Kyllä!Minuteman kirjoitti:Yksityisautoton Tamperehan niillä tavoitteena on, ja ennen tavoitteen saavuttamista kaikenlainen kiusanteko yksityisautoilijaa kohtaan mitä nyt kuvitella saattaa.
Nythän puuhataan nelikaistaista Paasikiventietäkin kävelykaduksi. Maapohjan omistaakin jo sopivasti joku rakentava taho. Tunneliinhan se laitetaan Särkänniemen ohitus. Koereikiä kairataan par'aikaa Tampellassa.
Tampereen liikennesuunnittelun käsitys vihreästä linjasta liikennevaloissa on seuraava: Kun suunnittelija saapuu junalla rautatie-asemalle, voi hän kävellä Frenckelille (kaupungin virastoon), pysähtymättä kertaakaan punaisiin.
Vihreä linja Paasikiventiellä (Tampellasta länteen) toimii näin:
Pääset Tampellan valoista, ennen Särkkää ("Hämeenpuiston" ristillä) on punaiset edessä. Pääset näistä valoista, jäät 200 metrin päässä punaisiin, jos lännestä tulijoissa on Särkkään kääntyjä.
No pääset Särkän valoista, Onkiniemen valot lyödään aivan nokan edestä punaiselle, niin että jarrutus jopa ylämäkeen on usein raju. Tämä pysäys varmistetaan kaksilla peräkkäisillä valoilla. No näin se yleensä menee, jos olet jonon eka.
Jos tulet hännillä ja ajat maltilla, toisinsanoen ennakoit hieman, jolloin takanatulija on jo töötäten kaahannut ohitsesi jarruttaakseen näihin valoihin, pääset Särkän valoista läpi hienosti. Näet ylämäkeen, miten jonon ekalle lyödään viimeistään Onkiniemessä punaiset eteen, ihan justiinsa. Sinun ja jonon keulan välillä on parisataa metriä, jonka ajat reilua 30km/h:a ja kas: Pääset pysähtymättä läpi kaikista valoista.
Toisin tiivistäen, jos olet ekana valoissa ja kiihdytät reippaasti, on aina edessä just vaihtuneet punaiset. Jos ajelet hännillä tinkien hieman nopeusrajoituksesta, sinulle on aina vihreät. Testaan taas huomenna.
Tämä valo-logiikka yhdistettynä liian useisiin ja pitkiin vihreävuoroihin tielle liittyjille (Hämeenpuisto, Särkkä, Onkiniemi, Sepänkatu, + Onkiniemi2) on syy Tampereen viidenruuhkaan. Tunneli ei ratkaise tätä, parempi olisi tehdä liikennevaloista vaikka eritasoliittymiä. Taitaa vaan Paasikiventien tulevat liikenneratkaisut olla enempi tonttipolitiikkaa, kuin liikenneratkaisuja...
Aiheeseen tietty vielä sen verran lusikkaa, että 30km/h on Hämeenkadulle ihan maksimi, mitä siellä edes viitsii ajaa, mieluummin 20km/h ajan oikeasti, jos on pakko koko katua ajaa. Keskeneräisen Ratinan rajoitukseen ei mielipidettä.