GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

V.J.S kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti:. Tavankuluttaja kenellä ei ole minkään merkin (välttämättä) laseja nenällä katsoo myös sen, että Volvolla oli tarjota uusi malli Saabin 11-vuotiaan tilalle. Auton ominaisuuksilla ei ole paljoa kaikkien ihmisten kanssa tekemistä. Kaikki eivät osta samojen syiden takia. 9-5 ei nuorru vaikka laitettais joka lehteen aukeama ja mtv3:lle mainos joka väliin.
Tuossa taas on iso kiitoksen paikka suomalaiselle autolehdistölle, joka muistaa aina mainita 9-5:n olevan "vanha" malli ja siten mukamas auttamatta vanhanaikainen. Toinen suosikkihokema on Saabin ja Opelin "yhtenevä" tekniikka.
Useamman kollegan kanssa muutama vuosi sitten tuli puheeksi heidän autohankinnat, ja kaikki heistä tiesi kertoa, että 9-5 on niin "vanha", että ei sitä kannata ostaa. Suurin osa heeboista oli aika ummikkoja mitä autoiluun tulee, eli uskovat sen "jumalan totena" mitä TM:ssä yms. sanotaan. Henkilökohtaisesti epäilen vahvasti, että yksikään heistä ei olisi osannut sanoa Saabia vanhanaikaiseksi esim. koeajolla, jos olisivat sinne ilman TM:n, Iltalehden yms. "automedian" aivopesua vaivautuneet. Ja näin Saab sivutettiin suoralta kädeltä itsevarmasti "vanhanaikaisena" ja "sehän on sama ku opel mutta kalliimpi" tokaisuilla. Tästä siis jo pari-kolme vuotta aikaa.

Jotenkin tuntuu olevan melkoisen Saab-vastaista tuo lehdistön suhtautuminen. Nykyäänkin suomalaisen median päätehtävänä Saab-uutisoinnissa on synkistely ja palstatilaa tulee metrikaupalla. Volvon myyntiuhka kiinalaisille ja uuden V70:n floppi maailmalla on jäänyt aika paljon pienemmälle rummutukselle, samoin Toyotan ensimmäinen tappiollinen vuosi firman historiassa, Fiat & Chrysler yhteistyö yms. vähintäänkin yhtä merkittävät autouutiset ohitetaan suurinpiirtein sivulauseessa.
Mitähän mieltä nämä suomalaiset mediat olisivat, jos Saab 9-3 kokoonpanolinja sijaitsisi Uudessakaupungissa?
Voisin veikata, että auto ylistettäisiin maasta taivaaseen :)
#3834
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Varoitustarra käsijarruun ja siihen vielä nokian ensiasennus renkaat niin TM:n voitto putki ei katkeaisi koskaan...
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Poikarukka kirjoitti:Varoitustarra käsijarruun ja siihen vielä nokian ensiasennus renkaat niin TM:n voitto putki ei katkeaisi koskaan...
/OT/ Toi käsijarru on käsittämätön! Olin kaupoilla alkuviikosta ja oikein yrittämällä yritin saada peukalon sinne kässärin väliin. Ei mennyt. Mä en käsitä että millaiset lonkerot sillä sormensa loukanneella toimittajalla on, sillä ei nää munkaan sormet linjaston lyhimmät ole, ja millään luonnollisella otteella ei sitä peukkua sinne saa /ot/
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Noh, onneksi itse olen niin aivopesty että ostaisin Saabin vaikka se olis maailman huonoin auto. Eipähän tarvitse päätään vaivata.
Itselleni ei ole tarvinnut suorittaa mitään aivopesua, ja kylmät tosiasiat puhuvat
SAABin puolesta.
1.Kolariturvallisuus ( SAAB on kiistatta turvallinen auto )
2.Alavääntöiset moottorit ( mukava ajella kun ei tarvitse kokoajan kepittää )
3.Tilava ( ainakin OG900i Combi on tilava )
4.Ergonomia ( mukavaa kun ei tarvitse kurkoitella mitään namiskoja )
5.Lämmin ( SAAB on lämmin auto, pesee vagineet mennen tullen )
6.Muotoilu ( SAABin kyllä erottaa kun sellaisen näkee )

*SAAB on aina kulkenut omia teitään, ainakin OG aikana*
Näistä se muodostuukin....Spirit of SAAB
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja essal »

Minä kun olen tälläinen uusi saabisti niin olen huomaanut seuraavaa:

1. Vanha malli tarkoittaa sitä, että tyyppiviat ja niiden korjaus on tiedossa. Uudessa mallissa joudut aina osallistumaan tuotekehitykseen testaamalla keskeneräistä tuotetta.
2. On kivaa ajaa autolla kun "tossun alla" on jotakin. Samaa ei voi sanoa tonnikuussatasesta kolffista.
3. Saab herättää tunteita, lähinnä kateutta. Sitä on kahdenlaista: ensimmäinen on sitä, että vituttaa kun jollakin on hyvä auto (itse ajetaan kialla tms. pingpong) ja toinen kateuden laatu on sellaista että vituttaa kun ei ole munaa ostaa sellaista autoa mikä itseä kiinnostaa
4. Saab on hiljainen, lämmin ja hyvä ajaa.
5. Käytetty saab on laatuunsa nähden hyvä hankinta.
6 Ihmiset luulee, että saab vie helvetisti bensaa. Tuo 2 litranen turbosaappi vie 1,5 litraa enemmän satasella kulutusmittarin mukaan kuin 1,6 litranen kolffi. Kolffi on pieni auto joka ei liiku mihinkään. Ohimosuonet vaan pullistui kun painoi kaasua. 1,5 litraa on pieni hinta siitä, että ajaminen on taas HAUSKAA.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

essal kirjoitti:Minä kun olen tälläinen uusi saabisti niin olen huomaanut seuraavaa:

1. Vanha malli tarkoittaa sitä, että tyyppiviat ja niiden korjaus on tiedossa. Uudessa mallissa joudut aina osallistumaan tuotekehitykseen testaamalla keskeneräistä tuotetta.
2. On kivaa ajaa autolla kun "tossun alla" on jotakin. Samaa ei voi sanoa tonnikuussatasesta kolffista.
3. Saab herättää tunteita, lähinnä kateutta. Sitä on kahdenlaista: ensimmäinen on sitä, että vituttaa kun jollakin on hyvä auto (itse ajetaan kialla tms. pingpong) ja toinen kateuden laatu on sellaista että vituttaa kun ei ole munaa ostaa sellaista autoa mikä itseä kiinnostaa
4. Saab on hiljainen, lämmin ja hyvä ajaa.
5. Käytetty saab on laatuunsa nähden hyvä hankinta.
6 Ihmiset luulee, että saab vie helvetisti bensaa. Tuo 2 litranen turbosaappi vie 1,5 litraa enemmän satasella kulutusmittarin mukaan kuin 1,6 litranen kolffi. Kolffi on pieni auto joka ei liiku mihinkään. Ohimosuonet vaan pullistui kun painoi kaasua. 1,5 litraa on pieni hinta siitä, että ajaminen on taas HAUSKAA.
Totta puhut. Varsinkin tuohon mielipiteeseen tuosta kolffista on helppo yhtyä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Aamen.
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

Pusta
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Syys 30, 2006 20:23

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Pusta »

t.t.j kirjoitti:
essal kirjoitti:Minä kun olen tälläinen uusi saabisti niin olen huomaanut seuraavaa:

1. Vanha malli tarkoittaa sitä, että tyyppiviat ja niiden korjaus on tiedossa. Uudessa mallissa joudut aina osallistumaan tuotekehitykseen testaamalla keskeneräistä tuotetta.
2. On kivaa ajaa autolla kun "tossun alla" on jotakin. Samaa ei voi sanoa tonnikuussatasesta kolffista.
3. Saab herättää tunteita, lähinnä kateutta. Sitä on kahdenlaista: ensimmäinen on sitä, että vituttaa kun jollakin on hyvä auto (itse ajetaan kialla tms. pingpong) ja toinen kateuden laatu on sellaista että vituttaa kun ei ole munaa ostaa sellaista autoa mikä itseä kiinnostaa
4. Saab on hiljainen, lämmin ja hyvä ajaa.
5. Käytetty saab on laatuunsa nähden hyvä hankinta.
6 Ihmiset luulee, että saab vie helvetisti bensaa. Tuo 2 litranen turbosaappi vie 1,5 litraa enemmän satasella kulutusmittarin mukaan kuin 1,6 litranen kolffi. Kolffi on pieni auto joka ei liiku mihinkään. Ohimosuonet vaan pullistui kun painoi kaasua. 1,5 litraa on pieni hinta siitä, että ajaminen on taas HAUSKAA.
Totta puhut. Varsinkin tuohon mielipiteeseen tuosta kolffista on helppo yhtyä.
No, aika hauska verrata kakslitrasta turboa 1.6-litraseen :roll:

On muuten pakko mainita että Golffia ei enää saa 1.6-litrasella moottorilla, vaan joutuu tyytymään ainoastaan 1.4-litraiseen! Olen kerran saanut ajaa sellaisella ja kyllä se ajomukavuudessa vähintään Saabin tasolle nousi. Siinä ainakin oli mahtava alavääntö jolla ei tarvinnut risteyksessä vaihtaa pienelle vaihteelle niinkuin 9-3 og Saabissani saa tehdä. Eikä se puhti myöhemminkään heti loppunut.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Pusta kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:
essal kirjoitti:Minä kun olen tälläinen uusi saabisti niin olen huomaanut seuraavaa:

1. Vanha malli tarkoittaa sitä, että tyyppiviat ja niiden korjaus on tiedossa. Uudessa mallissa joudut aina osallistumaan tuotekehitykseen testaamalla keskeneräistä tuotetta.
2. On kivaa ajaa autolla kun "tossun alla" on jotakin. Samaa ei voi sanoa tonnikuussatasesta kolffista.
3. Saab herättää tunteita, lähinnä kateutta. Sitä on kahdenlaista: ensimmäinen on sitä, että vituttaa kun jollakin on hyvä auto (itse ajetaan kialla tms. pingpong) ja toinen kateuden laatu on sellaista että vituttaa kun ei ole munaa ostaa sellaista autoa mikä itseä kiinnostaa
4. Saab on hiljainen, lämmin ja hyvä ajaa.
5. Käytetty saab on laatuunsa nähden hyvä hankinta.
6 Ihmiset luulee, että saab vie helvetisti bensaa. Tuo 2 litranen turbosaappi vie 1,5 litraa enemmän satasella kulutusmittarin mukaan kuin 1,6 litranen kolffi. Kolffi on pieni auto joka ei liiku mihinkään. Ohimosuonet vaan pullistui kun painoi kaasua. 1,5 litraa on pieni hinta siitä, että ajaminen on taas HAUSKAA.
Totta puhut. Varsinkin tuohon mielipiteeseen tuosta kolffista on helppo yhtyä.
No, aika hauska verrata kakslitrasta turboa 1.6-litraseen :roll:

On muuten pakko mainita että Golffia ei enää saa 1.6-litrasella moottorilla, vaan joutuu tyytymään ainoastaan 1.4-litraiseen! Olen kerran saanut ajaa sellaisella ja kyllä se ajomukavuudessa vähintään Saabin tasolle nousi. Siinä ainakin oli mahtava alavääntö jolla ei tarvinnut risteyksessä vaihtaa pienelle vaihteelle niinkuin 9-3 og Saabissani saa tehdä. Eikä se puhti myöhemminkään heti loppunut.
Tuossa verrattiin kulutuksen ja tehon suhteita moottorien välillä. Tietenkään 1,6 ei pärjää kakslitraselle turbolle tehoissa mutta pointti oli ettei 2.0 turbo ole niin janoinen kuin stereotyyppi yleensä on.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Tuosta mallin vanhuudesta 9-5 tuli -98. Koska tuli volvon S80?
Ja V70??
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jarkar kirjoitti:Tuosta mallin vanhuudesta 9-5 tuli -98. Koska tuli volvon S80?
Ja V70??
V70 eka vuosimalli 1997, mutta kysymys ei ole mallinimen ensiesittelypäivästä. Corollakin esiteltiin jo 60 luvulla (vai mahtoko olla 70 lukua...?).
9-5:een ei ole esittelyn jälkeen tullut kuin ns. "faceliftejä", kun taas V70 on muka "uudistettu" ainakin kahdesti, uusin tosiaan taitaa olla tuo 2008 malli (joka ei ole myynyt likikään tavoitettitaan maailmalla, tosin näin on about kaikkien keskikokoisten ja isojen autojen kohdalla). Itselläni ainakin on hiukan hämärän peitossa, että mikä on facelift ja mikä "uusittu" automalli. Ilmeisesti sillä on jotain tekemistä sen kuuluisan "pohjalevyn" (=joka Saabilla ja Opelilla siis "sama") kanssa --> Uusi pohjalevy = Uusi malli, Vanha pohjalevy = Facelift.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Haza »

S80 98-> yksi facelift välissä ja 06-> uusi malli.

"V70" 97-00 on vähän kuin ng900->9-3 eli todellisuudessa vain iso facelift kasipätkästä.
00-> sitten uusi ja tosiaan 08-> taas uusi

Noh, lyhytikäiseksi 9-5 jää jos tonnariin verrataan ;)

Valmistajathan haluaa näitä isoja faceliftejä väittää uusiksi malleiksi mutta henkilökohtaisesti pidän uutena mallina vasta sitten kun esim. tuulilasi (tai vaikkapa ovet) ei sovi ristiin.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Maca »

Pusta kirjoitti:
On muuten pakko mainita että Golffia ei enää saa 1.6-litrasella moottorilla, vaan joutuu tyytymään ainoastaan 1.4-litraiseen! Olen kerran saanut ajaa sellaisella ja kyllä se ajomukavuudessa vähintään Saabin tasolle nousi. Siinä ainakin oli mahtava alavääntö jolla ei tarvinnut risteyksessä vaihtaa pienelle vaihteelle niinkuin 9-3 og Saabissani saa tehdä. Eikä se puhti myöhemminkään heti loppunut.
Kyllä on mullekin karut vaggineet tuttuja. Mutta sinun viesti taisikin olla semmoinen perjain huumoripläjäys :lol:
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

Maca kirjoitti:
Pusta kirjoitti:
On muuten pakko mainita että Golffia ei enää saa 1.6-litrasella moottorilla, vaan joutuu tyytymään ainoastaan 1.4-litraiseen! Olen kerran saanut ajaa sellaisella ja kyllä se ajomukavuudessa vähintään Saabin tasolle nousi. Siinä ainakin oli mahtava alavääntö jolla ei tarvinnut risteyksessä vaihtaa pienelle vaihteelle niinkuin 9-3 og Saabissani saa tehdä. Eikä se puhti myöhemminkään heti loppunut.
Kyllä on mullekin karut vaggineet tuttuja. Mutta sinun viesti taisikin olla semmoinen perjain huumoripläjäys :lol:
Missasin vissiin jotain oleellistä, koska en tajua mikä tossa oli hauskaa, jos 1.4L TSI kehittää yhdellä ahdilla 122hp ja 200Nm 1500-4000rpm ja 160hp 1.4L kaksoisahdettu 240Nm 2000rpm:ssä.
Vastaa Viestiin