Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Minuteman kirjoitti:Yksityisautoton Tamperehan niillä tavoitteena on, ja ennen tavoitteen saavuttamista kaikenlainen kiusanteko yksityisautoilijaa kohtaan mitä nyt kuvitella saattaa.
Kyllä!
Nythän puuhataan nelikaistaista Paasikiventietäkin kävelykaduksi. Maapohjan omistaakin jo sopivasti joku rakentava taho. Tunneliinhan se laitetaan Särkänniemen ohitus. Koereikiä kairataan par'aikaa Tampellassa.

Tampereen liikennesuunnittelun käsitys vihreästä linjasta liikennevaloissa on seuraava: Kun suunnittelija saapuu junalla rautatie-asemalle, voi hän kävellä Frenckelille (kaupungin virastoon), pysähtymättä kertaakaan punaisiin.

Vihreä linja Paasikiventiellä (Tampellasta länteen) toimii näin:
Pääset Tampellan valoista, ennen Särkkää ("Hämeenpuiston" ristillä) on punaiset edessä. Pääset näistä valoista, jäät 200 metrin päässä punaisiin, jos lännestä tulijoissa on Särkkään kääntyjä.
No pääset Särkän valoista, Onkiniemen valot lyödään aivan nokan edestä punaiselle, niin että jarrutus jopa ylämäkeen on usein raju. Tämä pysäys varmistetaan kaksilla peräkkäisillä valoilla. No näin se yleensä menee, jos olet jonon eka.

Jos tulet hännillä ja ajat maltilla, toisinsanoen ennakoit hieman, jolloin takanatulija on jo töötäten kaahannut ohitsesi jarruttaakseen näihin valoihin, pääset Särkän valoista läpi hienosti. Näet ylämäkeen, miten jonon ekalle lyödään viimeistään Onkiniemessä punaiset eteen, ihan justiinsa. Sinun ja jonon keulan välillä on parisataa metriä, jonka ajat reilua 30km/h:a ja kas: Pääset pysähtymättä läpi kaikista valoista.

Toisin tiivistäen, jos olet ekana valoissa ja kiihdytät reippaasti, on aina edessä just vaihtuneet punaiset. Jos ajelet hännillä tinkien hieman nopeusrajoituksesta, sinulle on aina vihreät. Testaan taas huomenna.

Tämä valo-logiikka yhdistettynä liian useisiin ja pitkiin vihreävuoroihin tielle liittyjille (Hämeenpuisto, Särkkä, Onkiniemi, Sepänkatu, + Onkiniemi2) on syy Tampereen viidenruuhkaan. Tunneli ei ratkaise tätä, parempi olisi tehdä liikennevaloista vaikka eritasoliittymiä. Taitaa vaan Paasikiventien tulevat liikenneratkaisut olla enempi tonttipolitiikkaa, kuin liikenneratkaisuja...

Aiheeseen tietty vielä sen verran lusikkaa, että 30km/h on Hämeenkadulle ihan maksimi, mitä siellä edes viitsii ajaa, mieluummin 20km/h ajan oikeasti, jos on pakko koko katua ajaa. Keskeneräisen Ratinan rajoitukseen ei mielipidettä.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Eipä tarvi Tampereen keskustassa sitten käydä asioimassa. Sijotetaan nekin rahat muualle. Tavoitteena on ilmeisesti tappaa kaikki pienyritykset keskustasta.
Kuten on jo todettu Tampereen liikkennesuunnittelun tavoitteena on tehdä liikenteestä mahdollisimman hankalaa. Tympee paikka.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja ajn »

Aijjaa, tää lähti tälle polulle... :roll: ...mää ku lähinnä ihmettelin jotta mikä toi yhteiskuntalautakunta on, ku sitä ei löydy mitää muualta ku tuosta aamulehden uutisesta, jonka ilmeisesti on taas kirjottanu joku melkein yliopistolta valmistunu vihreelinssinen humanisti, joka ei tunnista käsitettä yhdyskunta...

Täyty sitte oikeen kysyä asiaa kaupungin viisailta, saa nähdä mitä vastaavat - jos vastaavat...

EDIT: nyt täytyy antaa treen kaupungille oikeen tunnustus; alle tunnissa tuli vastaus s-postikyselyyn. Toimittaja oli kirjoittanut omiaan, kyseessä on siis yhdyskuntalautakunta, jolla oli kokous taas 25.11.2008. Pöytäkirjan löytää tuolta:
http://193.111.93.11/ktweb/


Nii, ja vois sen rantatien tehdä amerikanmaalliin, eli pari kantta siihen päälle. Ylimmällä ajetaan läpi ja seuraavalta voi poiketa rampin kautta alas. Alin kerros jäis sitte nykyiselleen... mahtuis sinne yit vielä rakentaan kymmenkunta kerrosta kohtuuhintaisia kerrostaloja päälle... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja maverick »

JouniCSE kirjoitti:Eipä tarvi Tampereen keskustassa sitten käydä asioimassa. Sijotetaan nekin rahat muualle. Tavoitteena on ilmeisesti tappaa kaikki pienyritykset keskustasta.
Kuten on jo todettu Tampereen liikkennesuunnittelun tavoitteena on tehdä liikenteestä mahdollisimman hankalaa. Tympee paikka.
Sama juttu mulla. Keskustaan ei tule enää mentyä kuin erityisestä syystä, koska ulkopuolella olevista kauppa keskittymistä (Lielahti, Pirkkala, Kaleva, Ideapark) saa mitä tarvitsee ja työpaikka/asunto on myös keskustan ulkopuolella.

Johan julkisuudessa keskustan kauppiaat on valittanut kun kauppa on vähentynyt. :) Ihme juttu, eikös viherpipertäjät osta tavaroita ja palveluita rakkaastaan keskustastaan jonka ovat saanet yksityisautoilta blokattua...

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Näinhän se taitaa mennä.. Asun Tampellassa, asioin Hämeenkadulla 2 kertaa vuodessa, työ ja muu elämä Nokialla, ruokaostokset Nokialla, ei mitään asiaa Tampereen keskustaan kiroamaan parkkipaikkojen olemattomuutta ja vaaraa pysäköintivirhemaksuista.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Rafu »

wesku kirjoitti:"Neppailla pikkuasioilla ?" Mitä tuo nyt sitten tarkoittaakaan, olen tosiaan sitä mieltä että kaupunkien rajoitukset ovat täysin merkityksettömiä autoilun kannalta verrattuna maanteihin.
Laskes huviksesi mitä tuo ero tekee liikennevaloista läpi ehtivälle autovirralle ja siten taakse kertyvälle jonolle. Montako autoa vähemmän ehtii vihreillä sujuvasti eteenpäin?

Maanteillä ei sentään jonotella paikallaan vaan matka etenee, vaikka sitten sitä 90km/h.. eikun siis kahdeksaakymppiä.

Kuinka käy jos suppiloon virtaa vettä ja toisesta päästä vesi virtaa ulos samaan tahtiin, sitten väännetään suppilon päässä olevaa hanaa pienemmälle..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja VVV »

Nyt se sitten tapahtui.
Aamulehti kirjoitti:Läpi meni: Tampereen keskustaan tulee 30 km/h nopeusrajoitus
Tampereen keskustan nopeusrajoitusta alennetaan vielä lähikuukausien aikana 30 kilometriin tunnissa.


Tampereen yhdyskuntalautakunta päätti asiasta kokouksessaan tiistaina. Uusi lautakunta hyväksyi nopeusrajoitusten muutokset, jotka kävivät vanhan lautakunnan käsissä viime vuonna kahteen kertaan ilman tulosta.
...
Viimeistään kesällä keskustassa saa ajaa korkeintaan 30 km/h nopeutta.
...
Jälleen järjen ja käytönnöllisyydentajun riemuvoitto päättäjiltä... I wish I had two more hands, so that I could give you four thumbs down. No. Paikallisliikenteen bussit ilmeisesti ajavat edelleen sen 60-70km/h keskustassa tilanteesta, säästä ja jalankulkijoista huolimatta... :wink: Paitsi ruuhka-aikoina, jolloin matelevat maksimissaan 30km/h (todellisuudessa 5-15km/h) valuvan automassan perässä alle kävelyvauhtia. Tervetuloa Tampereelle - liikennesuunnitelun Mekkaan!

Ettei jäisi epäselväksi, niin kyseinen rajoitusten laskeminenhan suoritettiin kevyenliikenteen onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Kummassakohan mahtaa olla vikaa tamperelaisten mielestä: kevyenliikenteen kulkijoiden asenteessa, vai autoilijoiden nopeusrajoituksissa?

Sanon vaan, että ei helvetti... Eikö se keskusta ole jo valmiiksi tarpeeksi tukkoinen? Ilmeisesti ei.

Edit. Tosiaan polkupyörällä pääsee sitten nykyään autoista ohi keskustassa ja selviääpä ilman sakkojakin, vaikka ajaisi päätähuimaavaa neljääkymppiä. :D Ihan mukavaa varmaan muuten, mutta ei täältä 50km:n päästä ajellessa. Perkele eivätkö ne liikennevalot ole siellä sitä varten, että kaikki saavat kulkea omalla vuorollaan turvallisesti? Jos niistä huolimatta tapahtuu runsaasti kevyenliikenteen onnettomuuksia, kannattaisiko ihan aidosti miettiä jotain muitakin ratkaisumalleja...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja wesku »

Rafu kirjoitti: Laskes huviksesi mitä tuo ero tekee liikennevaloista läpi ehtivälle autovirralle ja siten taakse kertyvälle jonolle. Montako autoa vähemmän ehtii vihreillä sujuvasti eteenpäin?
Eikö se liikennevaloista läpipääsy riipu kiihtyvyydestä eikä nopeudesta ? Yhtä laiskasti porukka keskimäärin valoista lähtee olkoon rajoitus mitä tahansa. Paitsi silloin jos pitää yrittää kaistanvaihtoa välittömästi valojen jälkeen.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja essal »

Komee on sakkorysä kohta. Tasan ei aja kukaan keskustassa 30 kmh:ta. Ja mites luulette, ajaako taksit viiden aikaan aamuyöstä kolmeekymppiä Hämeenkadulla.

Olisivat vaan ottaneet rohkean askeleen ja kieltäneet kaiken autoilun keskustasta samalla pöytäkirjan teolla. Kyllä siinä kelpaisi kehittää kuollutta kävelykeskustaa.

Voi olla hyvä päätös Ideaparkille, mutta ei välttämättä hyvä Stockmannille.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Hyvä päätös. Tuossa tulee käymään siten että autojen todellinen keskinopeus keskustassa tippuu sakkojen pelossa ehkä 55--> 45km/h, jalankulkijoiden yliajot vähenee, liikenteen melu vähenee.
Pahoitteluni niille joilla mahdollisesti jää 2 minuuttia kauniiden ja rohkeiden alusta katsomatta tuon takia vaikka ei tuo oikeasti vaikuta matkan tekoon edes niin paljoa.
9000CS 2,3
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja fatal »

http://nainenratissa.blogspot.com/2008/ ... ukkii.html

Tuli vain mieleen tuo kun tätä threadia eksyin lukemaan.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Hämeenkatu on kyllä niin paskassa kunnossa, että eipä siinä yli kolmeakymppiä kovempaa kehtaa ajaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Jussi »

apu,apupoika kirjoitti:Hämeenkatu on kyllä niin paskassa kunnossa, että eipä siinä yli kolmeakymppiä kovempaa kehtaa ajaa.
Mikäs siinä sen paskemmassa kunnossa on koskaan ennenkään?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eipä tolla kivetyllä kadulla todellakaan tarvitse milloinkaan yli 30km/h ajaa, se on tasan sopiva myös liikennevalorytmiin..

PS. Pääsin pois koko tuppukylästä, nykyään oikea nokialainen!
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeusrajoitukset kaupungissa (Tre)

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ristom kirjoitti:... nykyään oikea nokialainen!
Vilpitön osanottoni

T: nokialainen myös
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin