GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Omaa osuutta ei tarvita jos on hyvät takaajat. Kyllähän Ruotsin valtio on luvannut taata ne lainat, mutta ei ota firmaa omakseen.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ei kovin hyvältä tosiaan näytä tämä Saabin tilanne. Aamun Turun Sanomien kertomaa...
http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000 ... 0:0:0:0:0:
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... 0:0:0:0:0:
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... 0:0:0:0:0:
http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000 ... 0:0:0:0:0:
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... 0:0:0:0:0:
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... 0:0:0:0:0:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Seppo Rätyä versioiden: "GM on paska firma!"
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ruotsin valtion kannattaisi ajatella myös sitä, mitä Saabin konkurssi vaikuttaa alihankkija ketjulle.
Alihankkijoille ei välttämättä riitä yksi autonvalmistaja maassa ja laittavat lapun luukulle. Tämän myötä Volvon toiminta hankaloituu merkittävästä ja riski joutua konkurssiin kasvaa.
Tämä sama ongelma on myös GM:llä USAssa ja valtio ei sielläkään tue toimintaa edes noinkaan ruhtinaallisesti kuin Ruotsissa.
GM hylkää Saabin ilmeisesti vain lukujen perusteella (onhan tuo kohtalaisen pieni valmistaja), mutta eivät ota huomioon sitä virhettä jonka vuoksi Amerikkalainen autoteollisuus on nyt näinkin huonossa jamassa. Siellähän on kasvatettu autojen ja moottorien kokoa, kehityssuunta on ollut aivan väärä. Vastaavasti korealaiset ja eurooppalaiset autonvalmistaja ovat oivaltaneet, että suurin ja mahtavin ei aina ole se mitä asiakkaat haluavat. Saab eurooppalaisena valmistajana tuntee myös eurooppalaiset markkinat ja voisi olla jopa markkinoiden oven avaaja täällä.
Alihankkijoille ei välttämättä riitä yksi autonvalmistaja maassa ja laittavat lapun luukulle. Tämän myötä Volvon toiminta hankaloituu merkittävästä ja riski joutua konkurssiin kasvaa.
Tämä sama ongelma on myös GM:llä USAssa ja valtio ei sielläkään tue toimintaa edes noinkaan ruhtinaallisesti kuin Ruotsissa.
GM hylkää Saabin ilmeisesti vain lukujen perusteella (onhan tuo kohtalaisen pieni valmistaja), mutta eivät ota huomioon sitä virhettä jonka vuoksi Amerikkalainen autoteollisuus on nyt näinkin huonossa jamassa. Siellähän on kasvatettu autojen ja moottorien kokoa, kehityssuunta on ollut aivan väärä. Vastaavasti korealaiset ja eurooppalaiset autonvalmistaja ovat oivaltaneet, että suurin ja mahtavin ei aina ole se mitä asiakkaat haluavat. Saab eurooppalaisena valmistajana tuntee myös eurooppalaiset markkinat ja voisi olla jopa markkinoiden oven avaaja täällä.
Saab 900 Turbo 16i -84
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Nyt en oikeen ymmärrä tuota kommenttia.TapaniT kirjoitti:GM hylkää Saabin ilmeisesti vain lukujen perusteella (onhan tuo kohtalaisen pieni valmistaja), mutta eivät ota huomioon sitä virhettä jonka vuoksi Amerikkalainen autoteollisuus on nyt näinkin huonossa jamassa. Siellähän on kasvatettu autojen ja moottorien kokoa, kehityssuunta on ollut aivan väärä. Vastaavasti korealaiset ja eurooppalaiset autonvalmistaja ovat oivaltaneet, että suurin ja mahtavin ei aina ole se mitä asiakkaat haluavat. Saab eurooppalaisena valmistajana tuntee myös eurooppalaiset markkinat ja voisi olla jopa markkinoiden oven avaaja täällä.
1. Saabi ei ole mikään kansanauto, vaan korkeamman keskiluokan auto.
2. Moottorivaihtoehdot bensoissa 1.8-2.8 sekä sitten kiisselit erikseen.
3. Kaikki pääosin turboja ja saastelukematkin sen mukaiset. Kakkuakin vetävät suht ahnaasti. (joo, joo. Onhan se tietenkin vähemmän saastuttava kun joku lousku 4.2litrane vapari)
Vertaa esim...
Tojotan IQ, AYGO jne.
Foortin koko tylsä mallisto joka ei liiku minnekkään
Onko mielestäsi kehitys sama?
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Muutenkaan kukaan muu valmistaja ei pidä liiketoimintaansa pelkkien ylemmän keskitason autojen tasolla. Sanoo se jo jotain, jos hintalaput alkavat jostain melkeen 30te ja ylöspäin. Muutenkin malliston hevosetkin ovat noin 150hp ja ylöspäin... Monelta merkiltä saa etsimällä etsiä noinkin tehokasta konetta.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Yrityssaneeraus voisi olla ihan toimiva ratkaisu tässä tilanteessa. Tällöin jäisi aikaa julkaista uudet mallit ja toivoa uuden omistajan löytymisestä olisi enemmän.
http://www.taloussanomat.fi/perusteolli ... 0094586/12
http://www.taloussanomat.fi/perusteolli ... 0094586/12
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jos ne rupee tekemään Trollhättanissa golfkärryjä niin kuin Uudessakaupungissakin?
Joten musta tuntuu, että tämä saappihomma ei ole vielä ohi. Eiköhän tässä vielä kaikenlaisia iltalypsyjä tule vielä eteen....
Ja GM:stä sen verran, että aika lahjakkaasti ovat asiansa sössineet. Harva "tavis" olisi tollaiseen kyennyt. Toivottavasti johtajat saavat optionsa hyvin tehdystä työstä.
Joten musta tuntuu, että tämä saappihomma ei ole vielä ohi. Eiköhän tässä vielä kaikenlaisia iltalypsyjä tule vielä eteen....
Ja GM:stä sen verran, että aika lahjakkaasti ovat asiansa sössineet. Harva "tavis" olisi tollaiseen kyennyt. Toivottavasti johtajat saavat optionsa hyvin tehdystä työstä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Uusien Saabien takuu saattaa kadota. Näin ainakin Ruotsin lehdissä kirjoitellaan...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4447368.ab
Joka tapauksessa uumoilevat uusien Saabien hintojen romahtamista. Jos tuo takuuasia pitää paikkaansa niin ostajien löytäminen uusille autoille on vaikeaa. Jos hinnat todella laskevat niin halukkaat saavat erinomaisen uuden auton edullisesti.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4447368.ab
Joka tapauksessa uumoilevat uusien Saabien hintojen romahtamista. Jos tuo takuuasia pitää paikkaansa niin ostajien löytäminen uusille autoille on vaikeaa. Jos hinnat todella laskevat niin halukkaat saavat erinomaisen uuden auton edullisesti.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Valitettavasti ei koske suomea... Jo nythän ruottista saisi -08 9-3 SC TTiD hintaan 17000€, siis vuoden käytetyn. Hinta eroa suomeen vaivaiset 10000€ ....kle.HMK kirjoitti:Uusien Saabien takuu saattaa kadota. Näin ainakin Ruotsin lehdissä kirjoitellaan...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4447368.ab
Joka tapauksessa uumoilevat uusien Saabien hintojen romahtamista. Jos tuo takuuasia pitää paikkaansa niin ostajien löytäminen uusille autoille on vaikeaa. Jos hinnat todella laskevat niin halukkaat saavat erinomaisen uuden auton edullisesti.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Miten ne luulevat Suomessa saavansa myytyä uudet Saabit normaalilla hinnalla? Täysin mahdotonta.ka_0593 kirjoitti:Valitettavasti ei koske suomea... Jo nythän ruottista saisi -08 9-3 SC TTiD hintaan 17000€, siis vuoden käytetyn. Hinta eroa suomeen vaivaiset 10000€ ....kle.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ihan mieleenkiinnosta? Mistä saat TTiD SC:n Suomesta 27000€ ? Halvin uusikeulainen Linear SC TiDS on tuon 27 tonnia ja halvin TTiD 35 tonnia. Eli kyllä nämä Suomen hinnat on jotain käsittämätöntä Ruotsiin verrattuna.ka_0593 kirjoitti: Valitettavasti ei koske suomea... Jo nythän ruottista saisi -08 9-3 SC TTiD hintaan 17000€, siis vuoden käytetyn. Hinta eroa suomeen vaivaiset 10000€ ....kle.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Saab lopettaa laskujen maksun kauppalehden mukaan.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 53&ext=rss
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 53&ext=rss
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Siteerataan Kummelista:
"Voi he******n pe******n he******n pe****e!!!!"
Tuolta tuntuu just nyt! Jostain juuri luin, että Saab on kuin vuotava laiva joka uppoaa sataman juuri tullessa näkyviin... Nyt ei voi kun jossitella. Jos jos...
![Kuva](http://img274.imageshack.us/img274/8149/saabi3jd.th.jpg)
"Voi he******n pe******n he******n pe****e!!!!"
Tuolta tuntuu just nyt! Jostain juuri luin, että Saab on kuin vuotava laiva joka uppoaa sataman juuri tullessa näkyviin... Nyt ei voi kun jossitella. Jos jos...
![Kuva](http://img274.imageshack.us/img274/8149/saabi3jd.th.jpg)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.thelocal.se/17684/20090219/
Minister of Enterprise and Energy:
“Yes, I saw the news as well. It’s clear they need to act based on the situation in which they now find themselves. But is it the end of something, or the start of something new?” he told SVT.
Minister of Enterprise and Energy:
“Yes, I saw the news as well. It’s clear they need to act based on the situation in which they now find themselves. But is it the end of something, or the start of something new?” he told SVT.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... sen-1.6501
Tämän kolmikon olisi pitänyt pelastaa Saab.
Ja vielä lopuksi
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... sen-1.9027
Saab ei todennäköisesti selviä kriisistä.
Vain tunti Saabin johdon kommentin "kaikki näyttää ihan ok:lta" jälkeen, Ruotsin mikälieministeri Maud Olofsson kirosi sekä Saabin että GM:än.
Se on myös paistanut läpi kaikista uutisista ja huhuista huolimatta, että Saabin TJ:N Jan-Åke Jonssonin asenne on kokoajan ollut "hei me selvitään kyllä". Luonut aika vahvaa uskoa kyllä hyvään lopputulokseen.
Tämän kolmikon olisi pitänyt pelastaa Saab.
Ja vielä lopuksi
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... sen-1.9027
Saab ei todennäköisesti selviä kriisistä.
Vain tunti Saabin johdon kommentin "kaikki näyttää ihan ok:lta" jälkeen, Ruotsin mikälieministeri Maud Olofsson kirosi sekä Saabin että GM:än.
Se on myös paistanut läpi kaikista uutisista ja huhuista huolimatta, että Saabin TJ:N Jan-Åke Jonssonin asenne on kokoajan ollut "hei me selvitään kyllä". Luonut aika vahvaa uskoa kyllä hyvään lopputulokseen.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion