Pohjan hitsaaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja enska »

Niin ja jonkulainen "PUNAINEN PAUKKUPULLO" olis hyvä olla nurkassa ennenkuin alkaa metallia lämmittelemään....:mrgreen:
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

eikös tigi olis kaikista paras jos lähtee "hifisteleen"
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

sabatti 96 kirjoitti:eikös tigi olis kaikista paras jos lähtee "hifisteleen"
Ja silloin menään lisä lankojen kanssa taas astetta vaikeampaan suuntaan :D
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kyllä puikollakin pellit toisiinsa kiinni saa, mutta MIG:llä tietysti olisi helpompaa. Puikolle kannattaa hankkia vähintään sitä millistä peltiä. Vähentää huomattavasti v....ksen määrää kun ei aivan niin herkästi pala puhki kuin ohuemmilla. Pohjassa tuskin tarvii kovin monimutkaisia muotoiluja tehdä, joten hankalempi käsiteltävyys siinä ei haittaa.

Itse(kin) kantapään kautta jotain oppineena vinkkaisiin, että kannattaa leikata peltiä heti reilusti, jotta saa varmasti tervettä peltiä paikan ympärille. Ruosteiseen peltiin on turha yrittää räkiä kiinni... Pintojen puhtauteen kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota (helpompi hitsata) ja puhdistaa massat riittävän laajalta alueelta, jotta sulava massa ei valu tulevalle hitsattavalle alueelle tai pahimmillaan syty palamaan. Mikä sekin käy hyvin helposti :wink:

Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan ja harjoittelemaan. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja patu »

Ohueen peltiin kannattaa kokeilla puikolla hitsattaessa RST. 1.6mm (Esab 63.30 ). Jos sattuu olemaan käytössä.
Menee hitsaus huomattavasti paremmin kun vastaavalla FE puikolla (Esab 48.00)
Viimeksi muokannut patu, La Helmi 14, 2009 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

sabatti 96 kirjoitti:eikös tigi olis kaikista paras jos lähtee "hifisteleen"
Ei oikein toimi tyypillisen pitsin remonttipaikkauksessa. Toki jos tavoite on tehdä uuttavastaavaa tai parempaa ja kaiken vähänkin homeisen voi leikellä pois niin tigillä on näppärä hitsailla... tosin omasta mielestäni se vielä vaikeampaa kuin puikolla, mutta minulla onkin molemmissa käsissä peukalot keskellä kämmenselkää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja essal »

Joo onnee ja menestystä vaan kun alatte saapin pohjaa tigillä vetään. Ainakin jos se on eka kerta.

Millipiikkistä peltiä liikkeestä. Sitten laikataan pohjaan riittävän suuri reikä, että varmana lähtee ruosteet pois. Sitten hitsattavien pintojen HUOLELLINEN putsaus. Sitten palosuojaus. Tähän käy hyvin sammutuspeitteet. Kannattaa käyttää rälläköidessäkin, esim. lasien ja verhoilujen suojauksessa.

SItten vaan migillä räkimään. Jos ei tee mitään näyttelypohjaa, reunat 2 mm päällekäin ja hitsata voi ihan hyvin yläkautta. Pistehitsausta ja väliin taukoja, ettei kuumene liikaa. Sitten viimeistelyt ja maalaukset oman maun mukaan.

Sinkkipelti kannattaa oman terveytensä vuoksi unohtaa. Sinkkikuume menee kärsimällä ohi, mutta siltikään niiden käryjen haistelu ei ole terveellistä.

Minusta sellainen plan b on kokonaisten autojen hitsailussa on hyvä olla. Eli mitä teen kun kiesi ottaa kunnon tulet. Onko sammutinta? Kuinka nopeasti saan kytevän auton ulos palamaan ettei koko möksä mene samoilla irvistyksillä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Viimeinen 'essal':n viesti oli asiaa. Millipiikkisellä pellillä tarkoitettiin käsitykseni mukaan 1.25mm peltiä mikä on riittävä paksuus. Itse en millisestä tai alle tekisi auton peltihommia. Onhan ohuempaa helppoa kyllä muotoilla mutta palaa herkemmin puhki ja on aika tinapaperia muutenkin. Paska homma vaikka on työlästä muotoilla tiettyjä paikkoja, no elämä on rankkaa välillä :(.

Saabin orkkispellitkin on 1.2-1.25 peltiä, ainakin se og:n kattopelti mistä olen itse paikkoja tehnyt.

Tosiaan ensin kannattaa harjoitella irtonaisilla pellin kappaleilla hitsisulan käyttäytymistä ohuella pellillä ja opetella hakemaan asetuket koneesta. Itse en ole autopeltejä hitsannut kuin suojakaasullisella migillä (ei täytelankaa) ja voin suositella.

Puikko on varmaan aloittelijalle hankalampi koska sytyttäminen ei aina ole ihan helppoa. Saattaa palaa puhkikin helposti kun saumaa alkaa tekemään. Migillä on ainakin helppo tehdä vierekkäisiä pistehitsejä eikä pala puhki ja saa täyssaumaa ilman että palaa puhki koko ajan. TIG ei tosiaan ruostehommiin ole kovin hyvä kun vaatii ehdottoman puhtaat pinnat ja tekniikka pitää olla kunnossa. Ja tiggiä harvalla on käytössä ja ne tuppaavat maksamaankin aika paljon.
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Kävin nyt sitten biltemasta hakemassa 1000x500 palasen 1.25mm levyä. Hinta oli 16.99€. täytyy varmaa kattoo jos jollain tutulla ois migiä niin pääsee sitten kokeilemaan sitä... Ja muistuipa mieleeni että onhan sitä autonpeltiäkin tullut hitsattua puikoilla tossa kesällä, kun kaverin kanssa asennuskaljan kera säädettiin uutta lokaria sen corollaan. Ja palohan sitä peltiä puhki, mut sit taidettiin putsaa ja hioa sitä peltiä vähän niin alko toimimaan se homma.
900 T8 Special
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Paloturvallisuusvinkkejä kaipailtais etukäteen varmuuden vuoks tulevaisuutta ajatellen tällä suunnalla.
Mimmi mainitsi että sammutuspeite ei kestä rälläkän kipinäsuihkua, mikä kestäisi?
Projekti X: lattiaa joutuu ehkä hitsata, samalla vaihtaisi penkin kiinnityskiskot (ja penkit myös). Ei haluaisi purkaa koko autoa, vain penkit ja matot jotta pääsisi paljaan lattian kimppuun. Millä suojata lasit, kojelauta, ovipahvit?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Bilteema myy hitsaussuojapeitettä:

"HITSAUS- JA KIPINÄSUOJUS

Erinomainen apu hitsaus- ja hiontatöissä.
Kestää lämpötiloja 550°C asti.
Mitat: 93 x 200 cm."

Ja katalookin paperiversiossa lukee jotta:

"HITSAUSPEITE

E-lasia. Suojaa pintoja hitsausroiskeilta ja hionta/katkaisulaikkojen kipinöiltä jne. Kestää jopa 550C lämpötilan............ 15-103 34,90"

Tiedä sitten mitä tuo "E-lasi" on, ei omaa kokemusta.

Mutta luulisi vastaavia ja parempiakin peitteitä löytyvän muualtakin, Motoneteistä ja ainakin hitsauskoneita ja tarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Ja ainahan sitten on perinteiset läpimäriksi kastellut räsymatot, kusiset kalsarit ynnä muut... :lol:
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja essal »

Sammutuspeite kestää rälläkänkipinät, jos se ei ole hankittu honkkarista jne halpakaupasta. Turvaliikkeet esim. Skyddä myy vielä erikseen verhoa jota käytetään hitsauspisteiden välissä "palokatkona".

Jos pohjassa käyttää alle millistä peltiä, pitäisi siihen joko sikillä rullata tai tuurnalla hakata jäykisteitä. Yksi hyvä on etsiä korjauspeltejä, joissa vekit jo valmiina.

Mitens se nyt meni. Kaks 6 kg luokiteltua sammutinta pitäisi olla valmiina tulityöpaikan vieressä. Toinen hyvä on letku, jossa paine. Siinä on meinaan vitsit vähissä kun massa alkaa kyteä jossakin kotelossa.

Rälläkässä sellainen millinen tai 0,75:nen laikka on kätevä, puree hyvin ja viilto on vielä hitsattavissa kätevästi umpeen. Tosin huolimattomasti vetäessä laikka menee laakista.

Paineilmapistosaha toimii joissakin ahtaissa paikossa, mutta ei ole aloittelijalle millään tavalla välttämätön varuste.

Musta noihin peltihommiin pätee sama kuin kaikken muuhunkin tekemiseen: tee kunnolla, niin ei tarvi tehdä uudestaan.

Mitä hitsauskoneisiin tulee, niin ydintäytekoneet sun muut lelut kannattaa unohtaa. Syksyllä möin vanhan sotaratsuni 300 eurolla pois. Kyseessä oli aataminaikuinen valovirtasuperkempomat. Tolla pärjäsi ruostehommissa ihan ok. Tietysti kun nyt käytössä voimavirtaWallius niin kyllä siinä on taas yksi hyppäys eteenpäin. Mutta jos käyttö vähäistä, niin tollainen käytetty merkkikone valovirtaisena on hyvä valinta. Seoskaasu vai co2, siinä onkin siiten hyvä keskustelun aihe. Molempia olen kokeillut, mutta näillä taidoillla en ole merkittävää eroa havainnut.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Jusau

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ja yksi mikä kannattaa muistaa, on edes jonkunmoinen jälkivartiointi, saattaa nimittäin yllättävän pitkään kyteä pieni hehku jossain ja ei tee kummoisia savumerkkejä, mutta saattaa sitten kuitenkin syttyä.

Toki meneehän siinä jonkunmoinen tovi, kun putsailee ja laittelee työkalut paikoilleen ja polttelee vaikka tupakin.
RANTSU
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 20:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja RANTSU »

Lisää varotuksia ja suojausta !!!!!!!!

Muista käyttää suojalasia,oikeanlaista vaatetusta kun hitsaat ja rälläköit.Palovammat ja ruosteinen metallinpala silmässä ei ainakaan edistä korjausta.
Mitä Saabisti ei tekisi autonsa eteen......
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pohjan hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

RANTSU kirjoitti:Lisää varotuksia ja suojausta !!!!!!!!

Muista käyttää suojalasia,oikeanlaista vaatetusta kun hitsaat ja rälläköit.Palovammat ja ruosteinen metallinpala silmässä ei ainakaan edistä korjausta.
Ei se kipinä tunnu korvassakaan kovin hyvältä :oops:
On omakohtaista kokemusta, kun tuli aikoinaan mantaa räittyä kasaan.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin