Tulevaisuuden tekniikka

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitä se on? Mitä niitä on?

Kaksoiskytkin vaihteisto, muuttuva-geometrinen-moottori, kaksoisahtaus, rattivaihteet. Ja tietysti asian mukainen neliveto. Matala päästöiset ja kulutukselliset koneet; biopower ja diesel. Hybridi-tekniikka. Tässä joitain, joita tulee mieleen.

Onko muita, niitä varmasti on?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin, älykäs neliveto, mitä se taas onkaan. BMW:llä taisi tästä olla jonkinlainen versio. Olikohan X-Drive.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Hybridi, polttokenno, sähkö
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

juhokare kirjoitti:Mitä se on? Mitä niitä on?

Kaksoiskytkin vaihteisto, muuttuva-geometrinen-moottori, kaksoisahtaus, rattivaihteet. Ja tietysti asian mukainen neliveto. Matala päästöiset ja kulutukselliset koneet; biopower ja diesel. Hybridi-tekniikka. Tässä joitain, joita tulee mieleen.

Onko muita, niitä varmasti on?
eikös rattivaihteet ollu jo 96:essa :wink:
vai mitäköhän tällä tarkotettiin :?: :D
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja juhokare »

sabatti 96 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Mitä se on? Mitä niitä on?

Kaksoiskytkin vaihteisto, muuttuva-geometrinen-moottori, kaksoisahtaus, rattivaihteet. Ja tietysti asian mukainen neliveto. Matala päästöiset ja kulutukselliset koneet; biopower ja diesel. Hybridi-tekniikka. Tässä joitain, joita tulee mieleen.

Onko muita, niitä varmasti on?
eikös rattivaihteet ollu jo 96:essa :wink:
vai mitäköhän tällä tarkotettiin :?: :D
Tarkoitetaan niitä läpyköitä, joita joissakin autoissa on. Ilmeisesti niitä taitaa löytyä tällä hetkellä kalleimmista. :wink: Rattivaihteita on ollut varmasti jo kauan, muttei ainakaan kaikissa nykyisissä autoissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Yksi kohtalaisen merkittävä edistysaskel olisi tuo camless-moottori eli sähköisesti ohjatut venttiilit. Samaten sylinterin sisäinen palotapahtuman mittaaminen eri menetelmillä on varmaankin kehittymässä, puuhataanhan niitä kaikenlaisia diesotto-moottoreita.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja Toby »

Elektroniikan kehittyminen/halpeneminen tuo ihan lähitulevaisuudessa autoihin monia kuskin toimintaa helpottavia/varmistavia ominaisuuksia. Nyt on jo moniin autoihin saatavissa adaptoituva vakionopeudensäädin joka ottaa huomioon muiden liikkujien nopeudet, erilaisia automaattijarruja törmäystilanteita varten jne.

Auto lukee pian liikennemerkkejä ja muistaa kuskia paremmin (ja näyttää ne kojelaudassa tai tuulilasin alareunassa) nopeusrajoitukset ja varoitukset. Myös tiemerkintöjä auto tarkkailee puolestasi ja antaa tärinä- tai ääniefektin jos mennään reunaviivan päälle. Kuskin vireystilaa ja nukahtamistakin pystytään jo valvomaan ja alkolukot ovat varmaan muutaman vuoden päästä pakkovarusteita...

Silti aika kaukana taitaa olla vielä se päivä, kun autoilusta on kaikki ajamisen nautinto poissa ja autoon hypätessään isäntä käskyttää: "Möttösille, kukkakaupan kautta!".
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja mursu »

Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Peugeot esittelee mielenkiintoisen koneen Genevessä keväällä.

http://www.zercustoms.com/news/Peugeot- ... ngine.html
Later this year the company says it will fit the new Peugeot 1.5L MCE 5 VCRi engine with GDI (gasoline direct injection) which will boost the power figure to 270 hp and the torque to 460 Nm while the fuel consumption will drop to 6.0 L / 100 km.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Tulevaisuuden tekniikka

Viesti Kirjoittaja VVV »

Raimo Miettinen kirjoitti:Peugeot esittelee mielenkiintoisen koneen Genevessä keväällä.

http://www.zercustoms.com/news/Peugeot- ... ngine.html
Later this year the company says it will fit the new Peugeot 1.5L MCE 5 VCRi engine with GDI (gasoline direct injection) which will boost the power figure to 270 hp and the torque to 460 Nm while the fuel consumption will drop to 6.0 L / 100 km.
Niinpä niin. Jos vain se SVC-konsepti olisi saatu tuotantoon asti... :roll: Vaikka Peugeotin sovellus hieman eri tekniikkaa käyttääkin, on periaate sama. Jälleen voimme kiittää GM:ää.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Vastaa Viestiin