieni virhe nopeussäädössä ei tuntunut missään. Tietenkin on mukava, jos
40-alueella voi kruisailla - og93t otti siitä 40 pinnasta ja ng93tids näyttää
ottavan kiinni jo vähän alempaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ikivanhan Cruisen kytkentä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

OK. näin arvelinkin.
Niin, ja tervetuloa foorumille :!:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin