GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Se kait tässä autobisneksessä lienee ongelmana, että tuotantokapasiteettia maailmalla on noin 100 miljoonalle autolle vuodessa ja viime vuonna myytiin noin 65 miljoonaa autoa.
Eli aika paljon tässä voi vielä tapahtua kaikenlaista.
Eli aika paljon tässä voi vielä tapahtua kaikenlaista.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: GM:n konkurssi lähellä?
9-5T kirjoitti:Onneksi 9-3X ja 9-5 on "valmiita" tuotantoon.Rafu kirjoitti:Firmallahan ei ole varaa palkata porukkaa eikä ilman erittäin osaavaa porukkaa uusia malleja suunnitella ja kehitetä tuotantoon.
Vaikka olisi valmiita mallejakin niin ne pitää vielä myydä voitolla. Uuden 9-5:n pitää olla parempi kuin Audin, BMW:n, MB:n tai Volvon vastaava malli. Ostaja on saatava vakuuttuneeksi, että Saab on parempi ostos kuin esim. samanhintainen Audi.
Vaikeaa tulee olemaan, mutta toivotaan parasta.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
9-5:n ei vielä ilmeisesti ole kuitenkaan tuotantolaitteita yms. valmiina ja suunnitelmat on tehty Saksaa varten. Kuinkahan nopeasti (ja millä hinnalla) ne sais Ruotsiin?Onneksi 9-3X ja 9-5 on "valmiita" tuotantoon.
9-3X varmaan onnistuu valmistaa vaikka heti, eihän siinä sinällään niin paljoa uutta osaa ole että se enempiä ponnisteluita vaatisi.
Mutta ostajilta vaatii erittäin paljon luottoa ja arvostusta sekä uskoa ennenkuin tarttuu uuteen Saabiin. Kyselyt ja gallupit (julkiset) ei kovin hyvältä näytä. Saabistit erikseen - kun tiedetään valmiiksi että ne on hyviä autoja.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jotenkin vaan tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta jos spekuloitu Saabin, Opelin ja Vauxhallin yhteinen konserni toteutuisi (voisi kuvitella, että GM laskisi Opelin ja Vauxhallin tässä tilanteessa pois). Tuollaiselle toimijalle järjestyisi varmaan laina Euroopan investointipankilta ja valmistajamaat takaisivat lainan. Konserni olisi kooltaan todennäköisesti riittävä iso toimija, jotta se saataisiin kannattamaan kun autokauppa alkaa taas käymään paremmin.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Näin olen itsekin ajatellut.Saab-man kirjoitti:Jotenkin vaan tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta jos spekuloitu Saabin, Opelin ja Vauxhallin yhteinen konserni toteutuisi (voisi kuvitella, että GM laskisi Opelin ja Vauxhallin tässä tilanteessa pois). Tuollaiselle toimijalle järjestyisi varmaan laina Euroopan investointipankilta ja valmistajamaat takaisivat lainan. Konserni olisi kooltaan todennäköisesti riittävä iso toimija, jotta se saataisiin kannattamaan kun autokauppa alkaa taas käymään paremmin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Klo 12.30 paikallista pitäisi alkaa Ruotsin hallituksen tiedotustilaisuus linjauksista Saabin suhteen.
Saabin tj kertoo, että useat auton valmistajat ovat olleet kiinnostuneista ostamaan osuuksia Saabista. GM ei tule perimään aiempia velkoja Saabilta, vaan ne menevät jonkun muun maksettavaksi. Onko uusi Saab muka velaton yhtiö?
Jos näin on, niin aika kauppamiehiä nuo Ruotsalaiset...
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/20 ... 0094914/12
Saabin tj kertoo, että useat auton valmistajat ovat olleet kiinnostuneista ostamaan osuuksia Saabista. GM ei tule perimään aiempia velkoja Saabilta, vaan ne menevät jonkun muun maksettavaksi. Onko uusi Saab muka velaton yhtiö?
Jos näin on, niin aika kauppamiehiä nuo Ruotsalaiset...
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/20 ... 0094914/12
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.reuters.com/article/euDealsN ... P920090223
Ruotsin hallitus antaa lainatakuun kunhan uusi/uudet omistajat ovat selvillä.(ja mikään Kalles Korvkiosk ei käy)
Ruotsin hallitus antaa lainatakuun kunhan uusi/uudet omistajat ovat selvillä.(ja mikään Kalles Korvkiosk ei käy)
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Vihdoinkin jotain positiivista. Kukahan nuo Saabin velat sitten maksaa, mikäli uusi yhtiö saa jatkaa ihan uudelta pohjalta? Tämä toki on erittäin myönteinen asia, mutta hieman ihmetyttää.
Itsehän voisin kaupallista alaa opiskelevana korkeakoululaisena ottaa kesätyönäni Saabin hellään huomaani ja seilata voitollisille vesille sen kanssa. Syksyllä sitten koulun alkaessa Saab olisikin jo reilusti voitollinen yritys
Itsehän voisin kaupallista alaa opiskelevana korkeakoululaisena ottaa kesätyönäni Saabin hellään huomaani ja seilata voitollisille vesille sen kanssa. Syksyllä sitten koulun alkaessa Saab olisikin jo reilusti voitollinen yritys
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Hmm., Ruotsin hallitus takaa lainat mutta eiköhän se ole sitten firman eli Saabin vastuulla maksaa ne lainatNisse kirjoitti:Vihdoinkin jotain positiivista. Kukahan nuo Saabin velat sitten maksaa, mikäli uusi yhtiö saa jatkaa ihan uudelta pohjalta? Tämä toki on erittäin myönteinen asia, mutta hieman ihmetyttää.
Itsehän voisin kaupallista alaa opiskelevana korkeakoululaisena ottaa kesätyönäni Saabin hellään huomaani ja seilata voitollisille vesille sen kanssa. Syksyllä sitten koulun alkaessa Saab olisikin jo reilusti voitollinen yritys
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ja Saabisteistakin suurin osa on vähintään semi-museomiehiä, jotka eivät uutta autoa kaupasta ole ostaneet eläessään eivätkä ostakaan. Merkin säilyminen edellyttäisi kuitenkin menekkiä juuri niille uusille autoille.Marko A kirjoitti:Saabistit erikseen - kun tiedetään valmiiksi että ne on hyviä autoja.
(Uusin Saab mitä olen itse ostanut oli reilun kahdeksan vuoden ikäinen ja pitkään jouduin silti taistelemaan itseni kanssa, uskaltaako niin uuteen ja hienoon autoon käydä käsiksi .)
#1970
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Minulla ei ainakaan ole museoautolle mitään käyttöä, vaikka Saabisti olenkin. Vain uusilla malleilla on merkitystä, kun autolla ajetaan yli 40000 km vuodessa - siinä uudestakin tulee aika käytetty muutamassa vuodessa.ah79 kirjoitti: ...Ja Saabisteistakin suurin osa on vähintään semi-museomiehiä, jotka eivät uutta autoa kaupasta ole ostaneet eläessään eivätkä ostakaan...
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.thelocal.se/17780/20090223/
"Struggling car maker Saab has received interest from a number of potential buyers, the Swedish government said on Wednesday, refusing to divulge any names."
Jonsson said that condition "complicated the process," but remained confident the government would provide guarantees once a new owner was in place.
He said he believed a solution could be found "within three months."
-------------
Saas nähdä mitä tälläinen 3kk tekee myyntiluvuille. Yrityskauppojen tekeminen ei ole ihan "tosta vaan" puuhastelua, varsinkinkaan tälläisessä tapauksessa.
Itse en usko ainakaan hintojen laskevan Euroopassa, koska jos tulee game over niin kysyntä ylittää tarjonnan uusissa autoissa.
Jos Saab tästä selviää niin kylläpä harmittaa USA:ssa jossa katoaa brändejä ja teollisuutta niin että tukka pois. Saab olisi kuin rotta jonka piti kuolla heti ensimmäisenä, mutta hyppäsikin itse uppoavasta laivasta ja lähti uimaan.
Mitä olen USA:n boardeja lukenut, ei siellä edes käsitetä mitä täkäläiselle autoteollisuudelle on tapahtumassa.
"Struggling car maker Saab has received interest from a number of potential buyers, the Swedish government said on Wednesday, refusing to divulge any names."
Jonsson said that condition "complicated the process," but remained confident the government would provide guarantees once a new owner was in place.
He said he believed a solution could be found "within three months."
-------------
Saas nähdä mitä tälläinen 3kk tekee myyntiluvuille. Yrityskauppojen tekeminen ei ole ihan "tosta vaan" puuhastelua, varsinkinkaan tälläisessä tapauksessa.
Itse en usko ainakaan hintojen laskevan Euroopassa, koska jos tulee game over niin kysyntä ylittää tarjonnan uusissa autoissa.
Jos Saab tästä selviää niin kylläpä harmittaa USA:ssa jossa katoaa brändejä ja teollisuutta niin että tukka pois. Saab olisi kuin rotta jonka piti kuolla heti ensimmäisenä, mutta hyppäsikin itse uppoavasta laivasta ja lähti uimaan.
Mitä olen USA:n boardeja lukenut, ei siellä edes käsitetä mitä täkäläiselle autoteollisuudelle on tapahtumassa.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Sä olet sitten se säännön vahvistava poikkeus . Juuri sinunkaltaisiasi uusilla autoilla ajavia merkkiuskollisia Saab olisi tarvinnut jo pitkän aikaa, mutta eipä niitä valitettavasti taida kauhean paljoa olla...Bob kirjoitti:Minulla ei ainakaan ole museoautolle mitään käyttöä, vaikka Saabisti olenkin. Vain uusilla malleilla on merkitystä, kun autolla ajetaan yli 40000 km vuodessa - siinä uudestakin tulee aika käytetty muutamassa vuodessa.
#1970
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kyllä minäkin tunnen monia, joilla on ollut parhaimmillaan 30 vuotta Saabeja ainoastaan "uusina käyttöautona". Itselläkin tällä hetkellä uudehko Saab pelkästään käyttiksenä. (Käyttiksen rakenteluhan ei siitä harrasteautoa kai tee.)ah79 kirjoitti: Sä olet sitten se säännön vahvistava poikkeus . Juuri sinunkaltaisiasi uusilla autoilla ajavia merkkiuskollisia Saab olisi tarvinnut jo pitkän aikaa, mutta eipä niitä valitettavasti taida kauhean paljoa olla...
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Lainaus US Today lehdestä feb 23, 2009.
Piti paperista kopsata, joten mahd. kirjoitusvirheet on minun
Stephen Pope, chief global markets strategist for Cantor Fritzgerald, said the Saab brand had suffered under GM's ownership. "The really sad thing about Saab is that in the 1980s when yuppies were looking for a flashy, fast and stylish ride, Saab was mentioned in the same breath as BMW and Mercedes-Benz," he said. "There's nothing special about them anymore."
Piti paperista kopsata, joten mahd. kirjoitusvirheet on minun
Stephen Pope, chief global markets strategist for Cantor Fritzgerald, said the Saab brand had suffered under GM's ownership. "The really sad thing about Saab is that in the 1980s when yuppies were looking for a flashy, fast and stylish ride, Saab was mentioned in the same breath as BMW and Mercedes-Benz," he said. "There's nothing special about them anymore."
900C -86