Eski kirjoitti:Mielenkiintoista on tosiaan, että Opelista ei puhuta mitään GM:n raportissa. Miten Saab voidaan irroittaa GM:stä ilman Opelia? Opeleissa on aika monta Saabin kehittämää moottoria ynnä muuta ja Saabissa vastaavasti GM:n konsernipalikoita. Mitähän tapahtuu uudelle 9-5 ja 9-4x -malleille, jotka on juuri saatu kehitettyä ja tuotanto pitäisi aloittaa... Ehkä Saab ottaa OG900:n takaisin tuotantoon, se on viimeinen malli jota on tehty ilman Kenraali Moottoria
Eski
Nuo moottoreiden ja muiden yhteisten osien käyttö taitaa olla ihan neuvoteltavissa sen mahdollisen kaupan yhteydessä.
Karuun paikkaa on Saab joutunut. Ilmassa on aivan liian paljon viittauksia, joiden mukaan Saab häviää lopullisesti. Melkoinen business-guru pitää jostakin löytyä, että Saab saadaan itsenäisenä kannattavaksi.
Voi olla, että Saabin tehdashalleissa valmistetaan tulevaisuudessa enää elokuvia.
Viimeksi muokannut Ässä, Ke Helmi 18, 2009 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varmasti myyvät osia mielellään, mutta haluavat varmasti palikoistaan sellaisen hinnan, että Saabin valmistamista ei saada kannattavaksi millään. Malliston tekeminen uusiksi ilman GM-osia vaatisi melkoisesti rahaa ja aikaa... Nykyisellään itse näkisin parempana ratkaisuna, että Opel ja Saab irroittettaisiin yhdessä GM:stä ja niistä muodostettaisiin yhdessä uusi yhtiö. Opel tuottaisi pikkuautoja massoille ja isompiin malleihin tulisi Saabin merkki. Tietenkin vielä parempi, jos jostain löytyy rahaa tehdä itsenäistä Saabia, mutta aika suuresti kyllä epäilen, että ei löydy.
Eski kirjoitti:Opel ja Saab irroittettaisiin yhdessä GM:stä ja niistä muodostettaisiin yhdessä uusi yhtiö. Opel tuottaisi pikkuautoja massoille ja isompiin malleihin tulisi Saabin merkki. Tietenkin vielä parempi, jos jostain löytyy rahaa tehdä itsenäistä Saabia, mutta aika suuresti kyllä epäilen, että ei löydy.
Tai pidemmälle vietynä vähän samanlainen kuvio kuin mitä BMW:n ja ALPINA:n välillä on... Pallosalamalta raakakorit tekniikoineen joihin sitten ruåttissa badge-/valotuningin lisäksi alusta, sisusta, moottoriohjaus, korisarjat jne. tehtynä "lite bättre"-mentaliteetilla niin että näyttää, tuntuu ja haisee Saabilta
Kyllä se nyt pahasti näyttää siltä että valmistus tulee loppumaan nopeammin kuin arvaammekaan. No seuraava käyttöauto voi vielä olla uudehko saab, mutta sen jälkeen menee harrasteautopuolelle
Jossei nyt sitten venäläiset tai kiinalaiset tule apuun. Tosin vähänä taitaa olla niittenkin rahat.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Ministeri: Ruotsi antaa Saabin kaatua – ”En pelaa Monopolia”
Ruotsin hallitus on ilmoittanut elinkeinoministeri Maud Olofssonin suulla, ettei valtiolta heru kruunuakaan Saabin pelastamiseksi. Olofsson sanoi jo eilen illalla, että hallituksen vastaus General Motorsin avunpyyntöihin on ei.
- Pelaisinko Monopolia veronmaksajien rahoilla ja investoisin niin epävarmaan toimialaan? Vastaus on ei, sanoi Olofsson Alftonbladetin mukaan.
Olofsson esitti näkemyksensä ennen General Motorsin virallista ilmoitusta jättää Saab Ruotsin valtion pelastettavaksi. General Motorsin mukaan Saab voi ajautua saneeraukseen jo tässä kuussa, jos Ruotsilta ei heru tukea. Saabista tulee itsenäinen yhtiö tammikuussa 2010.
Joo kyllä kaikki viestit joita on saatavissa mediassa viittaavat siihen, ettei mitään ole tehtävissä, se on loppu nyt
En usko venäläisten / kiinalaisten väliin tuloon, saab on tehnyt tappiota viimeiset 30-vuotta. Ainoa pelastus on ruotsin valtio ja wallenberig ja sieltä ei tunnu apua tippuvan...
Kaikki työ uuden 9-5:n ja 9-4x:n hyväksi menee hukkaan
Voin vain kuvitella sitä turhautuneisuuden ja vihan määrää työntekijöiden keskuudessa.
Mitenköhän tämä vaikuttaa uusien ja käytettyjen Saabien hintoihin? Konkurssipesähän on realisoitava myymällä firman omaisuus pois hinnalla millä hyvänsä, jotta edes jotkut velkojat saavat rahansa takaisin.
Varaosia riittää varmasti vielä pitkään, mutta miten käy esim. Saabin huoltopalveluiden?
HMK kirjoitti:Kaikki työ uuden 9-5:n ja 9-4x:n hyväksi menee hukkaan
Voin vain kuvitella sitä turhautuneisuuden ja vihan määrää työntekijöiden keskuudessa.
Mitenköhän tämä vaikuttaa uusien ja käytettyjen Saabien hintoihin? Konkurssipesähän on realisoitava myymällä firman omaisuus pois hinnalla millä hyvänsä, jotta edes jotkut velkojat saavat rahansa takaisin.
Varaosia riittää varmasti vielä pitkään, mutta miten käy esim. Saabin huoltopalveluiden?
Suomessa on nähty (mutta ei opittu vaikka myytiin yhtiöt pilkkahinnalla pois), että kyllä veronmaksajien kannattaa omistaa yhtiöitä oli ne sitten mitä tahansa (tele, energiayhtiöt jne..). Ruotsissa sama keskusta+oikeistu jaarittelu kuin suomessa. Ei voisi olla parempaa sijoitusta tulevaisuuteen kuin isot autotehtaat, joissa voi tehdä vaikka mitä. Kun ei näe kauas, niin ei näe.
Ehtisipä tuo 9-4x tulemaan markkinoille! Haluaisin nähdä sen valmiina. Ja olisipa itsellä rahaa ostaa se.
Toisaalta worse case scenario - Saab lopetetaan. Silloin varmaan saisi kohtuu hintaan melko hyvin varustettuja autoja... Voisi vaikka 9-3 xwd:n ostaa kaikilla herkuilla.
Mutta mutta. Mulla on koko tämän kohun ajan ollut sellainen olo, että jollain osapuolella on ässä hihassa. Juuri niin kuin joku kirjoitti, että tuskin Ruotsin valtio vaan ottaa ja ilmoittaa GM:lle että piikki on auki, vaan pelaa kortit siten, että esim. Ruotsalaiselle ostajalle olisi tuote mahd. halpa. Ei kannata korostaa kiinnostustaan jos olet ainoa ostaja. Toivotaan että pian saisimme hyviäkin uutisia!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Eski kirjoitti:Varmasti myyvät osia mielellään, mutta haluavat varmasti palikoistaan sellaisen hinnan, että Saabin valmistamista ei saada kannattavaksi millään.
Toisaalta varmasti mieluummin pyytävät osistaan mieluummin sellaisen hinnan, että saavat niitä edes jotenkin kannattavasti kaupaksi, kuin pyytävät hintaa, jolla Saab kaatuu ja osien myynti Saabille loppuu. Komponenttitehtaiden käyttöasteen lasku kun merkitsee yksikkökustannusten nousua myös GM:n omiin autoihin menevissä komponenteissa.